Jaha, så åkte man dit igen och trattade på ändan i blindprovningens hinderbana. Nog för att vinet var väldigt gott och bra och hade precis den friska och till och med strama syra som klassisk champagne har, och visst fanns där också en viss mineralitet. Således var vi alla i Champagne när vi skålade in vännerna med det blint serverade mousserande vinet. Det blir lätt så med alla invanda och förutfattade meningar vi går och bär på. Att kasta sig loss från dem och vara helt objektiv när man provar vin låter sig inte göras hur lätt som helst, trots att vi började känna att frukten kanske var lite yppigare än väntat i champagnerna och trots att kolsyran inte riktigt var lite fin som den man hittar i eleganta champagner. Så vi började leta utanför Champagne, var ett tag inne på England (som numera gör allt bättre mousserande viner) och USA, men vi landade faktiskt i Grekland.
Domaine
Karanyka ligger på över 600 meters höjd i regionen Amyntaion i norra
Grekland och har tack vare sig läge inget direkt klimatmässigt inflytande från
Medelhavet. Det är därmed det svalaste vinodlingsområdet i Grekland, något som
är särskilt positivt för vita och mousserande viner, något som också till stor
del förklarade den påfallande friska syran. Den NV Cuvée Prestige Brut vi nu drack är en cuvée av 70 procent av den
syrafriska gröna druvsorten Assyrtiko och resten den blå Xinomavro som är
framställt enligt den klassiska metoden och därefter lagrat i 24 månader innan
dégorgering. Det var ett supertrevligt vin, en ordentlig överraskning.
Den sprudlande och överraskande goda greken föll i och
för sig snabbt i skuggan av den betydligt mer eleganta och mer finstilt
mousserande 2004 La Grande Année Brut
från Bollinger. Jag tyckte nog att doften var en aning knuten, vanligen finner
jag ett lite större djup och något mer tydliga toner av röda höstäpplen, nu var
det en större stramhet som definierade doften och smaken. Men elegant var
champagnen, dock ung och lite knuten. Kanske borde jag ha serverat den i en
bourgognekupa för att lyfta fram mer av dess dofter, men allt som oftast
använder jag klassiska champagneflöjtar när jag serverar champagne som
aperitif.
Champagnerna drack vi vid chefs table uppe i köket, där chef
André och chef Nataša
lagade och presenterade ett par små tilltugg – och såklart också stod för resten
av tillagningen av den stundande menyn. Det första var hastigt sotad
pilgrimsmussla med en rökt sojamajonnäs smaksatt med lite ponzu och ingefära
och över det lite finstrimlat Granny Smith för att möta upp champagnernas
friska syra.
Det andra tilltugget var små friterade potatisrårakor med
crème fraiche och finriven Mimoulette och däröver riven fransk vintertryffel. I
all sin enkelhet var det här ett tilltugg som alla älskade och som vi alla
skämtsamt sa att vi kunde beställa in ett stort lass till av.
Cat Woman stod som vanligt för champagne och nu hade vi
en helt underbar, karaktärsfull, något mogen och ytterst komplex champagne som
på sitt sätt liknande Dom Pérignon i sin nötiga och läckert rostade doft.
Ekfat, menade någon, jag själv kände mer mognad och var spontant i mitten på
1990-talet med en överrikt mot 1996 tack vare den friska syran. Det vara nära,
i själva verket var det den lite rikare och mer sammansatta föregående årgången
vi hade i den superba 1995 Blanc de
Millénaires Brut från Charles Heidsieck, en blanc de blancs som alltid levererar
excellens. Nu har just den här exklusiva toppcuvéen inte gjorts särskilt många
gånger, 1983 var den första och sedan hade den gjorts 1985, 1990 och nu 1995.
När vi slog oss ner till bords i vinkällaren bjöds två
vita viner, som vanligt blint eftersom det är lika roligt som lärorikt att både
pröva sina egna kunskaper och lyssna till sina vänners idéer och gissningar. Det
första vinet var det fylligare, åtminstone till sin fruktighet där vi noterade
söt citrus, vit persika och även aprikoser. Riesling dök upp som en tänkbar
kandidat, Chenin Blanc också, men för båda gissningarna upplevde vi att syran
kanske var lite för låg. Kanske var vingården varm, eller var det ett vitt vin
från Rhônedalen vi hade i våra glas?
Den här
förvirringen var precis det jag hade hoppats på, men så är det inte särskilt
lätt att gissa att vinet kom från en varm vingård (två hektar stor i detta
fall) planterad 2011 i jordar av kalksten och lera i Sevastopol i Krim,
Ryssland. Av en god vän från Ryssland hade jag ett par veckor tidigare fått
denna 2016 Riesling från Oleg
Repin, en vinmakare som på kort tid har blivit omtalad som en av de
bästa i sitt område. Det här vinet är jäst i ståltankar och man gjorde bara ett
par tusen flaskor av det. Gott, men inte direkt imponerande, jag är nog för
bortskämd med excellenta rieslingviner.
I glaset intill var vinet lite djupare i färgen, större i
doften och med en fin första äppel- och nötnyans av mognad. Återigen dök
Rhônedalen upp som gissning, rätt logiskt med tanke på doften som också bjöd på
lite anis- och lakritskrydda och en slags vaxfetma med nyans av honung. Bordeaux
var en annan gissning som jag tyckte kändes rimlig. Att gissa på det här vinet
var heller inte lätt och när min ledtråd var två druvor och vinodling på drygt
1 100 meters höjd blev det inte lättare. Då dök både Schweiz och Spanien
upp på gissningslistan, men det var ju fel. Min tanke med blindprovning är
alltid att öka skärpan, att flytta blicken mot viner vi kanske mer sällan
dricker, såklart också att kanske ändra uppfattning om något vi går omkring och
tänker är dåligt eller intressant men i själva verket kanske är bra och
intressant.
I glaset hade
jag skänkt upp en kompis från förr, 2007
Chateau Musar White från just libanesiska Gaston Hochar och Chateau
Musar, som ren fysiskt ligger norr om Beirut men vars vinodlingar ligger
inåt land i den norra delen av Bekaa Valley. Det här vinet görs av de lokala
druvsorterna Obaideh och Merwah, som man menar är besläktade med eller rent av
identiska med Chardonnay respektive Sémillon. Tack vare det höga och ensliga
läget på vingårdarna har man kunnat plantera stockarna på sina egna rötter,
också det unikt. Vinet är jäst och lagrat i delvis nya franska ekfat under nio
månader och har därmed också fått en komplext nötig ekfatskaraktär som bidrar
till den bordeauxliknande känslan.
Som vanligt planeras alla middagar på Café Rotsunda
utifrån de valda vinerna och till de två vita vinerna behövde vi ha en maträtt
som var åt det smakrikare hållet till och gärna med en viss känsla av sötma. En
lätt rostad nyans kunde vara önskvärd för att möte upp framför allt den rostade
nyansen i vinet från Chateau Musar och vi kunde gärna också smyga in en diskret
sötma i rätten för att möta upp fruktsötman i rieslingvinet. Således byggdes
rätten kring en klassisk hummersås av rostade hummerskal, vitt vin och grädde.
Både såsen och hummerköttet tillförde också en försiktig sötma i rätten. Sås
och viner hittade varandra helt perfekt. Till det en saltad och perfekt
ugnsbakad torskrygg som chef André
bara hastigt gav en sotad yta med gasbrännaren. Lite edamamebönor gav en grön
färg och i under torsken hade vi tunt råhyvlad fänkål som hade saltats och
smaksatts med citronsaft. Fänkål är en underskattad grönsak och helt fantastisk
till många vita viner.
Medan kockarna lade sista handen vid nästa rätt, serverade
vi ett par röda viner. Det första av den var en klassisk pinot, helt klart, och
stilmässigt låg det mellan en bourgogne från Gevrey-Chambertin tack vare sin
jordiga komplexitet, fina struktur och helt torra finish, och en elegant
kalifornier tack vare sin ganska yppiga fruktighet och silkiga textur. Det var
väldigt intressant att lyssna till diskussionerna och hur nära sanningen man
kom, men åldern på vinet gick man bet på – man trodde vinet var klart yngre än
den verkligen åldern. Det jag hade dekanterat ungefär två timmar tidigare var
en fortfarande ungdomlig och vansinnigt god 1996 Pinot Noir Hirsch Vineyard från Sonoma Coast och toppfirman Williams
Selyem, som vid tiden fortfarande ägdes av den smått legendariska
vinmakaren Burt Williams och hans vän Ed Selyem. Det var väldigt mycket tack
vare den här duon (och Steve Kistler) som Hirsch Vineyard slog igenom och från
2003 började göra egna viner. Just det här vinet var helt magiskt gott!
Av Tom Niccola fick vi en Pinot Noir i en helt annan och
mycket ljusare och sirligare stil. Färgen var ljus, utseendet lite oklart till
följd av att vinet har buteljerats ofiltrerat. Stilmässig tyckte jag att vinet
påminde om de mest eleganta vinerna av Garnacha från Commando G uppe i Sierra
de Gredos i Vinos de Madrid eller om pinotvinerna från Bass Philips i Gippsland
i Victoria, Australien. Jag fick mest rätt på den senare gissningen, vi var
faktiskt precis just där men hos en annan producent, Williams Downie. Jag hade
aldrig tidigare druckit vinerna från honom och det var ett riktigt trevligt
första möte genom 2011 Gippsland, en
ekologisk och helt naturligt framställd Pinot Noir med silkiga tanniner,
kryddig stjälkkaraktär, en elegant rödfrukt och god syra. Kul!
Det tredje vinet var också helt annorlunda i stilen. Färgen
var mörkare, vinet var helt klart yngre i stilen än de två tidigare och kanske
än mer gjord av andra druvsorter med högre färgpigment. Då jag noterade tydliga
mörka och sötsyrliga körsbärstoner, en fin syra, en slags stenig mineralitet
och även en god men egentligen inte markerad tanninstruktur, tänkte jag först
på ett modernt och välstrukturerat rött vin från Österrike, alternativt Spanien
eller Portugal och då från steniga jordar i något bergsdistrikt. Portugal var
rätt, fick vi veta, och producenten var den franskfödda Antonio Madeira som dock
har sina rötter i Portugal. Hans vision är att producera komplexa viner från
gamla stockar och låta vinerna få sin karaktär från ursprunget snarare än hans
tekniker i vinkällaren. Här i Serra da Estrela i Dão fann han 2010 en gammal
övergiven vingård där otaliga druvor hade samplanterats för 100-120 år sedan.
Bland dem kan vi räkna in Jean, Baga, Tinta Amarela och Negro Mouro, och många
fler. Särskilt mycket gjorde han inte av denna underbara 2013 Dão A Centenaria, det blev bara 587 flaskor och en av dem
serverades alltså på Café Rotsunda den här kvällen.
Som vanligt tar vi en vederkvickande bensträckare mitt i
middagarna på Café Rotsunda. Att ta en liten paus från sittandet och ätandet är
behövligt, lite miljöombyte och att få stå upp och gå omkring lite ger ny
energi inför middagens fortsättning. Återigen stod Cat Woman för pausdrickat,
en superelegant och frisk champagne, ljus i frukten med toner av citrusskal och
färska gula äpplen, delikat nyanserad av nygräddad brioche och ljus mandel,
smakmässigt knappt medelfyllig med en frisk syra och en ytterst fin
kolsyremousse som ger den finstämda kroppen ett läckert liv. Jag gissade på Louis
Roederer just för den utomordentliga balansen och finessen och det var
rätt – men jag hade inte hunnit tänka tanken att det kunde vara 2007 Cristal Brut, men så var det. Tack
för den!
Tillbaka till bords väntade det tunga röda artilleriet
och Kari gick hårt ut med två fantastiska viner som jag först trodde var
supereleganter från Châteauneuf-du-Pape, detta tack vare den läckra
hallonparfymerade och rosenblommiga doften, och eftersom vinerna hade en så
tydlig struktur av förvisso väldigt fina tanniner och en kanske oväntat frisk
syra, placerade jag vinerna hos toppfirmorna Domaine de la Vieille Julienne och
Clos des Papes. När jag fick fel på både Châteauneuf-du-Pape och Grenache, blev
jag rätt ställd och sedan hann jag inte ens vända riktning förrän någon av
vännerna vid bordet levererade Nebbiolo och Barolo som gissning. Fullträff!
Så här kan det
gå när man fastnar i ett par av vinets anletsdrag och utifrån det bestämmer
färdriktningen istället för att mer objektivt se vinets helhet. Jag var allra
mest förtjust i 2008 Barolo Brunate från
Vietti,
en firma jag tycker levererar viner med stor finess och jag använder både gärna
och ofta deras utomordentliga fina viner av Barbera i provningar och
matlagningsövningar. Till det här vinet kommer druvorna från drygt 50 år gamla
stockar och vinet har uppfostrats i franska ekfat och större ekliggare under 30
månader.
Det som primärt
fick mig att gissa på Châteauneuf-du-Pape var egentligen vin nummer två, 2008 Barolo Santo Stefano di Perno från
Guiseppe
Mascarello e figlio. Färgen var mörkare, doften både större och djupare
med en lite större koncentration, sötare och märkare fruktighet och smakmässigt
och fylligare och sötare med en större struktur och faktiskt också den lilla
alkoholvärme i eftersmaken som lurade mig till Grenache. I den här vingården,
som ligger på omkring 300 meters höjd med sydvästlig exponering, har man en äga
om 1.63 hektar som till största del (60 procent) är planterad 1994 med Barbera
med mindre lotter av Dolcetto och till just det här vinet Nebbiolo.
Jag själv hade satsad på klassiska viner från Napa Valley
med 25 års mognad. Tre viner, alla med dominans av Cabernet Sauvignon och alla
med välkända producenter som avsändare. Det första av dem var 1992 Cabernet Sauvignon Private Reserve
från Beringer
Vineyards, som 15 år tidigare hade introducerat denna toppcuvée. Med
åren har källan till druvor ändrats lite till fördel för vingårdar uppe i
bergen, i den här årgången 57 procent från Bancroft Ranch uppe i Howell
Mountain, en vingård som konstant ger välstrukturerade och långlivade viner.
Dessutom 21 procent från State Lane Vineyard, som tio år senare köptes av Lou
Kapcsándy som snabbt blev känd som en ny stjärna i Napa Valley, samt 14 respektive
fem procent från två egna vingårdar, Home Ranch och Chabot Vineyard. Vinet var
gott, läckert bordeauxlikt i sina mognadstoner men mycket mörkare och djupare,
fortfarande strukturerat men elegant i textur och med en ljuvlig längd.
Mittenvinet var
för min egen del det allra mest eleganta och komplexa, också det som allra bäst
kan beskrivas som bordeauxlikt med riktning mot högt klassificerade slott i
Médoc. Vinet kom från det underskattade Robert Mondavi Winery, mestadels
från To Kalon Vineyard kring vineriet i Oakville, men också andra fina vingårdslägen
i centrala Napa Valley, och var deras 1992
Cabernet Sauvignon Reserve. Det här vinet hade både ett större djup och en lite
lenare struktur, men det som gjorde det så enastående var den fantastiska
balansen, mineraliteten och fräschören, och den långa komplexa eftersmaken.
Toner av torkad svamp och skogsgolv gjorde att vinet gifte sig helt perfekt
till varmrättens svamp.
Även om det
fanns stramhet och komplexitet i det tredje vinet, var det inte alls lika
elegant och nyanserat som de två första. Grundmaterialet var det inget fel på,
men det fanns en svagt oren nyans som drog åt brettanomyces i doften och störde den en aning, men smakupplevelsen
var ren och elegant med god fräschör och lite mer uttalad strävhet än i de två
första. Vinet kom från Dominus Estate ett par kilometer
söder om Robert Mondavi Winery och var deras 1992 Dominus, den tionde årgången som gjordes på denna högt
rankande egendom. Den här årgången gjordes vinet till cirka 60 procent av Cabernet
Sauvignon och 20 procent vardera av Cabernet Franc och Merlot. Det här året
gjorde man 72 000 flaskor av vinet, det här var den sista av de fyra jag
en gång köpte – och kanske den svagaste av dem.
Värt att poängtera,
de tre kaliforniska vinerna hade dekanterats fem timmar tidigare, men fortsatte
att utvecklas i våra glas när de stod där i omkring 45 minuter – ett tydligt
tecken på kvalitet och den fantastiska utvecklingspotential de har.
Från köket kom varmrätten, rostastekt kalventrecôte på en
riklig bädd av smörstekt karljohansvamp med en mörk sås av rostad kalvfond med
rött vin och lagerblad (bidrar till en mer kryddigt köttigt ton) och lite torkad
svamp (för att förhöja komplexiteten och dra såsens dofter mot vinets mognad).
Lite stekt sticklök och en klassisk hasselbackspotatis. Maten på Café Rotsunda
är aldrig vare sig avancerad eller innovativ, här lyssnar vi alltid på vad
vinerna vill ha och lagar mat precis just därefter.
Man kan ju såklart undra hur det kan komma sig att fyra
totalt olika viner passar så bra till en och samma maträtt. Enkelt förklarat
handlar det om att olika viner kan passa bra på helt olika sätt och skapa helt
olika upplevelser av mötet. Det första vinet vi hade till ostserveringen var
vitt, 2012 Estate Chardonnay från Rochioli
Vineyards i norra Russian River Valley, svalt men ändå något generöst med
en god syra och en bara försiktig ekfatsnyans. Jag fick känslan av ett ganska soligt
område, men en producent som söker stor fräschör och inte vill ge vinet för
mycket ekfat eller för smörig kropp genom bâtonnage.
Det här blev den mest eleganta kombinationen.
De mest nyanserade kombinationen kom med två röda viner
med en god men inte övertydlig mognad, men det var två olika viner två helt
olika ursprung. Av de två var det första både lite sötare och djupare i sin
fruktighet och det hade dessutom en lätt mintig nyans som ledde många runt
bordet till Australien, vilket var rätt även om jag själv inte vill låsa mig vid
bara en parameter i ett vin när jag bestämmer mig. Jag tänkte ett tag på vissa
viner i Kalifornien, sedan på bordeaux i en varm årgång, men jag hann inte
tänka så mycket mer innan man hade bestämt sig för Australien och med det kom
den sällsynta flaskan av avtäckas, 1995
Shiraz Mataro från den smått kultförklarade firman Wendouree i Clare Valley som
just 1995 firade sin hundrade skörd (de planterade sina första stockar 1893). Wendouree
är en blott 11.33 hektar liten familjeägd firma, en tystlåten firma som ytterst
sällan tar emot besök i sitt stenvineri från 1914, som inte har någon hemsida, som
inte marknadsför sina viner eller ställer upp på mässor och heller inte har
särskilt mycket att sälja. Men goda viner gör de, som den här fortfarande
ganska unga cuvéen av ungefär 70 procent Shiraz och 30 procent Mataro (Mourvèdre)
som bjöd på en fortfarande vital och djup frukt, en diskret fruktsötma, en silkeslen
tanninstruktur och fin syra. Men över allt detta, en fantastisk balans.
Vinet intill var
egentligen mer elegant, det kändes något svalare och lite stramare med en så
tydlig känsla av krossad sten och mineralitet att flera av vännerna runt bordet
placerade vinet i Howell Mountain i Napa Valley. Det var en väldigt nära
gissning, vinet kom från Forman Vineyard strax nedanför den
altitud som utgör gränsen mellan St Helena, dit det här vinet kvalar in, och
Howell Mountain en bit uppför det vulkaniska berget. Men det var inte tio år
gammalt, som någon gissning landade på, eller 15 år heller, inte heller 20 år, det
vitala och ytterst komplexa vinet var Ric Formans 1991 Napa Valley Cabernet Sauvignon – och vinet kom från chef Andrés egen vinkällare. Tack för det
fantastiska vinet chef!
Det sista vinet kom från Mad Nike och det var det vin som
stack ut allra mest. Stilmässigt som en riktigt gammal sherry med sin tydliga
ton av gammal ekfatskällare och den påtagligt nötiga oxidationstonen, men också
med en lätt knäckig sötma och en viss syrafräschör som drog mig mer åt madeirahållet
till. Helt klart var det ett starkvin, jag gissade att alkoholhalten låg
någonstans mellan 18 och 20 procent. Det var varken en sherry eller en madeira
och eftersom jag inte tyckte att det hade så muskatblommiga ton som vinerna
från Setúbal, tänkte jag att måste vara något annat portugisiskt starkvin. Jag tänkte
faktiskt ett kort tag på regionen Carcavelos, men eftersom jag bara har provat
vin därifrån ett par gånger och det nu var bra länge sedan, svepte jag bort
tanken … vilket var idiotiskt eftersom det vi hade fått var en Carcavelos Quinta do Barão Ultima Reserva
från Raúl
Ferreira. Jag vet inte mycket om det här unika vinet, annat än att det
är gjort av ett flertal lokala gröna druvsorter där Galego Dourado är en av
dem, och att vinet kommer från stockar som är planterade från 1988 och minst
hundra år tillbaka i tiden.
Carcavelos, som
ligger i Estremadura en bit utanför Lissabon, är ett klassiskt portugisiskt
vindistrikt som en gång i tiden var högt skattat för sina fina starkviner. Numera
lever vinkulturen en ansträngd och tynande tillvaro, stadsbyggnationen har gått
hårt åt vinodlingen och idag det finns bara omkring tio hektar vingård kvar.
Det var således med andakt vi njöt av de rara dropparna.
Till det vita, det två mogna röda och det superbt
komplexa bruna starkvinet serverades en quiche med 24-månaders Comté som vi hyvlade
sydfransk vintertryffel över, därpå droppade lite tryffelhonung och slutligen
toppade med lite flingsalt.
Återstod bara dessert, en mandelkaka med citron- och
vaniljglass och till det en lag av granatäpple och lingon.
Något dessertvin hade jag inte planerat, istället dukades
det upp ett skönt urval av exklusiv sprit – något det finns gott om på Café Rotsunda.
Grappa från Romano Levi, cognac från Tesseron, marc från Domaine de la Romanée-Conti,
fine från Domaine Comte Georges de Vogüé och 40-50 år gammal likör från
Tarragona och Les Pères Chartreuse … vad kan gå fel då?
Summering: 10
gäster, 18 viner, en spritbuffé och 80 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar