I glaset, skänkt ur magnum av L12, inleddes orgien med en alldeles fantastiskt god, aningen mogen men fortfarande stram 1990 Cuvée des Enchantaleurs från Henriot, en firma som nästan alltid övertygar och imponerar. Den här årgången är typiskt varm och rik, och den bjuder idag på fina toner av kanderade apelsinskal och mandel.
Tredje champagne var nämligen strålande, oerhört komplex och nästan eukalyptusaromatisk med en fin nyans av apelsin, en lätt rostad ton och en otrolig längd och fräschör. Min första tanke var att detta måste vara Comtes de Champagne (typ 1998) från Taittinger, men det visade sig vara 2000 Vintage Collection Brut. Det är liksom firmans vanliga vintage en cuvée av cirka 55-60 procent Chardonnay och resten Pinot Noir, men det är ett annat vin. Hur som helst var det min favorit av de tre champagner som serverades.
Hastigt bräckta pilgrimsmusslor med mandel, kapris och russin med brynt smör och citroncest var första rätten, lika elegant som matig och fabulöst god. Men fingertoppskänsla lyckades Mr Z totalspegla alla aromer i rätten med den solsöta frukten, citrustonerna och syran och de rostade ekfatsnyanserna i de två vinerna, båda amerikanska och båda av Chardonnay föreföll det sig. Det första vinet var lätt att känna igen, som stil betraktat – det är nästan bara Aubert Wines och Peter Michael Winery som gör den typen av nästan fet, ananas- och citrussöt men också strukturerad och kryddigt fataromatisk chardonnay. Det visade sig vara den senare firman, och vinet var 2006 Ma Belle Fille, från den högst belägna vingårdslotten.
Nästa vin var lite mer Rhônelikt, på något sätt, med intensiva toner av honung, vita blommor och kryddpeppar (från faten), men det var samtidigt förvånansvärt friskt och stramt och hade till och med mineralitet. Jag fick ett tag en känsla av Kongsgaard, men kände mig inte nöjd med den gissningen – jag var helt enkelt vilse. Inte konstigt, jag hade aldrig tidigare druckit det sällsynta vinet från Maybach, 2008 Eterium, en ren chardonnay som fatjästs till stor nyansrikedom och komplexitet.
Det andra vinet upplevdes därför mer elegant, både ljusare i frukten och mer intensiv, men utan att vara lika tät. Små nyanser av blyerts, vinbär och oliver gav den uppenbara pinotfrukten en större komplexitet. I glaset en 2006 Botanica Pinot Noir från Antica Terra i Oregon.
Sir Ausonius bättrade på den redan utsökta gästvinlistan med ett tätt, koncentrerat, mörkfruktigt, tanninrikt och kryddigt vin som av allt att döma kom från Napa Valley och var byggt av Cabernet Sauvignon. Mycket riktigt, och vinet hade gjorts av Sloan som husvin till The French Laundry, och var 2002 Modicum. Sagolikt gott, och ett referensvin för alla världens restauranger som har fått för sig att husets vin ska vara ett billigt allroundvin.

Till de två supervinerna njöts välmarmorerad, grillad entrecôte av typen wagyu, till det en långkokt oxsvansragu med tryffel från Périgord, och en sötjordig, mycket god palsternacka, som om jag förstod (minns?) det rätt var kokt confit. Rejäl mat för rejäla killar. Ruskigt gott, och alldeles fantastiskt till vinerna. Platter dekanterade sitt extravin, som jag också hann prova till kötträtten.


Till varmrätten bjöds två stora cabernetviner från Napa Valley. Det första var lika elegant och mineralrikt som det från Ovid, vilket jag trodde det var, men djupare och mer mörkfruktigt intensivt. Det visade sig vara det urläckra vinet från ett av de yngsta kultvinerierna, Scarecrow, och deras toppårgång 2007 Scarecrow. Så härligt, så gott, så mycket cassis, björnbär, tuggbar textur, stenig mineral, och märkvärdigt kvardröjande smak.
Vinet görs av toppvinmakaren Celia Welsch, som också ligger bakom nästa vin vi drack, 2007 Cuvée Eileen från Buccella. Vanligen är jag inte så imponerad av vinerna från Buccella. Hur goda och välgjorda de än är, finner jag dem oftast vara lite för sötyppiga och koncentrerade, och att de därmed saknar lite finess. Men den här tappningen, som är en sällsynt specialcuvée, var alldeles utmärkt … till och med riktigt läcker!
Tillbaka till Bordeaux igen, återigen med mognad men inte alls ”gammal”, snarare mitten av 1990-talet. Jag förlade min gissning till 1994, vilket visade sig rätt, men vinet i sig missade jag, 1994 Château Troplong-Mondot från Saint-Emilion. Storstilat gott, ceder, multna löv, lite tryffel, generös och riktigt långsmakande. Som förfriskning serverades en 2006 Meursault Premier Cru Poruzots från Mikulski. Jag finner oftast dessa viner vara lite grovt huggna, förvisso rent fruktiga, friska och strama med mycket mineral, men de är ofta en aning för mycket ekkryddiga och saknar därmed med den sista dimensionen, åtminstone när de provas ”seriöst”. Så här, som en uppfriskande fläkt efter en rad täta och koncentrerade röda viner, framstod den dock som ytterst elegant och stram.
Glass och ananas stod på tur som avslutande frestelse. I glaset ett elixir så djupt, koncentrerat, mättad av gul tropisk frukt som tangerade sötaste ananas, men med en fin syra och skapar rätt balans, kunde det inte vara någon annan än Sine-Qua-Non som låg bakom. Mycket riktigt, men vinet var faktiskt ett par år äldre än jag hade väntat mig. Detta nobla sötvin visade sig vara 2001 The Noble Man från Sine Qua Non, gjorde uteslutande av riktigt sent skördad och botrytisangripen Chardonnay. Så kan det gå, en helt vanlig kväll med grabbarna och med Mr Z som värd.
5 kommentarer:
Åt resterna igår, oxsvans o cote med puré! I glaset, stockholmsvatten ;)
Tack för en trevlig kväll!
Själv gav jag mig på tournedos med kantarellsås och potatisgalett till långfilm och Rotsunda-vatten.
Nu blir det nog lättmat resten av veckan, nästan i alla fall! *skratt*
'55 Cheval som pausvin! Ge mig dina vänner nuuuu!
MVH
Niklas
Niklas,
Det blir så där ibland, kanske är det en yrkesskada, kanske provar vi för mycket och för ofta, kanske är vi avtrubbade, har tappat fotfästet ...
Eller så är vi bara turligt lottade som har möjlighet att sväva ut i excesser.
1955 Cheval Blanc var dock kanske en av de mest otippade pausvinerna mellan två rätter, även för en bortskämd typ som mig (och mina sommelier-kolleger).
Michel
Jag undrar vilken källare den 55:an kom ifrån?
Skicka en kommentar