Det hela började när Allen Routt var 16 år och tog jobb på en mexikansk restaurang, något som inspirerade honom att tre år senare studera vid Culinary Institute of America. Efter examen blev det jobb på ett par bra restauranger i San Francisco innan det 1998 bar av på en kulinarisk resa runt om i Europa. Väl hemma i USA igen var det Brannan’s Grill i Calistoga som lockade innan han till slut tog sig norröver och landade i den lilla staden Newberg, som är något av en centralort i vinlandet Willamette Valley i Oregon. Det var ett lyckodrag, här träffad han nämligen Jessica Bagley, som hade utvecklat att stort intresse för fine dining, de blev ett par och öppnade 2005 den lilla restaurangen The Painted Lady i ett viktorianskt hus på en sidogata i Newberg. Huset, och restaurangen, ligger verkligen mitt i ett äldre villakvarter. Det är idag den bästa restaurangen i hela Willamette Valley och det finns till och med vinmakare som säger att The Painted Lady är bättre än någon av restauranger i Portland. Om just detta kan man tvista, restaurangscenen i Portland har verkligen utvecklats de senaste tio åren och konkurrensen är hård.
Först i våra
glas serverades ett svalt, läckert och elegant mousserande vin, 2014 Blanc de Noirs Rosé från Analemma
Wines, en producent som håller till öster om Portland i det lilla av
havsvindar kalla distriktet Columbia Gorge. Med oregoniska mått mätt är det här
en gammal producent, de har snart fem decenniers historia sedan den grundades
av Walter J Clore och Charles Henderson för att odla och göra Alsaceinspirerat
vin av Gewürztraminer och Pinot Noir av den schweiziska klonen Mariafeld. Den
vingård de planterade mellan 1968 och 1971, Atavus Vineyard, ligger högt och
får en god mängd nederbörd (mest efter växtsäsongens slut) och har ett läge som
tydligt påverkas av närheten till Pacific Ocean och de vindar som drar utefter
Columbia River.
Med tiden kom
också mousserande vin in i produktionen och det här vinet är ett av dem, gjort
uteslutande av Pinot Noir som bara har gett vinet en diskret rosa nyans. Efter
jäsning har vinet mognat på sin jästfällning under sex månader (vilket
förklarar vinets textur och kropp) innan blandning och buteljering har skett
för den andra jäsningen. Därefter har vinet mognat på sin jästfällning i över
tre innan man har utfört dégorgering.
Det här är ett riktigt bra mousserande vin, ett av de allra bästa i Oregon.
Till det mousserande vinet serverades tre små tilltugg.
Det ena var en lite gelétimbal av kronärtskocka med en krispig friterad vitlök,
den andra en liten frasig kudde fylld med ricotta med mild smaksättning av
tryffel och det tredje bitar av shiitakesvamp som hade friterats tempura. Smått
och gott.
Rieslingvinet som sommelieren rekommenderade hade jag aldrig hört talas om tidigare, 2015 Riesling från Loop de Loop Wines, en one-woman-show som drivs av Julia Bailey. Druvorna kommer från stockar planterade på sina egna rötter 1971 i Sunnyside Vineyard som ligger söder om Salem, utanför underappellationerna i Willamette Valley. Av den anledningen är det just Willamette Valley som används som ursprungsbeteckning. Framställningen är försiktig och medveten, enbart den naturliga jästen används och jäsningen sker i neutrala tankar för att inte tillföra någon karaktär i vinet.
Doften var
riktigt fin, absolut ren och elegant fruktig med en läcker blommighet och
nyanser av både vit persika och limeskal, den var stram med en frisk syra och i
och för sig en god fruktighet men absolut helt torr.
En av signaturrätterna här på The Painted Lady är misokrämen med nykokt dungeness crab, som är så fantastiskt god här på den amerikanska västkusten, och med edamamebönor, smörstekt enoki (en liten svamp), torkad nori (alger) och syrad lök som garnityr. Över det hela ett pulver av torkade sesamfrön, slutligen också en dashi (buljong av alger) som slogs över anrättningen vid serveringen. Det här är ett underbar rätt, det var nog den bästa rätten i hela menyn och jag tyckte också att det var den bästa versionen av de jag har ätit här genom åren.
Lingua Franca är ett vineri som grundades av den amerikanska toppsommelieren Larry Stone, en av de mest omtalade master sommeliers i USA. Sedan han lämnade restaurangbranschen var han en tid anlitad av Francis Ford-Coppola för att marknadsföra hans kaliforniska viner, men från 2007 blev han manager för projektet Evening Land Vineyards i Oregon. När det projektet lades ner 2014, i och med att deras vingård Seven Springs Vineyard i Eola-Amity Hills såldes, etablerade han sitt eget vineri, just Lingua Franca.
Nu hade vi deras
2015 Chardonnay Sisters i våra glas,
ett vin av Chardonnay från flera vingårdar, bland annat från vingårdar i Dundee
Hills och från den svalare Bunker Hill Vineyard som ligger på 180–200 meters
höjd söder om Salem i den södra delen av dalgången. Att 2015 var en ovanligt
varm årgång i Oregon märktes faktiskt inte särskilt mycket, nog för att det
fanns en liten gulaktig fruktkänsla, en liten ton av honung och en viss
krämighet i smaken, men här var det friskhet och en klassiskt torr och något
mineralisk smakkänsla som gällde. Med den smaken matchades maträtten bra.
Vinlistan på The Painted Lady är väldigt omfattande, här finns hundratals titlar av både lokala viner (främst Oregon, såklart, men också Washington och Kalifornien) och viner från de klassiska distrikten i Europa. Priserna är överlag bra och fullt rimliga med tanke på restaurangens ambitionsnivå.
Ett vineri uppe i Dundee Hills som jag tycker gör riktigt fina viner är De Ponte Cellars, en 9.70
hektar stor egendom som grundades 1999 när Scott Baldwin köpte Stewart
Vineyard. Det dröjde dock till 2001 innan man gjorde sina första viner och som
vinmakare hade Scott anställt fransyskan Isabelle Dutartre, som fram till dess
hade varit assisterande vinmakare hos familjen Drouhin i Bourgogne. Eftersom
hon var nära vän med Véronique Drouhin, som utöver jobbet som vinmakare i
Bourgogne också gör familjens viner på Domaine Drouhin i Dundee Hills, valde
hon att flytta till Oregon för att ta jobbet hos De Ponte Cellars.
Jag hade valt
deras 2010 Pinot Noir Baldwin Family
Reserve som är en särskild
selektering av de omkring fyra till tio fat som visar på störst djup varje
årgång.
”Det är något av vår grand cru, om man får
säga så”, förklarar Isabelle lite blygt, just för att hon efter alla år i
Bourgogne vet att man inte ska använda sig av just det uttrycket.
Efter sortering och full avstjälkning ges
musten några dagars cold soak innan
jäsningen tar vid i små öppna jästankar. Vinet dras sedan över till franska
ekfat, cirka 60 procent nya (vilket faktiskt inte känns), för att genomgå
malolaktisk jäsning och lagring. Jämfört med firmans vanliga tappning, Dundee
Hills Pinot Noir, är det här vinet lite rikare och djupare, och det har därför
också en lite silkigare textur. I övrig är doft- och smakprofilen närliggande
de andra, men stilmässigt får man ungefär samma känsla som man får i vinerna
från Vosne-Romanée, vilket vinmakaren Isabelle håller med om och såklart gör
henne väldigt glad, men rent smakmässigt är vinet lite yppigare och har inte
alls samma mineraliska komplexitet. Men jösses vad det är gott!
Pinotvin nummer två kom från den närmast kultförklarade firman Thomas Wines, som ligger uppe i Dundee Hills, har 6.10 hektar vingård och drivs av den smått folkskygga John Thomas. Han grundade sin firma redan 1984, någon nybörjare rör det dig således inte om. Det sägs att han ytterst sällan tar emot besök, att han ogillar vinprovningar och att han egentligen inte bryr sig om vad folk tycker om hans viner. Låt gå för allt det, jag gillar idén med att inte vara tillgänglig. Det gör det nämligen extra intressant och till och med exalterande när man hittar något vin från honom. Här på The Painted Lady fanns det en handfull årgångar och jag valde hans 2014 Pinot Noir som precis som alla andra årgångar intressant nog är en cuvée av cirka 98–99 procent Pinot Noir och resten Nebbiolo som växer som en field blend (blandat, lite huller om buller) i den egna vingården. Och just den detaljen är verkligen inte officiell. Visst finns det likheter mellan Pinot Noir och Nebbiolo som för dem tillsammans, som den eleganta röda bärig frukten och blommigheten och den fina syran för den delen, men också detaljer som gör dem väldigt olika, som tanninstrukturen. Men om det nu är så att de två druvorna möts här, känns det ändå helt okej, och nog tycker jag att jag hittar en liten rosenblommighet och en Nebbiolo-liknande syra i vinet, men allra mest tänker jag att det är ett utsökt gott vin.
Färgen är
vackert ljusröd, doften är rent rödbärig, något syrlig, förhållandevis klassisk
och bourgognelik med en diskret jordighet och i munnen upplevs vinet lent,
försiktigt fruktsöt med en god syra, ingen direkt känsla av mineralitet, ändå med
en god energi i den långa och goda smaken. Alla vänner runt bordet var väldigt
nöjda med vinet och det var ju extra roligt eftersom vinet från just den här
firman är ett av de allra svåraste att få tag på i Oregon.
Tidigare på dagen hade vi varit hos en av de allra bästa producenterna i hela Oregon, Walter Scott Wines, som ligger nere i Eola-Amity Hills. Den lilla modernt kvalitetsdrivna firman grundades av vinmakaren Ken Pahlow och hans hustru Erica Landon (sommelier och vinhandlare) för bara nio år sedan och har redan klivit upp i toppen av dem som gör de mest eleganta, stringenta och mineraliskt transparenta vinerna i Oregon. Utöver ett litet arrende på knappt tre hektar, köper man druvor från ett flertal av de bästa vingårdarna i den svala södra delen av Willamette Valley. En av dagarna hade vi besökt Walter Scott och provat en svit av de fantastiska vinerna och Ken skickade med oss en flaska att njuta av tillsammans någonstans. Nu var stunden kommen för denna 2016 Pinot Noir Dubay att öppnas. Vinet kommer från en påtagligt brant vingård i Eola-Amity Hills och det svala läget ger sig tydligt tillkänna i den syrafriska fruktigheten och fina strukturen, och som vanligt i pinotviner från de vulkaniska jordarna att stor och charmerade röd fruktighet. Som väntat var det här ett riktigt gott och elegant vin, men precis som de andra vinerna från Walter Scott görs det i så liten volym att man sällan ser dem. Av just det här vinet gjorde man vara 75 lådor, motsvarande 900 flaskor.
Vinet serverades till en ostanrättning som jag inte riktigt förstod mig på. Dålig var den inte, men den kändes inte helt genomtänkt och fulländad. Osten var en Soumaintrain, en läckert krämig och elegant smakande mild komjölkost med en diskret mjölksötma. Till osten hörde en variation på morot, och det är väl okej, men å ena sidan fanns där en morotskräm, å den andra en råstekt morot som såg lite grovhuggen ut, å den tredje en rå skiva morot. Därtill lite söta russin och karamelliserade valnötter. Jag tyckte det här serveringen kändes lite krystad och den låg inte alls i linje med övriga rätters finess och känsla. Men visst fungerade den smakmässigt till pinotvinet.
Den första av två desserter var en len glass av getmjölk som serverades med en luftig rabarbermaräng, lite inkokt rabarber och rostat havre som gav rätten en fint krisp. En liten och utsökt fördessert som hade en fin balans mellan sötma och syra.
Därefter serverades vi en ganska mäktig och smakrik mörk chokladmousse täckt med en mörk chokladglasyr, till vilken en kompott av dadlar och en glass med smak av lakritsrot hörde. Det här var också en god dessert. Slutligen blev det kaffe och små mignardiser, precis som vanligt.
Jag har ätit här på The Painted Lady ett par gånger och det är alltid en härlig känsla att komma hit, uppleva den gemytliga stämningen i den lilla restaurangvillan. Servicen är personligt och varm och omtänksam, men med tanke på den höga ambitionsnivån finns det detaljer att putsa på när det kommer till serveringstekniska finesser. Maten är vällagad och god och vid tidigare tillfällen har jag gjort jämförelser med The French Laundry i Napa Valley, dock utan att man når hela vägen fram i meny och finess – men det finns en slags syskonkänslan de två restaurangerna emellan. Dock tycker jag att maten här på The Painted Lady haltar i jämförelsen, den är absolut god men inte exceptionell, den känns emellanåt lite med dåtida än i modern i framkant, men den är alltid smakmässigt mycket väl anpassad till vinserveringen. Sommelieren gör ett utmärkt jobb med att hitta riktigt bra viner som matchade maten väl, och var också noga med att förklara att de vinval jag själv hade gjort (mest baserat på att jag ville att mina vänner skulle få smaka på vissa viner vi annars inte hade fått tag på) kanske inte skulle bli de allra bästa, men att de åtminstone skulle fungera bra. Och både mottagande av hovmästaren och dennes tack och adjö vid vår avfärd var så trevliga att man helt klart kände att man var på en riktigt bra restaurang. Såklart kommer jag hit igen – det är liksom ett måste när man rör sig i Willamette Valley.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar