måndag 11 augusti 2014

50:7 den 9 augusti


Folk tror inte att jag är klok, det undras över hur man orkar med två kalas på raken, ett på fredagen och ett på lördagen. Mitt svar är oftast: "Hur orkar du jobba två dagar på raken?"
   Visst kan man bli trött, särskilt när kalasen håller på till gryningen och särskilt när man ska hinna med att göra förberedelser och laga mat, men är man organiserad och uppskattar det goda i livet är det knappast kalasen man ska bekymra sig över. Orsaker till trötthet borde skyllas på annat än sådant som är roligt. Alltså körde cafévärlden två kalas i följd. Det här kalaset började med 1999 Dom Pérignon från Moët et Chandon, en av mina favoriter i champagneväg, och kör man den dessutom på magnum som vi nu gjorde blir det ju dubbelt så kul. Doften var som vanligt underbar med en diskret rostad mandelnyans, fortfarande ung och rätt primär. Och visst var den god även smakmässigt, även om jag kanske inte riktigt hoppade jämfota … jag tyckte nog helt ärligt att den saknade lite sting och spänst. Men god var den, len och krämig.
 

Som tilltugg blev det hederliga potatischips samt lite boquerones, salta och feta och fint passande till champagne, därtill små tartarer av kalvfilé (fint skuren, salt och peppar samt lite exklusiv vällagrad balsamico och ett uns mild olivolja) med kantarellkräm som var försvinnande goda.
 

I vanliga fall dricker vi champagnen före maten, men den här middagen hade jag planerat att vi också skulle dricka champagne till första rätten. Eftersom hela magnumbuteljen tog slut i ett par nafs, bistod Cat Woman med ytterligare en champagne, riktigt god och brödig (inslag av brioche) men med frisk syra och stram kropp. Stilmässigt kändes den lite som Billecart Salmon, som jag tyvärr dricker alltför sällan, men nu stod det en flaska 1996 Brut Blanc de Blancs framför näsan. Den var riktigt spänstigt och elegant.
 

Vi njöt av champagnen till en ganska lätt och luftig ostronsoppa, världens enklaste lyxrätt (ostron, vitt vin, grädde, koka i fem minuter, mixa slät och sila av) att göra till champagne och mineraliska vita viner. Just lättheten, syran från det vita vinet och sältan från ostronen sitter som hand i handske till vinets syra och mineraliska balans, och för att möta brödigheten i de eventuellt mogna champagner som kunde tänkas serveras till, hade soppan kompletterats med smörstekta krutonger, vilka speglar vinets brödiga nyanser.
 

Första och faktiskt enda vita vinet i menyn den här kvällen var en läckert mineralisk, fet och något rostad vit bourgogne med viss ålder, men fortfarande frisk smak utan tecken på mognad eller oxidation. Vinet kom från J-F Coche-Dury och var 2002 Meursault Les Chevaliers, en villages som ligger lite högre i nivå jämfört med den vanliga versionen. Det här är aldrig några blyga viner, stilmässigt är de egna, men de har en rik doft och uppfattas ganska kraftiga, även om de är strama och absolut helt torra med det typiskt mineraliska bettet i slutet av smaken. Jag hade dekanterat vinet drygt två timmar före servering, för mig en nödvända med bra vit bourgogne eftersom jag tycker att luft får de vita vinerna att blomma ut och upplevas än mer komplexa.
 

Rätten till den vita bourgognen var lätt att lyckas med, då det var två större kalas dagarna i följd valde jag att göra enkel mat som går förhållandevis fort att förbereda. En bädd av fint plockad blomkål (ärtstora buketter), fint skuren fänkål och rikligt med strimlad spetskål sauterades i smör med finhackad svart tryffel, på med lite vitt vin för att sedan låta gå färdigt långsamt på eftervärme. På denna lilla trevliga kålbädd halstrade ryggfiléer av fet gös. Och som kronan på verket rätt mycket finriven färskt australisk tryffel. Den här rätten satt lika bra till den smakrika vita bourgognen som den skulle jag gjort till nästa trio av röda viner.
 

Det första av dem hade en förunderligt mjuk och len kropp, en saftigt rödfruktig doft med inslag av vildhallon och kokta jordgubbar, men det fanns också en lite murrig och läcker källarton i vinet som gav spänning. Tanninerna var silkiga och eftersmaken förvånansvärt lång och god. Jag förstår att man gissar röd bourgogne på det här vinet, min erfarenhet av klassiska riojaviner med ordentligt mognad är just att de blir bourgogneliknande. Den här flaskan, 1964 Faustino 1 Tinto Gran Reserva från Bodegas Faustino, var en klenod från förr som jag sålde väldigt mycket av på restaurangen i början av 1990-talet, men som jag också hade sparat ett par flaskor av. Det här var den sista, sparad just för att drickas på 50-årskalaset. Och den hade hållit sig absolut fantastiskt. Bra rioja är riktigt bra!
 

Nästa vin, serverat av Sir Ausonius, hade också ålder, men det kändes inte riktigt lika gammalt. Men det var det. Här var kroppen lite fylligare och strukturen av tanniner en hårsmån mer uttalad, men frukten var rödaktig (dock med mörkare undertoner) och eftersmaken riktigt läcker och lång. Bourgogne, det var min tanke, och det var rätt. Därifrån att gissa närmare i mogna viner är svårt eftersom det beror så mycket på vingårdens läge, på producentens stil och ambition och på årgången i sig, jag trodde vi var i början av 1980-talet eller kanske mer troligt i mitten av 1970-talet. Hoppsan, en femtioåring till, 1964 Echézeaux från den för mig okända négociantfirman Léon Violland.
 

Det tredje röda vinet var helt annat. Mycket mörkare, mycket djupare, rikare och av en helt annan typ, yngre också för den delen. Men visst fanns där en läcker mognadston som drog åt skogsgolv och tryffel. Superläckert, bordeauxstil men från Kalifornien. Och så var det, men med tanke på kombination av komplexa mognadstoner och fullt bibehållen frukt i doften och en fin men inte alltför markerad tanninstruktur kunde det knappast vara ett vin från bergen, men gissningen på det bordeauxlika vinet från Philip Togni var ändå inte dum. I glaset hade Le Soul Jones skänkt en 1994 Dominus Estate, enligt mig ett av de allra bästa viner som har lämnat denna numera klassiska egendomen Dominus Estate i Yountville. Tusen tack, vilket vin.
 

Tanken med nästa rätt var att spela an på det mogna vinet från Rioja. Ett par bogar från gammal fin get hade bakats i långpanna med lite olivolja, vatten, rosmarin och salt i drygt två timmar, till dess köttet nästan föll av benen. Det här sättet att vattensteka spädgris, lamm och get är väldigt typiskt spanskt och resultatet är supergott. Köttet plockades och ljummades upp i sin egen buljong och serverades sedan på en kräm av vita bönor och getost. Superenkelt, supergott och muy bueno till riojavinet … och de andra röda vinerna också för den delen.
 

Don Daniele bjöd på första mellanspelet, vi brukar alltid ha en paus från middagsbordet vid de längre middagarna på Café Rotsunda, dels för att det blir tid att rensa och organiserat bordet, dels för att hitta få undan lite disk och även göra de sista momenten till varmrätten, men kanske allra mest för att det är så härligt att resa sig upp och få lite vitt och fräscht i glasen. Champagnen var riktigt god, pigg och rätt stram till smaken, men en underbart fransk brödbod i doften. En gång i tiden stod champagnehuset Philipponat nästan högst upp på min lista, men efter det bedrövliga året 1989, då var och varannan flaska var korkdefekt, tappade jag lite förtroende för dem. Alltså dricker jag inte champagner från dem så ofta nufrtiden. Men nu gjorde vi det och champagnen ifråga var en riktigt fin 2002 Clos des Goisses.
   Kari var inte sämre han, en fylligare och lite mer vinteräppelfruktig men samtidigt frisk och lätt brödig 2002 La Grande Année från Bollinger stod nu i glasen och skämdes verkligen inte för sig. Jag blir alltmer imponerad av Bollinger, som inte bara levererar en av de allra bästa av standardchampagner, utan också gör fantastiskt fina både vita och rosa årgångs- och prestigechampagner. Denna här nolltvåan är superb redan nu som ung.
 

Sommar är grillsäsong, det var den främsta förklaringen till att cafévärden köpte hem ett par stadiga stockar med välmarmorerad biff. Halvkilot stora biffar grillades medium rare, smaksattes med salt, peppar och grillad citron, fick ligga och vila en stund och trancherades sedan. Till det smörsauterade haricots verts och rikligt med karljohansvamp.
 

Till denna enkla med klassiska mat stod nu tre klassiska viner blint framför gästerna. Här tog jag till ett intressant provningspsykologiskt knep för att till viss del lura gästerna. Till att börja med utgår väldigt många blindprovare från vem som har hällt upp vinerna, och utifrån dennes personliga vinsmak börja gissa på ursprung. Här på Café Rotsunda är det så gott som aldrig bordeauxviner i glasen om cafévärden väljer vinerna, därmed kunde man lätt tro att trion viner som gästerna hade i glasen var kalifornier med mognad. Det andra tricket var att sätta upp dem i en ordning som gjorde att om man tog första vinets ursprung, i det här fallet just Bordeaux, och även lyckades pricka in det andra vinet som hemmahörandes i Bordeaux, då skulle man högst troligt utgå från att temat var röda bordeauxviner och därmed också sätta tredje vinet i Bordeaux. Men det var där, i det tredje glaset, som uddavinet fanns.
   Alla viner var fantastiska, de hade en god ålder men var på inget sätt helt mogna, det fanns mer djup att gräva ur. Det första vinet var det lite elegantare av de tre, lenast till struktur och kanske också det som upplevdes mest moget, men bara med en liten marginal. Jag tyckte vinet var fantastiskt elegant, sirligt och finstilt med små nyanser av ceder. Vinet var 1985 Château Margaux.
   När detta vin hade avtäckts låg det nära till hands för gästerna att placera vin nummer två i  Bordeaux, även om just det var fylligare, djupare och mer strukturerat. I jämförelse var det här vinet det allra bästa, det var helt enkelt formidabelt med sin försiktigt rostade nyans och det mycket tydligare och komplexa tonen av grafit. Pauillac, sades det, och det var ju rätt. I glaset en 1985 Grand Vin de Château Latour. 
   Det var nu det blev riktigt intressant att lyssna på gissningarna, för även om Kalifornien hade dykt upp på gissningslistan, och det torde passa bra på det här lite fruktigare och tätare vinet, lurades gästerna in i det uppenbara temat, 1985 toppslott i Bordeaux. Så kunde det vara 1985 Château Mouton-Rothschild eller 1985 Château Haut-Brion? Ja, kanske. Men så var det inte, det vi hade i glas tre var 1985 Cabernet Sauvignon Volcanic Hill från Diamond Creek Vineyards i Napa Valley. Och det var verkligen besläktat i alla doft- och smakmässiga avseenden med de exklusiva bordeauxvinerna.  
 

Don Daniele stod för nästa vin och nu när vi var lite i gasen med mogna cabernetviner gjorde vi det blindprovningspsykologiska misstaget att faktiskt inte prova förutsättningslöst och sedan summera intrycken från vinet, utan att istället fortsätta i styrfart på samma tråd som med de nyss provade cabernetvinerna. Men det här var yngre, lite strävare och lite tätare. Kanske bergen i Napa Valley, eftersom det var lite stenigt i doften. Och tacka tusan för det, granitkullen ovanför Tain l'Hermitage är just stenig. Vinet var en fortfarande väldigt ung, inte knuten med välstrukturerad och med luft både kryddig och lite animalisk 1996 Hermitage från Domaine Jean-Louis Chave.
 

Sedan var vi definitivt tillbaka i Bordeaux igen, tveklöst. Stramt och nyanserat, en fin och mer elegant fruktighet med en superläcker kafferostad viskning. Gott, verkligen gott. Att vinet kom från Bordeauxälskaren Kari gjorde ju inte gissningen svårare. Min spontana tanke landade i Pauillac, men läget var ett par stenkast norröver, i Saint-Julien. Och det som doftade och smakade så gott i glaset var en fortfarande purung 2004 Grand Vin de Léoville du Marquis de Las Cases, eller 2004 Château Léoville Las Cases som vinet mer till vardags kallas för. 
   Vi var inte långt ifrån på nästa vin, i alla fall inte geografiskt, det var mer åldern som separerade vinet tydligt från det intillstående. Det här var också klassiskt så det förslog, mycket mer moget men ändå med ett rätt läckert djup. Platter hade grävt ner i sin stora och omfångsrika vinkällare som har byggs på under decennier och plockat upp en väldigt god 1976 Château Mouton-Rothschild. Vilket lustigt sammanträffande denna kväll, aldrig någonsin tidigare har vi väl serverat så mycket bra bordeaux här på Café Rotsunda.
 

Meringue hade också valt ut ett vin som skulle blindprovas, men det var så djupt och mörkt fruktigt att ingen placerade det i Bordeaux, eller ens i Frankrike. Just tätheten, den sötaktiga mörka körsbärsfrukten, tonen av blåbär, den absoluta renheten, de fint integrerad ekfaten och de förhållandevis lena tanninerna är rätt hustypiskt hos Kapcsándy Family Winery i Yountville i Napa Valley. Och just det här vinet, 2008 Cabernet Sauvignon Grand Vin, är ett av de allra läckraste och mest sensuella som någonsin har gjorts här.
 

Det här med vinernas ordningsföljd är i och för sig en viktig del i planeringen av en vinmiddag. Jag börjar alltid i lättare och torrare stil och går successivt över till lite fylligare och tätare viner för att på så sätt få varje vin att lyfta ett litet steg mot föregående serverat vin. Däremot finns det en stor och uppfriskande poäng med att kasta in ett lätt, torrt och vitt vin som fräschör efter en samling röda tungviktare. Cat Woman är mästerlig inom denna disciplin, en champagne sitter nämligen aldrig fel för henne. Är det dessutom en alldeles förtjusande 2002 Belle Epoque Rosé Brut från Perrier-Jouët blir det ju ännu bättre. Det är alldeles för sällan jag njuter av de finstilta, friska och i detta fall försiktigt bäriga champagnerna från detta fantastiska champagnehus.
 

Chokladbakelserna av len chokladmousse med inslag av lite mörkare men inte direkt bitter choklad hade också en somrig influens av hallon. Dubbelt rätt i min smakvärld.
 
Just det här vinet hade jag sparat sedan 1995, då jag av en slump lyckades köpa en flaska som visade sig vara så unik att jag flera gånger har blivit tillfrågad om att sälja den till ett ganska högt pris. Nu fungerar inte jag så att jag anser att vin har ett ekonomiskt värde och är säljbart. Vin ska drickas, särskilt rara och unika viner som man sällan eller kanske aldrig annars får möjlighet att dricka. Denna 1975 Vin Santo från Cantine Avignonesi var nämligen den första kommersiella årgången av den här vintypen, dessutom tappat i helflaska. Sådana har det aldrig funnits många av. Nu, 39 år senare, var vinet tydligt moget med ett lätt oklart utseende, det hade en tydligt nötigt och karamellig ton med inslag av knäck och torkade frukt, sötman var påtagligt men på inget sätt överdådig. Troligen är vinet på väg utför, det kändes en aning gammalt och flaskoxiderat, som ett riktigt läckert gammalt starkvin, men det var fortfarande gott och passade fint till desserten.
 

För nattsuddarna på caféet bjöds två vita fräscha till mer nattliga samtal. Det ena av dem var en tydligt gulfruktig, kryddig och fet men samtidigt mineralisk och lite stenig 2005 Grüner Veltliner Smaragd Honivogl från Weingut Hirtzberger, den andra en än elegantare, stramare och kalkstensmineralisk 2007 Meursault Les Luchets från Domaine Roulot, ett vin som nu börjar visa en första lilla mognadskomplexitet med som fortfarande är ung och helt utan tecken på oxidation.
 
Summering: 8 gäster, 19 viner och 48 Riedelglas

Inga kommentarer: