Galet roligt, galet uppskattat. Så kan man verkligen sammanfatta de cookalongs som görs på Restaurangakademien ett par helger på våren och ett par helger på hösten. Nu var det dags för den andra och sista övningen för hösten och 14 morgonpigga och vin- och matglada gäster hade bänkat sig i föreläsningssalen för att under 3 timmar fördjupa sig i smaksinnets och känselsinnets funktion och i grunderna och idéerna till genomtänkta och klokt skapade kombinationer mellan maten och vinet. Egentligen är det inte svårt, i alla fall inte så länge man bestämmer sig för att tänka på exakt vad råvarorna och maträtterna smakar snarare än vad de heter, och så länge man förstår att det aldrig handlar om huruvida det är lax eller fläskfilé som är ”huvudråvaran”, eller om det är torsk eller rådjur, eller rent av bara grönsaker i en härlig vegetarisk rätt. Smak och textur, hur rätterna tillagas och hur de är balanserade, det är vad mat och vin i kombination handlar om. Och det är också precis det som deltagarna måste ta beslut om när de med påhängda förkläden står i köket och provar sitt för gruppen utvalda vin … med en stor råvarubuffé framför ögonen.
Vinmässigt började vi i lättaste och mest elegant stil
möjligt, i Chablis i norra Frankrike. Här är vinerna alltid lätta till som mest
medelfylliga, alltid gjorda av Chardonnay som är i det svala klimatet ger de
allra mest finstilta och rena vinerna av den berömda världsdruvan. De är
antingen jästa och en kort tid lagrade i ståltankar för renast möjliga uttryck
(som det här vinet) eller i äldre ekfat som bara ger en lätt avrundad känsla
och textur, men egentligen aldrig någon doft eller smak. Det valda vinet kom
från toppfirman Domaine d’Henri som grundades 2012 av den legendariska
vinmakaren Michel Laroche sedan han hade sålt sin del i den gigantiska firman
Laroche som med tiden hade fått förgreningar i södra Frankrike, Sydafrika och
Chile och då blivit för stor för Michels smak. Det vin vi hade var hans 2014 Chablis Premier Cru Fourchaume som
kommer från två lotter (den ena planterad i slutet av 1990-talet) en av de
allra bästa vingårdarna i Chablis, den 132.90 hektar stora Fourchaume. Till 90
procent är vinet jäst och lagrat i ståltankar, resten har sett neutrala ekfat
för en lite rikare textur. Det här är ett underbart, elegant, mjukt texturerat
och livfullt friskt vin med en klassiskt kittlande mineralitet i en absolut ren
och väldigt elegant stil.
Den första gruppen var lite oense om hur och vad de ville
göra, om de skulle arbeta med kyckling eller med pilgrimsmusslor och ostron. Lösningen
blev att göra båda rätterna. Den från havet, och den lite lättare och med det den
mest eleganta rätten, gjordes av pilgrimsmusslor som bara hastigt sotades med
brännare och smaksattes med salt. Till det en klassisk ostronsås kokt av
ostronspad, ostronen, vitt vin och grädde som kokades ihop med lite sauterad
schalottenlök, och för att sätta en liten spets på rätten, lite grand färsk
chile. Just ostronsåsen blev nyckeln in till vinet, mycket tack vare syran och
den mineraliska havssältan som så tydligt återspeglas i chablisvinernas
mineralitet. Lite fintstrimlad fänkål som minutmarinerades med citronsaft och
lite dill, fick bli ett trevligt tillbehör.
Den andra rätten
hade inspirerats av en klassiskt rödvinsrätt, coq au vin, men kom i en vit och med det lättare version, ljus och
lite lättare tack vare sin vitvinssås med mycket citron i för att lyfta syran i
rätten till vinets nivå. En krämig rotsellerikräm i botten, lite smörstekt
trumpetsvamp, lätt brynt rökt sidfläsk (det tog inte över ens doftmässigt som
jag hade befarat och dess sälta mötte upp vinets syra perfekt) och över det lite
parmesanost och slutligen ett krisp av torkad svartkål.
Nästa vin fortsatte på utsatt tema, Chardonnay, men kom
från ett helt annat klimat och ursprung, Marlborough på sydön i Nya Zeeland.
Jag hade valt en 2014 Chardonnay
från Greywacke
Vineyards, en relativt ung firma som grundades av den välkända
vinmakaren (och fotografen) Kevin Judd som en gång i tiden förknippades med Cloudy
Bay. Greywacke är en mörk sandsten med inslag av kvarts och fältspat som
förekommer på många ställen på Nya Zeeland. Druvorna är huvudsakligen av klonen
Mendoza och till mindre del av den franska klonen Dijon 95, som har odlats i
flera vingårdar med den typiska jorden. Vinet har en medelfyllig kropp, en ren
och intensiv fruktighet som förenar det soliga och lite rikt mogna med en pigg
och uppfriskande syra. Att man har jäst musten i franska ekfat, som till 20
procent var nya, noteras i en fint kryddig nyans i doften som kunde liknas vid
en svag pust av kryddpeppar och nejlika. Det här vinet är superbt, ett modern
och väldigt gott exempel på Chardonnay.
För att möta upp vinets rökiga fatkaraktär valde trion av
matlagare här att steka de fint utskurna filébitarna av tjock fin torskrygg i
smör till dess de fick en fin stekyta att spegla vinets fatrostning. Man stekte
fisken till en innertemperatur på 44 grader, mer än så ska man aldrig tillaga
vit fisk av det här slaget, och för min del får man gärna stanna vid 40-42
grader så fisken fortfarande har en rå kärna, typ medium rare. Till den perfekt tillagade fisken den enklast tänkbara
såsen, lite fint brynt smör (återigen för att spegla vinets rostade fatkaraktär)
som kokades in med lite vitt vin för syrans skull och sedan smaksattes med salt
och peppar. Som tillbehör lät man små späda buketter av broccoli och fint
skurna haricots verts och sockerärter som bara hastigt fick sauteras i smör med
en smaksättning av salt, peppar och lite citronsaft. Det finns ingen anledning
att förkokta grönsaker när man skär dem i små späda bitar, det är bättre med en
snabb tillagning precis när de ska serveras så att de fortfarande har kvar sin
kärna … och all smak och näring.
En släng restsötma, faktiskt hela 68 gram mer en påfallande
frisk fruktsyra på 8.7 gram per liter, skulle ställa särskilda krav på
maträtten därtill för nästa grupp, mor och två söner som alla var väldigt
kreativa. Målet var att hitta en perfekt balans mellan vinets söta frukt och
friska syra och en motsvarande smakbalans i maträtten. Vinet var den underbara 2015 Erdener Treppchen Riesling Kabinett från
Weingut
Dr Loosen i Mosel, Tyskland. Med en alkoholhalt på bara åtta procent
har vinet en lätt och mycket elegant kropp, med den kittlande steniga
mineraliteten och friska syran en stor fräschör och elegans. Det intressanta
med den här typen av viner är att många personer faktiskt
inte tycker om dem, just för att de är söta i smaken. Men
just den här smakbalansen är intressant, den börjar sött men klingar av mot en
nästan helt torr eftersmak tack vare den höga syran och fina mineraliteten.
Sötman i vinet fick duon av vinkockar att börja söka ett
en rätt med viss sötma. Samtidigt behövde man en ordentligt hög syra för att
möta upp vinets syra. Man valde lax som huvudråvara, den skulle skäras i små
fina portionsbitar som sotades lätt runt om och fick en smaksättning med salt,
peppar, lite sesamolja och zest från lime. Laxen i all ära, rätten skulle ändå
bygga på en räksoppa, kokt med en räkbuljong, lite fiskfond och vitt vin och
smaksatt med både mango (för att möta upp vinets sötma) och lime- och
citronsaft (för att matcha vinets syra), såklart också salt till rätt
smakbalans. Resultatet blev riktigt bra, men jag själv tyckte att man hade
kunnat ha mer mango i soppan för att till än större grad spegla och balansera
vinets sötma. Syran i soppan var förhållandevis frisk, men inte exakt så hög
och frisk som vinet hade behövt. Detta hade man redan tänkt på, ett garnityr av
tapioka (stärkelsegryn som också
kallas sagogryn) som hade kokats i en räkbuljong och väldigt mycket citrussaft
och limezest fick ge rätten precis den friska syra som vinet hade. Det blev
riktigt bra, det kändes som att alla deltagarna tyckte om kombinationen även om
några av dem strax dessförinnan hade tyckt att vinet var lite för sött. Lite
färska räkor blev ett gott garnityr i soppan.
Därefter tog vi oss till rött, 2013 Crozes-Hermitage från E Guigal, grundad 1924 och idag både en av de största och för sin kvalitet mest omtalade vinfirmorna i den drygt 69 000 hektar stora vinregionen Rhône. Crozes-Hermitage är med sina 1 605 hektar den allra största appellationen i norra Rhône, mycket av den arealen har planterats på slättlandet i den södra delen de senaste 20 åren och kan förvisso ge utmärkta viner, men de allra bästa vingårdslägena ligger i de stenigare och mer kuperade norra och nordöstra delarna. Det är här som familjen Guigal har sina egna vingårdar och merparten av druvorna till det här vinet kommer just därifrån. Efter jäsningen i ståltankar har vinet lagrats i ekfat, mestadels äldre, under 18 månader. Det här är ett ursprungstypiskt och trevligt vin med mörk och ganska djup frukt, det har en liten vitpepprighet och ett litet inslag av torkat kött och i smaken också en livlig mineralitet och god fräschör. Tack vare att man inte noterade någon tydlig strävhet behövde man inte ta till någon särskild åtgärd för att skapa en bra balans mellan vinet och maträtten.
Kött och rött, det var väl där någonstans som den första
tanken landade. Och det kan ju vara helt rätt tänkt även om man såklart hade
kunnat göra en matchande rätt till det röda vinet av antingen vit fisk eller
kyckling. Egentligen är det här ett ganska enkelt vin att sätta mat till, det
har ju inte någon påträngande strävhet, tydlig förvisso men inte markerad. Köttet
helstektes till 54 graders kärna, det fick vila en kort stund och skars sedan
upp i fina portionsbitar. För att möta vinets fruktighet hade man valt att
arbeta med röd paprika som först rostades (den blir lite sötare då) och
skalades innan den strimlades ner. Tillsammans med finskuren schalottenlök
sauterades sedan paprikan i smör och på det slogs lite vitt vin (för syran
skull) och en grädde som hade kokats in med lagerblad, timjan och svartpeppar
(för att möta upp och spegla vinets lite kryddiga toner). Den här paprika- och
lökgrädden hade en avgörande effekt på vinets strävhet, som rundades av på ett
effektivt sätt. Rent kombinationsmässigt var det också den här såsen och de
smörstekta kantarellerna som gjorde mötet med vinet så bra.
Ett vin jag har haft med många gånger tidigare är 2012 No Name från Borgogno, som är en av de
äldsta firmorna i Piemonte (man grundades redan 1761). Firman drivs sedan 2008
av den unga, karismatiska och skickliga Andrea Farinetti, som har lyft vinernas
kvalitet till högre höjder än tidigare. Man har 20 hektar vingård, bland annat
i fem av de verkligt berömda vingårdslägena i Barolo och några av dem
särbuteljerar man med vingårdens namn. Just det här vinet görs uteslutande av
Nebbiolo och är inte bara gott, det är också rätt speciellt. Trots att druvorna
kommer från de tre toppvingårdarna Liste, Cannubi och Fossati och vinet därmed
har rätt att buteljeras som Barolo, har Andrea valt att kalla vinet för No Name
utan någon tjusig ursprungsbeteckning. Namnet är en slags tyst provokation mot
de krångliga reglerna för ursprung och tillverkning i den italienska vinlagen.
Vinet var något ljusare i färgen och lättare i stilen jämfört med vinet från
Crozes-Hermitage, det hade också en mer rödaromatisk frukt, en fint blommig
nyans, en god fräschör och en strävhet som är tydlig och klädsamt torr, men fin
och i full balans med vinets övriga detaljer.
Av lammfärs gjordes små järpar med schalottenlök och lite
Dijonsenap. Trots att rotsaker har en egen naturlig sötma – som skulle kunna
reducera upplevelsen av vinets finstilta fruktsötma och med det lyfta fram
tanninerna ännu mer – valde man att arbeta med morötter, gulrötter och rödbetor
samt gul lök som garnityr. För att förhindra negativa överraskningar, valde man
att steka rotsakerna i smör och tärnat sidfläsk, vars fett och sälta bidrog
till att reducera vinets strävhet en aning. Men allra mest skulle de smörstekta
och sedan i lite vitt vin och crème fraiche hastigt inkokta kantarellerna ha en
positivt avrundande effekt på strävheten.
Med det var
säsongens cookalongs för privatpersoner över, men de kommer tillbaka till våren
igen, då med nya vintyper och viner och såklart med helt nya idéer och rätter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar