Men vi började precis som vanligt med champagne och om så
inte önskas något alldeles märkvärdigt och extravagant med tillhörande hög
prislapp, serveras alltid caféets huschampagne NV Grande Réserve Brut från
André
Clouet, som vanligt ur magnum eftersom det är kalas. Hundra procent
Pinot Noir, lagrad tre år på sin jästfällning innan dégorgering och med under tio gram dosage per liter en champagne som bjuder på en god kropp med fin
äppelfruktighet, en viss brödig komplexitet tack vare den längre lagringen i
förhållande till majoriteten av årgångslösa champagner och såklart absolut torr
eftersmak med en god och uppfriskande syra.
Det första av tre tilltugg till champagnen var vegetariska tacos, spröda nachos av majsmjöl och ett klorofyllgrönt vatten av persilja och koriander (örterna mixas med vatten får sedan rinna genom ett melittafilter). På dessa en len kräm av avokado och crèmefraiche med en smaksättning av lime. Därpå lite sotad sticklök med färsk koriander och överst färska, spröda spritärter. Man tog allt i en munsbit.
Nästa tilltugg var vår klassiker friterade små rårakor som toppades med crèmefraiche och god löjrom. Små utsökta godsaker man tar i en tugga. Riktigt gott det med.
Nytt för i år på Café Rotsunda är hemgjorda charkuterier. Den här kvällen hade vi två sorter, dels tunt skuret ankbröst som hade rimmats i salt och vitt vin i fyra dagar och sedan hängts att lufttorka i 42 dagar. En fin sälta med en försiktig syrlighet från vinet gav lyft åt det smakrika köttet, där fettkappan blev en riktigt god potenshöjare i smaken.
Dessutom en
svensk mjölkkossa, från vilken vi hade skurit ut den fina välmarmorerade
ryggbiffen och saltat den i tio dagar med lite färsk timjan innan den hängdes
att lufttorka i 54 dagar. Det här är min favorit rent smakmässigt av det vi gör
på Café Rotsunda. Till biffraden hade vi en kräm av getost smaksatt med färsk
timjan och citronzest.
Det här vackert
rosafärgade och elegant rödbäriga, rödäppliga, citrusfruktiga och något
blommiga vinet är en cuvée av cirka 60 procent Grenache och 40 procent Syrah
från förhållandevis högt belägna vingårdar (omkring 400 meter över havsnivån)
där det är lite svalare. Det har helt klart bidragit till vinets elegans. Bara
ett par timmars skalkontakt efter att druvorna har pressats lätt, därefter dras
skalen av och den vackert rosa musten jäses vid låg temperatur i ståltankar.
Det här är ett av sommarens roséviner, helt klart!
Vi fortsatte på temat lätt och elegant, nu mer en kall rätt, en terrin av avokado, snökrabba (ett krabbliknande kräftdjur som fångas i Barents Hav, Berings Sund och kring Grönland) och lite havskräfta. Terrinen garnerades med rom av regnbågsforell som hade marinerats i en dashi (japansk buljong) av kombu (alger), torkade trattkantareller och svart te. Just kombinationen av umamirika och lätt söta skaldjur, salt och lika umamirik rom och fett av något slag, här avokado, är väldigt lyckad. På detta lade vi stjärten av en havskräfta som bara hastigt hade sotats så att den var någonstans mellan tillagad (på ytan) och rå (i mitten). Runt om detta en kall havskräftmjölk, en smakrik kräftfond inkokt med mjölk, citrongräs och saften av lime, som sedan fick kallna och mixades luftig.
Jag hade valt att servera en rätt med en viss sötma från skaldjuren och en frisk syra (limen) eftersom vinet därtill hade en liten restsötma. Just de nästan torra till halvtorra tyska rieslingvinerna har en given plats till maten, om maträtten hade just den här smakbalansen – i sådana lägen är torra viner nämligen alldeles för torra. Tyvärr har halvtorra tyska viner i allmänhet fått ett oförtjänt dåligt rykte på grund av vintypen liebfraumilch i största allmänhet, alla undermåliga lågprisviner och viner med fåniga namn och ”lustiga” flaskor. Men stilen som sådan kan vara hur seriös som helst, särskilt när vinet kommer från så förstklassiga producenter som Weingut Schäfer-Fröhlich, en 12.5 hektar stor ekologiskt orienterad familjefirma i den södra delen av Nahe som till allra största del fokuserar på Riesling (de är tillsammans med Dönnhof och Emrich-Schönleber distriktets bästa producenter).
Det valda vinet
var deras pinfärska 2016 Bockenauer
Felseneck Riesling Kabinett, som med sina låga 7.5 procent alkohol torde ha
en restsötma på minst 50–60 gram, kanske rent av lite mer. Och visst noterar
man den insmickrande sötma i texturen och den inledande fasen av smaken, men
den fina nästan salt kittlande mineraliteten och den påfallande friska syran
gör ändå vinet smak allt torrare ju längre mot slutet av smaken man kommer.
Just den här smakbalansen är fantastisk till maträtter som den vi nu hade. Och jag
slår gärna ett slag för vinstilen, till mat!
Nu hade jag inte
fullt ut gått den vägen med maten, men nog fanns det något av en sydasiatiska
touch i rätten. Själva grunden i rätten var en sallad av fint strimlad morot
och purjolök, som hade fått ligga i kallt vatten för att dra ut lite av sina råa
bittra och fräna toner och för att bli ordentligt krispiga. De blandades sedan
med sesamolja, limesaft, limezest, rostade sesamfrön och räkor och smaksattes
med salt, lite peppar och lite cayennepeppar. Vi serverade salladen med en
krämig räkmajonnäs, men glöm nu allt vad grillkioskens räkmajonnäs är. Den här
majonnäsen var slagen av den kalla och avsilade oljan (som blir röd) av alla
räkskalen som jag stekt i den. Det är lika enkelt som väldigt gott att göra den
här majonnäsen. Över salladen lite hastigt stekta pilgrimsmusslor (mer eller
mindre råa inuti) som hade fått svalna och skivades. Det blev exakt så perfekt
och uppskattat som jag hade hoppats på.
Middagarna på Café Rotsunda har en tendens att bli både hedonistiska och långa, därför ser jag alltid till att vi har ett intermezzo, en bensträckare med tid för andhämtning, frisk luft och något kallt och fräscht gott att dricka. Under den soliga delen av året går vi gärna ut i det fria, och den här solvarma sommardagen blev det bubbelpaus på ute i trädgården.
I somrig känsla
valde jag ett rosa mousserande vin från Franciacorta i norra Italien, ett av de
allra bästa områdena för mousserande viner utanför Champagne. Det är nu omkring
50 år sedan man fick status som appellation och det finns omkring 3 000
hektar vinproducerande mark i distriktet. Monte Rossa är en av de bättre av de
totalt 115 producenterna, en 70 hektar stor firma med ett dussin vingårdar runt
om i Franciacorta. Deras NV Flamingo
Rosé är en av favoriterna, en cuvée av omkring 60 procent Chardonnay och
resten Pinot Noir som till liten del har vinifierats till ett rött vin för den
svagt rosa färgen. Merparten av vinet har jästs i ståltankar, men en liten
mängd är ekfatsjäst och ytterligare en fraktion i blandningen är så kallade
reserveviner, ett par år äldre viner som tillsätts för att ge vinet
komplexitet. Efter blandning framställs vinet precis som i Champagne, med den
andra jäsningen i flaska och med 24 månaders lagring innan dégorgering. Det här är läckert och gott, mjukt fruktigt och friskt
med nyanser av både röda äpplen, hallon, rosor och blodgrapefrukt, men det är
helt torrt och har en hyggligt lång eftersmak.
För att göra
pausen lite extra rolig fick gästerna sabrera flaskorna om de ville, ett kul
inslag som definitivt är uppskattat.
Jag hade valt
hans 2015 Santa Barbara County Pinot
Noir, ett slags instegsvin som håller måttligare prisnivå än hans mer
småskaligt producerade vingårdsbetecknade viner. Alltjämt väljer Adam att
plocka bort alla stjälkar från druvorna och vinifieringen inleds med några
dygns kallmaceration för att lyfta aromerna och därefter jäses musten med den
naturliga jästen i små jäsningstankar vid upp mot 32 grader. Vinerna dras sedan
över till 228 liter stora ekfat, idag snarare tio till femton procent nya
jämför mot förut, då han använde upp mot 25 procent nya fat, eller mer. Den här
tekniken, och de förhållandevis svala vingårdar som Adam arbetar med, ger vinet
med en fin sötfruktig men frisk och något blommig doft, en som mest medelfyllig
kropp med lena men kännbara tanniner och med en god fräschör och faktiskt ingen
alkoholvärme alls.
Trots att rätten
inte är i direkt säsong, den är mer sensommar och höst, och trots att den var
mörk och lite tung, var det flera gäster som menade att det här var kvällens
godaste rätt, särskilt i kombination med vinet.
Till det smakrika Rhônevinet serverades kvällens kötträtt, en riktigt fin välmarmorerade biff av en svensk mjölkko. Jag hade putsat biffen noga (jag avskyr att ha kvar fettkappa, senor och hinnor på köttet i bättre menyer), skurit biffraden på längden för att få lagom stora filébitar och bara saltat och pepprat köttet rikligt för att låta det ligga och dra åt sig smakerna i en halvtimma. Därefter grillades biffraderna runt om och fick slutligen gå långsamt i ugnen på 100 grader till en innertemperatur på 53 grader. Fem minuters vila, sedan tranchering – helt perfekt!
Små späda gurkor
hade pickats (små hål i skalet) och marinerats i en olja med salt och torkad
chile, sedan grillats runt om, skurits i fina bitar och åter lagts ner i oljan.
Gröna brytbönor hade hastigt blancherats och smaksatts med salt, peppar och
lite olivolja. Späda buketter av blomkål vändes i tempurasmet och friterades
krispiga. Dessa tre grönsakstillbehör varvades intill köttet och toppades med
en skummande luftig sås slagen av äggulor, dashi och färska sydfranska örter.
Till köttet hade vi också en smakrik kalvfond inkokt med färska lagerblad,
krossad svartpeppar och rött vin. Just kryddigheten av peppar och örter var en
noga genomtänkt val, jag vill doftspegla rätten med vinets egen kryddighet. Det
är ett enkelt knep som alltid fungerar.
Vi serverar nästan alltid någon form av vit bourgogne till den här rätten och den här kvällen slog jag ett slag för Mâconnais i södra Bourgogne, ett område som ännu inte är fullt utvecklat och i min mening får alldeles för lite uppmärksamhet. Här nere gör man alltifrån enkla till mer komplexa och till och med Côte de Beaune-liknande viner som dock alltid är väldigt måttligt prissatta. Jules Desjournays är en fantastisk producent som grundades av den enormt kunnige och erfarna vinagenten Fabien Duperray för ett decennium sedan med siktet inställt på att göra toppviner i Beaujolais, något han verkligen har lyckats med. Numera gör han också ett par vita viner och 2014 Pouilly-Vinzelles är ett av dem. Pouilly-Vinzelles är en bara 52 hektar liten appellation i den södra delen av Mâconnais och man ser sällan viner härifrån. Det här är ett riktigt bra vin, lite fetare och djupare än merparten av de andra härifrån, men det är ungt och har fortfarande en kritig mineralisk stramhet som gör vinet lite tight. Jag serverade det i klassiska bourgognekupor vid cirka 14 grader, en bra temperatur för vinstilen och för osträtten. Kanske borde jag ha dekanterat vinet en halvtimma innan, då hade det nog öppnat upp sig lite mer.
Dessertvinet kom från Portugal och den anrika producenten José Maria da Fonseca, som grundades redan 1834 och tidigt kom att bli ett namn. Här i Sverige blev de kända för många decennier sedan tack vare det populära och billiga (men goda och lagringsdugliga) röda vinet Periquita. Det har också blivit kända för sina söta viner från Setúbal och det var ett sådant jag hade valt, 2012 Alambre Moscatel de Setúbal. Det här är ett klassiskt sött starkvin som görs uteslutande av Moscatel Alejandria enligt portvinsmetoden, med en inledande jäsning som avbryts genom tillsats av en brandy. Därmed kvarstår allt ojäst druvsocker i vinet, cirka 120 gram i det här fallet, och alkoholhalten i vinet kliver upp på ungefär 18 procent. Intressant med det här vinet är att man har låtit druvornas skal ligga kvar i vinet en tid, något som förstärker druvsortens aromatik på ett trevligt sätt. För övrigt är det ett intensivt sött, något eldigt, karamelligt och knäckigt vin med en liten ton av nötter och apelsinskal. Jag serverade vinet vid 14 grader, lagom svalt för att lyfta fram fräschören, lagom tempererat för att lyfta fram karaktären.
För att möta upp vinets sötma och karamelliga toner ville vi göra en dessert med samma sötma (då balanseras vinets sötma så att kombinationen blir perfekt) och med något karamelliga toner. Det lyckades vi med genom en krämig misoglass, gjord utifrån ett vanligt grundrecept på glass där jag bytte ut vaniljstängerna mot miso och dessutom smaksatte den lite med yuzu (en tydligt syrafräsch och mandarinaromatisk japansk citrusfrukt) för att ge smaken en viss fräschör. Eftersom vi stod mellan nationaldagen och midsommar var det läge för jordgubbar och jag valde solmogna, fint söta jordgubbar. De skivades och breddes ut på tallrikarna och över det penslade vi lätt karamelliserad sockerlag med honung, yuzu och fint strimlad mynta.
Återstod bara
kaffe och chokladpraliner – men spriten hoppade vi över eftersom det hade
blivit så mycket gott vin under kvällen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar