Så var det äntligen dags
att göra mitt första besök på nya Frantzén, som redan innan öppning nästan hade
blivit en mytomspunnen restaurang. Sedan stängningen av originalet Frantzén i
Gamla Stan var det mycket hemlighetsmakeri om vad som skulle hända, var den nya
restaurangen skulle ligga, hur den skulle se ut och vad som skulle skilja den
från den tidigare. Det stod tämligen omgående klart att det skulle bli en enorm
satsning, den största i svensk restauranghistoria om man ser till storleken
kontra investeringen. Det lär ha plöjts in 75 miljoner kronor i projektet, en
hisnande summa för en restaurang som bara har 23 platser kring en bardisk runt
köket, men förvisso också en lounge, en vinkällare och en terrass.
Det pratades
också om en satsning mot tre stjärnor i Guide Michelin, en inte helt orimlig
tanke eftersom jag och många med mig redan ansåg att maten och
måltidsupplevelsen på gamla Frantzén hade nått till tre stjärnor och verkligen
förtjänade det. Det som saknades var kanske helheten, miljön, det storslagna,
det man nu med nya Frantzén kunde skapa.
”Visst kanske det är så,
men jag går inte omkring och fokuserar på att vi ska få tre stjärnor, för
stunden har vi inte ens en stjärna, nu ligger hela koncentrationen på att få
till det här, att leverera det allra bästa vi kan, att ha en extremt hög lägsta
nivå, att skapa fantastiska menyer och få vårt otroligt bra team av medarbetare
att bli sammansvetsade och säkerställa en toppleverans”, säger Björn både lite
sammanbitet och ödmjukt.
Det är intressant att en
så magisk restaurang ligger på en liten bakgata, alldeles intill konditoriet Vete-Katten
och de gamla smutsiga kvarteren i Gamla Bro. Entrén är diskret, nog för att det
ser lite prålig ut med dörren och de av jalusier täckta fönsterna, det är inte
så att det skriker ut att Sveriges mest ambitiösa restaurang ligger här. Vi
ringer på, dörren öppnas och vi välkomnas in i värmen och blir vänligt
emottagna. Äventyret börjar med en kort hissfärd upp till loungen högst upp i
huset, färden är sinnrik inramad av musik och ljus som successivt ökar i
intensitet ju närmare målet man kommer.
Väl i den vackert och i lugna naturmaterial
inredda loungen, slår vi oss ner i en skön sittgrupp alldeles intill den
värmande öppna spisen och välkomnas med champagne. Vi får välja och tar varsitt
glas NV Grande Cuvée från Krug,
är det en speciell kväll ska man såklart ha en speciell champagne. Just den här
tappningen har basviner som spänner från 1990 till 2002 och det är således
ungdomlig spänst och fräschör som möter ett mer moget och komplext djup med
fina nyanser av brioche och nötter.
Sittandes vid brasan och
läppjandes på champagnen, får vi nu uppleva ett förspel som inte liknar något
vi har sett i Stockholms restaurangvärld tidigare. En luftig och spröd macaron
med pumpa, en frisk och sötaktig ton av havtorn, lite krämig gåslever och en
pust av grönpeppar. Det är magiskt gott, försvinnande gott.
Nästa munsbit presenteras
av chef Viktor, en enastående skicklig kock som sedan 2009 tituleras Årets
Kock, det såklart en avundsvärd bedrift. Varianten av råraka, som den
presenteras som, är minst lika läcker. En spröd potatisrulle hade fyllts med
gräddfil och den toppades sedan med färsk svensk löjrom och lite fint skuren,
försiktigt picklad rödlök.
Vi fortsatte på temat
sensuella munsbitar, nu en liten krustad av yuba
(det torkade skinnet som bildas på i det här fallet sojamjölk) som hade fyllts
med en krämig röra av pärlhönsägg och toppades med lite kondenserad svensk
lönnsirap och riven sydfransk hösttryffel. Oj, tänk om man hade kunnat få en
till, och en till.
Den fjärde aptitretaren
blev en närmast smakorgasmisk upplevelse. Den kom som en chawanmushi, en japansk äggpudding, i en liten kopp. Under det
krämiga ägget en utsökt löksoppa och över den lite färsk mandel och lite
lakritspulver. Helt makalöst gott. Det var med stegrad förväntan i kroppen och
i gommen som vi ledsagades ner till matsalen av maître d’ Calle, en av Sveriges allra vassaste matsals- och
restaurangpersoner och den rätta att lyfta och säkra matsalsupplevelsen till
den skyhöga nivå som maten på Frantzén har.
Det som väntade oss i
restaurangen en trappa ner, en stor och lika sobert och vackert inredd matsal
med ett kök med ett dussin kockar innanför en bred, omfamnande matbarsdisk, var
en resa i tio akter i den högsta gastronomiska sfären. Man har bara en meny,
3 000 kronor per kuvert och tveklöst värd varenda krona, något annat
behövs inte såvida man inte är vegetarian, och då har man såklart en sådan att
erbjuda också.
I vackra, lövtunna och med logotypen ”f”
diskret graverade glas från Zalto serverades vi en sval 2016 Scharzhof Riesling från toppfirman Weingut Egon Müller i Saarområdet i södra Mosel. Det
lättillgängliga och omedelbart goda vinet kommer från fyra vingårdslägen med
stenig skifferjord om totalt åtta hektar; Saarburg, Wawern, Wiltinger Braunfels
och Wiltinger Kupp och har kvalificerat sig i instegsnivån QbA i den tyska
vinlagen. Det har en absolut ren frukt, nyanser av grön citrus och persika, en
viss blommighet, en mer komplex ton av fuktig skiffer, en förhållandevis lätt
smak (alkoholen ligger på 8.5 procent) i syrafrisk, nästan helt torr men fint
fruktig stil. Ett vin att tycka om, ett vin att njuta av till elegant mat.
Tanken var att vi skulle
njuta av det eleganta rieslingvinet till den rosliknande rätten av färsk
drottningkammussla, rå och tunt skuren och varvad till just en ros med lövtunt
skivad och lätt syrad majrova. Den placerades på en kräm av romsäcken. En
försiktig touch av pepparrot noterades också. Stiligt och superbt.
Vi hade också fått två
sakésorter som enligt maître d’ Calle
skulle bli helt perfekta drycker till musselrätten. Den första var en väldigt
elegant, mjukt persikofruktig, lätt blommig och nästan helt torr Yamato Shizuku Junmai Ginjo från det
anrika Akita Seishu (grundat 1865) i prefekturen Akita i norra Japan.
Framställningen är klassisk och varsam, allt sker för hand, riset är polerat
till 55 procent och till skillnad från de flesta sakesorter jag har druckit
(och det är en hel del) upplevde jg att den här saken hade en väldigt fin syra.
Vi fick den serverad sval i ett högt champagneliknande glas.
Den andra saken kom i ett litet vackert
slipat nubbeglas. Den här djupare och mer komplexa saken var toppmärket Ichiro Junmai Daiginjo från Yamagata och
bryggeriet Dewazakura, gjord av rissorten Yamadanishiki som har polerats
till 45 procent. Också den här saken har den silkig textur som på sedvanligt
vis fungerade alldeles utmärkt till de två umamistinna rätter vi serverades som
intro till den fina avsmakningsmenyn. Jag noterade också en diskret pepprighet
i smaken som jag fann både spännande och god.
Den andra lilla rätten vi
njöt av till saken var en liten tartar av spöfångad fjällröding som serverades
med en mild dashi kokt av de
lättrökta benen från rödingen med ett inslag av en fruktig fransk olivolja och till
det en len, perfekt saltad och umamirikt smakande kaviar av typen ocietra från
Frankrike.
En rätt jag har ätit
tidigare på gamla Frantzén serverades nu i en aning ny tappning, en fet
havskräftstjärt från Ålesund i Norge som man undertill hade lagt till en smet
av ris, majsstärkelse och äggvita och sedan hastigt friterat i en mild rapsolja
i tio sekunder. Texturen är underbar, helt färdiglagad till kärnan (annars serveras
nästan alla havskräftor så gott som råa i mitten idag) men med en len och
saftig känsla, och rissmeten är krispig och ger en fin kontrast i texturen.
Till det en emulsion av skirat smör med en fin smaksättning av färsk ingefära.
Man åt kräftan med händerna, en skönt avslappnad servering som förmodligen hade
varit helt otänkbar i den klassiska fine dining-kulturen på 1990-talet.
Till den här rätten passade det tyska
rieslingvinet tack vare sin diskreta sötma alldeles perfekt.
Normalt sett tycker jag
det är tråkigt att man får in en öl i ett dryckespaket som går lös på över
tusenlappen, här på Frantzén ligger det på 1 350 kronor (och det är ett
bra pris för ett riktigt bra dryckespaket). Även om jag tycker om öl och
dessutom tycker att öl har samma gastronomiska värde som vinet, känns det en
aning för billigt i den exklusiva helheten. Men det finns undantag och här
serverades vi ett sådant. Ölet var byggt av Kvänum Malt enligt
specifikationer från teamet på Frantzén, det var således anpassat i doft och
smak att matcha den finstämda maten perfekt. Och det var just vad denna totalt
sett 900 flaskor småskaligt bryggda Kuma
Beer ljusa lagerölen gjorde. Kuma betyder ”björn” på japanska, en kul
ordlek med krögarnamnet Björn Frantzén. För att ge ölet en större elegans har
man låtit 20 procent av stärkelse komma från ris, vilket inte ger ölet vare sig
kraft eller kropp, och resten är ljus pilsnermalt av lokalodlat korn. Det som
lyfter ölet både doftmässigt och till viss del med en mjuk fruktig sötma, är
den amerikanska humlesorten Citra. Det är faktiskt också den som blir en av
nycklarna in i fullträffen till dess maträtt.
Chef Viktor hade tidigare
på kvällen visat oss många av de råvaror som menyn vad byggd utifrån. Bland
annat låg där ett par vackra knotiga klor av kungskrabba och dessa hade hastigt
blancherats och sedan grillats över björkglöd varefter köttet togs ur. Köttet
serverades med rå sjöborre som egentligen bara tempererades av den varma
tallriken. En påfallande syrlig röd finger lime hörde till, liksom en söthet
sås med inslag av pumpa. Det var en riktigt god och aningen het rätt, men tack
vare det fint balanserade ölet blev det en underbar kombination där vare sig
syran eller den heta sötman i rätten tog för sig mer än precis nödvändigt.
En fin bit av piggvarsfilé
hade bakats långsamt, inte så att den var närmast rå och glansig (cirka 42
grader, vilket är vanligt idag), utan så att de var så perfekt att Bengt
Wedholm har spruckit ut i ett leende. Enligt Björn spelar det inte så stor roll
om den går till 42 eller 45 grader, just det att den hade bakats långsamt var
hela grejen. Den serverades med tunna skivor champinjon som hade pudrats med
pulver av torkad karljohansvamp, ett knep som lyfte rätten och knöt den samman
med vinerna. Man hade också lagt till lite duxelles
av svamp som fick samma funktion. Men det som gjorde rätten så infernaliskt
magisk, och särskilt till vinerna, var såsen. Det var en vitvinssås kokt av
fiskfond, vit miso och det läckert nötiga och komplexa Vin Jaune från Jura, med
tillägg av lätt brynt hemkärnat smör. Det var himmelskt och tillsammans med
vinerna, framför allt det mogna av de två, blev det här årets bästa kombination
mellan vin och mat.
Det blev två vita viner
till piggvaren, det första en fortfarande ung och mineraliskt stram 2014 Corton Grand Cru från Domaine
Chandon de Briailles, en 13.7 hektar stor biodynamisk egendom i byn
Pernand-Vergelesses. Utöver de mycket mer kända vinerna Corton-Charlemagne görs
det väldigt lite vita grand crus i
Corton. Det här vinet kommer från 0.60 hektar små ägor i de tre grand crus
Corton-Bressandes (cirka 80 procent av cuvéen), Corton-Chaumes och ytterst lite
från Corton-Renards. Precis som väntat var vinet en aning knutet, men
dekanteringen hjälpte vinet av blomma ut och växa i fetma och fruktkropp, men
alltjämt upplevdes vinet framför allt mineraliskt och stramt.
Det andra vinet hade en djupare färg och var
en mycket mer komplex och mogen 1997
Meursault Premier Cru Les Charmes från Leroy, som är négociantdelen
tillhörande Madame Lalou Bize-Leroy och hennes magnifika Domaine Leroy. Min
erfarenhet av äldre vita viner från Leroy är att de oftast har oxiderad och
blivit för gamla, det här vinet hängde lite på gärdesgården om jag ska vara
helt uppriktig, men i samspel med maträtten blev det snarare helt enastående –
dess nötighet, gula äppelfruktighet, den feta kroppen och fortfarande friska
syran var exakt det som rätten av piggvaren önskade.
En rätt jag har ätit flera
gånger tidigare på Frantzén är ”fattiga riddare” som också kallas den franska
toasten, en rostad spröd brioche med en fet och salt kräm av tvåårig
parmesanost från den italienska korasen Vaca Rosa. På det droppades en
intensivt smakande hundraårig balsamicovinäger, men det som gör rätten så episk
är det helt nödvändigt slösaktiga berget av den sydfranska tryffeln som hyvlas
och packas över toasten. Det här är en signaturrätt som jag innerligt hoppas
att man aldrig någonsin tar bort från menyn, det är för mig lika helig som
Oysters and Pearls är på The French Laundry. Och precis lika läckert sensuellt
och beroendeframkallande.
Jag har druckit ett par
olika typer av viner till den här rätten och egentligen passar en mogen
champagne eller mogen vit bourgogne precis lika bra som en mogen röd bourgogne
eller en barolo eller liknande. Jag har också druckit en god torr nötig sherry
till och det var också riktigt gott. Den här gången serverades en Rainwater Medium Dry 5 Years Old, en
halvtorr madeira från toppfirman Barbeito som till cirka 80 procent
är gjord av druvsorten Negra Mole och resten av Verdelho. Just briochens
rostning och tryffeln gifter sig makalöst väl med den fatnyanserade och lätt
nötigt oxiderade tonen i vinet och det är förtvivlat gott. Dock tyckte jag nog
att det hade blivit en ännu mer fulländad kombination om vinet hade varit en
liten aning torrare än de 72 gram ojäst druvsocker som fanns kvar här.
En av de tidiga
signaturrätterna var satios tempestas,
ett potpurri i grönsaker med otaliga tillagningstekniker, texturer, dofter och
smaker. Det enda som inte kom från växtriket var de rostade fjällen från
braxen, vilka gav rätten en fint krispig känsla. Fjällen är kvar, men idéen med
rätten har förändrats mot en variation av bittert och syrligt grönt (bland
annat ängssyra) och lite rotgrönsaker bakade i rapsolja och ”lättrökta” över
den öppna elden i ena hörnan av köket. Av allt det goda fanns exempelvis
mangold, kinesisk jordärtskocka och rädisa. Det är en smakrik och rolig rätt
som serverades som en slags uppgraderad flygplansbricka med en god dippsås av
krämig emulsion av kärnmjölk med färska örter som en variant på pesto. Till det
en kopp varm och läckert syrlig infusion av te och citron (det kändes också som
citrongräs och lite färska örter).
Redan i entrén i gatuplan
möts man av råvarupornografi, två kylar med kött som hänger eller liggandes och
inbäddad i späck vilar för att möras och en kyl där det hänger vaktlar. För
mina ögon är det konst, men det goda finns där till åsyn för att man stolt vill
visa upp sina råvaror.
Det var den godaste vaktel
jag någonsin har ätit, den var lika smakrik som elegant, mjukt söt i det
saftiga köttet och med en fin stekyta. På menyn benämnde man rätten som
barbecue och den smakbeskrivningen håller jag med om. Såsen var gjord av
kalvfond och juicen av de pressade skroven, en klassisk teknik som verkligen
berikar såsen med mycket smak. Det enda tillbehöret var en något sötaktigt
päron med en lätt bitter nyans av endivsallad och lite rårivet päron på det.
Från Steve Kistler och
hans livslånga vinpartner Mark Bixler och deras relativt nya firma Occidental
Wines (de första vinerna gjordes 2011) med 36.45 hektar vingård i
Sonoma Coast kom 2014 Sonoma Coast Pinot
Noir. I det här vinet hittar man Pinot Noir av kloner man har tagit från
Calera Wine Cellars och planterat i sina Occidental Vineyard och Freestone
Vineyard, men man har också köpt lite druvor från den närliggande och lika
svala Posey Vineyard. Doften var stor och soligt sötaktig med fint inslag av
vildhallon och saftiga körsbär med en liten nyans av vanilj och rostade ekfat (omkring
40 procent nya) och smaken var härligt intensiv och silkig i textur med en
uppfriskande syra och fina tanniner.
Nästa vin var till sin
kropp lättare, men till komplexiteten större och mer nyanserad. Det var således
klokt att servera det efter det amerikanska pinotvinet – dessutom var
matchningarna av de två vinerna till sina respektive rätter superba. Nu hade vi
i alla fall fått 2005 Château Giscours från
Margaux, dekanterad ur magnum i en stor vacker karaff från Riedel, och det var
ett vin som omedelbart gav leverans med sin underbara, ganska stora och elegant
doft i vilken man kunde skönja en första lite läcker mognadsnyans, men
fortfarande bjöd på en ren och finstämd fruktighet med drag av svarta vinbär
och blåbär. Smaken var medelfyllig och ljuvligt väl sammansatt med finstilta
tanniner och god längd.
Bordeauxvinet skulle bli
följeslagare till biff av två olika ursprung. Från Japan kom en wagyu med (om
jag minns det rätt) en marmorering på 8/12, i mitt tycke en ungefärlig grad då
jag själv tycker att köttet är som godast och mest balanserat. Smaken är alltid
förunderligt intensiv på samman gång texturen är len, köttet närmast smälter i
munnen. Från Sverige kom en femårig mjölkko vars kött hade fått möras i 100
dagar – en smått otroligt lång tid då köttet vinner allt djupare och rikare
dofter och en intensiv umamismak. Vanligen tycker jag att så vällagrat kött kan
bli lite väl smakrikt, det kan till och med bli nästan obehagligt köttigt, men
det här köttet var något helt annat, det hade förvisso en god smakstyrka, men
också en komplexitet och en jämfört med wagyuköttet en textur som till slut
gjorde att vi nog båda utsåg det svenska köttet till vinnare.
Tillbehören var en slags aïoli med rostad
vitlök och torkad goliatmusseron och till det lite färsk enokisvamp och en
klassisk steksky bordelaise som hade
fått en uppgradering med ramslökskapris och rött sjögräs. Slutligen så fina
lövtunt hyvlade skivor vit tryffel från Alba som gav rätten en underbar doft
och med det omfamnade vinets komplexa dofter.
Biffen kom igen i en liten
elegant extraservering, ett te gjort av grillat kött och jäst svamp med lite
tryffeltofu och små fina skivor av fransk hösttryffel.
Nu hade vi kommit till
desserten och det var tack och lov en riktig dessert med god sötma. Trenden att
göra mindre söta desserter av exempel grönsaker är förvisso intressant och
visar på stor kreativitet, men jag hör till skaran gäster som verkligen vill ha
riktiga desserter. Det fick jag här, en både vacker och riktigt god dessert. I
den ena skålen en väldigt fin rosliknande spröd maräng som var fylld med glass
av buffelmjölk och fjällbjörksolja och toppad med tre sorters peppar som gav
ett skönt sting, däribland härligt parfymerad espelette. I den andra skålen
inlagda blåbär med en hög och intensiv smak, fin sötma och en svagt gräsigt
somrig nyans av granskott. Blåbären … åh, jag tänkte instinktivt på somrarna
hos min magiska mormor, hennes blåbärssylt, ren och pur nostalgi och kärlek.
Jag undrar om det inte var mormor och hennes mat som faktiskt fick mig att bli kock.
Tack Björn Frantzén och alla kockar för att ni väckte detta vackra minne till
liv!
I glaset ett sött rött vin
från mästaren Weingut Kracher i Neusiedlersee i Österrike, ett område som är
särskilt känt för sina söta botrytisviner, vilka kan göras i stort sett varje
år tack vare den dimma som bildas i mötet med den varma stäppsjön och de svala
sensommar- och höstnätterna. Jag använder själv ofta det här vinet, 2016 Zweigelt Beerenauslese, ett mjukt
och silkigt sött vin med god syra och en underbar nästan blåbärs- och
körsbärssöt fruktighet som får ett uns vegetalt inslag av te. Just den här
doftbilden stämmer som ett fotografi väl överens med det doftregister som
desserten bjöd på – matchningen var därför fulländad.
Med den var själva menyn
avklarad, men vi tyckte att det var så trevligt att sitta kvar vid köksbaren
och njuta av atmosfären, titta på kockarnas och servicegivarnas skickliga
hantverk, slänga några ord med dem och även följa med andra gästers underbara resa
genom sina menyer.
Vi tittade i den digitala vinlistan som
innehåller väldigt mycket bra viner som för nivån på restaurang också är
vettigt och rimligt prissatta. Jag hittade ett läckert vin av Garnacha från bergskedjan
Sierra de Gredos i distriktet Méntrida i Centrala Spanien som dels är väldigt
gott och för priset 1 300 kronor flaskan måste byta ägare. Vinet kom från Daniel
Gomez Jiménez-Landi, en av regionens stora stjärnor, och var hans 2013 Cantos del Diablo, ett
vingårdsbetecknat vin från en på strax över 800 meter högt belägen vingård med drygt
60 år gamla stockar utanför byn El Real de San Vicente. Här i de sandiga
granitjordarna och de svala klimatet ger Garnacha viner som nästan har en
bourgogneliknande silkighet och rödblommig finess, de hör tveklöst till de
finaste exemplen på druvan i Spanien och de är försvinnande goda att dricka.
Del tre i måltiden på
Frantzén äger rum uppe i loungen, där ett efterspel av sällan skådat slag tar
vid. Nu erbjuds man kaffe och te och till det en fullkomlig orgie i små
godsaker. Vad sägs om en variant på den klassiska glassen 88:an, en
romrussinparfait med reduktion av PX-vin som toppades med riven fryst anklever?
Till det en 2015 Pedro Ximénez från Ximénez-Spínola,
ett naturligt och intensivt sött vin av druvor som har torkats i solen så att
man bara fått ut cirka 200 liter koncentrerad och smakexplosiv druvmust ur ett
ton druvor (det vanliga är annars cirka 650-700 liter). Återigen en fullträff
mellan maten och vinet.
Och vad sägs om en
uppfriskande Charentaismelon med saltkanderade pinjenötter och lite blommig och
kryddig espelettpeppar?
Eller en hel vagn med
olika spröda macarons, fermenterad
vitlökskola, gelé av åkerbär, marshmallows
med viol och björnbär och chokladpraliner med olika fyllning. Där fick den
sötsugna verkligen en resa i dofter och smaker.
Hur ska man då på ett
rättvist sätt sammanfatta upplevelsen på nya Frantzén. Till att börja med är
det med en varm och innerlig gratulation till en fantastisk restaurang, en
restaurang som helt saknar motstycke i Sverige. Jag vet nog inte ens själv hur
imponerad jag är, men med tanke på att min upplevelse har tvingat fram omkring
20 000 tecken i texten är det en restaurangupplevelse helt utöver det vanliga
jag skrivit om.
”Jag ville skapa en restaurang som jag själv
tycker om, en restaurang jag själv vill arbeta på nu och resten av livet”,
säger Björn när vi pratar om nya Frantzén.
Om han känner så, kan vi som gäster bara
skriva under på att han i allra lyckats grad skapa det – vi känner samma sak,
hit vill vi gå igen, och igen. Atmosfären är fantastisk, mottagande i både
entrén, i loungen och i matsalen är varm och inkluderande, allt känns lyxigt
och exklusivt men ändå så vansinnigt avslappnat. Björn Frantzén och köksmästare
Marcus Jernmark har byggt upp ett imponerande starkt och välmeriterat team i
köket och med Carl Frosterud som regissör i matsals- och servicearbetet har man
skapat en restaurang som utan någon konkurrens är det bästa jag har fått
uppleva i Sverige, och i Skandinavien.
Frantzén själv muttrade faktiskt lite över
alla lovord han hittills har fått, att ingen har hittat några saker att klaga
på eller inte velat eller våga klaga på. Jag förstår vad han menar, man vill ha
feedback och konstruktiv kritik för att ytterligare kunna skärpa
kvalitetsarbetet. Men sånär som på en märklig krock i porslinskultur, där en
klassisk svensk tallrik från Ostindia på ett lite konstigt och inte helt snyggt
sätt möter en rustik och lite grovhuggen undertallrik i stengods, hittar vi
inte något att klaga på, eller ens ifrågasätta. Inget litet alls.
Björn Frantzén, Marcus Jernmark, Viktor Westerlind
och Carl Frosterud med team har helt enkelt skapat en enastående restaurang som
med sin enormt höga gastronomi och magnifika gästservice lika självklart som
The French Laundry, Meadowood, Per Se, Robuchon, Chefs Table at Brooklyn Fair, Gordon Ramsay Old Hospital Road, Geranium och många
andra mytomspunna stjärnkrogar i allra högsta grad förtjänar sina tre stjärnor
i Guide Michelin. Vi är helt enkelt så imponerande att vi bara kan konstatera
att det här är Sveriges allra bästa restaurang – någonsin.
1 kommentar:
Franzéns kan inte beskrivas bättre eller med mer sanning och kärlek. Jag håller med om allt!
Skicka en kommentar