Det finns middagar, och så finns det middagar. Eller
rättare sagt, det finns värdar och det finns värdar. När generösa Hansa frågar
om vi har lust att komma över på kalas, då vet man att det blir något alldeles
särskilt. Då tackar man ja, med största tänkbara glädje. Som vanligt gör vi
enligt upplägget att han står för vinet och vi, det vill säga jag och Mr Z,
lagar maten. Den kombinationen är fullkomligt oslagbar. Eftersom vinerna alltid
serveras blint, vet vi ju inte exakt vad som komma skall, men vi kör på säkra
kort med en idé om att första serveringen är vit bourgogne av rang, eller något
i den smakstilen, att andra rätten bör matcha med eleganta röda viner oavsett
det är röd bourgogne eller något annat vin med mognadskomplexitet och att
huvudrätten bör vara smakformgiven till lite fylligare röda viner, oavsett
druvsort och ursprung. Så gjorde vi också nu.
Vi har en härlig
överenskommelse att vi dricker ett gott vin medan vi lagar maten och genom åren
har vi satt upp ett par kriterier för just detta matlagningsvin; 1) det ska
vara vitt, 2) det bör komma från bourgogne, och 3) det ska helst inte ha ett
dubbelnamn. Typ så!
Färgen var något
gyllene halmgul, således ett vin med viss mognad. Hur gammalt vinet var är
otroligt svårt att säga när det kommer till färgen på vit bourgogne, problem
med förtida oxidation gör att vit bourgogne kan anta mogen färg bara inom några
år. Mognad noterades också i doften, som bjöd på en läcker ton av kvitten,
hasselnötter och kanderade citronskal, men det fanns inte en tillstymmelse till
oxidation … bara komplexitet. Också smaken var lika läckert balanserad mellan
mognad och ungdomlig fräschör. Jag gissade på cirka 10-14 års ålder, eller
något sådant, men att det skulle vara den ökentorra och heta årgången 2003
kunde jag inte drömma om. Det här var helt klart den allra vassaste vita
2003:an jag har druckit på många år. Firman hade jag efter ett lite letande i
smakminnet (delvis tack vare en nyans av ekfat) lokaliserat till Domaine
Fontaine-Gagnard och vårt matlagningsvin var således deras 2003 Le Montrachet Grand Cru.
Imponerande! Av firmans totalt 12.00 hektar vingårdsareal ligger 0.08 hektar i
Le Montrachet, den del av vingården som ligger i firmans hemkommun
Chassagne-Montrachet. Det lilla markplätten räcker inte till mer än 300 till
som mest 450 flaskor om året.
Till första rätten serverades tre vita viner, alla med
ett tema som vi snabbt klurade ut – de kom alla tre från samma vingård. Det
första i trion var det allra mest eleganta, silkigt feta och påfallande friska
med en markerade mineralitet och bara en skönjbar ekfatskaraktär. Det växte
konstant med luften det fick i den runda bourgognekupan, tog alltmer för sig
och blev mer och mer imponerande med ett tilltagande djup. Det kändes helt
klart som det yngsta, på sitt sätt oförlöst och lite blygt, ändå med en
enastående fint sammansatt finess. Min första gissning var Etienne Sauzet och
kanske den klassiskt strama årgången 2012, men det var fel. Det korrekta var Domaine
de la Romanée-Conti, vilket först lite grand förvånande mig eftersom
deras två lotter om 0.69 hektar i Chassagne-Montrachet alltid ger ett märkbart
fylligt och djupt vin som i vissa årgångar har tydliga nyanser av aprikos och
vit persika. Dels handlar det om graden av druvornas mognad, dels i det faktum
att stockarna i de två lotterna till största del är cirka 50 respektive 85 år
gamla. Men den purunga och kristallklart rena och supereleganta 2014 Montrachet Grand Cru vi hade i
våra glas blev alltmer övertygande ju längre kvällen fortgick och när jag fem
timmar efter servering provade en sista liten klunk av vinet hade det antagit
en absolut majestätisk skepnad. Och det är som alltid med vinerna från Domaine
de la Romanée-Conti, den finess de alltid har som unga utvecklas med tid och
luft mot det enastående och nyanserat komplexa som domänen har gjort sig känd
för.
En av de firmor som under 2000-talet har imponerat allra
mest på mig när det kommer till utveckling, är négociantfirman Olivier
Leflaive i Puligny-Montrachet. Den stora utvecklingen har kommit för
cirka tio år sedan, då vinmakaren Franck Grux fick ta ett allt större
detaljsansvar över produktionen och det har han gjort med den äran – vinerna
har blivit allt mer eleganta, de har större intensitet och djup, och de har
framför allt slutat drabbas av det stora problemet för vit bourgogne, förtida
oxidation. I tillägg till de egna 20 hektaren vingård och de cirka 25 hektar
man sköter om i olika kontraktsformer, köper man druvor och must av flertalet
odlare man har haft ett långvarigt samarbete med. Man äger 0.26 hektar i
Bâtard-Montrachet och 0.18 hektar i Chevalier-Montrachet men den 2005 Montrachet Grand Cru vi hade fått
serverad kommer från en kontrakterad odlare man har haft ett långvarigt
samarbete med. Trots en ”normal” produktion på bara tre fat om året,
motsvarande 900 flaskor, har jag haft nöjet att både prova och dricka det här
vinet ganska många gånger. Två av de finaste har hittills varit 2002 och 2004,
båda med en fin första mognad, och till och med den besvärande varma 2003 har
bjudit på ett fantastiskt vin som faktiskt fortfarande håller.
Den 2005:a vi ni
hade i våra glas var först en aning knuten, förvisso djup och ganska tät men
väldigt blyg i förhållande till vinerna intill. Jag var väldigt förtjust i
vinet, trodde först att det kom från Domaine Comte Lafon, en liten kryddig
ekfatsnyans och en utsökt fetma men god balans lockade mig dit, samtidigt
tyckte jag att vinet var mer elegant än vad den gissningen var värd. Således
var jag inte alls förvånad när etiketten avtäcktes. Jag skulle gärna se det här
vinet om ett par år igen, för just när det gäller Olivier Leflaive och med
tanke på hur ungt och knutet just det här vinet kändes nu, är jag inte det
minsta orolig för oxidation på ett bra tag.
Det tredje vinet trodde jag faktiskt var en omkring 15-20
år gammal Montrachet från Domaine de la Romanée-Conti – den gyllene färgen, den
tydliga mogna frukttonen av persika och aprikos, kraften och en delikat
hasselnötiga tonen var det jag gick på, tillsammans med tanken på just ålder i
vinet. När den gissningen var fel, låg istället négociantfirman Lucien
le Moine väldigt nära till hands att gissa på, om jag hade hunnit innan
flaskan visades. Vinmakaren Mounir Saoma köper vanligen två fat efter varje
skörd, ett från en lott i Chassagne-Montrachet och ett från en lott i
Puligny-Montrachet och han håller vinet från den senare byn som det mest
eleganta. Vinet är jäst och uppfostrat i hela nya fat, därav den något kryddiga
nyansen av vanilj, kryddpeppar och rostade hasselnötter i den 2010 Montrachet Grand Cru som Hansa
serverade oss. Det var omedelbart det mest imponerande vinet, det som tog oss
med kraft och djup, det som hade störst doft, fetast kropp och längst smak, men
det bjöd också på en rätt fint kalkfet och stram mineralitet. Dock hade det
inte finessen av de två vinerna intill och dessutom kände vi nog alla att trots
att det här var det yngsta av de fyra vinerna från Montrachet vi nu hade framför
oss, var det också det vin av de fyra vi inte vågar rekommendera att man sparar
särskilt mycket längre. Dock var det vansinnigt gott här och nu – och det var
ju faktiskt precis där vi var när vi njöt av det storslagna vinet.
Ett par färska pilgrimsmusslor från Hitra i Norge stektes
i smör och fick en touch av salt och peppar och ett par stänk citronsaft. Till
det en monumental smakrik och djup hummersås, så sanslöst god och klassisk att
vi hade fått Escoffier, Wretman och Wedholm att dansa salsa i sina
gastronomiska himmelriken. Vi hade också lite kött av snökrabba, samt lättkokt
fänkål (en grönsak jag gärna använder till de vita vinerna från
Chassagne-Montrachet, just för den lilla lakritstonen jag också finner i
vinerna) och för vinernas syra skull lite finstrimlat färskt äpplen. Det blev
en fullkomligt magisk kombination.
På tal om enastående kombination – det kom nämligen en
till sådan direkt efter. Vare sig jag eller Mr Z visste ju egentligen hur
vinerna skulle planeras den här kvällen, men vi siktade på en rätt som skulle
matcha som mest medelkraftiga röda viner med någon slags mjuk fruktsötma och
som allra helst skulle ha en mognad. Svamp och tryffel fick bli de komponenter
i maten som skulle möta upp och spegla det mogna. Det blev en liten mellanrätt
med hårt smörstekt karljohansvamp och en kräm av stekt karljohansvamp, denna i
den mån något av vinerna skulle ha en strävhet som behövde rundas av, och till
det smörstekt kalvbräss, vars milda sötma mötte upp vinernas delikata
fruktsötma perfekt. Kanske mest för ögats skull lade jag till lite plockade blad
av brysselkål som hastigt värmdes upp i lite ankfett och stekfettet från
kalvbrässen. Men det som gjorde de mogna vinerna saliga av doft- och smaklycka
var den slösaktiga mängden vintertryffel från Périgord som vi rev över.
Färgen var vackert ljusröd med tegelnyans, jag noterade
att utseendet var lite disigt och att det fanns spår av finkornig fällning.
Doften var tydligt mogen, torkad röd frukt och tobak varvades med multna löv
och skogsgolv och även en ton av tryffel, men jag noterade också en fint rosenblommig
ton som jag upplevde som pigg och vital och därför gjorde mig lite fundersam
till vinets ålder. Jag hade först en känsla av Nebbiolo, men med mogna viner är
det väldigt svårt att tydligt urskilja druvkaraktär, så jag gick på den
burgundiska känslan och fick det bekräftat av den eleganta smaken och de
finstilta tanninerna. Ålder, helt klart, 1960-tal kändes logiskt, och i
Bourgogne borde vinet ha kommit från Gevrey-Chambertin eller kanske Clos de
Vougeot, för grand cru måste det vara
med tanke på kombinationen av ålder och struktur. Jag var hemma till kanske 90
procent i gissningen, men allt satt inte helt bekvämt på plats i den.
Gissningen på
Bourgogne var såklart fel, min allra första känsla borde jag ha hållit mig kvar
vid. Vi var i Piemonte och där hos familjen Gaja, där den unga och
ambitiösa sonen Angelo började arbeta 1961 och inom en ganska snar framtid hade
moderniserat arbetet och lyft kvaliteten och gjort namnet aktat. Men vi var en
liten bit ifrån just det. Det var däremot en helt fantastisk upplevelse att nu
få njuta av Angelos första årgång i firman med vinet 1961 Barbaresco. Jag har faktiskt druckit det en gång tidigare, för
drygt två år sedan, men den här flaskan var mer vital med en finare blommighet
och rödfrukt, men det är definitivt ett moget vin. Gott, och framför allt
fullkomligt perfekt matchat till rätten av karljohansvamp, kalvbräss och
tryffel.
Vinet i glaset intill kom från Mr Z och var både en aning
yngre, något mer spänstigt och mer än så, ganska annorlunda till sin
personlighet trots den tydligt mogna karaktären. Här var jag mycket snabbare
att placera vinet och även göra det korrekt, helt klart en Cabernet Sauvignon
med tydlig mognad från Napa Valley i Kalifornien. Vinet bjöd på en utsökt
mognadskaraktär med en liten mintig nyans i den fortfarande något sötaktiga och
lite torkat plommonliknande frukten, här fanns såklart de jordiga och lite
multna lövtoner och söt cigarrtobak som är så typisk för viner med mognad. Mina
tankar gick till mitten av 1980-talet, men vinet var faktiskt ett litet snäpp
äldre än så.
Vinet kom från Inglenook
Vineyards, som fram till 1964 var en av de mest kvalitetsdrivna och
hyllade vinfirmorna i Kalifornien. Den hade grundats redan 1879 av Gustave
Nibaum (egentligen Gustav Nybom, men ett åländskt klingande namn fungerade inte
särskilt väl kommersiellt) och varit i familjen fram till 1964 då systrarna
Lail sålde egendomen. Robin Lail skulle senare grunda Merryvale med Bill Harlan
och därefter Dominus Estate med Christian Moueix innan hon grundade sin egen
Lail Vineyards. Från 1965 och fram till 2012 var Inglenook faktiskt bara ett
varumärke, som Francis Ford Coppola sedan köpte för att döpa om sin egendom
till – helt logiskt med tanke på att han mellan 1975 och fram till mitten av
2000-talet hade lyckats köpa tillbaka alla de vingårdslotter som Gustave Nibaum
hade ägt. Den 1978 Inglenook Napa Valley
Cabernet Sauvignon vi hade i serverats var dock gjord i en period då
varumärket fortfarande var bra – bara drygt tio år senare började det vattnas
ur till ett billigt bulkmärke. Men denna 1978:a var en ynnest att få serverad –
och Mr Z hade till och med dekanterat den fyra timmar innan vi drack den. Det
var faktiskt turligt, under den tiden hade vinet nämligen vuxit till sig och
vunnit kropp och intensitet.
Kvällens huvudrätt skulle vara smakrik. Jag hade köpt en
riktigt fin välhängd biffrad av en svensk mjölkkossa, putsat den noggrant och
delat den på längden till två fina långa filéer. Dessa stektes runt om i
ankfett tillsammans med fettkappan för doftens och smakens skull. Köttet
bakades i ugnen till 53 grader och fick sedan vila. Vi serverade det med en
klassisk potatiskaka, också den stekt med ankfett eftersom det är så förbaskat gott,
och en sauce bordelaise – alltså en
god rödvinssås med oxmärg. Grönsaker hoppade vi över, såvida man inte räknar
finriven fransk vintertryffel som en grönsak. I så fall hade vi en hel del
grönsaker med på tallriken.
De två första röda biffvinerna hörde ihop, de var
påfallande lika varandra och kändes unga och något knutna. Initialt tyckte jag
faktiskt att frukten var så rik och tät, nästan vinbärsfruktigt söt och med en så
fint balanserad men ändå tydligt sötaktig ekfatskaraktär att jag ville vara i
Napa Valley hos producenter som gör riktigt eleganta viner. Mina två spontana
gissningar var Colgin Cellars och Abreu och jag var rätt nöjd med dem. Till
dess jag grävde ner mig i mitt eget vin intill och sedan gick tillbaka till de
två första vinerna vill säga – då var de mer stramt nyanserade och hade inte
riktigt den yppiga fruktkropp jag först hade noterat. Den här typen av
förflyttningar i uppfattningen om ett vins frukt, fyllighet och struktur är
väldigt vanliga, därför ska man inte låsa sig för snabbt vid vad det kan vara
för vin när man provar dem blint.
Så efter en
liten utflykt mot Bolgheri i Italien var jag fast i Bordeaux och vill där välja
två slott som gör riktigt bra men lite mer koncentrerade viner, dessutom i
ganska unga årgångar. Kanske rent av samma årgång, och så var det. Ibland har
man tur, eller snarare tur kopplad till en med många års erfarenhet god
intuition. Därför landade mitt slutliga svar på appellationen Péssac-Léognan
och sånär som på årgången prickade jag till slut vinerna, den lite stramare och
mer nyanserat fruktiga 2005 Château La
Mission Haut-Brion till vänster och den lite tätare och något mer
imponerande 2005 Château Haut-Brion till
höger. Men hur goda de än var att dricka den här kvällen, är det två viner som
kommer att kräva minst tio års vidare lagring innan de ens börjar öppna upp sig
och visa hur enastående viner de faktiskt är.
Jag själv hade grävt djupt i vinkällaren på Café Rotsunda
och letat fram en unik flaska, ett vin som bara har gjorts 14 gånger sedan
första årgång 1972 och då i regel inte i större upplaga än 900 till 1 200
flaskor varje årgång. Mer än så blir det i regel inte i den svala, blott 0.30
hektar lilla Lake Vineyard på 240 meters höjd Diamond Mountains i nordvästra
Napa Valley. Jag har alltid älskat vinerna från Diamond Creek Vineyards,
som grundades 1972 av den smått legendariska Al Brounstein, som var en av de första
i Nordamerika att definiera begreppet terroir genom att buteljera fyra
cabernetviner från olika men närliggande vingårdslotter. Med tiden blev han
både omtalad och närmast legendarisk, men dessvärre gick han efter 20 års
sjukdom bort 2007 och lämnade egendomen efter sig till hustrun Boots och hennes
son Phillip Ross.
Jag hade
dekanterat vinet ungefär en timma innan det serverades och vi skänkte faktiskt
upp det i en bourgognekupa, vilket inte var så tokigt – vinet hade en
fantastisk doft med lite rödare stråk och till och med en ljuvlig
violpastillblommighet som var superhärlig. Med tanke på att 1999 Cabernet Sauvignon Lake de facto kommer från en vingård uppe i
bergen och en mer klassisk och ganska stram årgång, var det oväntat silkigt och
lent. Och alldeles underbart att dricka nu.
Stilton kan vara en underbar komjölkost, men emellanåt tycker
jag att den har varit för torr och hård. Den här var däremot helt fantastiskt
krämig och fet med en väl avvägd sälta och en fint kryddig ton av blåmöglet.
Osttypen har en historia som sträcker sig tillbaka till 1720-talet, den har
idag ett ursprungsskydd till tre grevskap i England och förekommer i två
varianter, den mindre känd vit och just den här fina blåmögelosten. Vi
serverade osten rumstempererad som den var, bara med ett par söta digestivekex
som passande tillbehör.
Portvinet till var ljuvligt, precis exakt av den sötma
och framför allt mognadskomplexitet som osten förtjänar. Det var ett riktigt
elegant portvin, 1963 Vintage Port
från klassiska Quinta do Noval. I mina anteckningar står kokta jordgubbar,
söta körsbär, fint rostade mandlar och en superb sötma inlindad i en skön
alkoholvärme och sammetslena tanniner. Nog för att man är vida känd för sin
excellenta och fabulöst dyrbara årgångsport Nacional från en liten lott med
oympade gamla stockar, men även deras vanliga vintage port är väl värd att köpa
… och lagra länge!
Eftersom vi inte hade planerat någon dessert, styrde vi
kosan mot den fantastiska samlingen av exklusiv sprit. Där hittade jag bland
annat en vacker grön flaska från Brennerei Rochelt i Österrike, en av
landets allra bästa sprittillverkare med en omfattande produktion av intensivt
väldoftande vattenklara fruktspritsorter som buteljeras utan att filtreras. Det
var deras Quitte jag hade serverats, gjord av handplockad kvitten som har
pressats och jästs och sedan destillerats två gånger i pot stills och därefter tappats i stora glasdamejeanner för att
mogna under sex års tid. Vilken enastående ren och intensiv frukt och vilken
fenomenalt mjukt sötfruktig smak som lyfts av en påfallande eldighet. Ett
utmärkt destillat!
Vid de få tillfällen jag ens kommer i närheten av
tvättäkta flaskor grappa från den episka och kultförklarade hantverksfirman Distilleria
Levi Serafino i Neive, ofta omtalad som Romano Levi, vill jag ta
tillfället i akt och njuta av de rara dropparna. Produktionen var alltid
hantverksmässig, destillationen skedde direkt i pot stills (bara ett par av de idag cirk 140 destillerierna i
Italien gör sin grappa så). Då etiketterna är svåra att tyda, alla var faktiskt
handritade och hade väl inte all önskad information, är jag inte alltid säker
på exakt vad det är jag dricker.
Men vem bryr sig egentligen om det när de olika sorterna
alltid bjuder på en utsökt renhet, en delikat fruktighet med mjuk sötma och den
typiskt komplexa nyans som just destillation med skalen ger. Så det fick helt
enkelt bli ytterligare en grappa från Distilleria Levi Serafino. Att just
den här rackaren hade 50 procents alkoholstyrka var förvånansvärt väl maskerad
av den silkiga och intensiva frukten. Tyvärr gjorde han inte mer än ett par
hundra flaskor som mest av varje sort och redan i hans livstid hade hans grappa
nått kultstatus. Efter att han gick bort 2008 har dessa originalflaskor blivit
extremt dyrbara samlarobjekt.
Och finns det likör från Les Pères Chartreuses i huset,
allra helst det är av gammal sort, kan jag inte låta bli att smaka på en liten
avslutande stänkare. Det fick bli ett glas av den gula och mer eleganta Chartreuse Jaune Tarragona 1973-1985
som avslutning på denna årets sista pangmiddag. En värdig avslutning!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar