När jag var 11 år ung bestämde jag mig för att bli
kökschef. Dofterna, smakerna och tempot i min farfars restaurang i södra
Frankrike lockade mig, förförde mig, fick mig att förstå att det för mig inte
fanns någon annan väg att gå än den kulinariska. I augusti 1980 började jag
restaurangskolan. Två år senare gick jag ut, redo att ta det på den tiden
tämligen mediokra restauranglandet Sverige med storm. Vilket såklart inte
skedde. Kockar var inte ens värda torktumlarludd på den tiden. Vi var
förlorare, suputer, bråkstakar och allmänt odugliga.
Men med tiden blev vi rumsrena, rent av populära, och
till och med attraktiva. Det var i den utvecklingen som Café Rotsunda föddes.
Men inte ur idén att maten är viktigast, utan att mat och dryck i symbios med
gäster och totaltarrangemanget är det som gör en måltid fulländad.
När jag 1997 lämnade mitt värv som kökschef, sommelier
och restaurangchef bakom mig, fanns det ingen annan utväg än att börja om igen,
vilket jag gjorde i minst sagt liten skala. Chef Table på Café Rotsunda dukades
för första gången 1998. Sedan dess har både mer vardagliga och även milt
uttryckt legendariska måltider utspelats på caféet, som blev en oas i tillvaron
för likasinnade. Café Rotsunda blev ett begrepp, en livsstil, något man
älskade.
Men allt kan inte vara för evigt, det har jag vetat hela
tiden, någon gång skulle det finnas ett slut på historien, ett slut som under
2012 kom allt närmare. Under den senaste månaden har caféets genom åren mest
frekventa stamgäster kommit hit för att en sista gång njuta och släppa loss,
och lördagen den 12 januari serverades den allra sista måltiden på Café
Rotsunda.
Champagnen var tydligt mogen, samtidigt vital med
spänstig syra och en god mousse. Stilmässigt tyckte jag det var en pinotbaserad
champagne, äppelfrukten drog åt rött och kroppen var ändå tämligen rik, men med
ålder hade vinets ursprungliga karaktär fått sällskap av mognadstoner som
förvillade. Åldermässigt placerade jag champagnen i spannet 1985 och 1990, men
det skulle visa sig vara en champagne från en allt annat är klassisk årgång,
1991 Grand Cru Brut Blanc de Blancs från
Bonnaire.
En stor och god överraskning.
Sedvanligt champagnetilltugg på Café Rotsunda är spröda
potatischips, men den här kalaskvällen blev det också en terrin av anklever,
konfiterad anka och duva, som serverades på rostad surdegsbröd och bara
toppades med lite flingsalt. Till champagne vill jag aldrig ha sötaktiga
tillbehör, istället går jag alltid på den salta och feta vägen.
Två smakrika vita viner skulle gå till första rätten,
därför ville jag ge rätten en tyngd och samtidigt bygga upp en smakrikedom och
nyans av sötma för att spegla vinernas rika frukt. Det gjordes genom en smakrik
sås av brunoise av schalottenlök, fänkål och morot som frästes i smör, toppades
med curry och sedan kokades in med en ljus räkfond (utan tomatpuré), vitt vin
och grädde till en fyllig smak och krämig textur. Citronsaft och cayennepeppar
satte spets på såsen. Till detta smörstekta pilgrimsmusslor och hastigt smörkokt
sticklök och spetskål.
I glas ett bjöds en stor och läckert blommig doft med
antydan av tropisk frukt och honung och med en diskret krydda, men knappt någon
fatkaraktär. Det var ett gott vin, denna
2008 Estate Roussanne (85 procent Roussanne
och 15 procent Viognier) från
l'Aventure i Paso Robles, men i
jämförelse med vinet intill var det lite blygt och hade en lite stummare
eftersmak.
n Doften var både större, djupare, mer koncentrerad och
även lite kryddigare i nästa vin,
2005
The Petition från
Sine-Qua-Non. Den här cuvén är gjord
av ungefär lika delar Viognier, Roussanne och Chardonnay, vilka högst troligt
hade skördats sent eftersom frukten var tätare och det även fanns en liten
nyans som av botrytis i doften. Trots den rika frukten, upplevdes smaken både
torrare, friskare och mer mineralisk. Och de tre timmarna i karaff gjorde
susen!
Tyvärr var den första årgången
2009 Chardonnay från
Antica Terra i Willamette Valley i
Oregon korkdefekt, vilket var väldigt synd. Jag har tidigare provat ett par
komponenter till just det här vinet i olika typer av fat (ursprung på eken,
storlek på faten och ålder på faten), och blivit rätt imponerad. Den här gången
blev vi snuvade på konfekten. Trist!
Däremot bjöds ett annat vin som var både korrekt och
gott, väldigt gott. Fetare, torrare och påtagligt mer mineraliskt, med en syra
som inte var så utmärkande att jag direkt satte vinet i Bourgogne, jag var
faktiskt på vit hermitage från toppfirma först, vilket egentligen inte
förvånande mig ens när vi fick facit. Kroppens fetma, den nötiga tonen, rika
frukten och fina blommigheten och absolut torra eftersmaken hade otroliga
likheter med just vit hermitage.
När idén flyttades till Bourgogne kunde det bara komma
från Chassagne-Montrachet eller Puligny-Montrachet, och bara vara
grand cru. Men vilken? I samma sekund
jag sa att det inte kunde komma från Montrachet (eftersom vinet saknade den
tyngd man finner härifrån), utan snarare Bâtard-Montrachet eller
Bienvenues-Bâtard-Montrachet, avtäcktes flaskan;
1999 Montrachet Grand Cru från
Olivier Leflaive. En av cirka 900
flaskor som görs, absolut god (särskilt med ordentlig luftning), men inte så
imponerande som etiketten säger.
I pinotkuporna skänktes nästa servering, och i den första
av dem ett ljusrött och fint fruktaromatiskt vin med blommighet, ren och fin
rödfrukt, en viss kryddighet och jordig nyans, vilket spontant ledde mig till
Oregon, men också en lite väl kryddpepparaktig fatkaraktär som tyvärr i nuläget
sänkte charmen på vinet. Så brukar det dessvärre vara i unga viner från
Lynmar
Winery, också i denna premiärårgång av specialtappningen
2009 Pinot Noir Quail Hill Vineyard Old
Vines från omkring 40 år gamla stockar av den klassiska klonen Swan högt
uppe i deras fina vingård i Russian River Valley. Att vinet är ekkryddigt nu är
inget man behöver misströsta över, vinerna härifrån har en dokumenterad
lagringspotential och med fyra fem års flasklagring är eken nertonad, men
frukten fortfarande vital och läcker.
Kvällens temavin kom från
Sine-Qua-Non, och var den
sista i ordningen Pinot Noir, en druva som Manfred Krankl aldrig fick kläm på
såsom han har fått med rhônedruvorna.
Denna
2005 Over and Out och 2004 Covert Fingers skiljer sig från tidigare årgångar av firmans pinotviner genom att druvorna inte kom från ett av de finaste blocken i Shea
Vineyard i hjärtat av Willamette Valley (det blocket används numera av
Maggie Harrison på Antica Terra, tidigare vinmakande assistent på
Sine-Qua-Non), utan från vingården Arita Hills i den södra delen av Santa Rita Hills i Kalifornien.
Nyöppnat var vinet tätt, generöst fruktigt och aningen
ekkryddigt, men efter två timmar i karaff och än mer sedan det skänkts i glaset
och fick ytterligare tid och luft där, trängde både ljusröda och blommiga
aromer upp, och ekkryddan var närmast bortblåst då. Silkighet, sensuell textur
och fin syra, samtidigt en underbart generös fruktighet. Så uppförde sig vinet,
som vi alla var väldigt förtjusta i.
Till dessa pinotviner en rätt som i sig inte var svår att
göra, men tog en fasligt lång tid att förbereda. Först bakades fasanlår confit
i ankfett, lite vitt vin och kryddor, därefter plockades köttet från överdelen
av låren (klubborna går knappt att använda) och strimlades, och fick sedan
långsamt sjuda i fasanfond och rött vin under ytterligare en timma. Lite morot
i
brunoise och smålökar som bakats i
ugnen blandades i mot slutet, och denna ragu serverades med ravioli fyllda med
karljohanssvamp som smörstekts och blandats med lite crème fraiche. Sjukt gott,
om jag får säga det själv.
Kvällens höjdpunkt blev en trio cabernetviner som
ställdes mot varandra. Alla täta, mörka och koncentrerade, fortfarande unga och
primära, och alla stadigt strukturerade men också med en mineralisk spänst och
fräschör. Att alla kom från Napa Valley och hörde till det stora gardet kom
alla snabbt överens om, men vilka vinerna var skulle det bli svårare att
bestämma. Till att börja med gick alla fel på åldern, unga förvisso men vare
sig 2007 eller 2005, och absolut inte 2009. Istället skulle det visa sig att
temat var 2002, och i första glaset stod en
2002 Cabernet Sauvignon Eisele Vineyard från
Araujo, ett vin med djup
kropp, ytterst fina tanniner, god struktur och fortfarande en diskret
chokladnyanserad ekfatston. Med luft utvecklade sig vinet fenomenalt, och bjöd
efter cirka fyra timmar i karaff på en ljuvlig, lång och komplex eftersmak. Ett
riktigt stort vin som har minst 20 år kvar på sin positiva utvecklingskurva.
Det mest eleganta vinet av de tre var nästa,
2002 Cabernet Sauvignon från
Screaming
Eagle Vineyards i Oakville. Det här vinet, och andra årgångar av det, är
aldrig det tätaste och djupaste av de så kallade kultvinerna, istället bjuder
det på en len fruktighet med tydliga toner av vinbär och mörka körsbär, det har
ofta en lätt järnig mineralitet, stilfullt balanserade tanniner och god syra,
och ikväll var det också det mest sammansatta och på sitt sätt yngsta vinet av
de tre. Det är svårt att inte tycka om det här, synd bara att det är så
förtvivlat dyrt och därmed närmast ouppnåeligt. En kväll som denna, då Café
Rotsunda stänger för gott, har det dock en självklar plats på vinlistan. Till
både cafévärdens och gästernas stora glädje.
Stilen var helt annan i vin nummer tre, som var både
kraftigare, mer fruktmoget (och hade till och med toner av torkade plommon och
russin i eftersmaken) och strävare än de två intill, men samtidigt hade det
också en underbart klassisk och nästan traditionell bordeauxlik aura över sig.
Tvivelsutan ett stort vin, och inte på långa vägar när moget, primärfrukt, fat
och unga tanniner gör sig fortfarande gällande, och det dröjer nog fem sex år
till innan det vinet har satt sig tryggt på den första platån av
mognadskomplexitet. Liksom vinerna intill hade denna
2002 Harlan Estate från just
Harlan Estate en läckert livgivande
mineralitet.
Biffen kom från en glad kossa som hade tuggat gräs på
ängarna i Närke, efter sin saliga hädanfärd hängts i fem veckor innan den
landade på min skärbräda. Där putsades den, delades och bands upp och stektes i
ankfett för att sedan bakas i ugn till 55 grader.
Sedan gjorde jag det enkelt för mig, en nästan rinnande
mandelpotatiskräm med oförsvarliga mängder smör och lite grädde i hade
funktionen att fånga upp vinernas tanniner och fat och göra dem mjuka.
Fullträff! Och för att matcha vinernas kraft och djupa fruktkropp, kokade jag
ihop en explosivt rik tryffelsås av tre liter kalvfond, en flaska kraftigt rött
vin, två burkar tryffeljuice och 200 gram med finskuren tryffel. Helvete i
gatan vad det här blev gott!
Tvärtemot vad folk tror om mig, tycker jag om när jag har
fel. Det betyder att jag måste tänka om, tänka nytt, tänka rätt. Och lära mig
något nytt. Om njutning är mitt mål i livet, är lärandet vägen dit. Så blev det
med ett av kvällens ostviner, som en av gästerna sa var en kalifornisk
chardonnay från 1995. I helvete tänkte jag instinktivt, inte med den här
fräschören. Inte en chans.
Men fel hade jag, så det var bara att bita ihop och
fundera på vem som gör rika och elegant chardonnayviner med både finess och
hållbarhet, och efter att ha strukit i stort sett alla firmor landade mitt
förslag på J Rochioli i norra Russian River Valley. Rätt!
I glaset en oväntat välhållen, rent fruktig, mjuk och
fortfarande mineraliskt läcker
1995 Russian
River Valley Chardonnay Reserve. Högintressant referensbreddare.
Mitt eget ostvin kom från Bourgogne och en av mina
favoritproducenter i Gevrey-Chambertin, Domaine Fourrier. Suget efter en
riktigt god röd bourgogne blev helt plötsligt för stort, och lösningen blev denna
yppiga, silkeslena, intensivt hallonfruktiga, blommiga och mineraliskt
stringenta 2005 Gevrey-Chambertin
Premier Cru Clos St-Jacques Vielle Vigne. Jag hade gärna gett vinet en
halvtimma eller lite mer i karaff, nu blev det ett spontanhällt vin som fick
blomma upp med tiden i glaset istället. Det fungerar också … i nödfall.
Gruyère och Brillat-Savarin, tunt hyvlad morot, lätt
rostad surdegsbröd och gammal äkta balsamicovinäger fick utgöra kvällens
ostservering, som jag mitt i allt faktiskt hade glömt att planera för. Tur att
det alltid finns lite blandat gott som stapelvaror på Café Rotsunda.
Något vi sällan hinner med på caféet är dessert, men är
det den allra sista kvällen, måste dessert ingå i menyn. Det blev en god tårta
med browniebotten, en ljus chokladmousse, en mörk chokladmousse och en god
ganache på toppen.
Till det en 1975 Vintage Port från Taylor's,
perfekt mogen med en ljusröd färg, ljuvligt rödfruktig doft och smak, lena
tanniner och en lång härlig eftersmak. Normalt sett tycker jag inte att portvin
och choklad är den perfekta kombinationen, men med mogen port (gärna tawny) och
inte alltför bittra chokladdesserter, blir det en bra matchning. Och det blev
det här.
Inte för att det behövdes, men den här kvällen tog vi
fram gravspriten. Det finns faktiskt ett exceptionellt spritskåp på Café Rotsunda,
och det öppnades upp för en allra sista skål.
Det är med ett
tungt hjärta och tårar i ögonen som både cafévärden och de allra mest trogna av
stamgäster nu kan konstatera att den sista måltiden har serverats på det smått legendariska
Café Rotsunda. En epok har, milt uttryckt, gått i graven.
Trösten? Ja, det
ska väl i så fall vara att den nya krögaren, AJ Styles, har sagt att han på ett
eller annat sätt tänker hålla den anrika fanan högt, dock i en annan stil.
"Det blir
nog mer en slags pub, en gastropub", deklarerade han med en sista klunk av
2002 Cabernet Sauvignon från Screaming Eagle. Hoppas man får komma…
Som cafévärd vill jag härmed tacka för allt gott och
roligt, för allt spektakulärt som jag har fått uppleva här under åren. Ett café
är inte bara en värd, ett koncept och all mat och dryck som serveras dag in och
dag ut. Ett café är också, och framför allt, gästerna som har bidragit till
atmosfären, livet och stämningen. Jag vill därför tacka alla gäster, frekventa
som enstaka, som har förgyllt tillvaron för mig under alla år.
Ingen är glömd, på
Café Rotsunda är alla gäster legendariska!
Summering: 6
gäster, 13 viner och 30 Riedelglas
4 kommentarer:
Jag är tacksam och glad för de gånger jag fått bord på cafét. Frågan är väl om cafévärden kan hålla sig från att starta nytt trots flytt? ;)
Hej Franko!
Tack själv för närvaro och goda drycker.
Du har nog rätt i din analys. Jag har svårt att sitta still. Ångest, ADHD, svårt att sitta still och annat knas är ju delar av min diagnos. Det blir säkert något nytt.
Skrev för övrigt ett långt svar angående Walter Hansel i din senaste post, men det försvann när jag skulle lägga ut det. Knöligt med inskrivningskoderna. Vi får höras om mina kommentarer kring 2010:orna vid tillfälle.
Vi ses!
Allt har ett slut - låt det vara början på något nytt.
Tackar för de gånger jag fick bord!
Vi lär väl springa på varandra i det svenska vinträsket, till dess, ha det punk.
Tack Punkarn,
Jag går inte långt bort.
Vad är det som skrivs i eftertexten på varje Bobd-film;
"James Bond will be back in ..."
Typ något sådant!
Skicka en kommentar