lördag 29 juni 2013

Lite mer av Beaune, en vecka i juni


Helt klart en mogen färg, vacker tegel, men ändå med djup och en röd lyster. Det som förvånande mig var att doften både bjöd på subtila, sensuella och närmast syndigt mulliga toner av sötfin torkad frukt, tryffel, franskt skogsgolv och en slags fin tobaksnyans, och därtill toner av plommonkompott och även nykokta mörka körsbär. Hur går allt det där ihop?  
   Tanken drog åt grand cru av nobelt slag, i en varm och stor årgång, men såklart för en bra tid sedan. Med betoning på just ”bra tid sedan”. Mitt första uppdrag blev alltså att bläddra i almanackan, en bra tid tillbaka, förbi 1984 visste jag, eftersom vinodlaren ifråga sa till mig att det inte var ”hans” vin, utan ”hans fars eller farfars”. Intressant ledtråd, även om jag fattade det själv, men en ledtråd som såklart inte hjälpte mig särskilt mycket. Om ens alls.  

  ”Vilken appellation eller vingård tror du att det är”, kom frågan när mitt ena ögonbryn lyftes, samtidigt som näsborrar och hjärna arbetade för högtryck. Helvete, där stack det sista självförtroendet.
   Smaken var rik, oväntat rik, till och med fruktig, samtidigt fanns hela registret av önskvärda karaktärer för ett stort vin, från ett långt livs provande ska tilläggas. Och även om texturen var len och sensuellt rik och silkig, fanns det gott om både syra och tanniner kvar.

   Skärpning, analys. Vi är ju hos producenten, och viner som gjordes förr mognade långsammare än de som görs idag gör, och har de dessutom sovit i producentens egen cave i alla tider, upplevs de yngre än vad det är. Helt ny omräkningsfaktor, således!
   ”Grand cru, mitten eller tidigt 1960-tal ”, sa jag. Och insåg nästan direkt mitt misstag, särskilt som producenten mig veterligen inte gjorde något sådant vin på den tiden, och herr vinodlare framför mig såg både nöjd och förvånad ut. Såklart det inte var det jag gissade på! ”Får man en ny gissning”, frågade jag, och fick en gillande nick tillbaka.
   ”Okej, det är din far som har gjort vinet, och därför är det 1959 Santenay Premier Cru La Gravière”, sa jag mäkta stolt över mitt briljanta förslag.
   All denna stolthet, bara för att mötas med ett nekande svar. Det Marc Jessiaume hade öppnat var en 1929 Santenay La Gravière, som hans farfar hade gjort, den andra generationens vinmakare på Domaine Jessiaume i Santenay i den södra delen av Côte de Beaune. Jag blev lika förstummad som charmad!
   Att domänen levererar viner av ruskigt bra kvalitet idag, det vet jag, men det här … var minst sagt en överraskning. Vinet ifråga ”spöade skiten” ur alla andra bourgogner från 1920-talet (för den delen 1930- och 1940-talet också) som jag provat till dags dato.

Le Conty är ett enkelt och lite rustikt ställe i hjärtat av Beaune, två stenkast från populära Place Carnot. Hit går jag emellanåt just för att det är enkelt och ganska trevligt, utan att för den sakens skull vara riktigt bra. Men maten är god och rejäl, och vinlistan hygglig och bitvis ganska bra, och man hittar alltid något som är gott. Just den här kvällen var jag lite småtrött och orkade inte med allt för mycket äventyr.
   Domaine Stephane Aladame är en av de bättre producenter jag har sprungit på i Côte Chalonnaise, alltså tar jag in halvflaska av hans 2010 Montagny Premier Cru Les Vignes till förrätten. Mina tidigare intryck besannades inte av den här halvflaskan, jag tyckte nog att vinet var en aning för långt gången (kan vara flaskstorleken, men det ska inte vara så i en ung årgång), och jag tyckte nog att den uppförde sig mer som vinerna från den solvarma årgången 2009. En gnutta honung, rätt rik kropp, och en bara måttlig syra och mineralitet.

Däremot fungerade vinet rätt bra till den ofantligt stora förrätten, en sallad med mozzarella, tomat och kyckling, som var god (till och med mozzarellan, som jag normalt sett tycker är en smaklös släkting till radergummit) och på sitt sätt dolde lite av vinets mer mogna nyanser. Helt ärligt tar jag själv hjälp av mat för att dölja brådmogna vita viners svagt äppliga, nötiga och honungsaktiga nyanser. Det jag gör är att använda motsvarande aromer i maten, exempelvis äpplen, mandel, andra nötter, honung, en gnutta vinäger (mild sådan), eller om det är röda viner, svamp, tryffel och rotsaker, eller torkad kött. Det fungerar magiskt bra, och samtidigt som näsan går vilse och luras att tro att ”alla” jordiga och mogna toner kommer från maten, lyfts vinets lite mer unga fruktiga aromer fram. Därmed upplevs det mogna vinet mindre moget. Skitkul, faktiskt!

Jag känner mycket väl till släktskapet mellan familjen Gagey och den stora négociantfirman Maison Louis Jadot. Och jag känner också till kontraktsformerna en fermage och en métayage, två typer av kontrakt mellan vingårdsägare och vinmakare, som innebär att man upplåter vingården till vinmakaren, mot en viss form av betalning. Ibland handlar det om att vinmakaren sköter om vingården helt och hållet, gör vinet, buteljerar hälften själv och skickar över resten av vinet till vingårdsägaren att buteljera själv, om denna vill. Troligen är det så det här upplägget har gått till, men jag har aldrig tidigare sett en etikett från Domaine Gagey förut. På etiketten står det dock att vinet är ”vinifié, elevé et mis en bouteille par Louis Jadot”, alltså är det Maison Louis Jadot som har gjort vinet från vingårdar de själva inte äger. Make sense!
   Vinet ifråga var en 2002 Beaune Premier Cru Clos des Theurons, och det var faktiskt riktigt gott. Klassiskt och moget, visst, men fortfarande med en skön spänst, skogsgolv med tryffel och multna löv, men också fruktkorg med röda vinteräpplen och solsöta mörka körsbär, och rent smakmässigt i mitten av sitt liv med en fin mineralton och goda men lena tanniner. Mer av den här varan tack!

Och får man dessutom smörstekta murklor till, denna magiska bourgogneälskande svamp (eller om det är bourgogne som älskar murklor), gör det ju inte livet särskilt mycket sämre. Kalvbräss i rejäla skivor, smörstekt. Saken är klar – min halvmogna bourgogne sjunger i glaset. Jag själv sitter och nynnar belåtet i restaurangen.

En av mina nya favoritrestauranger i Beaune är F and B, belägen mitt emot Bistro d’Hotel. Här slinker jag ofta in när jag på är ensamt äventyr. När jag går hit den här kvällen möter jag chef Johan Björklund med ett glas vitt i handen på den lilla uteserveringen. Han värmer upp, så att säga, för en full sittning i kväll på sin egen krog, Bistro d’Hotel. Livet är så mycket enklare här i Beaune, så mycket mer naturligt. Och vinet är en så självklar del av just det naturliga livet.

Jag har inte druckit särskilt mycket vin från Domaine Gilles Jayer, men tänkte det var läge att för sju ynka euros dra in ett glas vit 2007 Hautes-Côtes de Nuits som aperitif och förrättsvin. Det var ett, som väntat av appellationen, ganska lätt vin som förenade en mild fruktighet med försiktig mineralton och en nästan stålig renhet, och det var väl rätt okej utan att rocka min värld. Robert Jayer, som äger domänen, gör ett antal viner av generisk appellation, ett par premier crus och även Echézeaux Grand Cru. Även om just det här vinet inte var stjärnsprakande, och det ska det inte vara, är det nog ändå läge att avlägga visit på domänen på någon av de kommande resorna. Jag vill ju veta mer …
   Förrätten hängde jag inte riktigt med på vad det var när jag beställde, men den visade sig vara en riktigt god risotto som toppades med något milt örtliknande skum, smörstekta sniglar och en äggula som likt den på en carbonara bidrar till att reda rätten lite. Och det var väldigt gott, mycket godare än det såg ut, faktiskt, men så är också maten alltid god här på F and B, oavsett man tar ett par smårätter, grillat kött eller deras riktigt goda burgare. 

En av de producenter jag uppskattar verkligt mycket uppe i Gevrey-Chambertin är Domaine Geantet-Pansiot. För 95 euros på den välfyllda och intelligent prissatta vinlistan blev en flaska 2010 Gevrey-Chambertin En Champs min. Den var redan direkt från flaskan otroligt inbjudande med en mörk och rik samt lite kryddigt jordig fruktighet, tonen av mörka sötsyrliga körsbär är tydligt framträdande, men här finns också fina nyanser av blyerts och fuktig kalksten. Med luft och tid i glaset skulle vinets näsa bli än större och läckrare, och även mer nyanserad och komplex. Smakmässigt nästintill en dröm, väl sammansatt och närmast len, trots sin ungdom. Sjukt gott!

Lammlägget hade bakats in ugn i 12 timmar, men hade i min god kunna få en eller två timmar till. För mig får det nämligen falla sönder ännu mer. Men smaken var god, och till lägget hörde en kräm av bondbönor och garnityr av bondbönor och svarta oliver. Supergott även det här. Skulle man följa någon slags etikettsbok skulle man säkert ha behövt beställa in en fin bordeaux. Nu håller jag inte på med sådant … fånig etikett alltså!
   Jag följer alltid hjärtat, och lusten.

Ost, nej tack.
Dessert, nej tack.
Kaffe, absolut nej tack.
Sprit, JA TACK!


Särskilt när man som här på F and B har en fin kollektion av klassisk gul och grön likör från Abbaye de Chartreuse. Den här kvällen blev det ett par sorter, och den ytterst sällsynta Chartreuse Jaune El Gruno från 1966/1967, alltså från den period som likören gjordes i Tarragona (som idag är det mest berömda och sällsynta ursprunget för denna likör). Den lilla gula rackaren bjöd på en fullkomlig bibel av dofter och smakupplevelser. Den gula versionen är alltid lite mer nyanserad och elegant än den gröna, vilket delvis beror på att dess alkoholhalt bara ligger på 43 procent, mot (nästan bedövande) 55 procent för den gröna. Dessutom har den gröna en lite större sötma, som också rundar av smaken.
   Vid första sniff en fint kryddig doft med en tydlig ton av den färggivande aromsättaren saffran. Därefter noterades kryddorna lite mer tydligt, om det nu går att notera något enskilt ur den cirka 130 ingredienser rika kryddensemblen. Malört såklart, kanske också lite irisrot, en gnutta timjan och rosmarin med en liten vindil av lavendel och nog finns det också stråk av apelsinskal och även lite citron. Och honung såklart. Egentligen kan man sitta och drömma sig bort i doften, och helt glömma bort att likören både ska smakas och drickas.
  Sötman är såklart tydlig, cirka 160 gram per liter enligt det hemliga receptet, och sedan såklart en fint kryddig bitterhet och hela alfabetet av kryddor, frukter och blommor som säkert finns där. Det här är nog världens mest komplexa dryck, dess precision mitt i allt det myckna måste vara bland det svåraste som finns att hålla samman. Tänk dig själv att nå ett fulländat samarbete med 130 starka personligheter, som alla både har viljan och möjligheten att synas och höras…
   Det blev också ett litet glas av den betydligt mer moderna tappningen 2006 Chartreuse Verte Santa Tecla som har börjat göras på 2000-talet som en hyllning till den period då kartusianermunkarna levde i exil i Tarragona (vilket har gjort likörerna från den perioden så sällsynta och dyrbara). Den här likören är såklart kryddig och läcker, men bjuder inte alls på den unika komplexitet som de mer mogna sorterna gör. Det är ungefär som med viner, primärfruktiga och direkt i sin ungdom, och mer komplexa och nyanserade med en mångfald av sekundäraromer när det vuxit till sig.

Inga kommentarer: