I första glaset en svagt halmgul sprit, lätt och elegant
i doften med en fin parfym av vinteräpplen och bara en lätt nyans av vanilj
från faten. Mer än fyra år har spriten inte lagrats i faten, vilket förklarar
den milda fattonen och den uttalade primärfrukten. Renheten är ett signum från
denna fantastiska producent, Christian Drouin, mästarnas mästare
i Calvados. Det rör sig inte om någon komplex tappning, denna Coeur de Lion Fine Calvados är det
supereleganta insteget hos denna producent. Söker man djup och mognad, längd
och komplexitet, är det framför allt de minst tjugo år gamla
årgångstappningarna härifrån man ska satsa på.
I det andra
glaset stod doften betydligt högre och mer intensiv. Här möttes man av citrus,
lakritsrot, en underbar blommighet med drag åt violpastill, därtill krossad
vitpeppar och den ljuvliga tonen av kokt agave. Jag kan inte låta bli att älska
hantverkstequila som denna Corralejo Tequila Añejo
från den anrika Casa Corralejo, en 100% de agave som har lagras i nya rostade
amerikanska ekfat under tolv månader. Doften är bedårande, smaken medelfyllig
och elegant, värmande och kryddig, men framför allt fruktig, blommig och …
förtjusande!
Bache-Gabrielsen
är en skicklig cognacproducent och framför allt gör de eleganta cognacs till
minst sagt humana priser. Den Fine
Champagne Cognac XO som hade skänkts upp i tredje glaset är gjord till
cirka 95 procent av den typiska druvan Ugni Blanc och resten Folle Blanche och
Colombard från Grande Champagne (cirka två tredjedelar) och Petite Champagne.
Efter 20 år i fat har den utvecklat ett visst djup och en första lilla nyans av
rancio (den komplexa
mognadsoxidationen), men något tyngre mognadsarom har ännu inte infunnit sig.
En liten ton av karamell, nyanser av knäck, söt vanilj och en fortfarande
primärt fruktig doft är alltjämt det som dominerar doften och smaken i denna
eleganta cognac.
Det var med dessa goda spritsorter och lite
chokladtryffel som den långa kvällen avslutades på 24:e våningars höjd denna
toppenafton. Det hela hade föregåtts av ett par omgångar vinprovning för de
sammanlagt 30 gästerna, som turades om att arbeta ett kort pass i köket med
Chef Mathias och Pastry Chef Per från Villa Källhagen, som stod för maten denna
kväll.
Speed tasting
med Chardonnay, världens mest hyllade och avskydda druvsort. Tanken var att i
all hast prova igenom fyra stilar baserade på ursprung, klimat, jordar och
teknik, för att belysa var druvsorten var mest framträdande, var platsen i form
av klimat och jord dominerade vinet och var vinmakaren och dennes tekniker hade
gett lite större prägel på vinet. Snabbt, ledigt och väldigt pedagogiskt.
I första glaset
en 2012 Chablis Premier Cru Montée de
Tonnerre från Jean-Marc Brocard i just Chablis. Här är det minimalistisk
vinmakning som råder, det vi har i glaset är så gott som enbart platsen, den
mineraliska kimmeridgejordens feta textur och diskreta ostronsälta och det
svala klimatet som har gett vinet en absolut torr och syrafrisk smak. Frukten
är diskret, milt äpple och ett uns av citrus, inte mer än så. Att Chardonnay är
en väldigt neutral druvsort framgår tydligt när man provar de återhållsamma
vinerna från Jean-Marc Brocard.
Samma grundidé
om känsla för plats i nästa vin, 2011
Puligny-Montrachet från firman Vincent Girardin, som både äger
vingårdar och köper druvor för att vinifiera.
Det här vinet var fylligare, hade en djupare och lite fetare frukt,
fortfarande ytterst elegant och markerad av platsen (den fetare kalkstensjorden
och det aningen varmare klimatet) än av druvans diskreta fruktighet och
vinmakarens idéer. I och för sig hade vinet en viss känsla av jäsningen i
ekfat, cirka 15 procent nya, men någon ekfatskaraktär stod inte att finna. Det
jag gillade med det här vinet var att det växte väldigt fint i glaset och både
blev bredare och mer parfymerat när temperaturen steg. Trots det är det
faktiskt ett av firmans enklare viner.
Att klimatet är lite soligare i Robertson i Sydafrika
märktes ganska tydligt i 2011 Wild Yeast
Chardonnay från Springfield Estate, därmed var frukten också en aning mer
uttalad. Samtidigt fanns här en god fräschör, men vinet hade en lite mer
sötaktig och till och med kolalik känsla. Druvorna kommer från stockar
planterade i steniga och kalkrika jordar 1980 och musten jäses sedan i gamla
cementtankar, i vilka det sedan får mogna på sin jästfällning under ett år. Vinet
är inte stort, men rätt gott och sånär som på smörigheten är det ett vin med
god elegans och en nästan burgundisk fräschör.
Från Marimar
Estate i den svala Green Valley i Russian River Valley i Kalifornien
kom det fjärde vinet, 2010 La Masía
Chardonnay Don Miguel Vineyard. Här var det dels ett soligare klimat som
gällde, dock fortfarande friskt och förhållandevis svalt tack vare närheten
till kusten. Det hade resulterat i en något rikare frukt än i de andra vinerna,
men de svala nätterna hade bevarat vinets syra och skapade en fin balans mellan
den fruktiga kroppen och den friska och därmed helt torra smaken. Vinmakningen
hade dock för första gången i den här provningen gjort sig tydligt märkbar,
vinet är till fullo jäst i 228 liter små franska ekfat som till cirka 30
procent är nya, vilket noterades i den lätt rostade och något kryddiga tonen av
ek. Inte för mycket, frukt och syra var fortfarande i total dominans, men nog
kände man faten.
I köket hade nu gästerna (som fick vara med och laga mat
denna kväll) under ledning av Chef Mathias gjort färdigt den första rätten, en
sashimi av salmalax, skivor av halstrade pilgrimsmusslor samt nykokta räkor,
till vilket brunoise av gurka och Granny Smith hörde, liksom en smakrik och
fint sötsaltsyrlig dressing av avokado, cashewnötter, olivolja, vitvinsvinäger,
vitlök och sesamfrön hörde. Rätten var väldigt finstämd, sprängfylld av umami,
men också andra mer förlåtande smaker.
En riesling av tyskt snitt har väldigt ofta visat spela
duett med fisk- och skaldjursrätter med visst japanskt inslag, därför hade jag
valt ett trevligt men inte skrytsamt sådant, 2012 Riesling Trocken från Reichrat Von Buhl i Pfalz. Doften
var medelstor, fint fruktig i en ung och lite stram med trevligt
citrusaromatisk och bara lätt druvflirtig stil. Smaken hade för min egen del
gärna kunna ha varit en aning lite sötare, helt torra viner kan upplevas något
bittra och kärva när de möter så umamirika rätter den vi serverade, särskilt om
det inte finns någon tillräckligt krämig textur för att runda av en sådan
effekt. Det här mötet hade kunnat blivit en aning bättre just ur det avseendet,
men totalt sett gick det hem och gästerna var mycket nöjda.
Högrevet hade bräserats långsamt i rött vin med rotsaker
och örtkryddor i fem timmar till dess den föll sönder i sina långa fibrer.
Fantastiskt, jag älskar långkokt kött. Det mesta av fonden silades av och
kokades samman med mer rött vin till en riktigt smakrik sås, som tack vare att
den är kokt av kött och inte köttben (det vanligaste när man kokar fond) får en
mycket rikare och mjukare smak. Köttet blandades med stekta smålökar, stekt
sidfläsk och strimlad spetskål till en smakrik ragu som bottnade tallrikarna.
Ovanpå det ett stekt och sedan i smör bakat majskycklingsbröst och den goda
såsen. Lite finriven fransk vintertryffel toppade rätten, som sedan serverades
med ett stomp av ugnsbakade kålrötter, morötter och persiljerötter som mixats
med crème fraiche och en hel del tryffel.
Till denna smakrika vintriga rätt krävdes ett vin med rik
mörk frukt för att möta mustigheten och rotsakernas fina sötma och tack vare
tryffeln kunde det gärna ha fått en första mognad. Då den lilla rotsakssötman
kan reducera upplevelsen av vinets frukt och istället flytta fokus till dess
strävhet, ville jag välja ett vin med en måttlig strävhet.
Valet föll på 2004 Cabernet Sauvignon från Atalon,
en egendom i Calistoga i norra Napa Valley som ingår i det stora stallet av
högklassiga egendomar hos Jackson Family Vineyards (Kendall-Jackson). Det hade
precis allt det vi sökte, till och med en fin ton av skogsgolv och tryffel som
på ett perfekt sätt matchade rättens tryffeldoft. Det hade också en ordentlig
fällning som jag upptäckte alldeles för sent, tyvärr. Så kan det bli även med
relativt unga viner om de som detta är buteljerade utan att klaras eller
filtreras.
Lite sött vin skulle avsluta middagen och eftersom det
ingick både choklad och lakrits i den ville jag gå åt ett sött rött vin, men
inte så fylligt och eldigt som ett portvin. Jag satsade på en gammal trotjänare
i min vinlista, jag har serverat den till flera tusen gäster genom åren, den
söta röda 2011 Dulce Monastrell från
familjefirman Bodegas Castaño i Yecla. Vinet görs uteslutande av Monastrell
från äldre stockar i familjens högt belägna vingårdar, de skördas sent och
vinet framställs sedan med spritförstärkning genom portvinsmetoden till ett vin
med 15 procents styrka och en härlig restsötma som förstärker en rika mörka
bärfrukten.
Desserten till detta vin var en smaksensation och ett
rent mästerverk, inte konstigt med tanke att den var komponerad och tillagad en
sann mästare, Pastry Chef Per. En väldigt fint smakbalanserad bavaroise av
choklad, till det en fint fruktsöt vinbärskräm, lite maränger för deras sega
och samtidigt krispiga textur, en helt fantastisk vaniljpannacotta som hade
vispats krämig samt en superskönt kryddig lakritsglass. Lite sockerkaka till
för att få lite konsistens. Gott, smakrik, variationsrikt, och gott!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar