Sista kvällen i Tokyo. Tunnelbana ut till förorten.
Liksom i alla stora städer i världen är det en väsensskillnad mellan livet i den
pulserande stadskärnan och det i stadens utkanter. Det välordnade och
imponerande Tokyo blev mer slitet, de vackert klädda människorna mer vardagligt
klädda, de prydliga gatorna mindre och trängre, det livfulla och ljusmättade
livet lite tystare, det var helt enkelt en annan värld. Hit skulle vi, till en
liten izikaya som ingen i världen
skulle hitta till om man inte visste att den ligger just här. Inte ens med
vägbeskrivning är det helt troligt att man hittar in på den lilla trånga gränden
som faktiskt är adressen till Izikaya
Godenya. Men där ligger den, i ett gammalt och högst oansenligt litet hus.
Vi tas emot i dörren av Shinya Godenya som äger och
driver restaurangen. Han ler varmt och välkomnar oss in i det lilla förmaket
där vi enligt japansk sed tar av oss skorna för att sedan stiga in i själva
restaurangen. En rejäl barbänk sågad ur en tjock trädstam fungerar som
kökslucka och köksbord, det är här vi ska sitta, sex personer. Fler gäster av
vår storlek ryms inte här (maximalt åtta om man är av mindre omfång), men vid
sidan av barbordet finns också ett litet bord för sex till åtta personer
nedsänkt i golvet på typiskt japanskt vis. Lokalen är gammal, spartanskt inredd
och den är lika rustik som märkt av tidens tand och bara varsamt men smakfullt renoverad.
Miljön är fantastisk, genuin, inte alls så tråkigt uppstyrd som restauranger
skapade av inredningsarkitekter och designers alltid är. Det här skulle att bli
en riktigt bra kväll, det visste vi redan vid det här laget.
Det här en väldigt speciell izakaya, Shinya Godeya (till höger, hans bror Chihiro står till vänster) är nämligen specialutbildad som kan saké master (sommelier för varm
saké), en anrik tradition som efter att varm saké kom att förknippas med dålig
saké nu långsamt har börjat komma på modet igen. I ett litet vattenbad bakom
bardisken värmer Shinya med van och varsam hand sakén till precis den
temperatur han tycker den ska ha. Han är väldigt noggrann, värmer upp kopparna
och den lilla kannan för sakén med varmt vatten så att sakén ska hålla sin
korrekta temperatur vid servering och värmer sedan sakén i metallkannor i
vattenbadet. För att träffa exakt rätt använder han sig av en
digitaltermometer.
”Man kan
egentligen värma alla typer av saké, men det går inte lika lätt med mousserande
saké, den kan man i och för sig servera ljummen och sedan lägga i en isbit, det
är en trevlig effekt”, säger han. När jag frågar om varför han värmer sakén
förklarar han att den smakar olika vid olika temperaturer och att hans uppgift
som kan saké master just är att hitta
den optimala temperaturen för varje sorts saké till varje specifik servering.
Kvällens gastronomiska resa började dock med en helt
vanlig, vardaglig och slätstruken ljus Heartland
Premium Lager från Kirin Brewery, lätt till kroppen och
något frisk med en fin maltsmak.
Den första saké vi serverades var en Chojin Junmai Ginju Uso Nigori från bryggeriet Chojin. Vi fick den lätt
tempererad till 16 grader och den hade en fint aromatisk och fruktig doft med
god kropp, en trevlig nyans av rissötma och även en försiktig syra. Den var
riktigt god och hade en hyggligt lång eftersmak.
I ett litet spetsglas serverades en liten aptitretare av
finaste mango (från odlingar i södra Japan) skuren i små bitar som har blandats
med akagai, musslor, och fått en
liten doft och smak av dill. Tack vare den milda sötman i sakén blev mötet
utsökt.
Sougen Junmai Nama
Genshu är en opastöriserad (nama)
och vid buteljering outspädd (genshu)
saké från bryggeriet Sougen som håller 17 procents
alkoholhalt och som Shinya serverade vid 19 grader.
”Skulle jag
servera den svalare skulle den upplevas lite enklare och skulle jag servera den
varmare skulle den inte smaka like fint”, förklarar han.
Sakén har en god
kropp och textur med en rik risfruktighet och förhållandevis fyllig eftersmak.
Även den här sakén är riktigt god.
Den serverades till aiju,
små friterade hela fiskar som låg på en bädd av potatis, bläckfisk och sjögräs
som hade kokats ihop med olivolja och vinvinäger. Att arbeta med olivolja och
vinäger av vin hör inte till det klassiska japanska köket, det visar på en
nyfikenhet och innovation hos Chihiro Godenya, Shinyas 27-åriga yngre bror som
står i köket. Rätten var väldigt god, Chihiro har verkligen lyckas blanda
japansk och västerländsk smaktradition på det spännande och utmärkta sätt som
Sayan Isaksson och Frida Ronge i Sverige med excellens har gjort genom att
plocka in svenska influenser i sina japanska maträtter.
Den tredje sakén serverades vid 46 grader och först nu
kändes den tempererad som lite varmare. Det vi hade fått var en Shinkame Junmai från bryggeriet Shinkame,
gjord enligt den klassiska metoden yamahai
som innebär att mjölksyra bildas helt naturligt under en långsam bryggprocess.
Jag älskar bläckfisk i de flesta former, men jag föredrar
den grillad, stekt eller friterad före kokt. Den firefly squid vi fick var kokt, men ändå rätt okey utan att hamna på min favoritlista, däremot var makrillen till den desto godare. Ännu en grön bädd, men
denna av spenat smaksatt med vinäger, också det något av en modernitet.
Från bryggeriet Asahi kom sakén Juji Junmai Nama Genshu som serverades vid 48 grader. Den här sakén
var medelfyllig, hade en plommonfruktig och aningen nötig doft och smak med en
fin syrlighet och god längd.
Sakén var tack vare kombinationen kraft, kropp,
fruktighet och fin syrlighet en perfekt följeslagare till sin maträtt, en stekt
tatchiuo (en långsmal fisk som
tydligen inte var en barracuda, men nästan såg ut som en) som serverades med
ett bakat och alldeles sensationellt gott rött plommon (herre min skapare,
vilket plommon!), lite stekt lotusfrukt och en sås gjord av lever.
Som ett litet mellanspel för att rensa gommen serverades
en liten kopp med en väldigt god och uppfriskande sorbet av grapefrukt, som
hade en perfekt balans mellan sötma och syra med en liten klädsam bitterhet mot
slutet av eftersmaken.
Med nästa saké gick vi tillbaka till svalare men inte
kyld servering, 18 grader för att vara exakt. Sakén var av typen Junmai Ginjo
och kom från ett bryggeri som av någon anledning hade det lustiga namnet Yorokobi Gaijin, vilket betyder
”lycklig icke-japan”. Med den svala serveringen kom den här sakén att upplevas
friskare och lite mer elegant än de varmare, men inte lika komplex. Det var som
att blommigheten och en lättare fruktighet tog ett kliv fram ur svalkan.
Den lilla rätten som följde med den flytande glada icke-japanen var en havssallad av alger, teblad, örter, friterade sakura ebi (små räkor) som var de bästa i hela rätten, sojamarinerad marshmallow och teblad.
Från Hiroshima i södra Japan kom sakén Taketsuru Junmai, nu tre år gammal.
Namnet på bryggeriet missade jag dock, som vanligt är man i Japan inte lika
noga med den fullständiga presentation av dryckens namn, tillverkare och
ursprung som vi sommelierer är med vin i Västvärlden. Sakén var hur som helst serverad
vid 52 grader. Om det var den högre temperaturen eller alkoholen i sig som
gjorde att man förnam en viss eldighet vet jag inte, men det fanns hur som
helst en slags spets i munkänslan. Men här fanns också en rik kropp med fin
fruktighet och en lång och ganska intensiv eftersmak.
Biffen var halstrad tataki,
röd inuti och lätt sotad på ytan. Till det saftiga köttet hörde fried rice, krispigt och gott, lite
grand av jäst vitlök och en helt fantastiskt god fond av havskräftsskal. Det
här var en fullkomligt briljant rätt, helt enastående god. Om med den behövde
vi verkligen en smakrikare saké som den Shinya hade serverat oss. Hans känsla
för smakmöten visade sig vara stor och träffsäker, vilket bidrog till den
härliga helhetskänslan.
Den varmaste sakén vi serverades var Akishika Junmai från Akishika i Osaka, en saké som var
gjord enligt metoden kimoto (som kan
vara spontanjäst om man gör den enligt den ursprungliga metoden, det här är en
tidigare variant av yamahai). Den här
sakén landade i våra små koppar vid 53 grader och var komplex, rikt fruktig och
långt smakande med fina toner av citrusskal med en fin nötighet. Jodå, med en
skicklig sakésommelier blir det såklart idel ädel saké genom hela måltiden, det
är just den höga kunskapsnivån och känslan för dryck och vad gäster uppfattar
som goda drycker som gör en riktigt bra sommelier, oavsett man serverar vin
eller saké.
Den rätt som serverades till denna sjunde saké kändes
inte alls japansk, snarare var den uttryck för att man lite mer idag än
tidigare tillåts blicka mot Europa utan att väcka anstöt på traditionen. I
detta fall hade ett uns av inspiration kommit från det franska köket. Filén av
flundra var stekt och den serverades med stekt aubergine, smörstekt champinjon
och en beurre blanc (helt atypiskt
för Japan, smör och mejeriprodukter är inte särskilt vanliga) med en sötaktig
smak av schalottenlök och saké. Rätten var hur som helst väldigt god.
Även avslutningen landade rakt in i norra Frankrike, med
en helt perfekt serveringsmogen bit Camembert. Helt barockt att servera en
fransk ost på en så underbar och till känslan så genuint japansk restaurang.
Men när Chihiro låter sin klassiska japanska kokkonst flirta med blicken mot
Europa ackompanjerar hans äldre bror Shinya detta med ett lika varmt värdskap
som fantastiskt sommelierhantverk och resultatet är faktiskt stundtals helt
bländande. Men det är egentligen inte maten i sig eller dryckerna som lyfter
restaurangen, den är den enormt stora personligheten och värmen, kärleken till
sitt värv och sina gäster och den underbara interiören som skapar den fina
helhetskänslan. Att sedan maten är god (men inte magisk på stjärnnivå) och
dryckerna är väl valda och serverade med skicklighet gör ju det helt såklart
riktigt bra.
I sista koppen
en nio år gammal och lätt mognadsoxiderad Tanaka
Nojo Junmai Koshu från bryggeriet Tanaka i regionen Sua, av ris
polerat till 70 procent och jäst till 18.5 procent alkohol. Att sakén klassades
som +2 på torrhetsskalan (alltså helt torr) kändes överraskande, åtminstone
noterade jag en delikat liten sötma som på ett utmärkt sätt matchade ostens
feta textur och sälta. Det var helt enkelt verkligt gott tillsammans. Sakén
serverades vid 51 grader, lagom för att svalka våra själar som nu nått
kokpunkten av lycka efter en av de mest gemytliga kvällarna i Tokyo.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar