Rhônedalen har totalt cirka 69 000 hektar planterad
vingårdsareal, ägd och förvaltad av omkring 5 300 vinodlare i det mycket
varmare och generellt sett flackare södra Rhône och det något svalare, mycket
stenigare och mestadels brantare norra Rhône. Omkring 90 procent av arealen är
planterad med blå druvsorter, i södra Rhône dominerat av Grenache och Mourvèdre
och i norra Rhône uteslutande Syrah. En liten del, cirka sex procent av de
totala vinvolymen, är rosévin gjord av blå druvor. Bara strax under fyra procent
av vinet är vitt och här figurerar otaliga gröna druvsorter. I norra Rhône
antingen Marsanne och Roussanne alternativt Viognier, i södra Rhône framför
allt Grenache Blanc.
Instegsvinerna
har Côtes-du-Rhône som ursprung och kan vara bland de mest attraktivt prissatta
kvalitetsvinerna i Frankrike, de som bär ursprunget Côtes-du-Rhône Villages
kommer från ett stort antal byar med lite högre status i södra Rhône, som är
det mycket större området jämfört med norra Rhône. I början av mars hade jag det
stora nöjet att guida tio vänner i min vinklubb genom södra och norra Rhônedalen,
där vi gjorde ett stort antal fantastiska besök hos flera av de allra bästa producenterna.
Det blev som vanligt en makalös vinresa bortom det allra mesta som annars
arrangeras i vinreseväg – helt klart en Once in a Lifetime, som jag kallar de
vinresor jag arrangerar.
Nu var det dags
för en återträff för att väcka minnen till liv, för att umgås, för att äta god
mat och dricka viner på temat Rhône. Chef AG Styles och Nata hade intagit sina
platser i köket på Café Rotsunda och lagat upp en femrättersmeny som skulle
matcha olika stilar av Rhôneviner.
Vi började som vanligt kvällen med champagne, det är
alltid festligt, men hur gör man en logisk koppling mellan Champagne och Rhône?
Det var enkelt, jag valde två champagner där champagnehuset antingen har samma
ägare som en producent i Rhônedalen, eller ett hus som har ett samarbete med en
vinmakare i Rhône.
På det första
temat valde jag Billecart-Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ i distriktet Vallée de la
Marne, en producent som till viss del ägs av familjen Frey som också äger Paul
Jaboulet Aîné i Tain l’Hermitage. Jag hade valt firmans prestigechampagne, 2002 Cuvée Nicolas François Billecart, en cuvée av cirka
60 procent Pinot Noir och 40 procent Chardonnay som är svaljäst i ståltankar
och efter assemblage och den andra
jäsningen har vinet tillbringat tio år på sin jästfällning innan dégorgering. Det här är en fortfarande
ung och stram champagne, men det har en underbar blommighet och
citrusfruktighet. En skön start på kalaset med andra ord.
Den andra
champagnen kom från kooperativet i Aube och vinmakaren Michel Chapoutier i Tain l’Hermitage, som tillsammans har skapat märket Devaux.
Just den här champagnen, 2008 Stenopé,
är den första årgången man gjorde, en cuvée av Pinot Noir (som är den
viktigaste druvan i Aube) och lite Chardonnay. Det här är en smakrikare
champagne än den från Billecart-Salmon, lite mer av röda och gula äpplen,
dessutom en svagt rostad och brödig nyans som skänker en viss komplexitet. Jag
noterade också en liten fetma som av citronskal. Helt torr, påtagligt frisk,
men inte lika mineralisk som den föregående champagnen.
Alla resenärer hade tagit med viner på temat Rhône, men
vad de hade tagit med visste jag inte. Vitt från Rhône och rött från Rhône hade
jag sagt att de skulle ta med sig, det var typ så långt jag visste när menyn
hade planerats. Gästerna fick sedan själva försöka matcha in sina viner till de
rätter som lagades. Först i menyn var en rätt som skulle gå till vita viner, en
i risvinäger och saltlag hastigt rimmad filé av dorade (guldbraxen) som sedan stektes lätt. Den serverades med en
limemajonnäs, musslor, friterade små bläckfiskar och en kraftig inkokt musselfond
med ponzu (citrussmaksatt sojasås) och
brynt smör. Idén med rätten var att förena något stekt, fetaktigt och umamirikt
för att matcha de vita rhônevinernas feta textur och deras lite vaxiga och
gulfruktiga toner.
Helt oplanerat skulle den första trion viner komma att visa
de tre olika grundstilarna av vitt vin från Rhône. På temat norra Rhône och druvsorten
Marsanne kom 2005 Saint-Joseph Blanc Les
Granits från M Chapoutier att vara ett fantastiskt fint exempel. Vinet görs
till 100 procent av Marsanne från 50-70 år gamla stockar i en mager granitjord
på sluttningar i vingården Les Granits söder om staden Tournon. Att vinet var
12 år gammalt var en viss risk, Marsanne har en tendens att oxidera och bli
äpplig. Så var det inte alls med detta vin, det var tvärtom spänstigt och typisk
mineraliskt med bara en fin antydan av honung, vax och rostade nötter i den
annars pigga citrus- och gula plommonfrukten. Små skördeuttag (20 hektoliter
per hektar) har gett koncentration och lagringen i ståltankar och nya ekfat har
inte gett vinet särskilt mycket ny karaktär – här är det vingården, jorden och
druvan som gäller.
Nästa vin var
också skolboksmässigt, påfallande rikare i frukten (persika och aprikoser) och
med en ljuvlig blommighet som inte kunde komma från någon annan druvsort än Viognier.
Hela karaktären är typisk för Condrieu och på temat hade Team Beach plockat med
sig en helt underbar 2015 Condrieu
Coteau de Vernon från toppfirman Georges Vernay, som i mångt och
mycket är den firma som gav liv åt den närmast självdöende appellationen
Condrieu för 50 år sedan. Då fanns det bara åtta hektar vingård här, 20 år
senare fanns det 20 hektar, idag odlas Viognier på 178 hektar och appellationen
och vinet Condrieu är därmed säkrat för framtiden. Coteau de Vernon är en 2.50
hektar stor vingård i den södra delen av appellationen som planterades på
1930-talet av Francis Vernay – det är således den äldsta vingården med Viognier
i Rhône, och i världen. Vinet är jäst i 225 liter stora ekfat, 25 procent nya,
och visst noterar man en delikat vaniljnyans från faten i den yppiga frukten.
Syran är medelgod, men ändå finns här en fin fräschör.
Det tredje vinet
var allra blygast, ungt och lite knutet, det hade en lite mer värmande känsla
av alkohol men också en viss fräschör och stenig mineralitet. Jag tog min
gissning till södra Rhône och Châteauneuf-du-Pape och kände tack vare
blommigheten att det borde finnas en del Roussanne i cuvéen, som troligen var
dominerad av Grenache Blanc. Hade jag gett mig själv lite mer tid åt eftertanke
hade jag säkert kunnat gissa bättre på vinet, nu kom facit snabbare av
Newlanders (som hade serverat vinet) att vinet kom från Domaine Pegau och var
deras superba 2015 Châteauneuf-du-Pape
Cuvée A Tempo. Det här är ett av de allra godaste vita vinerna från
Châteauneuf-du-Pape.
När jag planerade middagen utgick jag från att det mest
skulle bli röda viner, därför hade jag tänkt ut en rätt som smak- och
doftmässigt skulle spegla framför allt Syrah från norra Rhône. Nu kom det dock
många fler vita viner än väntat, vilket i och för sig var kul. Barbie och Eddy
stod för nästa duo av vita viner, precis som de andra vinerna blint serverade.
Det första av dem var elegant, lite mer återhållet och finstilt än det andra,
men med en fin blommighet som troligen hörde hemma i druvan Viognier. Det
skulle visa sig vara sant, och precis lika sant var också den tes man hör på
domänen Georges Vernay, att vinerna från Condrieu faktiskt kan
utvecklas med lagring. Vinet 2010 Condrieu
Coteau de Vernon (superkul med två årgångar av det här fantastiska vinet!) visade
absolut på det – ju år är faktiskt en ansenlig ålder för den här vintypen som
annars sägs ska drickas inom ”ett par år”. Det här vinet var fortfarande ungt,
men det hade tappat den mest yppiga blommigheten och frukten.
Den fanns dock i
överflöd i grannvinet, där aprikoser, persikor och söt citrus trängdes med en
del blommighet (vita liljor och violpastiller) och en tydlig men ändå väl
integrerad ekfatskaraktär. Jag tänkte omedelbart att vinet kom från E
Guigal, men min första tanke var att det var deras Hermitage Ex-Voto,
men så fort det första vinet hade avtäckts och visat sig komma från Condrieu,
insåg jag att det fylliga, rika och läckra vinet intill var 2010 Condrieu La Doriane. Denna
toppselektering kommer från omkring 30-40 år gamla stockar i tre små lotter om
totalt 1.82 hektar, en av lotterna ligger alldeles intill Château Grillet, och
vinet är jäst och lagrat under tio månader i hela nya ekfat. Inte heller det
här vinet upplevdes gammalt eller ens fullt ut moget. Bara gott, riktigt gott!
Rätten vi hade lagat var svartrötter, kokta i saltat
citronvatten och sedan stekta runt om i smör till en lätt brynt yta. Till det
lite sticklök som också bara var stekt. Till de här två komponenterna i rätten
passade viogniervinerna helt fantastiskt – de klarade också av de andra två
delarna av rätten. Såsen var en smakrik kycklingfond som hade kokats in med
sådant som ofta återfinns doftmässigt i syrahvinerna från norra Rhône;
vitpeppar, lagerblad, timjan, rosmarin och lakrits (den tonen fångade jag genom
en japansk alg som har saltats och torkats och doftar och smakar salmiak). Såsen
fungerade faktiskt bra även till de vita vinerna, men den tempurafriterade
salvian var en aning för doft- och smakrik.
Det tredje vinet i den här omgången var dock rött –
kraftigt och kryddigt (som jag hade hoppats på när jag satte maträtten – och
det hade en generös och lite sötaktig fruktighet med drag åt mörka solmogna
bär, men också en vaniljsöt och lätt kryddig ekfatston. Spontant tänkte jag på
Hermitage La Chapelle från Paul Jaboulet Aîné, det uppför sig ungefär så här i
unga årgångar. Dock hade Don Paso inte tagit med ett vin från Rhône, utan ett
vin på temat ”Rhône Rangers” som jag hade hintat om i inbjudan att man kunde få
ta med. Således USA, och således Alban Vineyards i Edna Valley (dit
vi reste för ett par år sedan) och med det kunde jag tämligen snabbt lägga fram
min gissning, 2009 Reva Syrah från
en 5.70 hektar stor vingård som delvis planterades 1989. John Alban är en lika
skicklig vinodlare som vinmakare och helt klart har han inspirerats av Philippe
Guigal och lagrar därför sina toppviner (som det här) i helt nya ekfat under
cirka 40 månader. Och resultatet? Enastående!
Jag hade hoppas på att någon god vän skulle ta med sig
något vin med mer eller mindre mognad och så blev det också. Spontant fann jag
båda vinerna lite rikare i frukten än vad jag väntar mig av Syrah, dessutom
hade de en mer rödaktig nyans i frukten än vad Syrah brukar ha, därför var jag
direkt inne på att det här rörde sig om viner dominerade av Grenache. Därmed
satte jag båda vinerna i Châteauneuf-Pape, vilket var korrekt. Spontant trodde
jag att vi hade Henri Bonneau i första glaset och Barbe Rac från Michel
Chapoutier i andra glaset … och det var fel.
Min första
felgissning var dock inte så tokig, Domaine Pegau är väldigt nära i
familjerelation och i stil med Henri Bonneau. Nu hade vi den andra årgången för
Laurence Féraud (hennes far var mycket nära vän med Henri Bonneau) i våra glas,
1998 Châteauneuf-du-Pape Cuvée Laurence,
en cuvée av cirka 75-80 procent Grenache och resten främst Syrah och Mourvèdre,
vinifierat på klassiskt vis i hela klasar (med stjälkarna) och därefter
uppfostrat i medelstora foudres i knappt fyra år. Underbart komplex, jordig och
lite rustik, samtidigt med en ren och elegant hallonliknande frukt med nyanser
av lakrits och salvia, nästan lika silkig som vinerna från Château Rayas, men
med lite mörkare färg och frukt och större struktur. Fin mognad, men inte fullt
ut mogen.
Vinet intill
hade likheter i frukten och kryddigheten, men det hade en lite större parfym
och kändes än mer elegant. Det jag hade fel i min ursprungliga gissning var att
det här vinet, till skillnad från Barbe Rac som är druvrent av Grenache, är en
cuvée av samtliga tillåtna druvsorter här, i just detta fall cirka 30 procent
vardera av Grenache och Mourvèdre med tio procent vardera av Syrah och
Counoise, därtill lite smått av övriga druvor. Ja, det var den underbar 1998 Châteauneuf-du-Pape från klassiska
Château
de Beaucastel i den lite svalare nordöstra hörnan av appellationen vi
hade i våra glas. Superb, elegant, nyanserad, närapå silkeslen, tilltalande men
samtidigt bara försiktigt kryddig och mest av allt, otroligt fint balanserat.
När jag tänker på mogna röda viner, dras min råvarujakt
alltid ner mot och under jorden. Det blir rotsaker och svamp och tryffel som
jag använder för att spegla det jordiga och komplexa sekundäraromerna i de
mogna vinerna. Fina jordärtskockor hade kokats nästan mjuka i saltat vatten,
vitt vin, lagerblad och lite rosmarin och timjan, därefter stekts i smör. En
kräm av potatis och svampgrädde (smörstekt svamp som kokas in i grädde och
sedan mixas) fick stå för en krämig och smakrik textur. Därtill smörstekt svamp
av olika slag (shiitake, karljohansvamp, kantareller och ostronskivling) samt
stora champinjonhattar som hade rökts och sedan grillats. Över det hela
säsongens sista australiska vintertryffel. Gissa om det här blev en succé!
Nästa servering av viner var sagd att bli ”unga eller fylliga
röda viner” och så blev det, om än med en väldigt spretig ursprungslista. Det
första av vinerna kände jag till, det kom från Team Beach och hade inte
maskerats för mig. Jag valde att slå upp det i karaff ungefär en timma innan
det serverades och jag tempererade det till cirka 16-17 grader så att det
skulle upplevas friskt och elegant när det kom i glaset – för att sedan snabbt
ta sig ett par grader upp de första minuterna. Vinet kom från den 15 hektar
stora biodynamiska firman Domaine de la Vieille Julienne i den
norra och lite svalare delen av Châteauneuf-du-Pape. Det här är helt klart en
av mina favoriter i den stora appellationen och besöket hos dem röstades fram
som ett av de allra bästa under hela resan. Det vin vi hade i våra glas var
deras superexklusiva toppcuvée 2012
Châteauneuf-du-Pape Réservé, som är ett av de högst prissatta vinerna i
appellationen, därmed också i södra Rhône. Mer än 2 400 flaskor om året
gör man inte, det är således också ett sällsynt vin. Det är en cuvée av omkring
90 procent Grenache och tio procent Syrah från en liten lott med sandig jord
planterad 1905 i vingården Les Trois Sources. Full avstjälkning, jäsning i
cementtankar och sedan lagring i äldre foudres
under 12-14 månader. Ung och lite tight, finstämt och läcker körsbärsliknande
frukt som har sällskap av vildhallon, lakrits och sydfranskt örtlandskap,
tydligt strukturerad och en för appellationen ovanligt fin syra. Det är
vingårdens svala nordliga läge som gör vinet så friskt och elegant. Ungt och
läckert, men det kan behöver minst fem år till för att släppa greppet om sin
struktur och lyfta fram fruktkroppen mer.
Det tredje vinet var för de flesta
av oss mycket lättare att placera, det hade alla attributen av Syrah från norra
Rhône; mörk frukt, intensiv utan att vara söt, kryddig med drag åt krossad
vitpeppar, en gnutta lakrits, medelfyllig kropp, viss fräschör, god syra,
tydlig mineralisk sälta och en ordentlig struktur av tanniner. Jag noterade
också en stenig ton i vinet. Helt klart norra Rhône. Sedan satte diskussionen
igång om vilken appellation det var. Jag tänkte först Saint-Joseph, eller
kanske Hermitage för djupet och den steniga mineraliteten. Jag tänkte inte
Crozes-Hermitage eftersom vinet hade för stort djup och för tydlig
tanninstruktur, heller inte Cornas eftersom jag inte tyckte att tanninerna var
riktigt så framträdande. Men det var Cornas, dock med ett par års mognad, 2006 Cornas från den 8.50 hektar lilla
personliga toppfirman A Clape, som också var ett av de
bästa besöken vi gjorde. Vinet kommer från ett flertal lägen på den bitvis
branta granitsluttningen, en del av lotterna har 40-50 år gamla stockar, andra
mellan 80 och 110 år gamla. Framställning i hela druvklasar och lagring i gamla
ekliggare, här ändrar man sanna mina ord (tack och lov) inte på det vinnande
konceptet att hålla fast i tradition.
Dessa tre smakrika röda ”Rhôneviner”
serverades till lammstek. Vi hade skurit ut mittbitarna av stekarna, bundit upp
dem och stekt dem i olivolja med krossad vitlök, rosmarin och timjan, sedan
bakat dem långsamt i ugnen till 53 graders kärna. Av benen kokades en lammfond
med rött vin, vitlök och rotgrönsaker, en fond som kokades ihop från fem liter
till ungefär åtta deciliter – först då får man den magnifika koncentration som
gör såsen så exceptionell. Lite kryddstekta (korianderfrö och spiskummin, två
grymt bra kryddor till syrahviner) morötter samt haricots verts fick stå för
det gröna inslaget. I den mån något av vinerna skulle ha haft en tydlig strävhet,
vilket Syrah från norra Rhônedalen kan ha, ville jag lägga till en krämig
textur som skulle fånga upp och runda av strävheten. Den kom i form av en kräm
av vita bönor som mixades med getost och smaksattes med salt, peppar,
citronsaft samt rikligt med persilja, timjan och rosmarin som hade hackats
fint.
Rob hade med sig ytterligare ett
vin och jag var bara tvungen att kontra med ett annat vin enligt min princip ”kan
man så ska man”. Samtidigt var det en ren slump att fullträffen kom – märkligt nog
är vi vinvänner ofta oväntat synkade med varandra trots att vi inte
kommunicerar om vilka viner vi tänker ta med. För Rob var nog syftet att jag
brukar tala om Cayuse Vineyards, en av mina favoriter i världen när det kommer
till Rhônedruvor utanför Rhône, för min egen del föll valet av vin naturligt
eftersom min intention är att vi ska åka till Oregon och Washington State nästa
sommar. Och det är just här man hittar Cayuse Vineyards.
Doften i vinerna från Cayuse Vineyards är säregen,
intensivt men elegant fruktig med antydan av sötma, kryddigt från stjälkarna (här
är det så gott som alltid jäsning med hela druvklasar som gäller) med en ton
som drar åt krondill, ordentligt peppar- och örtkryddigt samt ett halvt
charkuteri – därtill en stenighet. Således var jag bensäker på producenten
ifråga. Vinet var deras 2013 Syrah
Armada Vineyard som kommer från en 2.83 hektar stor vingård planterad med
hög densitet 2001 alldeles intill vineriet, som ligger mitt i appellationen The
Rocks District of Milton-Freewater i det nordöstra hörnet av Oregon.
Jag själv hade korkat upp och dekanterat en 2012 Syrah En Chamberlin Vineyard som kommer från en 3.45 hektar
stor vingård bara en kort bit bort, planterad 2000 på egna rötter med både
Syrah (till det här vinet), Tempranillo och lite Cabernet Sauvignon (till vinet
Widowmaker). Det här vinet var lite
djupare och även mörkare i färg och fruktighet, jag upplevde det också en liten
aning silkigare texturerat, men för övrigt ett ganska snarlikt vin med fina
tanniner och en stor komplexitet. I båda fallen alldeles utsökt kvalitet.
Som osträtt serverade vi en 30
månaders Comté med lite krisp av surdegsbröd (bitar av brödet steks i smör,
kryddas med salt och peppar och får sedan torka över ett dygn innan det hela
mixas till ett grovkornigt smakrikt ströbröd). På detta lite tryffelhonung och
rivna hasselnötter. Tanken med den mogna osten och honungen var att möta den
fetma man finner i bra vita Rhôneviner, och tanken med tryffeln och nötterna
var att möta upp en mognadston i vinerna. Den tanken föll i mycket god jord!
Mitt eget vin kom från M
Chapoutier och skulle få cirkeln att slutas, eftersom jag tidigare på
kvällen hade serverat en oväntat ung och pigg 2005:a av det här vinet. Nu var
den en 2001 Saint-Joseph Blanc Les
Granits som hade skänkts upp i glasen, dekanterad fem timmar tidigare. Jag
hade väntat mig ett mycket mognare vin, men färgen var bara svagt gyllene och
inte nämnvärt äldre (om ens alls) än den något yngre version vi druckit
tidigare). Doften bjöd dock på en lite större mognad, underbara toner av
honung, gula äpplen och färska hasselnötter fanns där, men också en fin
vitalitet i frukten och en komplex nyans av krossade stenar. Smaken var
medelfyllig och fet och riktigt läckert frisk och spänstig – ett helt
fantastiskt vin som med all önskvärd tydlighet visare att Saint-Joseph kan vara
lika bra som de mycket dyrbarare vinerna från Hermitage.
Nu fick vi det också påvisat i jämförelsen med vinet intill, som också
kom från M Chapoutier och var en betydligt mörkare och mer mogen 1999 Ermitage de l’Orée från en 3.50
hektar stor vingård med 60-70 år gamla stockar som växer i en alluvial jord på
kalkstensbotten. Visst var det gott, djupt och välstrukturerat med ett djup och
en längd som gjorde vinet alldeles perfekt till osträtten, men jag själv (och
några andra vid bordet) höll vinet från Saint-Joseph som det bättre och mer
eleganta av de två. Nu brukar det här vita vinet från Hermitage vara av
kraftigare slag och det brukar också mogna ganska fort, så det fanns ju lite
orättvisor i jämförelsen.
Något dessertvin hade vi inte,
däremot hade AJ Styles gjort en dessert, en clafouti (en slags mandelkaka) med
körsbär och en körsbärslag med inslag av Chartreuse Verte VEP, och därtill en
supergod och krämigt texturerad vaniljglass. En skön avslutning på en
fantastisk kväll!
Summering: 12 gäster, 60 Riedelglas och 17 viner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar