Barbaresco och Barolo, hemmaplan för Nebbiolo, en druva som hyllas som en av de mest nobla i världen och framför allt den finaste i Piemonte. Jag har ett kluvet förhållande till Nebbiolo, doften av dess viner är stundtals enastående och komplex med en förförisk röd fruktighet, en lätt krydda och en sensuell och väldigt vacker ton av finaste rosor. Smaken däremot är allt som oftast driven av en så tydlig och torr tanninstruktur att jag inte riktigt förstår storheten i druvan. Men så finns undantagen, de verkligt bra producenterna, de som har utmärkta vingårdar, som är mästerliga i sitt vingårdsarbete, som lyckas extrahera det allra finaste i druvan utan att dra ur för mycket och fel komponenter av tanninerna. Då minsann, då håller jag Nebbiolo som en världsdruva, på samma sätt som jag vurmar för Pinot Noir och Syrah som druvor som på helt egen hand kan ge enastående och mångfacetterade viner.
För egen del
kräver jag inte ordentligt ålder på vinerna från Barbaresco eller Barolo, även
om flera av mina allra största upplevelser av dessa vintyper bygger på 25-35 år
gamla viner. Äldre viner är så är jag inte alltid så förtjust i – många av dem
har torkat in för mycket och saknar en del av den silkiga frukttextur som yngre
viner har. En av de firmor som verkligen levererar enastående fina och eleganta
nebbioloviner som inte behöver ha ålder, även om de givetvis utvecklar stor
komplexitet med ålder, är Gaja, den stora superstjärnan i Piemonte. Den här
kvällen skulle vi vid Chefs Table på kritikerrosade At Six fokusera på Gaja.
Således en fantastisk kväll att se fram emot.
Till bubblet serverades friterad brioche med löjrom från
Kalix och till det en kräm av brynt smör och syrad grädde, samt lite syrad röd
lök – en liten men underbart god delikatess som smälte i munnen och fungerade
alldeles perfekt till det mousserande vinet.
Två vita viner hörde till de fyra smårätterna. Det första
av dem kom från Ca’Marcanda i Castagneto Carducci ute i Bolgheri i Toscana, en
egendom man köpte redan 1996, två år efter att man hade etablerat sig i
Montalcino. Om egendomen i Montalcino bygger på tradition, är Ca’Marcanda en
egendom där internationella druvsorter som Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc,
Merlot och Syrah odlas på drygt 60 hektar vingårdsmark. Men på ett par
vingårdsblock finns också gröna druvor och vinet 2016 Vistamare är en intressant cuvée som man har gjort sedan 2009 av
den eleganta och svagt blommigt Vermentino (cirka 60 procent) och den mycket
mer blommiga och aromatiska Viognier (40 procent). De båda druvorna jäses och
lagras under sex månader separat, Vermentino i ståltankar för fräschhetens
skull och Viognier i äldre franska ekfat för rondörens skull.
Doften är
elegant, visst finns blommigheten från Viognier här och lite av aprikoserna
också, men det är väldigt subtilt och det är riktigt stilfullt. Samma känsla
får vi i smaken, men här gör sig den mer diskreta men också tydligt mer
syrafriska Vermentino sig tillkänna och ger en fräschör som Viognier inte har
på egen hand. Kul blend, kul vin, gott vin.
Det andra vita
vinet kom från familjens hemmaplan i Piemonte, där familjen har levt sedan
1600-talet men först på 1800-talet började göra vin. Det var alltså firman Gaja
som stod som avsändare till det aromatiska vinet 2015 Alteni di Brassica som görs av Sauvignon Blanc från vingårdar
i Serralunga d’Alba och i hembyn Barbaresco. Ett vin som det här visar på
innovationen hos Angelo Gaja, modernt och elegant med stor fräschör, jäst i
ståltankar vid ungefär 18 grader för att förhöja druvsortens blommiga och
gräsiga karaktärer och sedan omdraget till 225 liter stora äldre franska ekfat
för att ge vinet en krämigare textur och nyansrikedom. Stilen drar mer åt vit
bordeaux till, avrundad och elegant med en liten nyans av nässlor och
citrusskal, därtill en svag hint av passionsfrukt, men också en liten
vaniljnyans från ekfaten. Jag gillar den här stilen, men så är jag ju också en
god vän av vita viner från Bordeaux, och av citrus och passionsfrukt.
Det skulle bli fyra smårätter till de två vita vinerna
och först kom en liten tartar av sotad pilgrimsmussla med lite brunoise av gurka, olivolja, rökt soja
och pepparrot. Tartaren hade gömts i krispigt friterat rispapper. Naggande gott
och allra godast till vinet Vistamare.
Till Alteni di Brassica var dock den lilla rätten av
grillad bläckfisk bäst, de var helt enkelt magiskt goda tillsammans. Bläckfisken
hade en god smak och mjuk textur, den serverades med en frisk centrifugerad juice
av gurka med smaksättning av limejuice, koriander och salt, därtill en tunt
skivat grön tomat, lite grön chile och lite färska macadamianötter. Just
nötterna hade en grym funktion, att möta upp den diskreta nötigheten från
ekfaten i vinet. Nog hade också rättens gröndoftande nyanser ett och annat att
göra med fullträffen, för absolut smak- och doftmässig fullträff var precis vad
det var.
Vi fick också ett lätt rökt ankbröst skars upp tunt och
en kräm med picklad endive och en fint kryddig och blommig ton av
espelettpeppar.
Rå, tunt skivad portabello på det lite friterad ostronskivling
och en krämig sojamajonnäs, lite rostade mandlar och parmesan och tryffel från
Gotland som chef Christoffer rev över. Det här var en helt makalöst god rätt
där allt komponenter bidrog men ingen tog över. Tryffeln var dock en aning blyg
i sammanhanget, men som sådan var rätten galet god med ett fint krisp.
Vi höll oss kvar till vitt och stannade också kvar hemma
hos Gaja
i Piemonte, men nu stod 2016 Rossj Bass
upphällt i runda bourgognekupor framför oss. Vinet kommer från ett par
vingårdslotter i Serralunga d’Alba och vinets namn är till viss del helt påhittat,
Rossj är smeknamnet Angelo Gajas yngsta dotter Rosanna. Druvan i vinet är
Chardonnay, pur ren och svaljäst i ståltankar för absolut renhet och fräschörs
skull, men sedan lagrad i franska ekfat för texturens skull.
Blint hade jag
gissat vit bourgogne, förmodligen Meursault tack vare vinets krämiga textur och
försiktigt smöriga nyanser. Faten var fullkomligt absorberade av vinets frukt
och kropp, de var som en smekning snarare än en krydda och med en god syra och
till och med en lite mineralitet måste jag säga att vinet var riktigt fint
balanserat och väldigt elegant. Vi var nog alla överens om att det här var ett
fantastiskt vin och även att det var väldigt bourgognelikt.
Till det goda chardonnayvinet hade chef Christoffer och
hans team lagat en halstrad gösfilé från Hjälmaren med blåmusslor, en skummande
sås av musselfonden med vitt vin och grädde. Till det en variation av blomkål,
en kräm i botten, lite råhyvlad blomkål och lite råstekt blomkål. Rätten har
precis samma smakintensitet som vinet, därför en bra grundkombination, men det
var nästan mer havstonerna och den mineraliska sältan i musselsåsen som blev
det klockrena i mötet med vinets mineralitet.
Maten på At Six är god, den bygger på svenska och skandinaviska
råvaror och traditioner, den är lika rustik som modern och alltid vällagad …
och lätt att gilla. På sitt sätt finns det något internationellt över den. Nästa
rätt blev en kryddstekt renkalvryggfilé, ganska smakrik faktiskt, som
serverades med smörstekt svamp lite friterad jordsärtskocka och till det lite
tryffelpecorino. Jag tyckte rätten satt helt perfekt till vinet från Montalcino,
men någon av gästerna tyckte att maten tog över lite eftersom den var så
smakrik. Så här är det alltid, vi är olika och vi uppfattar saker och smaker
olika – det finns således inte ett vin som är det enda perfekta till en
maträtt.
Till renen hade vi tagit oss tillbaka till Toscana, men
nu till egendomen Pieve Santa Restituta i Montalcino, som Angelo Gaja köpte 1994.
Dess 16 hektar stora vingårdar ligger på omkring 350 meters höjd med optimal
sydlig exponering och tack vare dess kalkstensjordar noterar man en fin
mineralitet, en livlig energi och också en upplyft fräschör i vinerna härifrån.
Vi hade fått en väl luftad 2002 Brunello
di Montalcino (dekanterad i tre timmar) serverad i våra glas, förvisso fem
år gammal sedan skörd men alltjämt påfallande ung och till och med lite knuten.
Ett år i 225 liter stora franska ekfat följt av ett år i stora botti av
slavonsk ek hade vinet bakom sig, en fullt nödvändigt lagringstid för att få
vinets bastanta tanninstruktur av integreras i vinets kropp och även rundas av
en aning.
Vilket läckert
vin, elegant och svalt till frukten, en god men inte tät kropp och som väntat
med en tydlig men samtidigt välpolerad tanninstruktur. En gång i tiden såg man
Brunello di Montalcino som ett rustikt och grovhugget vin, men det här är
precis allt annat. Stilfullt, friskt, en aning mineraliskt, en god mörk
körsbärsbärsfrukt och med en ytterst fin balans.
Angelo Gajas satsningar i Toscana i all ära, men det är
hans viner från Piemonte som har placerat honom i vinvärldens Hall of Fame. Från
drygt 100 hektar egna och arrenderade vingårdar gör Gaja här enastående viner
i hembyn Barbaresco och i grannområdet Barolo och nu hade vi två fantastiska
viner härifrån framför oss. I det första glaset hade vi skänkts upp 2014 Barolo Dagromis, en barolo av 100
procent Nebbiolo (något annat är inte tillåtet för det vin som buteljeras som
Barolo) som kommer två vingårdar, den ena intill toppvingården Sperss i
Serralunga d’Alba och den andra intill en annan vingård som Gaja äger i Barolo,
Conteisa i La Morra. Den senare vingården köpte man 1995 av familjen Gromis,
därav namnet på vinet.
Precis som alla
andra nebbioloviner från Gaja är det här jäst i ståltankar, sedan lagrat i 225
liter små franska ekfat, cirka 25-30 procent nya, för malolaktisk jäsning och
lagring under ett år, följt av omdragning till 5 000 liter stor botti av slavonsk ek för blandning med
de andra faten och därefter ytterligare ett års lagring. Jämfört med Sperss i
glaset intill, var denna Dagromis lite lättare och lite syrligare till sin
frukt, men strukturen avseende tanniner och syra var mer eller mindre densamma.
Det är alltid intressant och kanske också lärorikt att prova två så
närbesläktade viner mot varandra, sida vid sida. Dagromis kostar cirka 450
kronor, Sperss kostar tusen kronor till.
Precis som de
andra toppvinerna har det här uppfostrats i två år i en kombination av nya och
äldre små franska och övriga europeiska ekfat och 5 000 liter stora
ekliggare.
Hade jag fått
vinet blint serverat hade jag nog spontant gissat grand cru från Bourgogne, i alla fall till doften som var djup och
av körsbär, vildhallon och rosor mättad och ytterligt komplext trots sin
ungdom. Dock hade vinet en tydligare tanninstruktur som kanske inte hör hemma i
Bourgogne. Man kan säkert diskutera huruvida en barolo ska drickas så här ung,
men i den något svalare årgången 2013 fick druvorna hänga extra länge på
stockarna och därmed vann de en extra intensitet i frukten och med det blev
också doft och smak särskilt lättillgängliga redan nu. Dock skulle jag gärna
komma tillbaka till just det här vinet om tio år – minnet av 1990 Sperss kommer
nämligen aldrig att lämna mig.
Man behöver egentligen inte laga maten med det vinet man
också har i glasen, i just fallet Gaja skulle det dessutom bli ohemult dyrt.
Dock hade man här på At Six tagit sitt gastronomiska ansvar på största allvar
och bräserat oxkinderna i rött vin som bland annat kom från Barolo. Till de
smakrika och långsamt kokta och möra oxkinderna hörde en luftig och len kräm av
rotselleri, lite brynt smakrikt sidfläsk och såklart också tryffel. Just
kombinationen Nebbiolo och tryffel är klassik, den är nästan ett måste när man
njuter av vinerna från Barbaresco och Barolo på senhösten, när tryffelsäsongen
har dragit igång. Och resultatet blev såklart riktigt gott.
I den högre vinsfären är Angelo Gaja allra mest känd för
sina vingårdsviner från Barbaresco, som hör till de allra finaste, mest
exklusiva och mest åtråvärda vinerna i Italien. De tre vinerna har alla ett ungefär
fem procent stort inslag av Barbera vilket gör att vinerna inte får saluföras
som Barbaresco utan som DOC Lange. Nu gör inte det så mycket, vingårdarna Sorí
Tildin, Sorí San Lorenzo och Costa Russi är bland vinälskare och vinsamlare så
välkända att de helt står på egna stolta ben.
Den här kvällen
toppade vi vinlistan med den magnifika 2013
Sorí San Lorenzo, som kommer från en 3.20 hektar stor vingård som familjen
Gaja köpte 1964, vilket gör den till familjens första cru här i Barbaresco (de
andra två vingårdarna köptes 1967). När man gjorde vinet som vingårdsspecifikt
vin 1967 var det ett av de första vingårdsspecifika vinerna från Barbaresco. Det
blev nästan omedelbart en succé och de följdes såklart av framgångarna med de
andra vingårdsbetecknade vinerna från Barbaresco och Barolo. Precis som för Barolo
Dagromis och Barolo Sperss har Gaia Gaja från 2013 återgått till det klassiska
och enbart använda sig av Nebbiolo i vinerna från Barbaresco och därmed kan man
också använda sig av Barbaresco DOCG som ursprungsbeteckning.
Ingen av oss
hade väntat på något annat än en fantastisk doft och smak, men jag måste ändå säga
att vinet var väldigt knutet och syrligt rödfruktigt när jag öppnade det vid
18-tiden för att dekantera dem. Det tog faktiskt ett par timmar innan vinet
började blomma ut, vinna djup och kraft och bli precis så exceptionellt det ska
vara. När vinet väl kom i våra glas, ungefär tre och en halv timma efter
dekantering, fanns den djupa körsbärsfrukten där, den förtjusande djupröda rosendoften
och också känslan av jordighet som bidrar till komplexitet. Smakmässigt var
vinet medelfylligt – det sägs alldeles för ofta att vinerna från Barbaresco och
Barolo är kraftiga, istället är de snarare lika medelfylliga som vinerna från
Bourgogne. Jag säger därför att Barbaresco är Italiens svar på just Bourgogne. Nu
hade vi ett perfekt exempel på det här, dock med de lite mer markerade tanniner
som hör Nebbiolo till och det gott så in i …
Till vinet från Barbaresco avslutades menyn med en nästan
syndig ostservering, en Robiola med rikligt riven gotländsk tryffel med bitar
av rostad brioche och lite stekt silverlök och även lite grovhuggna hasselnötter
från Piemonte. Vad ska man säga?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar