"Kom och ta lite kartoffelpuff med löjrom", var
de välkomnande orden från kvällens inhyrda kock Norbert Lang när jubilaren Rob
skulle firas. Kombinationen Rob och Norbert kan inte gå fel, den garanterar en
magisk kväll med fantastiska viner och riktigt god, klassisk och vällagad mat.
Mitt första möte med Norbert var på den lilla underbara restaurangen Paul och
Norbert för snart 25 år sedan, där jag vid sidan om mitt kökschefjobb
praktiserade hos Norbert för att inspireras och lära mig. Härliga minnen, helt
klart. Det är alltid lika trevligt att träffa Norbert, ständigt glad och
ständigt nyfiken och såklart magisk vid spisen.
De små nystekta kartoffelpuffarna (rårakorna) serverades
med löjrom och en crème fraiche med schalottenlök och dill, goda som synden som
de var, men i min gom lite för lök- och umamistinna tillbehör till god
champagne.
Som vanligt serveras alla viner blint, analys följt av
förslag eller gissning på vilket vinet är ligger som en gemensam nämnare i vårat
vinintresse. Att gissa på champagner blint tycker jag är svårt eftersom jag
faktiskt inte gör så många jämförande champagneprovningar och är champagnen
dessutom mogen är det än svårare. Mogen var den första champagnen, tydliga
toner av nougat, saltrostade mandlar och bokna gula äpplen mötte näsan och
smaken var krämig och mogen med en något mjuk syra och lätt bedagad men
fortfarande fin kolsyra. En gissning på prestige från Taittinger gick hem, men
årgången på denna för åldern oväntat pigga 1971
Comtes de Champagne var det ingen som tog. God var den, väldigt god…
Nästa champagne
var en aning mer elegant, stilfull och lättare till kropp och doft. Yngre
dessutom, försiktigt rosa till färgen, frisk och superfint sammansatt med både
citrus och gula äpplen och en vindpust av sommarhallon, men med en diskret
mognadsnyans. Slutet av 1980-talet landade min gissning på, men fel hus och
vin. Deutz
var avsändare till denna 1985 Cuvée
William Deutz Rosé.
Rob hade i detalj planerat menyn tillsammans med Norbert.
Vinernas fyllighet skulle mötas av rätter av ungefär samman tyngd, syra och
eventuell fruktsötma balanseras med lika smaknivå i maträtterna, där tanniner
fanns skulle de fångas upp av sälta och textur i maten och slutligen lades
detaljarbete på att spegla eller komplettera mötet mellan vinernas dofter och
råvaror i maträtterna. Ett exempel på det var en riktigt fin ankleverterrin
(mogen champagne kan dofta lite av anklever) som serverades på ett fruktigt
bröd (champagne har både brödiga och fruktiga nyanser) med en fin syrligt hallonsås
(som var tänkt att spegla roséchampagnens delikata rosa frukt). Samma
detaljsinnen hade varit i arbete under resten av menyn.
Elegans och absolut perfektion avseende både doft, smak
och textur noterades om nästa champagne, som var en av de allra godaste jag har
druckit under det senaste året. Vita blommor möttes av små stråk av röda
vinteräpplen, syran var frisk men inte stram, längden imponerande och smaken
väldigt len och sammansatt. Att ingen av oss kunde gissa rätt var inte så
konstigt, att gissa på den sällsynta och synnerligen dyrbara 1998 Vieilles Vignes Françaises Blanc de
Noirs från Bollinger är liksom inget man direkt gör. Detta unika vin
kommer från en liten lott med över hundra år gamla stockar av Pinot Noir som
växer på sina egna rötter.
Till bords serverades fyra vita viner, det första
tveklöst från Bourgogne och där troligen Meursault eller Puligny-Montrachet. En
fint kalkig mineralitet, god men ändå lätt kropp med mjuk textur och försiktiga
fat fick flera runt bordet att söka sig till Chablis, och även om vinerna från
Meursault emellanåt kan uppföra sig som grand
crus från Chablis tyckte jag inte att det här vinet hade den typen av
mineralitet. Jag var väldigt förtjust i det här vinet, men blev tack vare dess
lätthet och väldigt försiktiga fatnyans lite förvånad över att det var 2010 Meursault från Domaine
Coche-Dury. De brukar nämligen vara lite djupare och kraftigare.
Nästa vin trodde jag först var ett av toppvinerna från
Hermitage och firman M Chapoutier, mycket tack vare sin fetma och uttalade
grusiga mineralitet. Årgången lyckades jag pricka tack vare vinets primärfrukt
och trevligt friska smak, men druvsort, ursprung, vin och producent gick jag
(och så gott som alla andra runt bordet) fel på. Vi skulle ha varit kvar i
Bordeaux, vinet var nämligen 2010
Château Haut-Brion Blanc, lika fantastiskt gott som sällsynt och dyrbart. Nästan
lika delar Sauvignon Blanc och Sémillon, läckert citrusfet och frisk, blommigt
och sjukt god!
Att dricka två
vita bordeauxviner av rang intill varandra hör inte till vanligheterna ens för
mig, att ha tre är såklart än mer ovanligt. Dessvärre var det sista vinet i
uppställningen, som var bärnstensfärgat till utseendet, oxiderat och trött,
vilket var oerhört tråkigt med tanke på att just det vinet var en 1990 Château Haut Brion Blanc. Helvete
också …
Det blev tre små rätter till de vita vinerna. Den första
av dem var en tartar av marulk med tryffel från Gotland. Norbert hade plockat tryffeln
själv, lindat in den i hushållspapper och vakuumpackat den och sedan fryst den.
Det fungerar alldeles utmärkt, förlusten av doft blir faktiskt förvånansvärt
liten. En god tryffeldressing och en terrin av spenat på mandelbotten hörde
till.
Nästa rätt var en risoni i ostronfond och grädde med avruga, krämig
och superbt god med en fint avrundad kaviarsälta. Kaviar som sådan tycker jag
sällen tillför vinerna något gott, men får man en fet textur till (som såsen i
detta fall) upphävs den metalliska umamichocken från kaviaren. Lite lättkokta
strimlade sockerärter hörde till och var tänkta att spegla inslaget av
Sauvignon Blanc i de vita bordeauxvinerna.
Den tredje rätten var också enkel i sitt utförande, men
fantastisk till doft och smak. Pinfärska havskräftor som hade gratinerats till
perfektion med färska örter och vitlök. Fint skaldjurssöta och läckert rostade, en alldeles
fantastisk matchning till vinet från Château Pape Clément.
Fyra bourgogner stod som nästa uppgift, alla var fina och
väldigt eleganta, men den första kanske något mer endimensionell i förhållande
till de andra. Dock väldigt god. Dess röda frukt var primär och elegant,
kroppen saftig och silkig och strukturen förhållande len. Efter en halvtimma i
glaset började doften bli mer komplex, men denna 2010 Charmes-Chambertin Grand Cru från Armand Rousseau skulle
(hur god den än var) inte rå på grannglasens viner.
Vin nummer två
visade sig vara en något mer mogen 2002
Chambertin Grand Cru från Armand Rousseau, förvisso
fortfarande ung och intensivt fruktig och med ett fortfarande litet uns av
ekfatskaraktär kvar. Just djupet och den lilla fatnyansen fick mig att lägga
gissningen på Vosne-Romanée, troligen en av de bästa av premier crus eller möjligen en grand
cru, och där firman Sylvain Cathiard. Även det här vinet växte och blev alltmer
komplext med luften i glaset, men inte heller det skulle rå på de två
efterföljande vinerna.
Domaine de la Romanée-Conti var det
första jag skrev i min anteckningsbok om vinet i glas nummer tre. Det finns
alltid en säregen rödfruktig och lite örtig parfym i deras viner, så också
detta. Vinet kändes redan nu tillgängligt, samtidigt lite stramt avseende
frukten, därför lade min röst på 2008. Den lena texturen och något polerade
tanninstrukturen sade dock något annat, en årgång som är bra men troligen inte
någon långliggare. Det Rob hade haft vänligheten att skänka upp var 2007 Romanée-Saint-Vivant Grand Cru,
just nu alldeles förtjusande god att dricka.
Som om det inte
vore nog stod där också en 2010
Romanée-Saint-Vivant Grand Cru från samma Domaine de la Romanée-Conti.
Egentligen helt skruvat, men nu blir det ju ofta så när bordet fylls på av idel
passionerad på gränsen till galen vinälskare. Kanske lika bra föresten, alltför
många av världens bästa och mest exklusiva viner går ödet till mötes att bara
ligga och samla damm i privata vinsamlingar som ägarna är för snåla för att ösa
godsakerna ur. Det är ett onödigt slöseri tycker jag, vin ska drickas. Och det
gjorde vi den här födelsedagskvällen. Djupt och lite kryddigt fruktig med en
sval och väldigt elegant mineralitet, tydligare struktur, djupare och mer
oförlöst fruktkropp, ett litet uns av stjälkarna och serveringsomgångens
längsta och mest imponerande smak. Jo ja tackar ja!
Fantastiskt saftig confit på låret var en av tre detaljer
av anka som hörde till bourgognerna. Ett rosastekt ankbröst var den andra och
en hastigt halstrad anklever en tredje. Till det lite rödkål som kokats in med
syrahvin och smaksatts försiktigt med lite hallonvinäger (för vinernas arom och syrlighet) och lite kanel (för att spegla några av
vinernas kryddighet). Anka och röd bourgogne brukar vara en lyckad kombination
och den här kvällen blev det succé precis som väntat.
Som vanligt är man ute och cyklar när man blindprovar vin
på middagar. Att jag lade min röst på mogen cabernet från Napa Valley handlade
nog mest om att den fortfarande rika och lite sötmogna frukten kopplat till
stenig mineralitet och komplexa mognadstoner allra först lockade mig dit. Sedan
var det svårt att flytta gissningen till druvan Syrah, vilken jag kände att de
andra vinerna var gjorda av. Det läckra klassiska och perfekt mogna vinet var
dock 1990 Ermitage Pavillon från M
Chapoutier och jag uppskattade det väldigt mycket.
Att vinet intill
var lite mörkare och med sin rikare frukt upplevdes yngre, berodde nog mest på
att denna 1990 Côte-Rôtie Hommage à
Etienne Guigal från E Guigal var tappat i magnumbutelj.
Detta unika vin, som enbart gjordes i 150 exemplar, hade en fantastisk parfym
av rik, tät och mogen men elegant frukt, nyanser av både vitpeppar och torkat
kött, en klassisk struktur och fin mineralitet. Det kändes inte alls lika moget
som vinet från M Chapoutier.
Sedan blev det kraft och käftsmäll. Jag kunde inte tänka
mig annat än att vinet kom från Sine-Qua-Non och var någon av de
yngre syrahtappningarna. Men mitt i all del kraft som denna 2005 Atlantis Syrah hade, fanns där
också en slags elegans som jag kallar "harlanesque", efter det stora
men eleganta cabernetvinet från Harlan Estate. Frukten är tät, mörk och djupt
koncentrerad och tanninerna myckna men väldigt fint mogna och det hela är
kryddad med en rejäl dos av ekfat som fortfarande är lite rökiga och vaniljsöta
men i förhållande till vinets täthet ändå balanserade.
Det fjärde vinet blev en luring, det blir lätt så när man
som provare ser ett tema i uppställningen och utgår just från detta tema när
man letar i sitt doft- och smakminne efter ett vin som stämmer överens med det
man har i glaset. Jag gick på spåret Syrah och plockade upp Kaliforniens allra
finaste exempel på druvsorten, vinet från Colgin Cellars i Napa Valley.
Anledningen till det var den ytterst finstämda mörka, men inte täta och
koncentrerade frukten, den superfina lätt blåblommiga och något örtkryddiga
nyansen, de fina tanninerna, den ypperligare balansen och den delikata syran
och mineraliteten. När Rob gav oss ledtråden att det inte var vare sig Syrah,
Kalifornien eller Rhône och bara hann säga första stavelsen på den druvsort
vinet var gjort av, förstod jag med ens att det var 2010 Pingus, uteslutande gjort av Tempranillo från gamla stockar i
Ribera del Duero och toppfirman Dominio de Pingus. Tusan så lika jag
insåg att de här vinet var syrahtappningen från Colgin Cellars.
Rosastekt reninnanlår som serverades med en kräm av
mandelpotatis och karljohansvamp samt smörsauterad brysselkål med bacon hörde till detta. Den här typen av klassisk
mat är Norbert Lang mästerlig på.
Sedan tog vi oss till Bordeaux, trodde jag, och till Napa
Valley. Men det första vinet, som var så klassiskt, fint mörkbärigt fruktigt
men jordigt och mognadskomplext att vi alla landade i Bordeaux, kom faktiskt
från Napa Valley och var inget mindre än bordeauxblandningen 1994 Insignia från Joseph Phelps Vineyards.
Det var alldeles vansinnigt gott och komplext, moget men fortfarande vitalt och
med troligen tio års gott liv framför sig.
Vinet intill var
mörkare fruktigt, tätare och något bläckigt, dessutom betydligt strävare. Det
fanns en liten mognadsnyans i doften, men tanninerna kändes unga. Min gissning
landade på ett riktigt seriöst cabernetvin från bergen, förslagsvis från Lokoya
eller Diamond Creek Vineyards. Men vinet visade sig komma från Dalla
Valle Vineyards och var deras prestige 1999 Maya, ett vin dominerat av Cabernet Franc och som brukar vara
betydligt mer elegant strukturerat än det här.
Om de två första vinerna bjöd på elegans och mognad, stod
det kraft, fruktmättnad och modernism på agendan för två följande. I min gom
var det första av de två alldeles för kraftigt, sötfruktigt och fatkryddigt och
till med en aning obalanserat, i alla fall nu som ungt och särskilt i
förhållande till de andra vinerna i uppställningen. Fem års framstupa sidoläge
i vinkällaren rekommenderas för denna 2004
Cabernet Sauvignon från Levy McClellan (som är vinmakarparet
bakom Harlan Estate).
Mer lovord fick
därför den alldeles fantastiska 2007
Ovid från Ovid Cellars, tät och djup med en mycket finare balans i frukt,
tannin och fat. Förvisso är vinet fortfarande ungt och på sitt sätt lite
knutet, men med luft i glaset växte vinets doft till en fabulös elegans och
komplexitet med stilfulla inslag av lavendel och kryddighet.
Än mer elegant
var vinet intill, som kom från grannegendomen Colgin Cellars bara
halvannan kilometer bort på bergstoppen. Denna 2007 IX Estate Cabernet Sauvignon hade dock en lite mer uttalad
ekfatston än vad vinet från Ovid hade och det förvånade mig en smula. Min
känsla brukar oftast vara det motsatta, i alla fall nuförtiden när vinerna från
Colgin Cellars och mer perfekt finbalanserade är än mer eleganta än någonsin
(årgång 2010 kan mycket väl vara de allra bästa de någonsin har gjort).
Ytterligare ett gott djur på tallrikarna, nu väldigt fina
rosastekta och försiktigt örtkryddiga lammkotletter som serverades på en snigelragu och en strudel fylld med lök.
Den första av desserterna var riktigt läcker, en slags
nytolkning av friterad camembert med hjortronsylt, men i Norberts nya
tappningen en mild och fint sötsalt glass av Fourme d'Ambert som serverades med
hjortron inkokta med cognac. Verkligen trevligt och helt perfekt till de söta vinerna vi nu
serverades.
Två söta viner stod i glasen, två stort och väldigt
komplexa sådana ska tilläggas. Sauternes definitivt, det finns en särskild
komplexitet av söt gul frukt, bittermandel, en slag blommighet, nyanserna av
saffran, en försiktig nyans av vanilj från faten, sötman som tar munnen med
storm i första skedet, syran som tar vin, den avklingande sötman i frukten som
ersätts av en nästan torr finish med stor och fruktig arom. Det är helt enkelt
fantastiskt.
Det mest
eleganta av de två var 1988 Château
d'Yquem, men det jag tyckte allra bäst om var 1989 Château Coutet Cuvée Madame, som var en aning silkigare och
rikare med ett litet större djup, kanske också en lite mer uttalad sötma.
En fin variation av mörk choklad med kardemumma och ljus chokladmousse med passionsfrukt kom in som andra dessert. Till det njöt vi en 1963 Vintage Port från Taylor's, ett vin med fint knäckig
sötma, ganska lena tanniner och en begynnande känsla av mognad.
Till den sista desserten, en mörk chokladkaka med syltad
kumquat, övergick vi till sprit, en 1976
Très Vieux Rhum Agricole från Clément, en av de allra bästa
romtillverkarna på franska ön Martinique. Det här är en fint sockerkaramellig
och komplex rom med fint vaniljsöt fatkaraktär, balanserat eldig och torr smak
med en lång och stilfull finish.
Hur bortskämd
jag än är i mitt jobb och liv som vinutbildare och vinskribent med världens
vingårdar, vinkällare och restauranger som arbetsfält, är det inte särskilt
ofta man är med om en sån här makalös kvalitetspåsättning av världens bästa
viner. Egentligen är det helt sjukt och det är väl just det som gör det hela så
häftigt. Nu ser fram emot nästa födelsedagskalas …
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar