Efter ett vänligt och professionellt stilfullt mottagande
och visande till bordet intill köket, ställdes en intressant kreation med ett
glas fyllt med något obestämbart fram. Det skulle tydligen bli vårt bröd.
Först ut i de lätta och eleganta glasen ett dansant
elegant vitt vin med en riktigt fin doft av mandel, gula och gröna äpplen, lite
blommor och en försiktig nyans av honung. Hade det inte varit för den lätta
kroppen hade jag nog placerat detta måttligt syrarika men ändå friskt smakande
vinet i norra Rhône. Jag mindes tidigare upplevelser av den japanska druvsorten
Koshu, vilket också var den druvsort som dolde sig bakom 2009 Toriivilla Cuvée Tradition från den ekologiska firman Torrivilla
Imamura i provinsen Katsunoma. Kul vin, gott vin, och väldigt fint
passande de två första rätterna.
Chiayu är en
strömmingsliten sötvattenfisk som bara hade friterats och serverades med en
lätt gräsig och blommig men inte särskilt kryddhet sås av blommorna från
pepparfrukten sansju.
Den otroligt vackra rätten ”essence of the forest” var
väldigt god och bjöd på fina och spännande dofter och smaker. Först drack man
en lite träkopp med vatten i vilket ekträ hade macerats så att man skulle få en
trädkänsla i näsan och munnen. En ljus kräm av jästa sojabönor toppades med
olika örter, lite friterad potatis och jordärtskocka samt en kross av mortlat
bambupulver. Återigen en vacker, god och lite annorlunda rätt.
På små galler under glaskupor låg ett par små bläckfiskar
(squid) som röktes på vägen från
köket över brinnande insekter. Det kan låta lite skumt, lite märkligt
Noma-aktigt, men det visade sig vara goda små delikatesser.
Nu kom en servitris fram med en vackert dekorerad vagn
med en rykande varm skål, i vilken hon gröpte den nu jästa degen i glaset till
små bullar, som gräddades vid bordet i cirka tio minuter i skålen som höll
knappt 300 grader.
Brödet var fantastiskt gott, en aning sött, mjukt och
saftigt med en fin gräddningsskorpa. Vi fick ett gott men inte särskilt salt
smör till som var klätt med en tunn hinna av jäst aubergine och en lika tunn
skorpa av rotade och mortlade löv. Supergott, verkligen. Även om det inte
smakade likadant, fick jag en förnimmelse av den fantastiska brödserveringen på
Frantzén.
Ostronen var små, absolut pinfärska och fasta och tydligt
smakande av friskt salt hav, men de hade också fått en liten smaksättning av iri saké, en saké med inslag av plommon
som förr i tiden var det man använde till rå fisk innan sojasåsen tog över. På
detta små gröna ”romkorn” av sojabönsskott och ett par droppar av den japanska
citrusfrukten sundachi.
Den sakén som nu serverades kom från Terada Honke och var en
väldigt elegant men samtidigt medelfyllig saké med en intressant citrusfräschör.
Sakén var gjord av ris polerat till 60 procent och var av typen Junmai Ginjo. Att den var ofiltrerad
spädde på komplexiteten och smakrikedomen. Den satt riktigt bra till ostronen.
Under gårdagen hade vi talat en del om hur länge en bra
saké kan lagras, om den är av god kvalitet och lagras på rätt sätt. Med ”rätt”
menas svalt eller till och med kring nollstrecket då drycker utvecklas långsamt
och risken för oxidation reduceras tydlig. Nu serverade vår sommelier oss en
saké som var lite djupare gul i färgen, jag trodde först den var fatlagrad, men
sedan kom nyanserna av mandel och citruskal, en lite högre syra än väntat och
en alkoholkropp som landade på cirka 12 procent. I min gom ett riktigt gott vin
från Jura, till dess jag noterade rissötman. Döm om vår förvåning när det
visade sig vara en 1981 Saké Junmai
från Chateau
Gen. Hur galet vital som helst. Jag älskar att bli knäppt på näsan och
genom provning lära mig något nytt och kasta fördomar och förutfattade meningar
bakom sig. Jag upptäckte att jag älskar mogen saké, en upptäckt vi alla höll
med om!
Taggmakrillen, som vi hade ätit så många gånger här i
Tokyo som sashimi och sushi, kom nu väldigt lätthalstrad (den var fortfarande
rå inuti) med olika färska örter, japansk vitlök (som var mild, men med igenkännbar
vitlöksarom) och med blad av den blommigt aromatiska pepparsorten sansjo.
Den vita sparrisen var perfekt kokt till krispig kärna,
skuren i bitar och serverad i en djup liten skål med en kräm av en grön
sjöblomma, små friterade räkor (sakura)
och en buljong av musslor. Det här var återigen en superb rätt med fina smaker
och stor elegans.
Ny saké, Jun Gin
Sen Junmai Ginjo från Shu Shin Sata, en torr och god saké
med en förhållandevis frisk smak med nyanser av gröna äpplen, men också med en
liten ton av torkad frukt som gav känslan av den var lagrad en tid. Det var en
väldigt god saké med komplexitet som liksom de andra sakésorterna passade fantastiskt
fint med de maträtter som serverades. En sak jag särskilt vill lyfta fram är
det smakträffsäkra sommelierhantverket. Det var stundtals bländande bra!
En saké som kom att imponera djup på oss var en 33 år
gammal, bärnstensfärgad sort från Okawa, typ av saké kunde varken
sommelieren eller vi utläsa av etiketten. Strunt samma, det viktiga var att den
16 procent starka sakén hade åldrats ytterst väl och idag bjöd på en
komplexitet av sällan skådat slag. Skulle jag ge mig på en jämförelse med
vinvärlden skulle jag snarast placerat drycken i Tokaj, som en gammal och helt
torr Szamorodni Szaraz, men det fanns en diskret rissötma i doften som
avslöjade drycken. Sanslös god var den hur som helst.
Sanslös god var också den grillade bläckfisken, en slags signaturrätt
vid namn ”scene of the seashore” som man har serverat sedan 2009. Till den
hörde lite av en god kräm av rostad röd paprika, samt kolgrillad paprika med
citronjuice som man blandade med flytande kväve till en rykande show och slog
över bläckfisken. Av paprikan blev det nu bara kvar ett smakrika och gott
pulver. Helt enastående, särskilt till den gamla tokaj- och sherryliknande sakén.
I all sin enkelhet var också nästa rätt fullkomligt
bländande. Grisen hade bakats i 100 graders ugnsvärme i tre minuter, sedan
tagits ut och vilat en kort stund, sedan in i ugnen igen och sedan ut igen, och
sedan in i ugnen igen … under en dryg timmas tid. Det ljusa grisköttet var
saftigt och välsmakande och hade en perfekt krispig svål. Till de en lätt
grillad färsk lök som också den formligen smälte i munnen.
Vi fortsatte på inslaget spår med mogen saké, nu med en
22 år gammal Junmai Ginjo från Akita
Sejshu, vackert bärnstensfärgad med en mild nötighet, nyanser av torkad
frukt och en lång, komplex och väldigt god eftersmak.
Till den hörde halstrade havskräftor som serverades med
dragon och körvel samt en buljong av fläsk och kyckling som presenterades vid
bordet i små vackra glasbubblor (små karaffer) som hängde från en ställning.
Serveringspersonalen slog sedan buljongen över rätterna. Om man inte tidigare
hade förstått att det här var en av världens bästa restauranger, gick det nog
upp för var och en nu att så var fallet. Precisionen i smakerna är närmast
förbluffande här, allt på tallriken finns där på ett ytterst balanserat sätt och
smakupplevelser, tillagningsgrader och texturer är helt perfekta. Restaurangens
två stjärnor är utan tvekan motiverade. Deras höga positionering på 50 Best
likaså!
Vi skulle serveras ytterligare ett vitt vin, det här i
och för sig moget med en lätt bärnstensnyans. Vinet, 2004 Cuvée Yuka (som hör till en serie lagrade viner som släpptes
till försäljning 2013), kom från Toriivilla Imamura och bjöd på en
ganska rik doft och smak med en liten oxidationsnyans, dock på den komplexa och
inte trötta sidan, och en djup och lång smak med inslag av kanderas citrus.
Alfonsino är en
fisk från djuphavet som serverades stekt med en sås av miso och en lite bakad
pudding av sesam och tofu. Vid servering tändes serveringspersonalen på de blad
av bambu som låg på tallriken, vilket inte tillförde rätten som sådan något,
men som gav en kul presentation och en lätt rökig nyans till råvarorna på
tallriken.
Kavalkaden av saké fortsatte, nu med en tio år lagrad Junmai Daiginjo från Tsukino
Katsura, gjord av ris som polerats till 35 procent och därför med en
djup kropp och lång smak. Tack vare åldern fanns här också en fin mandelnyans
och de första tecknen på mognadsoxidation. Gott som synden och nu var vi alla
helt övertygade om att det finns potential för kvalitetssaké att lagras och
utveckla väldigt fina komplexa toner med lagring.
Den fugu vi nu fick oss serverad var till
skillnad mot det klassiska sättet som sashimi eller sushi istället stekt som en
kotlett. Den serveras på ett papper (förvisso ett till synes handgjort fint papper).
Den var smakrik och god, fast i köttet som vilken kotlettfisk som helst, men
inte särskilt märkvärdig eller annorlunda. Och viktigt att betona – alla överlevde!
Till vår fugu
fick vi en ny saké, Manzai Raku Daiginjo
från Kohori
Brewery i provinsen Ichikawa. Även den här sakén var gammal, cirka 13
år gammal enligt vår skickliga sommelier, men lagrad riktigt kallt (ner mot
nollstrecket) så att den inte hade oxiderat. Den var också riktigt god.
Biffen som sedan kom ut var sotsvart på ytan, täckt med
ett lager av sotad lök (som i vissa tuggor tog över och gav en något sotbesk
smak), men köttet var fullkomligt magiskt, det smälte som anklever i munnen.
Inte så märkligt, köttet var högsta kvaliteten av wagyu från provinsen Shiga,
stekt till 55 graders innertemperatur. Det serverades med en rödvinssås och hana sansju, blomman av en pepparväxt.
Tänkt som en
uppfriskande smakrensare efter köttet kom en liten skål med sorbet av saké, men
jag tyckte att den var lite besk och faktiskt inte särskilt god.
Jag hängde tyvärr inte riktigt med i svängarna när nästa
saké presenterades. Det var hur som helst en mogen, bärnstensfärgad saké som
jag tror hette Amabuki Junmai Ginjo
från producenten Amabuki Brewery, gjord av ris polerat till cirka 60 procent och
med en alkoholhalt på 17 procent. Jag noterade att den var lätt oxiderad och
nötig, men också diskret sötma och knäckighet som gav fin balans till det
mogna. Den var superb.
Jag var däremot inte riktigt lika exalterad över
fördesserten, en gelé gjord av saké, socker och gråbo (en släkting till malört)
till vilken krisigt ris hörde. Nej, det var inte riktigt min typ av smak.
Däremot var desserten fantastiskt läcker, en variation av
grönt te i form av en kräm, en glass, en kaka och små kanderade och torkade
teblad. Suveränt gott och uppfriskande med en balanserad sötma.
Därefter återstod egentligen bara en orgie i mignardiser
som skulle ha fått vilken godisälskare som helst salig och vilken konditor som
helst grön av avund. Utöver den sensationellt vackra presentationen på vagnen,
var varje liten munsbit väldigt god.
Vi tog faktiskt en av varje av det
tiotalet mignardiserna – men vi delade den monumentala uppvisningen i färgskala
på macarons broderligt mellan varandra.
Det här var tveklöst årets mest imponerande
restaurangbesök. Hör flödade fantasin avseende råvarornas komposition till
färdiga rätter och färgsättningen och presentationen av rätterna. Det kändes
nytt, det kändes fräscht, och det var såklart vansinnigt gott. Det råder ingen
tvekan om att restaurangen i alla avseenden – till och med inräknat ett par
smärre serveringsmissar – är en restaurang värd sina två stjärnor och värd sin
höga plats på 50 Best.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar