Paris, äntligen Paris igen. Visst är det en stökig stad, rörig och på många ställen smutsig och inte särskilt vacker eller kul, men går man bara ett par kvarter bort kan allt bli helt underbart och pittoreskt. Så visst är det något särskilt med Paris. Man säger ofta att Paris är romantikens stad, varför vet jag inte, man säger lika ofta att det är gastronomins stad, men det tycker jag verkligen inte att det är. De flesta brasserier är inte mer upphetsande än de flesta sportbarer i Sverige, dessutom är deras vinlistor nästan alltid fullkomligt undermåliga och dränerade på precis allt som har med fransk vinkvalitet att göra. Men det finns undantag och ett lysande sådant är restaurangen Le Petit Sommelier på 49 Avenue de Maine ett par stenkast från Gare Montparnasse.
Det här är ett
gammalt brasserie som under ledning av den skickliga sommelieren Pierre Vila
Palleja har blivit en genuin och kvalitetsinriktad restaurang med ett
högklassigt vinprogram. Såklart är det franska viner som gäller – Champagne,
Loire, Bourgogne och Rhône dominerar – men här hittar man också riktigt bra
viner från andra länder, även USA och Sydafrika. Så hit går jag gärna och även
om det kan vara lite rörigt och livligt här är jag alltid nöjd och glad – och
det var också mina vänner som jag under en veckas tid nu skulle komma att guida
i Chablis. Men först en middag för att samla gruppen.
För 125 euros på
listan beställde jag in ett par flaskor 2012
Les Pierrières Blanc de Blancs Extra Brut, gjord enbart av Chardonnay och
med drygt tre års lagring på sin jästfällning innan dégorgering. Familjen Collin, sedan 2003 med Olivier Collin vid
rodret (efter att han hade arbetat en tid för Anselme Selosse på kultförklarade
Jacques Selosse), anger inte årgång på sina champagner. Dock kan man tydligt
uttyda året på baksidesetiketten, där det i just det här fallet stod Lot No 12 (således
årgång 2012) med datum för dégorgering
(18/02/2016) angivet.
Champagnen hade
en fint nötigt och svagt brödig nyans, med en god fruktighet som drog åt gula
äpplen och citronskal, och det fanns också en subtil komplexitet som ligger i
linje med den jag sökte i den förväntade champagnen från Cédric Bouchard.
Dessutom var champagne absolut torr och frisk, en riktigt fin aperitif med
andra ord.
Vi var tolv vänner vid mitt bord, men det kom också in
ytterligare ett sällskap på tolv, utöver att restaurangen var fullbokad. Det
blev således lite rörigt i samband med våra beställningar av maten. Det blir
lätt så när man är många. Nu hann jag i alla fall beställa in de första vinerna,
båda vita och båda från Rhône. Det första vinet var dock inte alls så bra som
jag hade hoppats på, jag slarvade nämligen vid beställningen och missade att
årgången var ett par modeller för gammal för vinets bästa – vita Rhôneviner har
sällan en riktigt bra utvecklingsmöjlighet.
Vinet kom från
den 58 hektar stora Domaine Montirius, som fick en del av sin grund 1947 när Paul
Seignour lämnade kooperativet för att börja göra egna viner. Senare skulle hans
vingårdar slås samman med de vingårdar som Max Saurel ägde och 2001 skulle den
senares son Eric Saurel grunda dagens Domaine Montirius. Deras vingårdar har
alltid varit ekologiskt skötta och sedan 1996 är de också biodynamiskt
certifierade. Vinet vi hade fått i våra glas var en något för mogen 2010 Vacqueyras Minéral, en cuvée av
ungefär 50 procent Bourboulenc och 25 procent vardera av Grenache Blanc och
Roussanne från en 1.82 hektar stor vingård med cirka 30 år gamla stockar. Vinet
är jäst i cementtankar, i vilka det har genomgått malolaktisk jäsning och
lagring under sex månader. Som ungt är det här vinet påfallande friskt för sitt
sydliga ursprung, men med snart åtta års ålder har det utvecklat en tydlig
honungs- och äppelton som förvisso kan ses som komplex, men som för många
personer är ett tecken på oxidation. Jag höll med om det senare, men intressant
nog passade vinet väldigt bra till just min förrätt.
Förrätten var en typisk fransk lantterrin, men av lite ädlare typ med inslag av anklever, dessutom snyggt inbakad i deg (det är en konst att lyckats med) och fylld med gelé av god kalvbuljong. Till det en god sallad med en dressing med smak av Dijonsenap – dessutom vinägersyrade rädisor och cornichons, båda detaljerna riktiga styggelser till vin på grund av den skarpa syran. Jag begriper inte hur man tänker när man lägger till sådant till en maträtt som man vill servera vin till, men så här ser den franska traditionen ut.
Ett vin jag bara har provat och druckit ett par gånger är det från den 3.50 hektar lilla egendomen Château Grillet som ligger i Condrieu men har status som egen appellation. Vin planterades här redan på 300-talet efter Kristus, men det var först på 1600-talet som det lilla slottet uppfördes. Under 1700- och 1800-talen kom vinet att bli alltmer omtalat och betingade faktiskt priser motsvarande de bästa vinerna från Hermitage och Bourgogne, en trend som har hållit i sig till dags dato. En flaska av det unika och sällsynta vinet Château Grillet kostar idag ett par tusen kronor.
Sedan familjen
Neyret-Gachet köpte slottet och dess vingårdar 1827 kom vinets rykte att
stärkas än mer och det är lätt att förstå att familjen Pinault (som också äger
Château Latour i Bordeaux, Clos d’Eugenie och Clos de Tart i Bourgogne samt
Araujo Estate i Napa Valley) köpte den här historiska egendomen i juni 2011 för
att komplettera sitt vinimperium med ytterligare en pärla. Ambitionen var att
utveckla egendomen och dess vin och en av delarna i det låg i att etablera ett
andravin för att stärka förstavinet, le
grand vin, precis så som man hade gjort på Château Latour långt tidigare.
Det var redan
med årgång 2011 man introducerade detta andravin, gjort uteslutande av Viognier
från den egna vingården, och faktiskt också vinifierat på exakt samma sätt som
det mycket dyrbarare förstavinet. För 97 euros köpte jag nu en 2015 Côtes-du-Rhône, som det här vinet
kallas för, och det är i alla avseenden en unik Côtes du Rhône. Och god,
vansinnigt god. Frukten är druvtypisk, vita persikor och söt citrus, en fin
blommighet bjuds också på typiskt manér, och även om syran är på relativt låg
nivå, också det väntat, finns här en fin mineralitet och en god fräschör som
bidrar vinets stora elegans.
Ett av mina förstahandsval i Châteauneuf-du-Pape är Domaine Clos des Papes, en anrik firma med sina rötter från 1896, idag med 35 hektar stora vingårdar fördelade över 24 olika lotter, biodynamiskt certifierade sedan 2010. Här gör familjen Avril några av de mest sensuella vinerna på temat och de är lika goda unga som mogna – och däremellan. Det var just på den senare nivån vi höll oss med 2009 Châteauneuf-du-Pape (200 euros på listan), som jag beställde in ett par flaskor av. Det är en cuvée av cirka 65 procent Grenache, 20 procent Mourvèdre, tio procent Syrah och resten en blandning resterande godkända druvsorter, bland dem Muscardin, Vaccarese och Counoise.
Skörden sker
manuellt och druvorna sorteras, avstjälkas sedan (från och med 1991) för att
jäsas tillsammans i ståltankar. Vinerna dras sedan över till foudres för malolaktisk jäsning och
lagring under cirka 15 månader. Det är ett riktigt läckert vin, intensivt och
silkigt rödfruktigt i en nästan bourgognelik stil (dock med högre alkoholhalt) med
mjuk hallonsötma, en blommig finess med inslag av rosor, en lätt kryddighet med
nyanser av lakrits, lena tanniner och stor fräschör. Primärt skulle jag säga
att vinet fortfarande mestadels är ungt, men det finns nyanser som nu börjar
antyda en första mognad.
Vinet var djupt
i färgen, det hade både en kraft och en struktur av tanniner, även en viss
mineralitet och en god men inte påfallande frisk syra. Det var gott, alla
uppskattade vinet men ingen kom på att gissa att det kom från Beaujolais, just
eftersom det inte liknande den stil som Beaujolais har gjort sig kända för. I
glaset hade jag låtit servera 1996
Moulin-à-Vent Clos de Grand Carquelin från Château des Jacques, som
ligger mitt i byn Romanèche-Thorins i appellationen Moulin-à-Vent. Det här är
en gammal egendom som sedan just 1996 ägs av handelshuset Maison Louis Jadot,
en av de större producenterna i Bourgogne och numera också i Beaujolais.
Moulin-à-Vent
beskrivs oftast som en av de bästa av de tio crus som finns i Beaujolais. Det är också oftast härifrån som
vinerna har störst struktur och bäst lagringspotential, det var just därför jag
hade beställt
in det här vinet. Det kommer från en vingård med sydostlig exponering alldeles
nedanför den karaktäristiska väderkvarnen (som har gett appellationen dess
namn) där jorden bara är 50 centimeter djup innan rötterna tränger ner i en
botten av nästan massiv granit. Druvorna avstjälkas normalt sett helt
och vinifieras i ståltankar under tio dagar med regelbunden remontage och pigeage, därefter dras vinet över till 228 liter stora ekfat, cirka
40 procent nya, för att genomgå malolaktisk jäsning och lagring under tio
månader. Det här låter inte som en klassisk beaujolaisvinifiering och det är det
heller inte – däremot är det en idag alltmer vanligt förekommande metod som har
introducerats av vinmakare från Bourgogne. Och det hela är väldigt lyckat.
Slutligen, såklart, ett glas gul styrketår, Chartreuse Jaune VEP, den mer eleganta och något blommigare och saffransdoftande av likörerna från Les Pères Chartreuse. Den här versionen, som kallas VEP, är den långlagrade och mer komplexa av sorterna. Såklart satt den alldeles perfekt som nattfösare efter en lång dag med resa och trevligt sällskap.
Har du vägarna
förbi Montparnasse i Paris, tveka inte att slinka in på Le Petit Sommelier för
lunch eller middag – men boka gärna bord innan, det här är ett populärt ställe.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar