Det finns bara en, det fanns bara en. Sådär är det i
dryckens värld, en person som sticker upp över alla andra huvuden, en person
som sätter en kvalitetsmässig ribba som ingen annan mäktar ta sig över eller
ens upp till. I just det här fallet tänker jag på Romano Levi, den minst sagt
legendariska destillatören som flyttade Italiens rustika sprittyp grappa till
en nivå och en kultstatus som ingen människa trodde var möjlig.
Romano Levi
föddes 1928 och började redan i 17-årsåldern att tillverka druvdestillat i det
destilleri hans far grundade 1925. Under hela sin livstid, till 2008, förlitade
han sig på de allra mest hantverksmässiga traditioner han lärt sig av sin far,
destillation över öppen eld i pot stills.
Ingen annan producent gjorde i modern tid grappa på det sättet, men det var
snarare den småskaliga produktionen (oftast inte mer än några tusen flaskor av
varje sort om ens det), de till en början handmålade etiketterna och i alla
högsta grad de exceptionella grappasorterna han gjorde som byggde myten och
legenden Romano Levi. Redan i sin livstid var hans grappor superexlusiva och
dyrbara, om man inte köpte dem direkt av honom, men sedan han gick bort i maj
2008 blev de bland de dyraste samlarobjekten i dryckesvärlden.
Såklart behövde kockarna lite vin att njuta av medan de
förberedde middagen. Vinet var vitt, hade en djup halmgul nyans som vittnade om
viss mognad, en känsla som också gick igen i doften med en lätt rostad nyans och
en liten ton av kalksten, mandel och hasselnötter, men också gul stenfrukt och
en liten blommighet. Byn Chassagne-Montrachet tänkte jag, troligen en bra premier cru och en ålder kring tio till
femton år. Smaken var elegant med en första mognad, lätt mineralisk och ytterst
väl sammansatt. Kunde det vara en grand
cru? Fetman och längden fanns där. Det kockarna njöt av var en för stunden
helt perfekt drickmogen 2001
Puligny-Montrachet Premier Cru Les Referts från Domaine Jean-Marc Boillot.
Supergod!
Det första vinet som serverades när gästerna anlänt var
en champagne, ganska rik och djup och definitivt med mognad, det vittnade både
de äppliga tonerna och nyanserande av nygräddad brioche om. Samtidigt fanns det
något friskt och citrusfruktig över champagnen, som om vore en blanc de blancs. Men så var det inte,
det var faktiskt den (hustypiska) syran som lurade oss på fel spår och den rika
kroppen som (av mognad) lurade oss till fel typ av champagne. Det Platter
skänkte upp till oss var en 1998 Krug Brut
från det fantastiska champagnehuset Krug. Jodå, vi hade varit där och
nosat under våra gissningar.
Som tilltugg smörstekta toasts med anklever, flingsalt
och lite svartpeppar. Feta godsaker förvisso, men just de stekta brödtonerna
och ankleverns aromer gifter sig absolut perfekt med champagner som har den här
kraften som de från Krug har, eller champagner som har utvecklat en viss
mognad.
Två vita viner serverades blint och eftersom den enda
ledtråden var att det fanns ett tema utgick vi från att båda vinerna kom från
Bordeaux. Det första gjorde det ju tveklöst. Färgen var ljus, doften ung och
vital med både citrus, vita blommor, en fin vaniljton från faten, en frisk och
smakrik på gränsen till fet smak, alldeles underbar och med god längd. Förslaget
på Domaine
de Chevalier i Péssac-Léognan föll i rätt jord, sedan var det bara
åldern kvar. Vi gissade såklart ungt, vinet var ju primärfruktigt och vitalt,
kanske maximalt tio till tolv år gammalt, inte mer. Jodå, det var äldre, 1990 Domaine de Chevalier stod det på
etiketten. Fantastiskt, vilket välhållet vin.
Vinet intill var
betydligt äldre, mörkare i färgen, djupare toner av bokna äpplen och även en
lätt nötighet. Av egen personlighet var det inte alls lika lättplacerat i
Bordeaux som det härliga vinet från Domaine de Chevalier, men eftersom det vara
ett tema borde det ju komma från Bordeaux, eller vara en helt annan vintyp från
1990. Teman är roliga, de tvingar oss hela tiden att lära oss något nytt,
därför sätter vi oftast upp vinerna blint i olika teman. Den här gången gick de
inte lika bra för min del, däremot kom förslaget från min bordsgranne att vinet
borde komma från Château Haut-Brion, och med det fick han rätt, 1990 Château Haut-Brion Blanc. Denna
superdyra raritet var emellertid inte alls lika vital och frisk som vinet från
Domaine de Chevalier, men det vann lite på luft och det kom att passa bra till
maten. Men min favorit av det två blev det inte …
Lättrimmad fet torskrygg bakades i ugnen på 150 grader
med lite salt till dess den höll en innertemperatur kring 42 grader. Till den
bara riven pepparrot och ett smör som långsamt brynts lätt i stekpanna och
smaksatts med pressad lime, lite extra salt och en aning vitpeppar. Den här
typen av enkel fiskrätt passar väldigt bra till många vita vintyper, gärna lite
fylligare och fetare viner, mycket tack vare smöret i rätten.
Därefter blev det nytt vintema, men nu två röda viner som
serverades blint. I stora härliga Riedelkupor. Jag är verkligen ingen
specialist på vinerna från Piemonte eller druvsorten Nebbiolo, jag är i de
allra flesta fall inte ens särskilt imponerad av Nebbiolo, men rör det sig om
de allra bästa vinerna från de bästa producenterna och gärna viner med mognad,
då kan jag bli verkligt hänförd. Som nu. Två snabba sniffar i de stora glasen,
sedan noterade jag "Piemonte, toppviner, 1990 eller något äldre".
Det första vinet
var det lite lättare och ljusare av de två, men det bjöd ändå på ett djup och
hade en närmast sensuell textur och en parfym som innefattade körsbär, rosor
och fin tobak, därtill en läcker första mognadskomplexitet. Då jag inte är
särskilt duktig på producenter och viner härifrån blir mina gissningar tämligen
fattiga, jag nöjde mig helt enkelt med att det helt fantastiska viner var 1990 Barolo Riserva Monfortino från Giacomo
Conterno. Tack för den rariteten, den uppskattades verkligen av mig.
Då det andra
vinet var lite tätare, hade en djupare kropp och såg något yngre ut, kändes det
rimligt att lägga rösten på Gaja, vilket var rätt. Eftersom det
är de omåttligt framträdande och för resten av vinerna obalanserade tanninerna i Nebbiolo som gör att jag inte håller
Nebbiolo som en självklart toppdruva, dricker jag helst vinerna med mognad. Som
denna 1990 Barolo Sperss. I båda dessa
nebbioloviner var tanninerna om inte sammetslena, så åtminstone ytterst fint
polerade och balanserade.
Lammkotlettraderna stektes runt om i olivolja med
rostmarin, de gick sedan långsamt färdigt i ugnen till rosa och saftigt
innanmäte. Till det lök och aubergine som stekts, bakats i ugnen och sedan
vänts ner i en dressing av olivolja, vitvinsvinäger och honung. Och så en
potatiskaka med bacon, rosmarin och Comté. Superb maträtt som egentligen passar
bra till precis alla typer av röda viner (eftersom det inte finns något udda i
råvaror eller smaker som sticker ut ur rätten), men som satt alldeles perfekt
till våra baroloviner.
Lite Comté och knäckebröd fick bli en i all hast spontant
påkommen ostservering. Till det hade Mr Z ett rött vin, dekanterat tre timmar
tidigare och bara ställts svalt att blomma upp. Det här var en helt annan
vintyp än de nyss avnjutna barolovinerna, dessutom var det mycket yngre. Färgen
var mörk, doften tät och mättad av mogen mörk bärfrukt, en fint vaniljsöt
fatton ramade in doften och smaken var fyllig, silkig och lång, kraftfull men
ändå väl sammansatt och elegant och här fanns toner av lakrits och violpastill,
av örter och mörk choklad. Det är sanna mina ord inte ofta jag dricker de
exklusiva och svårfunna vinerna från Scarecrow, därför var det extra
roligt att få återbekanta sig med denna 2006
Scarecrow (Cabernet Sauvignon från stockar planterade 1945, de äldsta i
Kalifornien) och se hur den är just nu. Och den var god, riktigt god.
Vi gör det verkligen enkelt för oss när vi spontant
kommer på att vi vill ha kalas, men i det enkla ligger också det självkara, det
vi alla tycker om. Perfekt mogna jordgubbar, hallon och lite blåbär, till det
lättvispad grädde smaksatt med lite socker och ett uns av superfin fatlagrad
rom. Så fick det bli.
I glaset ett sött vin med mognad, det hade en fortfarande
tydlig tonen av saffran och en liten känsla av ekfat, det var fylligt och
mättat av botrytis och hade en lång och komplex eftersmak. Det måste komma från
Sauternes och gissningarna famlade omkring bland Château Rieussec, Château de
Fargues och Château Climens innan rätt svar kom, 1997 Château d'Yquem. Gott.
Det var nu, i den något svalare kvällsluften, som Romano
Levi i flaskform gjorde oss sällskap till bords. Den första grappan var
fantastiskt blommig och elegant, i denna grappa med en kvist av mynta i möttes
den intensiva, druviga och komplext rustika grappagrunden av en underbart
vegetal blommighet med en diskret viskning av mynta. Smaken var explosiv, rik
och fyllig, visst fanns här de lite traditionella elementen, men munkänslan var
fyllig och len och eftersmaken lång och sensuell. Oj, vilken god grappa!
Den andra grappan kunde jag inte uttyda namnet på, namn
var för övrigt inte så viktigt för Romano, han gjorde sina grappor på ren
känsla, buteljerade dem och klistrade på en etikett han tyckte var fin. I det
finns det vissa likheter med vinvärldens Manfred Krankl och hans Sine-Qua-Non,
men i en betydligt mindre skala och med mer traditionella metoder. Den här
grappan var djupt bärnstensbrun, uppenbarligen lagrad i ekfat under många år
(troligen en bit över tio år) och den hade utvecklat en nästan knäckig och
karamellig rondör till den fina druviga grundtonen. Smaken var fyllig, otroligt
god och flera minuter lång. Även det här en av de allra mest komplexa grappor
jag har druckit de senaste åren.
Av ren nyfikenhet kunde jag inte låta bli att ta en liten
sista nattfösare ur en av de två rara flaskor från Romano Levi jag har i min
egen spritsamling, en bara kort lagrad tappning från 2006 som bjuder på en
silkeslen druvighet, nyanser av sommarblommor och en ganska lång, men mer finstilt
eftersmak. Tänk att få dricka tre grappasorter från Romani Levi på samma kväll!
2 kommentarer:
Att läsa denna blogg är till största delen ren njutning men också med ett visst sting av icke klädsamt avund och viss sorg över att inte själv uppleva mat och dryck i denna klass på en någorlunda regelbunden basis. Sitter du en dag med en tom plats på Cafe Rotsunda så hör av dig så kan du få en glad amatör från västkusten till bords.
Jag skall till Champagne i oktober och undrar om du har nån speciell producent eller restaurang du rekommenderar ett besök hos? Det enda jag har inbokat hittills är ett besök hos Philipponnat (längtar efter att få se och smaka på Clos de Goisses) så jag är tacksam för alla förslag.
Med vänlig hälsning
Viktor (viktor_09@hotmail.com)
Hej Viktor,
Först och främst, kul att bloggen kan inspirera, det är en av anledningarna till att jag skriver om mitt hedonistiska leverne. Visst är det gott och roligt att göra på det här viset, så har vi gjort i omkring 20 år, men man får aldrig glömma bort att vin och mat inte behöver vara exklusivt och sällsynt och i överflöd. Njutning kan lika väl vara en god (men inte dyrbar) flaska vin till en grillad fisk, i all sin enkelhet. Det viktiga är att man själv sätter värde på sin egen njutning och inte tittar på vad andra gör i tron att det egna är mindre fint och värt.
När det gäller Champagne är jag inte särskilt uppdaterad, då jag inte reser i Champagne. Jag håller med dig om Philipponat, och tycker att man gärna kan besöka de stora husen snarare än små odlare - det är i alla fall min personliga smak. Bollinger, Taittinger, Deutz, Louis Roederer och Krug hör till mina favoriter i Champagne, liksom Billecart-Salmon och Perrier Jouët.
Skicka en kommentar