Om restaurang AG på Kungsholmen är köttets paradis i Sverige och Johan Jureskog är grillmästarnas grillmästare, är det lilla runda köksbordet, chefs table, alldeles utanför köksluckan inne i köket den hedonistiska köttätarens heliga graal. Här bjuder Jureskog med team upp till en alldeles enastående och storslagen måltidsupplevelse utöver det vanliga. Här lagas maten i stora serveringar, allt presenteras family style från stora fat, vissa råvaror tillagas i hela stycken snarare än portionsbitar, och man serverar sig själv från faten till det handgjorda porslinet. Det är en ren fröjd att se, att uppleva, att smaka. Det här köksbordet bokar man inte om man söker det tjusiga, det är i alla avseenden rustikt och rejält som gäller här – Jureskog är inte känd som något större fantast av fine dining, något jag är tacksam för. Hans bidrag med det klassiska köket, det lantliga köket, det lokala köket, det rustika och ibland närmast brutala, är ett välkommet inslag i restaurangvärlden.
Vi var sju vänner runt bordet den här kvällen, ett lagom gäng till bordet sett, och vi hade samlats för att ha en fantastisk kväll tillsammans med Jason Haas och Matthieu Perrin, två vinpersoner med ett gemensamt intresse, Rhônedruvor, och ett än mer detaljerat gemensamt intresse, Château de Beaucastel i Châteauneuf-du-Pape.
Jason Haas
kommer från Kalifornien och driver Tablas Creek Vineyards i Paso Robles, en
egendom som hans far Robert Haas (stor vinhandlare i USA) grundade tillsammans
med en av sina vänner och klienter, François Perrin från Château de Beaucastel.
Redan i slutet av 1970-talet hade de diskuterat ett samarbete och för familjen
Perrin fanns det såklart en affärsfördel i att också äga och driva en egendom i
Kalifornien. För familjen Haas fanns det också en affärsmässig fördel, att
lättare kunna marknadsföra sina amerikanska producenters viner i Frankrike. De
etablerade Tablas Creek Vineyards redan 1987, men utan att ha en egendom. Deras
idé var att hitta ett idealiskt läge som var fullt jämförbart med södra Rhône
avseende klimat och jordar, men de tog dem ett par år att hitta den 50 hektar
stora egendom i underområdet Adelaida i Paso Robles i centrala Kalifornien.
Nästa problem
var att hitta rätt plantmaterial, vilket man inte gjorde. Istället tog man alla
tusentals sticklingar av samtliga druvsorter man odlar på Château de Beaucastel
i Châteauneuf-du-Pape och satte i amerikansk karantän innan man slutligen kunde
plantera dem på sin egendom 1994. En intressant detalj är att Tablas Creek
Vineyards inte bara fick det allra bästa druvmaterialet av så kallade
Rhônedruvor i USA, man blev också en plantskola som har sålt miljontals plantor
av äkta vara till idag över 900 vingårdar runt om i Kalifornien och Washington
State. Idag har man själv en fantastisk, drygt 30 hektar stor ekologiskt skött
vingård.
Château de
Beaucastel behöver knappast någon djupare presentation. Den omkring 105 hektar
stora egendomen ligger i den något svalare delen av norra Châteauneuf-du-Pape,
där man har 75 hektar inom appellationen. Också här sköts odlingen ekologiskt.
Härifrån gästades vi av Matthieu Perrin, femte generation Perrin som driver
både den berömda egendomen i Châteauneuf-du-Pape och de andra i volym mycket
större varumärkena man genom åren har byggt upp.
Skillnaden mot
de svenska överkommersiella tramsvinerna är att Brad och Angelina faktiskt äger
egendomen, dessutom har det goda omdömet att inte namnge vinet efter sig, utan
på klassiskt manér låta vinets ursprung var namngivaren. Vinet är gott, mjukt
bärigt och lite blommigt med en fint kryddig provencalsk touch, en fin men
måttlig syra men helt torr eftersmak. Det är en cuvée av ungefär lika delar
Grenache, Cinsault och Syrah och den gröna druvsorten Rolle (Vermentino).
”Roussanne
bygger struktur i vinet, Marsanne fångar upp mineraliteten från
kalkstensjordarna och Grenache Blanc ger vinet en fin frisk syra”, berättar
Jason och lägger till att man jäser musten i medelstora ståltankar och små
stålfat för renhetens och elegansens skull och att man dessutom låter blockera
den malolaktiska jäsningen.
Vinet har mycket
riktigt en fräschör, en god intensitet av gul stenfrukt och viss blommighet,
men det är ett mer elegant än kraftfullt vin och tack vare en måttlig alkohol,
13.5 procent, känns vinet lättdrucket. Det är ett vin som jag själv tycker är
allra godast som ungt, men som kan lagras och utvecklas fint i upp mot åtta år.
I det andra
glaset hade vi en djupare, tätare, mer strukturerad och också något mer komplex
2013 Esprit Blanc de Tablas, ett vin
som kan sägas vara det amerikanska svaret på familjen Perrins vin från
Châteauneuf-du-Pape. Här är inslaget av Roussanne mycket större, hela 71
procent, vilket också förklarar den större fruktigheten och kraften, med 21
procent Grenache Blanc och åtta procent Picpoul som balans. De två extra åren
har gett vinet en lite mer honungslik och akaciakryddig nyans i doften, som
bidrar till komplexiteten. Vinifieringen skiljer sig också, en del av musten
har jästs i 600 liters franska ekfat och större ekliggare, men hälften av vinet
är hanterat i ståltankar för friskhetens skull.
Också nästa rätt var i sig själv makalöst god och precis lika fantastisk smakbalanserat anpassad till vinerna. En stor bläckfisk, spansk till ursprunget, lätt snittad för tillagningens skull och för att den inte ska dra ihop sig till en skål, därefter grillad till perfektion med en fint rostad smak. Den serverades med en klassisk spansk (eller mer rätt, latinamerikansk) sås man kallar escabeche, som finns i många varianter med vanligen görs av tomat, rostad paprika, vitlök och vinäger. Till den hörde små späda pilgrimsmusslor som serverades lätt tillagade i sina skal.
Matthieu Perrin kontrade såklart med två vita viner från Château de Beaucastel i Rhône, viner som vanligen (cuvéen varierar från år till år) görs till cirka 80 procent Roussanne, 15 procent Grenache Blanc och resten små andelar av Bourboulenc, Picpoul och Picardin. Klokt nog är omkring 70 procent av musten jäst och lagrad i ståltankar och resten (del av alla Roussanne) i äldre ekfat.
Det första av de
två vinerna var 2016 Châteauneuf-du-Pape,
ung och frisk med tydlig ton av citrus och ljus honung, läckert ren och
mineralisk med en nästan salt känsla, en medelfyllig kropp och len textur. Det
här är, enligt Matthieu, ett vin man antingen ska dricka direkt det är
lanserat, eller låta det vinna komplexitet under tio års lagring. Jag
uppskattar verkligen det unga vinet, gärna dekanterat och serverat vid cirka
12–14 grader så att det får chans att blomma ut och ge mer karaktär ifrån sig.
Men det är med
viss mognad som den större komplexiteten kommer och den började jag skönja
något av i den lite mer mogna men fortfarande unga 2012 Châteauneuf-du-Pape. Här är tonen av honung lite tydligare,
man noterar en diskret nötighet och även en slags kalkig jordfetma, dessutom är
kroppen lite bredare. Båda vinerna matchade bläckfisken riktigt bra, men min
lott föll på vinet från 2012 just för dess lite fetare kropp och större mognad.
De två första röda vinerna kom från Tablas Creek Vineyards. Det jag tycker är roligt och lärorikt med att kasta sig fram och tillbaka med snarlik idé och ambition mellan klassiska Frankrike och Kalifornien, är att se likheter och skillnader. Gör man den här jämförelsen mellan Bourgogne mot Chardonnay och Pinot Noir från Kalifornien, går man så gott som aldrig fel på ursprung, gör man samma provning mellan Bordeaux och motsvarande druvblandningar i Kalifornien går man sällan fel (såvida vi inte talar om mogna viner – då är det ibland väldigt svårt att säkert veta). Men gör man den mellan Rhône och södra Frankrike mot Kaliforniens liknande viner, är skillnaderna betydligt mindre. Och just likheterna mellan Château de Beaucastel och Tablas Creek Vineyards är små – det är viner i exakt samma familj!
Precis som med
de vita vinerna började vi med den röda instegsversionen, 2015 Côte de Tablas, en cuvée av 39 procent Grenache, 35 procent
Syrah, 16 procent Counoise och tio procent Mourvèdre. På den här etiketten ser
man Adelaida District, en sedan 2014 ny underappellation (av totalt 11) i Paso
Robles. För i stort sett alla betyder det ursprunget inget, Paso Robles är det
överlägset mest kända, men lägg namnet på minnet – Adelaida District är det
bästa av dem alla. Vinet är medelfylligt, det har en fint druv- och
ursprungstypisk fruktsötma och rikedom, men också en gin fräschör och god
struktur, vilket också är typiskt för det här svalaste (om nätterna i alla
fall) området i Paso Robles.
Vinet intill var
deras 2013 Esprit de Tablas, som i
den här årgången gjordes av 40 procent Mourvèdre, 25 procent Syrah, 22 procent
Grenache och tio procent Counoise. Det här vinet är mer likt vinerna från
Châteauneuf-du-Pape, troligen tack vare den fina kryddigheten och strukturen av
tanniner och mineral, men det har faktiskt en procent lägre alkohol än Côte de
Tablas, i det här fallet 13.5 procent bara – något man alldeles för sällan ser
i Châteauneuf-du-Pape idag.
Medan vi avslutade tabberaset på märgbenet, kom chef Jureskog och presenterade de tre olika köttbitarna som skulle bli nästa rätt. Den första var en japansk wagyu och just den här biten kom från den finaste av de tre raser av ko man har i Kobe-provinsen. Johan berättade att man här bara slaktar 3 000 djur om året, man kan lätt begripa att det är ett sällsynt och mycket dyrbart kött. Som jämförelse nämner Johan att man i USA slaktar över 30 miljoner kor om året för kött, men att man trots att man är störst också är väldigt bra som köttproducent.
”En detalj med
det japanska köttet som gör det så saftigt, är att fettet börjar smälta redan
vid 25 grader, medan det i andra raser smälter först vid 40 grader”, berättar
Johan.
Den andra
köttbiten, en vackert marmorerad entrecôte, kom från Skottland som också är en
riktigt bra leverantör av förstklassigt kött. Vid flera tillfällen har jag ätit
skotskt kött här på AG och alltid varit väldigt nöjd.
Slutligen husets
egen grand cru, den högsta kvalitet
av kött man serverar på AG. I samarbete med styckare Benny gör man en selektion
av de fåtalet bästa av cirka 500 djur som man plockar entrecôte och biffar från
och sedan hänger köttet i omkring två månader. Därmed ökar smakintensiteten
markant.
Ett annat vin som alltid är gott och är ett av firmans fina instegsviner är 2015 Coudoulet de Beaucastel Côtes du Rhône från Château de Beaucastel och familjen Perrins omkring 30 hektar stora egendom Coudoulet utanför Châteauneuf-du-Pape. Vinifiering sker i cementtankar och vinet har sedan mognat under tio månader i cementtankar och stora ekliggare. Det är ett gott och lättdrucket vin, lite lättare i kroppen jämfört med vinet från Gigondas, men också ett seriöst vin med både finstämd struktur och härlig doft.
Perfekt stekt medium rare, den vanliga stekgraden på kött här på AG, serverades de tre köttbitarna på varsin skärbräda med bara en avslöjande flagga som riktlinje. Man hade bara skurit köttet i tunna skivor och serverade det som det var – helt utan tillbehör. Vi åt köttet med händerna och det var djuriskt gott. Min favorit var det japanska köttet, som hade en mild smak och smälte i munnen. Därefter höll jag det skotska som utmärkt, just för att det hade en hög köttsmak men fortfarande vara elegant. Visst är husets egen grand cru alldeles underbar, men jag tycker att det oftast blir lite väl nötig och nästan ankleverliknande kraft i så här pass välhängt kött.
Samtidigt köttet avnjöts serverades vi två andra röda viner. Famille Perrin är ett övergripande varumärke till vilket man arrenderar vingårdar men också köper in druvor. Den 2015 Châteauneuf-du-Pape Les Sinards vi hade i första glaset var gjord till 80 procent av Grenache och hade därför en förförisk len och sötaktig fruktkropp med en skön lakritsliknande kryddighet som passade utmärkt till det smakrika köttet. Att grannvinet 2015 Châteauneuf-du-Pape från Château de Beaucastel var tätare och mer strukturerat av kropp och tanniner, beror på att man håller Mourvèdre som en av sina finaste druvor på den här egendomen. Åtminstone en tredjedel av vinet görs av den mörka, tjockskaliga och lagringståliga druvsorten, resten är lika mycket Grenache samt tio procent vardera av Syrah och Counoise samt små skvättar av Cinsault, Muscardin och Vaccarese, med omkring fem sex procent av de gröna druvsorterna. Framställningen sker huvudsakligen i cementtankar, men vinet mognar i äldre både stora och små ekfat under omkring 16–18 månader.
Jag har alltid
varit förtjust i det här vinet från Château de Beaucastel och föredrar det med
god mognad. Årgångar som 1998, 1990 och 1989 har alla varit magiska och är
fortfarande idag otroligt läckra att dricka. Som unga är vinerna mer drivna av
både rödaktig och mörkare fruktighet, de präglas mest av Grenache i den fasen,
men det finns alltid en mineralitet och en god fräschör i dem och mer ålder
växer det betydligt större komplexitet och kryddighet.
Först och främst ett tack till Jureskog och teamet i köket som håller kvar traditionen att servera denna rätt, och att man sätter sin egen hedonistiska touch på den genom att låta ankleverskivan utgöra en betydande del av rätten tackar jag än mer för. Att köttet var perfekt stekt känns som en självklarhet här på AG, men jag vill också betona att stekgraden på anklevern var absolut perfekt!
Tre årgångar till från Château de Beaucastel, det kändes som en dröm att komplettera köttet med dem. Med den yppiga 2015 i färskt smakminne kändes 2012 Châteauneuf-du-Pape förhållandevis snarlik i sin djupa, generöst fruktiga och förhållandevis mjuka stil. Återigen var det framför allt den rika fruktkänslan av Grenache som stod i första rummet, men här fann jag också en fin örtkryddighet i doften och en viss stramhet i smaken.
Nästan samma
täthet och silkighet bjöd 2009
Châteauneuf-du-Pape, men jag upplevde doften något mer körsbärsfruktig och
även örtkryddig och för konsumtion idag och de närmaste två till fem åren tror
jag nog att rekommendationen ligger på 2009 av de fyra druckna årgångarna den
här kvällen. Det är alltid intressant att diskutera årgångar, men det finns
inget facit i en hel region för vad som är en bra årgång. François
Perrin själv föredrar de lite svalare årgångarna 1999 och 2001, medan andra
tyckare håller de varmare 1998, 2000 och 2009 som bättre.
Jag ser mig
själv inte som någon årgångsdriven vindrickare, jag uppskattar olika årgångar
för deras olikheter och försöker istället förstå när de ska drickas för bästa
upplevelse och till vad. En årgång som inte alltid har hyllats är 2007, en säsong
som började ostadigt med kyla och regn men sedan hämtade upp sig på de flesta håll
i Rhône med en stabil men inte överdrivet varm sommar. Tack vare en solig och
mild höst kunde man dock skörda druvor av god men kanske inte exceptionell
kvalitet. Vinet, 2007 Châteauneuf-du-Pape,
är dock gott, till en början nästan lite blygt innan den sötsyrliga körsbärsfrukten
och läckra kryddigheten började ta för sig i takt med att vinet luftades. Tio
år efter skörd är vinet fortfarande ungt, något som också vittnar om att man här
gjorde ett riktigt bra vin, trots den ojämna årgången.
Just det här vinet
är firmans toppvin, en specialbuteljering från ett par rader planterade 1937 i
den stora premier cru Fourchaume, av Michels far Henri. Vinet är ett av de
bästa i Chablis idag, stilen är fet och djup men som väntat absolut torr och påtagligt
driven av mineralitet och spänst. Många gånger när jag har serverat det blint
landar gissningarna på Domaine François Raveneau, och det förstår jag. Det
här är ett underbart och komplext vin som fortfarande är ungt. Inte för att vi
egentligen behövde dricka det just nu, men det kom som en frisk fläkt efter en lång
sittning vid köksbordet.
1 kommentar:
Thank you Michel for coming out to share dinner with us, and for the herculean effort to take good notes amidst such a bounty of food and wine! The dinner was really exceptional, exceeded only by the company.
Skicka en kommentar