Domaine des Comtes Lafon är en fantastisk familjedomän i
Meursault, de har 12.60 hektar vingårdar och har en stor potential och ett mycket
gott rykte att producera några av de finaste vita vinerna i Bourgogne. Dominique
Lafon är bara är bara en av familjemedlemmarna som äger firman, men det är som
gör vinerna, är ansiktet utåt och den som han har skapat domänens fint rykte.
Här gör man en
lång svit fina viner, flera av dem exklusiva premier crus och grand crus.
Ett sådant vin vi nu hade framför oss var 1999
Meursault Premier Cru Goutte d'Or från just Domaine des Comtes Lafon, ett vin med djup silkigt fet kropp,
fruktigt koncentration och mineralisk struktur .. om det inte hade varit så att
vinet dabbats av "premox",
den högst irriterande och alldeles för tidigt utlösta mognaden och oxidationen som
har dragit som en farsot genom Bourgogne och skapat problem och en identitetskris
för vit bourgogne. Jodå, istället för vital frukt, nyanser av gul stenfrukt,
vita blommor och den där läckra tonen av fet kalksten och komplexitet, var det
enda vi bjöds på … oxidation. Helvete! Okej, det var bara att gå vidare och
lägga oxidationsvinet bakom sig. Vi använde det till såsen och det är absolut
inte första gången ett vitt vin från Bourgogne med fyrsiffrigt belopp i
inköpspris åker ner i grytorna.
Däremot hade 1999
Meursault Désirée, en vanlig villages
från samma Domaine des Comtes Lafon klarat sig undan oxidation, även om
det fanns en svag mognadsnötighet i både doften och framför allt mot slutet av
smaken. Det jag upplevde var en slags fetma, en rikedom som stod de eleganta
kaliforniska chardonnayvinerna med mognad rätt nära, men ju mer luft vinet fick
i glaset, desto mer av den för vit bourgogne typiska kalkiga jordtonen trädde
fram. Det var rätt gott, det hade trots
samma 15 års ålder klarat sig undan oxidation och var förvisso moget, men inte
alls långt gånget. Det här blev också vårt matlagningsvin den här kvällen, men
i stället för att åka ner i grytorna åkte det ner i kockarna. Vilken härlig personalförmån.
I all enkelhet blev det en god skagenröra på ett tunt och
krispigt knäckebröd som aptitretare medan vi kockar med gästerna njöt av det
första vita vinet. Vinet var både yngre och blommigare än vårt kockvin, det
hade ungefär samma kropp och en rätt frisk syra. En nyans av vanilj från
ekfaten lurade först iväg både mig och de andra gästerna till Bordeaux, men
vinet kändes lite mer mineraliskt, så vi vände blicken mot stenjordarna i norra
Rhône. Det var mer rätt, men inte helt, vi var nämligen i södra Rhône vilket
förvånade oss påtagligt, så här friska, lätta och eleganta viner brukar man
inte göra i det solstänkta och varma södra Rhône. Jag höll dock kvar vid årgång
2010, eller i alla fall inte särskilt mycket äldre och blev stum av förvåning
och beundran när vinet var 15 år äldre! Denna 1995 Côtes du Rhône Réservé från Château de Fonsalette,
gjord till cirka 80 procent av Grenache Blanc, var ett minst sagt sensationellt
vin, fortfarande ungt och livfullt och absolut utan minsta spår av mognad. Wow,
vilket ljuvligt vin.
Betydligt mer ålder var det i nästa vin, redan den djupt
halmgula färgen vittnade om det. Doften var stor, fullt utvecklad med inslag av
bokna äpplen, lätt rostade mandlar och hasselnötter och ett uns av nygräddad
brioche, men det fanns också toner av krossad kalksten och en diskret nyans av
eukalyptusblad, vilket direkt placerade mig i byn Chassagne-Montrachet och där
hos producenten Domaine Blain-Gagnard. Det är svårt att beskriva exakt vad det
är för detaljer eller samspel av detaljer som gör att man ibland bara går rakt
på rätt svar, vinet kom från just den här producenten, men jag antar att det är
som att veta att det är Bruce Springsteen som spelas på radio utan att man på
ett riktigt bra sätt kan förklara exakt vad det är i soundet som placerar honom
så säkert. Årgången var jag också och nosade på, men vingården var ett par
hundra meter fel, i glaset 1990
Criots-Bâtard-Montrachet Grand Cru (den första flaskan som öppnades var
osande korkdefekt - tänk att spara ett så fantastiskt vin i 20 år i sin
vinkällare för att upptäcka att det är korkdefekt och måste hällas ut - den här
andra flaskan var ren och korrekt, men påtagligt mogen),
Klart yngre och mer vitalt var glaset intill,
som vi på ren spekulation direkt bestämde oss för var samma vin, men betydligt
yngre, kanske 2005. Rätt ofta sätter vi upp teman när vi blint serverar ett par
viner intill varandra. Nog för att det enskilda vinet i sig kan vara
fantastiskt, men det finns en ytterligare dimension i att lära och förstå av
jämförelsen med en liknande eller motsvarande vin. Det här vinet kom mycket
riktigt från samma grand cru, men en
annan producent, och årgången hade vi ju landat rätt på. Det Hansa serverade i
glas nummer två var 2005
Criots-Bâtard-Montrachet Grand Cru från Domaine Fontaine-Gagnard.
Bara sett till vinerna serverade som de var utan mat
till, höll vi det yngre vinet som det finaste och godaste. Det berodde nog på att
det var så mycket mer vitalt och friskt, det äldre var också riktigt gott, men
hade en aning övermognad i doften som kanske inte direkt var fel, men den
störde helhetsintrycket en liten aning. Däremot visade sig det nu 24 år gamla
vinet från 1990 vara det godaste och mest passande till maten, det var
egentigen inte så konstigt, de nötiga tonerna från stekytan på fisken och det
brynta smöret tonade ner vinets nötiga och svagt oxiderade toner och fick det
att upplevas påtagligt mycket yngre och mer vitalt. Det här knepet tar jag
alltid till när det gäller mogna vita viner, eller vita viner med en lite
kryddig fatkaraktär. Man lurar helt enkelt doftsinnet och får oss att upptäcka
andra, oftast yngre dofter och karaktärer än de nötiga, de äppliga, de
oxiderade.
Hos
fiskhandlaren hade vi hittat riktigt fet och härlig sejrygg, vi tog ett drygt
kilo och skar ryggfilén i skivor som stektes i först rapsolja och mot slutet i
rikligt med smör som hela tiden östes över fisken för att bevara dess saftighet
och tillföra smak. Ett par kvistar rosmarin slängdes också i pannan och så
pressades en stor citron över. Flingsalt, sedan klart. Ruskigt gott.
Som
grönsaksgarnityr lite smörsauterad gurka med schalottenlök och fänkål, denna
underbara grönsak som är så fantastiskt till vit bourgogne, särskilt med viss
mognad och i allra högsta grad från just byn Chassagne-Montrachet.
Tre röda på tur och även om jag själv tyckte jag beskrev
de tre vinerna på ett både bra och ursprungstypiskt korrekt sätt, körde jag i
diket med min gissning. Jag, och alla vi andra, hade nämligen placerat vinerna i
Napa Valley tack vare den rika frukten, som nu i de nydekanterade vinerna ännu
inte hade blommat upp ordentligt, den steniga mineraliteten och den fina tonen
av valnötter. Helt klart från bergen, det vittnade den stenrökiga tonen i
vinerna om, och tanninerna. Nejdå, vi var inte i Napa Valley, vi var inte ens
rätt med Cabernet Sauvignon.
Det jag inte såg
fastän jag så tydligt hade beskrivit vinerna precis exakt så som jag alltid
brukar beskriva vinerna från Priorat i Spanien, var att de kom från just Priorat.
Det blir så här fel ibland när man envist bestämmer sig för fel väg, då kan det
vara svårt att vända om, att tänka om. Men med vetskap om att alla tre kom från
Priorat, försökte jag leta efter olikheterna i de tre rätt lika vinerna, i
förhoppning att hitta någon hustypisk stil och därmed börja gissa rätt. Det
första vinet var stramast, elegantast och mer nyanserat, det borde komma från
Alvaro Palacios, det tredje var djupare och rikare fruktigt, nu med luftningens
hjälp ett vin som rätt tydligt började avslöja sig som det utmärkta året 1998,
och troligen från toppfirman Mas Doix. Både ja och nej på det, sista årgången
var rätt, men det var samma producent och vin i alla tre glasen, bara
årgångarna skiljde dem åt.
Alla tre viner kom nämligen från Alavaro Palacios och alla
tre var hans superexlusiva och dyrbara prestigevin. I det första glaset stod 1994 l'Ermita, ett vin med ljuvligt
fruktigt och stenkrossig doft (jag älskar den här doften), där den generösa
frukten som drog åt mörka körsbär och björnbär fortfarande 20 år senare hålls
knuten av en rätt massiv tanninstruktur som närmast skulle kunna liknas vid den
man finner i viner av druvan Nebbiolo. Jag gillade verkligen det här vinet, men
det var fortfarande ungt och lite knutet, det har dock frukt nog att lagras i ytterligare
minst tio år för att polera strävheten ytterligare. Till maten fungerade det
dock utmärkt redan idag, det som behövs för att runda av strävhet är i regel
bara lite salt och fett.
Mittenvinet var 1996 l'Ermita, ett vin som också rent stilmässigt låg mitt emellan
den stramare 1994:an i vänster glas och det betydligt fylligare och yppigare
vin i höger glas. Årgången är inte alls lika hyllad som de två i grannvinerna,
men vinet var underbart gott och djupt fruktigt med komplex stenighet och
fortfarande kännbara men inte tuffa tanniner. Även det här är ett vin som har
potential att lagras i minst tio år till, om man så önskar.
Men stjärnan i
trion stod i det tredje glaset, 1998
l'Ermita, ett vin med en underbar kraft och ett djup och koncentration som
fick tanniner och mineralspets att upplevas lite lenare och även mindre, trots
att de troligen inte var det. Det här var det vi alla höll som det bästa just
nu, också det vin som först tog slut i glasen och behövde påfyllning, men med
mat på tallrikarna blev alla viner så sammetslena och sensuella att även de
fylldes på.
På grillen slängdes tre stadiga amerikanska entrecôter på
ben, grillade medium rare och serverade med en god och perfekt kryddig
pepparsås (kokt med fond, Dijonsenap, grädde, lätt oxiderad 1999 Meursault Premier
Cru Goutte d'Or från Domaine des Comte Lafon) och ett skönt lass med smörstekta
kantareller.
Ett extravin skickades också in, tätt och djupt
bärfruktigt i en helt annan stil än vinerna från Priorat. Det här var inte
stenigt, det var kryddigt med inslag av framför allt krossas peppar, och det
hade dessutom en tydligt vaniljsötma och medelrostad fatton. Med tyngden,
fruktens renhet, den silkiga kroppen, den fina syran, kryddiga fattonen och
längden, kunde jag inte summera det till något annat än ett vin från
Sine-Qua-Non, troligen omkring sju till tio år gammalt eller så. Nu var gissningen
fel, men inte helt tokig. Maggie Harrison arbetade under många års tid hos
Manfred Krankl på Sine-Qua-Non och har i många avseenden stöpts i ungefär samma
form, åtminstone vinmässigt. Denna 2005
Syrah Blue Label från hennes Lilian kommer också från en av de
vingårdar som tidigare var en nyckelspelare i cuvéerna hos Sine-Qua-Non, Whitehawk
Vineyard en liten bit norr om Santa Rita Hills.
Det här vinet är
fortfarande busungt och det utvecklades därför fint i karaffen under den dryga
timma det fick finnas kvar där.
Desserten var enklast möjliga, ett stort lass av
sommarens goda jordgubbar, hallon och blåbär, till det lättvispad grädde. Plättlätt,
barnsligt gott.
I glaset en riktigt charmig, söt och god tysk, 2006 Bernkasteler Badstube Riesling
Beerenauslese från Weingut Selbach-Oster i
Mosel-Saar-Ruwer. Det är så otroligt gott med silkeslent söt, sent skördad
nektar av Riesling, som har precis rätt mängd sötma för att fortsätta upplevas
söt i mötet med den söta desserten, men inte upplevs för söt och tung. Det blev
en riktigt fin avslutning på denna i precis all hast spontant tillkomna
kalaskvällen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar