lördag 31 december 2016

Middag den 28 december


 
Nitton år, så länge har vi på Café Rotsunda arrangerat ett kalas vi kallar Mellandagsrea. Det brukar bli ett fasligt rotande i vinkällaren för att hitta goda och bra, spännande och inspirerande och emellanåt ovanliga eller kanske av oss själva lite bortglömda viner. En meny sätts till det hela och sedan bjuds vännerna in och när de kommer har de också med sig egna spännande viner. Mellandagsrean har blivit en institution, ett kalas man numera planerar sitt julfirande kring, ett kalas man inte vill missa. Den här kvällen hade chef AJ Styles fått ledigt från sin köksmästarroll och var istället gäst – kul.
  Vi började med en supergod champagne ur magnumbutelj, 1996 Vieilles Vignes de Chardonnay Brut från Pierre Gimmonet et fils, en champagne jag hade kvar sedan en middag för tolv år sedan. Jag minns den då som ung och stram, frisk och citrusfruktig – nu vid 20 års ålder fortfarande ungdomligt stram och frisk, men med en lätt utvecklad brödig nyans. Supergod, verkligen.

Champagneserveringen fortsatte, men nu ur halvmagnum (75 centiliter). Nästa champagne, serverad av Cat Woman, var krämigare till texturen, den hade en lite djupare och längre smak med nyanser av citrus och vit persika. Också denna 1999 Blanc de Blancs Brut från Louis Roederer var fantastiskt god och fortfarande ungdomligt spänstig.
   En mer tydlig ålder fann vi i champagnen från Le Soul, tydligt briochedoftande med kanderade citronskal och fint nyanser av gula äpplen, med en medelfyllig och något lenare kropp med en viss smörighet och nötighet. I glaset en mogen och väldigt god 1990 Gosset Celebris Brut från Gosset.

Det var nu, till champagnerna med de fint rostade mognadsnyanserna, som jag serverade en liten aptitretare att smak- och doftmatcha vinerna med. Krossad King Edward (kokt och lätt mosad med lite smör, salt och svartpeppar) med Kalixlöjrom, brynt smör och gräslök. En god liten munsbit som satt alldeles perfekt till champagnerna.

Vår prolog med champagner var inte över ännu, ytterligare en fantastisk champagne skulle serveras, också den från 1990-talet. Fortfarande ung, trots en ålder på 21 år, elegant och frisk i frukten på det sättet som champagner av Chardonnay är. Även om alla flaskor serveras blint på Café Rotsunda, är det svårt att gissa på något annat än toppvinet från Taittinger när man ser flaskformen, oavsett inlindad i folie eller handduk – formen är unik nog för att utesluta allt annat. Min gissning på årgång var dock yngre, kanske 1998 eller 1999 eller mer troligt 2000, men det vi hade i glasen var en alldeles underbar 1995 Comtes de Champagne – fantastiskt, inte minst med tanke på att det fortfarande finns kvar två exemplar av den i vinkällaren på Café Rotsunda. 

En vintyp man dricker alldeles för lite av och alldeles för sällan, är vita viner från Rioja. Inte så konstigt med tanke på att de totalt 63 500 hektaren vingård i Rioja till mindre än sex procent är planterade med gröna druvor. Nu hade vi en trio med vita riojaviner framför oss – och gissningarna gick först till vitt från Rhône (inte märkligt med tanke på en av de gemensamma nämnarna, den gröna versionen av Garnacha) och sedan till vitt från Bordeaux (inte märkligt med tanken på doft- och smakprofilen, som är snarlik). Intressant nog är också dessa regioner totalt dominerade av röda viner med en nästan helt missad vitvinsskatt som vi alla borde titta lite oftare till.  
   I det första glaset ett vin som jag tidigare inte hade provat, 2015 Blanco från Bodegas Remírez de Ganuza i Samaniego. Fernando Remírez de Ganuza är känd för sina kraftfulla, djupa och ytterst välgjorda röda viner, det visar sig med all tydlighet att han är lika skicklig på vitt vin, som han gjorde första gången 2014. I den här årgången är vinet gjort av 70 procent Viura, 20 procent Malvasia Blanca och tio procent Garnacha Blanca och vinifiering och lagring under åtta månader har skett i helt nya franska ekfat. Vilket underbart vin, rikt och nästan lite krämigt, nyanser av passionsfrukt och citrus, vita liljor och vanilj (från ekfaten) och med en lång, ganska rik och påtagligt frisk smak. Helt klart bordeauxlikt.
   Nästa vin var djupare i färgen, det hade en tyngre och smörigare doft, men samma fina friska syra och bara en försiktig vaniljsötma från ekfaten (70 procent nya fat, lagringen sträckte sig över åtta månader). Det här vinet kom från den enastående producenten Vinos Benjamin Romeo, vida känd för sitt exklusiva vin Contador, ett av de allra bästa vinerna i Rioja. Vi hade hans vita 2013 Predicator Blanco i våra glas, gjort till 42 procent av Garnacha Blanca och resten Viura (33 procent) och Malvasia (25 procent). Gott, absolut, men det föll lite i skuggan av de andra två.
   Slutligen ett väldigt elegant men mindre blommigt och parfymerat vin är de tidigare. Samtidigt var denna 2011 Blanco från en av mina favoritfirmor, Vinos de Contino, ett mer komplext vin som började visa en liten nyans av mognad. Men med bibehållen fräschör och stringens i smaken. Riktigt gott.

Rätten till de tre riojavinerna var en av signaturrätterna på Café Rotsunda, en krämig risoni (en pastarätt som liknar en risotto) i smakrik hummersås med rikligt med hummer, därtill gröna ärter samt en dill- och ärtolja. Den smakrika rätten lyftes till större fräschör och mötte vinernas friska syra med hjälp av citronsaft.

Nästa rätt kom i två serveringar, båda med anka som huvudtema. Den första rätten var rosastekt ankbröst som skars upp tunt, sprejades med ponzu (citrussmaksatt sojasås) och toppades med rostade sesamfrön och kryddkrasse. Till det en majonnäs smaksatt med sesamolja och soja, samt en liten frisk touch av citronsaft. Sjukt gott.
   Den andra serveringen var en skål med en kraftfull dashi av svamp (oxbuljong som kokades in med massor av rostad och torkad svamp samt nori, alger) till vilken olika sorters rostad svamp samt konfiterad anka och lite finstrimlad purjolök hörde. En klar flirt med det japanska köket, ändå inte riktigt.

Till ankserveringen kom det tre viner, det första vitt och serverat av Acke-San. Det hade en påtaglig blommighet och fetma, en slags likhet med de vita spanjorerna, ändå mycket mer intensiv. Gul stenfrukt mötte en tung ton av liljor och en släng av vanilj. Jag fick direkt en känsla av Sauvignon Blanc och ekfatsjäsning, men från klassisk mark i Loire – och det var rätt. Rätt fick jag också på producenten, Didier Dageneau, och rätt även på det precis vinet, 1997 Pouilly-Fumé Silex. För ett par månader sedan drack vi syskonvinet Pur Sang med samma ålder, som dessvärre var väl långt gånget och trött – denna Silex var allt annat än trött, det var ett livligt och fortfarande parfymerat vin som verkar ha många års vidare utveckling framför sig. Det var helt enkelt riktigt gott.

Två röda viner hörde också till ankorna, båda från Domaine Marquis d’Angerville som är den allra bästa producenten i byn Volnay i Bourgogne. Jag hade valt två viner från 2005, ett toppår som har gett rika och ordentligt strukturerade viner som under många år uppfattades som knutna, men som under de senaste två åren har börjat öppna upp dig. Jag hade dekanterat vinerna ungefär en timma innan och sedan tempererat dem till cirka 16 grader och serverade dem i Bourgognekupor, ett perfekt förfarande för bra röda bourgogner. Och bra med betoning på riktigt bra är precis vad dessa två viner var.
   Det första av dem var 2005 Volnay Premier Cru Fremiets från en vingård mitt på sluttningen i den lilla byn. Det här vinet bjöd på en väldigt fin körsbärsliknande och tydligt kalkstensjordig doft, såklart ung och mest dominerad av fruktighet. Det var ett underbart vin och av de två var det idag det mest sensuella och charmiga, men grannvinet 2005 Volnay Premier Cru Clos des Ducs som byns högst belägna och mest branta vingård. En aning mörkare färg, djupare frukt, mer påtaglig struktur av tanniner (dock väldigt fina) och mineral, ett vin som börjar nå sin första drickmognad nu men som kommer att utvecklas mycket fint de närmaste fem till tio åren. Helt klart ska jag låta de två återstående flaskorna få minst fem års vidare lagring.
    Det intressanta med den här serveringen var att det vita vinet var precis lika gott till ankorna som de två röda. Vin och mat i kombination behöver inte var precist, man kan uppnå fantastiskt fina möten på olika sätt, med lite olika upplevelser som resultat.
 
Medan köttet till varmrätten långsamt gick färdigt i ugnen, tog vi en champagnepaus. I långa middagar har det alltid varit tradition att bryta serveringen och ta en kort uppfriskande paus, normalt sett en sorbet eller någon sval och frisk smårätt – här på Café Rotsunda serverar vi sval champagne istället. En romantisk passning kom från La Tour, som bjöd på en riktigt elegant och frisk champagne, som av allt att döma var en blanc de blancs, trots att jag också noterade en underbart fläkt av mogna röda vinteräpplen (vilket normalt sett är ett tecken på Pinot Noir). Men stramheten, citrusen, mineraliteten … nej, det måste vara Chardonnay. Och så var det, 2006 Fleur de Passion à Cramant Brut från det utmärkta champagnehuset Diebolt-Vallois.

Själv öppnade jag den sista magnumbuteljen av 2005 La Grande Année Brut från Bollinger, i mitt tycke en av årets godaste champagner. Den är fortfarande påtagligt ung, ganska stram till strukturen men samtidigt förföriskt inbjudande rik och krämig. Här noterade man än mer av de mogna äpplen jag kände i den nyss avnjutna champagnen, dessutom var den här champagnen fylligare och hade längre smak. Den är helt enkelt underbar, både som aperitif och till mat.

Till varmrätten blev den en faslig massa rött av olika stil, ursprung och ålder. Äldst och mest trött, i min gom lite för trött, var en 1978 Barbera delle Langhe från Angelo Gaja som Le Soul serverade. Här var det mest torkad frukt, tobak, läder och lite jordighet, samt en mognadssötma men helt intorkad smak som gällde. All form av fräschör var sedan länge borta. Synd, Barbera är annars en favorit hos mig.

Man måste ha tur när man provar vin, allt står inte att finna i det blinda glaset. Erfarenhet och att snabbt iaktta, förnimma och koppla samman nyanser i vinet är avgörande för att träffa rätt – ett litet felsteg tidigt i gissningen och allt blir fel. Det första vinet var påfallande bordeauxlikt, men det hade en lite yppigare frukt och kunde således komma från en varm årgång … eller ett område som är varmare än Bordeaux. Kalifornien låg nära till hands, men jag upplevde att både frukten och tanninerna var lite mildare än vad jag väntar mig från Napa Valley och av den anledningen flyttade jag min gissning till Italien och närmare bestämt Bolgheri. Då vinet var av lite kraftigare slag valde jag Tenuta dell’Ornellaia före det mer stramt eleganta vinet Sassicaia från Tenuta San Guido … det var därför jag landade rätt. Sedan en snabb gissning på ålder och årgångskänsla så kom gissningen än mer rätt, 2008 Ornellaia. Och det var såklart supergott!
   I vin två blev Bordeaux rätt gissning och det förenande kropp, djup, silkig textur med charm – och komplexitet. En viss rikedom, en viss mognad. Det visade vara ett småskaligt vin från Saint-Emilion, 2003 Bellevue Mondotte. Det här är verkligen ett typiskt modernt garagevin, det kommer från en 2.02 hektar liten vingård ägd av Gérard Perse och cuvéen är ungefär 90 procent Merlot och resten Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon, uttaget landade på cirka 15 hektoliter per hektar och vinet har uppfostrats i nya fat under 24 månader och sedan buteljerats utan att klaras eller filtreras.
   Med tredje vinet tog vi oss en liten aning bakåt i ålder och landade i mer klassisk och välkänd jord i ett vin som jag vill beskriva som storslaget, rikt, djupt och generöst fruktigt men också ytterst elegant. Här fanns både pondus och komplexitet, det var minst sagt ett imponerande vin. När etiketten avtäcktes blev jag inte förvånad, men väldigt glad – 1998 Château Tertre Roteboeuf från Saint-Emilion. Att jag blev så glad berodde inte bara på att vinet var fantastiskt, utan lika mycket för att det ligger ett par sådana flaskor och vilar för framtida bruk i vinkällaren.
   Det serverades också en 1998 Château Gruaud-Larose mitt i den här omgången, den var elegant, fint mogen och jordig med en god och fortfarande strukturerad kropp, dessutom så där härligt stall- och tryffeldoftande som fin mogen bordeaux kan vare.

Köttet hade i vanlig ordning köpts hos Håkans Kött intill Helenelunds pendeltågsstation – självklar leverantör till Café Rotsunda och helt klart en fantastisk kötthandlare du inte får missa! Det blev helstekt svensk oxfilé (långsam tillagad vid 90 graders ugnsvärme till en innertemperatur på 53 grader) med en kokt och sedan grillad oxbringa, en luftig rotsellerikräm med persilja samt lite stekt brysselkål och jordärtskocka, allt detta goda serverat med en smakrik mörk tryffelsås. Det här är mat för kraftfulla röda viner, således mötte rätten på ett utmärkt sätt upp de flesta av de röda viner som nu serverades.

Från Australien kom två viner och det första av dem, som var det lite kraftigare och mer fruktsöta, kände jag instinktivt borde komma från Penfolds och även vara ett absolut toppvin. Intensiteten, djupet och komplexiteten visade på det. Det fanns också små tecken på ”mognad”, åtminstone en viss ålder, men frukten var fortfarande yppig och primär. Jag fick också en känsla av att vinet hade varit stramare och lite mer knutet i sin ungdom, så mitten på 1990-talet var min första spontana idé. Den höll ganska bra, med reservation för åldern, det Platter hade tagit med var en 1988 Grange, ett vin som trots 28 års ålder fortfarande kan anses vara ungdomligt med en god framtidspotential. Vinet vann stort på luftning, jag höll kvar mitt glas i en timma och vinet växte hela tiden i intensitet och nyanser. 
   Vinet intill var mer stilfullt, en aning lite lättare i sin kropp, men det andades på något sätt samma typ av fruktighet även om det hade en något svalare känsla. Tonen av mynta och eukalyptus var mer uttalad än i Grange, men den var ändå subtil. Jag kände mig osäker på Barossa Valley som ursprung, riktigt så varmfruktigt och kraftfullt var inte vinet, Coonawarra eller Victoria eller kanske rent av något annat svalare ursprung kändes rimligt. När ledtråden Clare Valley kom dök den kultbetonade firman AP Birks Wendouree Wines (firmans fullständiga namn, även om de alltid omnämns som Wendouree) upp som ett troligt om än långsökt alternativ eftersom vinerna är så otroligt sällsynta. Firman grundades 1974 men bygger på vingårdar som planterades 1892. Jag har bara druckit deras sällsynta viner ett par gånger och alltid tyckt väldigt mycket om dem. Nu hade vi uppenbarligen ytterligare ett vin från dem i glaset, 2004 Shiraz Mataro, som med sitt inslag av Mataro (Mourvèdre) har gett vinet en läckert blåblommig nyans. Riktigt gott.

Jag själv hade dekanterat en 1994 Napa Valley Cabernet Sauvignon från Joseph Phelps Vineyards, ett vin som upplevdes mycket yngre än väntat. Visst fanns här ett litet stråk av torkade blåbär och även tryffel, men gästerna tyckte ändå att vinet var förhållandevis ungt tack vare den mörka, djupa frukten. Tanninerna stod också kvar intakta, men något mer polerade till stor total elegans. Vinet blev framtaget ur vinkällaren helt spontant, i en perfekt planerad värld hade jag tempererat det bättre och också låtit det få luft i minst en eller hellre två timmar, hade vinet upplevts än mer komplext. Årgången är en av de allra bästa på 1990-talet och med några få undantag (vilket betyder svagare producenter) kommer vinerna att stå kvar och även utvecklas positivt i minst tio eller troligen femton år till.
   Så hade jag återigen vinprovartur och kände med en rustik rödfruktighet, ett visst djupt och en svagt syrlig och diskret men ändå fint givande ton av brettanomyces att nästa vin borde komma från Château Musar i Bekaadalen i Libanon. Att det var Platter som hade tagit med vinet gav mig också en hint om att gissningen kunde stämma. Jag hade både druckit väldigt många årgångar härifrån och även besökt egendomen (tillsammans med Platter en gång i tiden), så jag hade en känsla av att vinet borde vara någonstans mellan 20 och 30 år gammalt. Min gissning landade först på 1988 Château Musar och det var glädjande nog helt rätt. Det är ett gott men kanske en aning annorlunda vin, det har en solsötma men också något rustikt över sig. Det var kul att få dricka det här vinet igen och det var faktiskt ett par gäster som tidigare hyst tvivel om Château Musar men som tyckte att det här var rätt gott.

Mitt i allt det röda är det rätt skönt med något elegant och uppfriskande vitt. Således in i vinkällaren för att plocka fram en god vit bourgogne. Frisk syra och mineralitet är verkligen livgivande. Redan 1611 hade familjefirman Carillon grundats i byn Puligny (först 1879 lade man till vingårdsnamnet Montrachet för att lyfta byns status) och den drevs i generation efter generation i familjen fram till 2009 – året därpå var firman uppdelad i två med François Carillon som den ena nya hälften, den bättre av de två ska tilläggas. Jag hade valt 2012 Puligny-Montrachet Premier Cru Les Perrières, nästan lika mineraliskt stram och frisk som fet och kalkstensjordig. Vinet serverades direkt från vinkällaren vid cirka tolv grader, helt okej för ändamålet som uppiggande nattadryck, men hade jag valt att servera vinet till mat hade jag velat dekantera vinet för att ge det luft och få dess dofter att blomma ut och samtidigt låta en högre temperatur bredda doft- och smakupplevelser.

Dessert stod vi över, istället siktade vi in oss på en ostservering. Det blev den franska St Agur, en grönmögelost av komjölk från Auvergne. Den bröts i små bitar på ett aprikosbröd och garnerades med en österrikisk aprikoskompott, lite krispig friterad jordärtskocka och körsbär inlagda i Chartreuse Vert VEP. Över detta strödde vi till sist lite smulad bakad mörk choklad. Jag tycker alltid att det är mycket roligare att göra en rätt av osten än att servera den som den är (även om det såklart också är gott). Dessutom ville vi med frukten och chokladen göra osten än mer anpassad till portvinet – och det fungerade helt perfekt.

Vi tog ett portvin med viss mognad, 1991 Vintage Port från Grahams, men eftersom 25 år inte är någon ålder för ett portvin upplevde jag fortfarande vinet som ungt. Visst hade tanninerna rundats av en liten aning, men körsbärsfrukten kändes fortfarande primär och vinet har också kvar lite av sin ungdomliga eldighet. Jag hade dekanterat vinet ungefär en timma före serverades och höll det vid ungefär 15 grader, vilket jag tycker är en bra ingångstemperatur vid servering – fem minuter senare är vinet närmast rumstempererat. Vinets sötma mötte vi upp med sötman från aprikoserna och körsbäret och även sältan och den feta texturen i osten. Det lilla inslaget av mörk choklad fångades på ett lyckat doftmöte. Kombinationen var således fulländad!

Därmed var det gastronomiska äventyret till ända, men kalaset levde i allra högsta grad kvar med den flaska 2007 Cristal Brut från Louis Roederer som Cat Woman så generöst bjöd på. Elegant, som alltid, fortfarande ung och mer frisk och primärt citrus- och guläppelfruktig precis som alltid, nästan lite blommig, och helt torr. Det här är precis vad man behöver efter en lång och härlig middag.

Det blev också en liten väldigt sen eftersittning med härliga samtal till skön musik – det är ofta resultatet av långa middagar. Ett källarsvalt, parfymerat och elegant pinotvin från Kalifornien efterfrågades och därför tog jag fram en flaska 2011 Pinot Noir Campbell Ranch Vineyard från den lilla störtsköna firman Anthill Farms, som jag nu har följt i snart tio år. Trion av vinmakare (alla skolade hos pinotspecialisten Williams Selyem) söker finess före kraft, vingården är sval och ligger uppe i Annapolis i den norra delen av Sonoma Coast och årgången är den kallaste någonsin. Inte undra på att vinet var så elegant rödfruktigt, att det hade en så sval och frisk känsla, att det var så blommigt och till och med lite kryddigt, och stramt och mineralisk. Det blev verkligen en god avslutning på en lång, lång kväll och natt.

Som vanligt hade det också blivit en kryddig nattfösare för alla hemvändande gäster, ett glas av den tioårigt lagrade gula Chartreuse Jaune VEP från Les Pères Chartreuses. Så brukar det nämligen bli…

Summering: 13 gäster, 24 viner, 1 sprit och 104 Riedelglas


Inga kommentarer: