Den här gången skulle vi
definitivt inte bo i samma svit, heller inte på samma hotell, det var bestämt
sedan tidigare, och det tyckte jag helt ärligt var rätt skönt. Inte för att jag
har något personligt emot Gertrud, men alltför närgånget blir lite väl
påfrestande (jag glömmer aldrig hur Gertrud på förra resan belamrade både
badrummet och mer eller mindre hela förrummet till vår svit med hudkrämer,
väskor, kläder, träningsartiklar och minst sagt fan och hans moster).
Nu hade vi en heldag i San
Francisco tillsammans och vi möttes upp för en trevlig lunch i Chinatown, något
som verkligen rekommenderas för den matintresserade. Här äter man riktig
kinesisk mat, det som serveras på Sveriges kinakrogar har absolut inget med
kinesisk mat att göra, och det är faktiskt rätt märkligt att dessa krogar ändå kallas
för ”kinakrogar”.
Och Gertrud, som är berest
i östra Asien, var precis som vanligt och lät mig såklart veta att jag
verkligen inte förstår skillnaderna mellan de olika kinesiska köken. Hur som
helst blev lunchen formidabel, ett skål med drunken
chicken (en väldigt välsmakande i kinesiskt risvin kokt kyckling), ett fat
med fried rice, kinesisk broccoli, dumplins fyllda med fläskkött, små spett
med bläckfisk som var kryddiga av schezuanpeppar, en stor gryta med flodräkor i
en het chilebuljong samt riktig Pekinganka. Vilken enastående fest!
Innan vi ens visste ordet av stod varsitt glas NV Brut Tradition från Egly-Ouriet framför oss, en god och både brödig och äpplig champagne med frisk syra och god kropp, kanske något mer matorienterad till sin fyllighet än lätt som aperitif, men det var precis så uppfriskande gott som krävdes efter promenaden från Union Square denna fortfarande ljumna sommarkväll.
En liten skål med en
rillett av mildrökt stör och crème fraiche, toppad med frisésallat och serverad
med spröda krutonger av bröd som man skulle doppa och äta med, kom in som ett
passande tillbehör.
Suget var fortfarande
stort efter ännu ett uppfriskande vin innan vi gav oss in i själva måltiden –
vi var helt ärligt talat inte särskilt akut hungriga efter den stora lunchen –
och på frågan vad sommelier Brad förslog fick vi bara ett snabbt: ”Jag vet
precis vad ni ska ha”.
Inom en minut var han
tillbaka med en väl kyld flaska 2010
Singerriedel Riesling Smaragd från Weingut Hirtzberger i Wachau. Och
det kan man dricka i alla väder. Underbart rent väldoftande med en intensiv på
gränsen till sötmogen gulfrukt, samtidigt med stor fräschör och en fint
mineralisk spets, och med en härligt livgivande fruktsyra.
Vår trevliga servitör tyckte också att vi
borde prova en passande smårätt till rieslingvinet, och dukade fram sashimi på
hamachi, som trots att den var toppad med massor av körvel passade bra till
vinet.
Här på RN74 har man en fantastisk vinlista, välfylld med fina viner från Bourgogne, det distrikt som den delägande toppsommelieren Rajat Parr är allra mest förstjust i, men det finns också gott om bordeauxviner och även en otroligt spännande lista av mogna kaliforniska viner. Med mera. Då varken Gertrud eller jag hade spenderbyxorna på oss den här kvällen – jag hade överköpt mig på vin under veckan och gjort en räd in i en knivbutik (min senaste hobby som jag har utvecklat med AJ Styles) och Gertrud hade inhandlat skönhetsartiklar för en smärre förmögenhet – tog vi det måttligt med vinbeställningen. Till en början …
För en månad sedan hade jag och AJ Styles
druckit ett vin från Soliste Cellars i Sonoma, och då vi
tyckte det var gott beställde jag en annan tappning från samma producent, 2010 Pinot Noir Nouvelle Monde från
Sonoma Coast. Dess frukt var mörk,
körsbärslik och moget djup, dock med en svalkande fräschör och i nuläget en
liten fatkrydda, och även om det var välgjort och gott saknade det (åtminstone
nu som ungt) lite av spets och personlighet. Det vann dock lite på luftningen.
Gertrud var dock inte alls
imponerad över pinotvinet, och ville att vi skulle återvända till klassisk
mark, och Rhônedalen företrädelsevis. Våra blickar hade fastnat på en 2005 Cornas från Auguste Clape i vinlistan,
och en sådan fick det bli, dekanterad såklart eftersom vinet fortfarande är
ungt. Ett riktigt härligt vin, ett verkligt grand
vin, vars djup och komplexitet inte bygger på sötmogen frukt utan på den
explosiva kraft som kommer från välskötta gamla stockar i en förstklassig terroir, och såklart hanterad med den
klokskap som ett par generationers vinmakning resulterar i. Närmast svarta
körsbär, krossad granit, lite peppar, en nyans av lakrits och en underbar
textur. God nu, och säkert lika imponerande om 20+ år.
Och det var väl ungefär
här det började spåra ur, nu hade också sommelier Chad anslutit (det var en
lugn kväll och nästan alla gäster hade gått hem) och blev som ett barn på
julafton när vi fördjupade diskussionen om vin med honom.
Vips stod en 1985 Cornas från Robert Michel (en domän
som inte längre finns kvar sedan vingårdarna såldes till Vincent Paris). Det
här vinet var såklart väldigt annorlunda, fullt moget med toner av tobak,
multna löv, torkad svamp, lakrits och ett uns brettanomyces och lite annat gammal småsmutsigt, men det hade ändå
en charm och ett eko från de svunna.
RN74 är som nämnts en
restaurang med fokus på Bourgogne, men här vi nu, jag och Gertrud och sommelier
Chad, och arbetade oss igenom det ena Rhônevinet efter det andra – och med
Rhône menar vi norra Rhône, det är där den verkliga kvaliteten och de allra
flesta av verkligt stora och komplexa viner finns, inte i södra Rhône.
Det blev en riktig kanonad av syrahsmaker
den här kvällen, och det slutade inte med det ovan nämnda. Det kom faktiskt in
ett par flaskor till, från både norra Rhône och Spanien, men det lämnar jag nog
därhän.
7 kommentarer:
hej!
första gången jag kommenterar.
gillar verkligen din blogg och det du skriver i LG!
men ska man verkligen strunta i all C9DP?
Anders
Hej Anders,
Tack för feedback.
Nja, man behöver väl kanske inte strunta i Châteauneuf-du-Pape, dert finns en hel del viner som är riktigt bra därifrån.
Däremot står de aldrig i paritet till den fantastiska komplexitet, balans (frukt, alkohol, syra, mineral, textur) som de fina vinerna av Syrah från Cornas, Saint-Joseph och Hermitage bjuder på. Och i alla lägen väljer jag hellre en riktigt bra Cornas eller Saint-Joseph före vilket vin som helst från Châteauneuf-du-Pape.
Michel
Även S:t Joseph före alla klassiga cn9 som ofta närmast är burgundiska i stilen? Vilka cn tycker du är åtminstone hyfsade då? Gillar du svalare lägen som gigondas?
Jag är rätt svag för de mest klassiska husen i Châteneuf-du-Pape, och för mig är den självklara superstjärnan Henri Bonneau,men jag gillar också vinerna från Beaucastel, Marcoux, Pegau (dock inte alla, de är lite ojämna), Domaine de la Janasse, och ett par lite mer moderna och täta, som Clos Saint Jean. Alla nämnda, och några till, kan vara riktigt bra, men egentligen sällan så bra att jag känner för att köpa dem. (Jag har goda vänner som bjuder mig på dem emellanåt, det räcker gott och väl för mig.)
När de är som bäst, har de det jag gillar i vin, en balans mellan kropp och struktur, men alldeles för ofta finner jag att de viner som hyllas - inte minst av Parker och många svenska bloggare - är alldeles för söta, har för låg syra och inte den nerv jag uppskattar i vintypen.
Nerv, syra, mineral och struktur, det är vad vinerna från norra Rhône bjuder på, dessutom i en mycket bättre balans med frukten.
Michel
Hej Michel. Har läst din blogg i ett drygt år och tycker att den är fantastisk. Jag är väldigt matintresserad och försöker lära mig mer om vin. Problemet är att jag är student och lever på CSN. Har du några bra tips på hur man ska kunna utveckla sina kunskaper när man har en tight budget?
Jens,
Vinkunskap behöver inte vara kostsam, även om de bästa vinerna, resorna och livet kring det dukade bordet (tyvärr) kostar otroligt mycket.
Läsbar kunskap är sällan dyr, därför rekommenderar jag att man skaffar sig grundläggande teoretiska kunskaper om viner (druvor, ursprung, effekter av klimat och vinframställning) samt råvaror och grunder om olika matkulturer.
När det kommer till den praktiska delen är den tyvärr väldigt förknippad med kostnader.
De råd jag alltid ger mina elever, är att prova så mycket vin som möjligt, oavsett det är enkla viner eller fina. Men det är inte volymen som är viktig, utan att man provar på ett medvetet sätt, gärna följer en metodik för att fånga vinets alla beståndsdelar. Hellre ett fåtal viner som provas noggrant och medvetet, där man försöker fundera ut vad i vinet som kommer från druvan, vad som kommer från ursprunget (klimat, jordar), vad som kommer från vinmakaren (jäsning, malolaktisk jäsning, typ av kärl för lagring och kvaliteten på vinets beståndsdelar; syror, tanniner, alkohol, frukt, ek) och även vad som kommer från vinets lagring i flaska (ungdomliga karaktärer, eller mogna).
Självklart är det klokt att alltid prova i tema. Börja med att prova olika druvsorter mot varandra för att försöka fånga en känsla av vad druvsorten har för personlighet, gå sedan till en druvsort (helst ungefär samma ålder) men från olika områden i världen för att se druvan i ett globalt perspektiv, gå sedan till detaljerad nivå genom att prova samma druva (och ålder) från samma område för att sett en mer definierat uttryck av området eller till och med vinhuset.
Försök att ta reda på lite grundfakta om varje vin (böcker, tidningar, nätet, importörer) för att få detaljer att koppla till din provning.
Billiga viner har ytterst sällan någon distinkt personlighet, bäst är att satsa på cirka 90+ kronor per flaska.
Ja, det var ett par tips.
Michel
Hej!
Följer din blogg minutiöst och har gjort så sedan lång tid. Har verkligen fått upp ögonen för Californiska viner från såväl Napa/Sonoma som från Santa Barbara genom dina grymma recensioner.
Kom själv just hem från resa till San Fransisco och L.A. Problemet är att det är svårt att få med sig tillräckligt mycket vin hem.. Besökte både K&L i San Fran. och Woodland Hills Wine Co. (som jag tycker hade ett fantastiskt utbud).
Min fråga: Har du något bra tips att på ett säkert sätt få med mer än enstaka flaskor hem? (finns ju en del som inte går att få tag på i Svedala som man vill ha hem....)
/Mikael
Skicka en kommentar