Efter en lång och solig sommar har det äntligen blivit dags att samla en massa vin- och matentusiaster i köket på Restaurangakademien för höstterminens första cookalong, leken där vi helt utan recept men med våra smak- och känselsinnen på helspänn skapar maträtter som matchar till de givna vinerna.
Det är alltid
lika roligt att köra den här inspirationskursen, alla deltagarna är så otroligt
entusiastiska och glada och även om de blir lite skakis när de på morgonen får
veta att de ska laga mat utan recept, skapa rätter som är designade i smak,
textur och doft till viner de kanske aldrig tidigare har provat – ibland
vintyper som någon säger att de egentligen inte tycker om – blir det mer
avslappnat när vi väl sätter igång. Dessutom blir det alltid väldigt bra
resultat, så gott som alla rätter skulle med lite finputsning i detaljer och en
estetisk uppgradering kunna passa på väldigt många av våra bättre restauranger.
Tre timmars
grundgenomgång i klassrummet, en provning på temat grundsmaker och adaption,
sedan kavlas ärmarna upp för två timmars jobb i köket. Därefter slår vi oss ner
till bords och njuter av fem viner till fem rätter.
Den första gruppen fick ett mousserande vin, jag har
tidigare ofta haft en champagne men den här gången ville jag lyft blicken till en
annan väldigt bra men mindre känd och därmed underskattad typ av sprudlande
vin, det från Franciacorta i Lombardiet i norra Italien. Jag hade valt ett vin
från Monte
Rossa, en förstklassig producent med omkring 70 hektar vingård och en
produktion på omkring en halv miljon flaskor om året. Deras NV P.R. Brut Blanc de Blanc är gjord av
Chardonnay, precis som en blanc de blancs
i Champagne, och musten har jästs i en kombination av ståltankar och äldre
ekfat och inför buteljering har man blandat i cirka 35 procent äldre
reserveviner för komplexiteten skull. Efter jäsningen har vinet mognat på sin
jästfällning i 36 månader innan dégorgering.
Det här gillar
jag, doften är svalt fruktigt och frisk och det fanns också en elegant, svagt
brödig nyans som vittnar om lagringen på jästfällningen. Smakmässigt var vinet
lätt till medelfylligt, fruktigt men absolut torrt och med en fin syra och en
liten känsla av kritig mineralitet – dock inte riktigt så livfull som den man
finner i champagne. Men gott var det, och friskt!
Det skulle bli en soppa till det mousserande vinet, lätt
till smakintensiteten för att inte ta över vinets eleganta doft och smak, frisk
smakande av vitt vin och citron till smaksättningen för att möta upp vinets
friska syra. Soppan hade sin bas i vitvinskokta musslor (schalottenlök och
fänkål sauterades lätt, därpå lades musslorna i och vitt vin och lite vatten
slogs över för kokning i ett par minuter). Buljongen kokades ihop till lagom
fyllig smak, sedan slog man i lite grädde och mot slutet också lite mjölk,
varefter soppan silades slät. Nu var det dags att smaka på soppan och man
gjorde det (såklart) tillsammans med det mousserande vinet för att hitta exakt
rätt nivå och balans av salt och syra. Garnityr i den luftigt mixade soppan
blev musslorna, lite räkor och fint skuren gurka, det senare för att tillföra
en något krispig textur. Det blev en underbar kombination, helt perfekt i
smakbalans, och såklart väldigt uppskattad av alla kamrater kring bordet.
Paarl i Sydafrika var ursprunget för nästa vin, 2015 Anima Chenin Blanc från Avondale
Wine. Chenin Blanc har alltid varit den mest planterade druvsorten i
Sydafrika, men det mesta av vinet har varit enkelt och är det fortfarande,
allra mest beroende på högavkastande vingårdar och mer eller mindre måttliga
ambitioner. Men det finns undantag. Det här vinet kommer från mellan tio och 35
år gamla lågavkastande stockar och framställningen sker dels till cirka 80
procent i 500 liter stora franska ekfat, dels i amforor på traditionellt sätt.
Den senare tekniken bidrar till en viss rondör i vinet utan att det får någon
tydlig karaktär, som den del av vinet som har jästs och legat tolv månader i
faten med en viss bâtonnage, att röra
upp jästfällningen från botten i kärlen för smak och ökad textur. Sedan har man
blandat de två basvinerna och buteljerat vinet. Avondale Wine är en ekologisk
och delvis biodynamisk producent som gör riktigt goda viner – det här är ett av
dem.
Det har en
ganska rik doft och kropp, det är fylligare och rundare i texturen än merparten
av landets viner av Chenin Blanc är, man noterar en god fruktintensitet men
knappast någon kännbar sötma, en lätt nötig nyans av ekfaten, gränsande till
kryddig med en liten vaniljsötma och smakmässigt upplevde jag en fin balans
mellan kropp, fruktighet, syra och ekfaten. Gott, det var mitt spontana
intryck, men det var också ett vin som mer är ämnat för gastronomin än som lättsamt
sällskapsvin.
Här gällde det att möta upp vinets kraft och den lite
smöriga arom och textur som det hade, liksom att hitta en lätt nötig nyans i
maträtten som speglade vinets lite nötiga fatkaraktär. Dessutom ville man möta
upp vinets fina syra. Man valde att arbeta med pilgrimsmussla, klokt med tanke
på musslornas egen milda sötma som låg på samma nivå som vinets intensiva frukt,
och musslorna saltades och pepprades och sotades sedan hastigt runt om direkt
på spishällen utan att de gick färdigt i mitten. Torra överstekta musslor blir
ingen människa glad av. De serverades på en bädd av limesyrad färsk fänkål, ett
bra sätt att göra den råa fänkålen lite mildare och mer vänligt inställd till
vinet, samt en hollandaisesås som hade fått en smaksättning av brynt smör för
att spegla fatnyansen, dessutom lite limesaft för att möta upp vinets syra.
Lite rostade hasselnötter från Piemonte gav en superläcker matchning till
ekfaten. Det här var också en riktigt lyckad kombination.
Det fylliga, blommiga och druvtypiskt fruktiga och
kryddiga 2014 Gewurztraminer Tradition
från Domaine
Kuentz-Bas i Alsace har jag arbetat med under hela vårens
matlagningskurser, men jag tycker det är ett roligt vin att arbeta med,
underskattat dessutom, som kräver en kreativitet från matlagarna. Därför får
det vara kvar även nu under höstens övningar.
Familjen har
gjort vin sedan 1795 och har således en tung tradition att falla tillbaka på.
Man har idag tolv hektar biodynamiskt skötta vingårdar med stockar som
mestadels är 25 till 75 år gamla och gör precis som alla andra producenter i
trakten en svit av eleganta och druvtypiska viner. I det här vinet får vi
precis det vi förväntar oss av druvan, en ganska stor och gulfruktig doft med
ett nyanserat inslag av rosor och peppar, en smak som är medelfyllig och
generöst fruktig men ändå torr och med en syra som kan beskrivas som medelgod
(vilket den sällan är i viner av Gewürztraminer) snarare än frisk. Men det
finns också något elegant över både doft och smak.
Här blev det lax, ryggfilén sotades runt om med salt och
peppar så att den fick en fin yta med rå kärna, sedan sattes den kallt för att
senare skäras upp i fina portionsbitar. Av kantbitarna från laxfilén gjordes en
tartar, fint skuren och smaksatt med salt, peppar och lime, samt fänkålsdill –
inte för att en tartar egentligen behövdes, mer för att det är klokt att
använda så mycket som möjligt av råvarorna och för att det är trevligt med
ytterligare en detalj i rätten. Laxen serverades på en bädd av fint skuren
morot, purjolök och fänkål som smaksattes med sesamolja och limesaft, detta för
att sätta en något mer sydostasiatisk touch på det hela. Just sötman i
grönsakerna var precis i linje med vinets fina fruktsötma.
Man hade också
gjort ett räkmajonnäs som tillbehör. Den gjordes genom att i en stekpanna rosta
räkskal i rikligt med olja, låta det kallna och sedan av den avsilade oljan slå
en klassisk majonnäs. Men gänget blev inte särskilt glada i majonnäsen, de
tyckte att den tog udden av vinet, att vinet blev lite metalliskt och platt.
Lösning på detta problem är enkelt, man smaksätter helt enkelt majonnäsen lite
extra med salt och syra, i det här fallet med lime. Så helt plötsligt blev
resultatet bra!
Det första av övningens två röda viner kom från
Rhônedalen och firman Ogier, en stor firma som i sin
nuvarande form grundades för 150 år sedan och då primärt som ett handelshus som
köpte druvor eller viner snarare än att äga egna vingårdar. Den 25 hektar stora
vingården Clos de la Oratoire des Papes, initialt planterad 1880, köpte man
dock år 2000 och det var från 23 av dessa hektar som vinet 2015 Clos de l’Oratoire
Châteauneuf-du-Pape kom. Det
är en cuvée av cirka 80 procent Grenache, åtta procent Syrah, sju procent
Mourvèdre och fem procent Cinsault, skördade för hand och fullständigt
avstjälkade innan jäsningen i ståltankar sätter igång. Under tolv månader
kommer vinet sedan att lagras i 6 000 till 8 000 liter stora ektankar
som är upp mot 30 år gamla.
Vinet har en
generös fruktighet, söta hallon och körsbär främst, samt en fin kryddighet och
en viss jordig komplexitet. Smaken upplevdes som drygt medelfyllig, lika
sötaktigt fruktig och rik och med väl balanserad strävhet som gjorde att man
inte behövde fundera särskilt mycket på just den. Syran var heller inte
framträdande och var faktiskt inte alkoholen heller, som i det här vinet
troligen ligger strax under 15 procent. Jag gillar vinet, även om det är en
aning ungt och ännu inte har utvecklat någon större komplexitet, men luftar man
det väl i karaff blir det mer nyanserat.
”Vi vill absolut arbeta med fisk, det känns roligare
eftersom alla troligen förväntar sig att vi ska välja kött, dessutom blir det
en större utmaning”, sa gänget som hade tilldelats vinet från
Châteauneuf-du-Pape.
Grunden skulle
bli en variant av ratatouille gjord i två steg. Först rostades lite vitlök och
timjan i olivolja och detta kokades in med tomat och vitt vin. I detta lade man
en ragu av i olivolja stekt zucchini, lök, paprika, fänkål och svarta oliver,
och med doft av vitlök och timjan, och med en fin smaksättning av salt och
citron. Torskryggen skivades, saltades och stektes hastigt till 44 graders
innertemperatur, ska man servera röda viner till fisk bör fisken stekas.
Det intressanta
med den här kombinationen var att grönsakernas sötma mötte upp vinets
fruktighet och gav vinet en lite större balans och fräschör. Samtidigt gav
oliverna en fin sälta som fångade upp den lilla extra strävhet som lyftes i
vinet i mötet med de sötaktiga grönsakerna. Det här var ett utmärkt exempel på
en smakintensiv fiskrätt som gör sig bra till smakrika röda viner med en
dominans av Grenache, eller andra smakrika röda viner med lite rödare frukt och
mjukare struktur.
Övningens sista vin kom från Chianti Classico i Toscana
och Cecchi,
en firma i Castellina in Chianti som förvisso grundades 1893 men idag arbetar
fullt ut enligt moderna metoder. Deras 2014
Chianti Classico Riserva di Famiglia är av god kvalitet, som vanligt i
appellationen gjord av Sangiovese, just i detta fall från vingårdar på cirka
250 meters höjd, jäst i rostfria ståltankar och lagrat i små ekfat under tolv
månader på ett modernt sätt.
Vinet hade en
ungdomligt tät och mörk färg, en medelstor och djupt fruktig doft med toner av
mörka körsbär och en försiktig nyans av ekfat – dock inte så mycket av de för
vintypen mer typiska nyanserna av soltorkad tomat och pinje. Strunt samma, jag
gillade den eleganta och inbjudande doften och den medelfylliga, mörkt men inte
kraftigt fruktiga och fint balanserat tanninstrukturerade smaken. Ibland är
unga chiantiviner lite kärva, men det vinet upplevdes inte så, det var faktiskt
rätt lättdrucket och vi upplevde inte att man behövde ha någon särskild hänsyn
till strävheten.
Trion matlagare som hade valt att arbeta med det här vinet
siktade direkt in sig på lammfärsen. Jag tänkte direkt att de skulle snitsa
till en italienskinspirerad rätt och började diskutera smaksättning med vitlök,
rosmarin, parmesan, risotto, oliver och allt annat jag tyckte hörde hemma där –
man tanken hos dem var snarare något mer svenskklingande dofter och smaker.
Kul, tänkte jag, och bytte spår.
Av lammfärsen
gjorde man små biffar, smaksatta med lite parmesanost och gjorda lite saftigare
genom att blanda i lite matlagningsyoghurt. Någon risotto blev det inte, heller
ingen svensk mandelpotatispuré för att fånga upp vinets förvisso finstilta
tanniner, istället gjorde man en kräm av blomkål. Det viktigaste är egentligen
att man gör någon slags krämig eller fet textur, exakt av vad och vilken typ är
alltid underordnat. Det svenska inslaget kom i form av smörstekta kantareller,
”det är ju början på hösten nu och hit hör ju kantarellerna” menade man. Och
det stämmer ju. Dessutom gjorde man en god rödvinssås genom att fräsa lök och
vitlök i en kastrull och slå på en mörk kalvfond och rött vin, sedan koka ihop
såsen till en god smakintensitet som matchade vinets. Smaksättningen blev med
salt, peppar och en liten skvätt lagrad balsamicovinäger, och det blev riktigt
gott.
Det var dagens cookalong, en riktigt lyckad sådan. Nästa
cookalong blir om fem veckor, samma viner men andra deltagare och andra idéer.
Det ska bli kul!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar