Återigen dags för Café Rotsunda Cookalong på Restaurangakademien, där 15 vin- och matglada människor träffas för att under en heldag lära sig mer om hur man arbetar med smak-, känsel- och doftsinnena för att skapa perfekta kombinationer mellan maten och vinet. Och återigen var det fem viner som dukades upp i köket, samma fem viner som förra gången. Nytt var dock att den här dagen handlade om vegetarisk mat (inklusive mejeri) då just det gröna köket har blivit alltmer populärt och efterfrågat de senaste åren.
Det intressanta
är att vi ofta talar om huvudråvaran när vi kombinerar vinet till maten. Vi
söker således särskilda viner till fisk, andra till kött, några speciella till
vilt och helt andra viner till ost och dessert. Men det vegetariska då? Det
pratar vi mer sällan om och därmed verkar folk i största allmänhet känna sig
osäkra på vilka vintyper som passar bra till den typen av mat. Om det nu är så
annorlunda mat än vad vi tror. För helt ärligt, vegetarisk mat är ur ett
vinperspektiv inte särskilt annorlunda än annan mat.
Tre saker kan
man dock behöva ta hänsyn till, 1) det finns mer bitterämnen i grönsaker,
sallader och örter än i andra råvaror, 2) många grönsaker har en tydligare
sötma än vad fisk, fågel och kött har, och 3) det kan finnas en del oxalsyra i
vissa grönsaker som kan förstärka en viss beska i vinet. För att råda bot på
dessa (för vinet) bekymmer, bör man alltid vara särskilt noga med tillagning
och/eller smaksättning av råvarorna. Det skulle bli dagens enda lilla huvudbry
för matlagarna.
Som första vin hade jag valt ett riktigt skolboksexempel
på druvsorten Sauvignon Blanc, stort och intensivt aromatiskt till doften med
toner av gröna äpplen, lime, vinbärsblad, fläder, gröna ärter och sparris. Den
här typen av vin hittar man på flera ställen i världen, men ingenstans är den
så tydlig som i Marlborough längst upp i nordöst på Sydön på Nya Zeeland. Vinet
kom från Greywacke, en förstklassig firma som etablerades
av vinmakaren Kevin Judd som på 1980-talet hade gjort sig känd som en av de
bästa vinproducenterna i Marlborough genom sin firma Cloudy Bay. Nu hade vi
hans 2015 Wild Sauvignon. Men det är
ett vin som skiljer sig från de allra flesta sauvignonviner i Marlborough genom
att hälften av musten är jäst i äldre franska ekfat för att ge vinet en lite
lenare och rundare textur, dessutom har just den fraktionen av vinet genomgått
malolaktisk jäsning (en process där hårdare äppelsyra omvandlas till mjukare
mjölksyra), något som nyzeeländska sauvignonviner annars aldrig genomgår. Också
det har bidragit till en lite fetare kropp och mjukare smak. Alltjämt är det
här ett skolboksexempel på Sauvignon Blanc från Nya Zeeland, men ett lite
elegantare och rikare sådant. Och riktigt gott!
Rätten skulle vara lätt till som mest medelkraftig,
smakmässigt bygga mer på syra och sälta än sötma och gärna ha toner av
klorofyll – allt detta för att spegla vinets friska smak och aromatiskt gröna
nyanser. Grunden i rätten var tunt skuren fänkål som hade marinerats i
citronsaft, sparrisolja och salt under en kvart innan servering. På så sätt
upphävdes fänkålens råa beska samtidigt som man behöll dess krispiga råa
textur. Till det en kräm av crèmefraiche och getost med ett litet inslag av
persilja och svartpeppar och det var bland annat i krämen som man jobbade
ordentligt med smaksättningen av citronsaft (mycket mer än vad gruppen först trodde
var möjligt) för att nå upp till vinets höga syranivå. Som garnityr lade man
till lite råstekt grön sparris och rostade finhackade Marconamandlar, bara för
att de är så vansinnigt goda. Det hela blev väldigt lyckat, inte bara vackert
och gott och också perfekt smakbalanserat – och den huvudsakliga anledningen
till det var just den perfekt avvägda balansen mellan syran i maten och vinet.
Firman David and Nadia grundades 2010, året
efter att studievännerna David Sadie och Nadia hade gift sig. Att Davids
efternamn klingar bekant och förtroendeingivande beror såklart på landets stora
stjärna Eben Sadie, men de två är faktiskt inte alls släkt med varandra. Det unga
paret gjorde till en början vinerna på fritiden, vid sidan om sina heltidsjobb,
och David, som hade studerat vitikultur och oenologi, tog hand om huvudansvaret
för vinframställningen. Efter tre års dubbelarbete kunde han från 2013 ägna sig
på heltid åt den egna firman. Hand fru Nadia, som också är utbildad inom
vitikultur, anslöt på heltid först 2016. Filosofin är att arbeta så naturligt
som möjligt, där är det ekologiska vingårdar som gäller. Man föredrar äldre och
lågavkastande stockar i magra jordar.
Härifrån hade vi vinet 2016 Aristargos, en intressant cuvée av 50 procent Chenin Blanc, 20 procent Viognier, tolv procent Roussanne, tio procent Sémillon och åtta procent Clairette från vingårdar i Swartland. Musten är jäst med sin naturliga jäst i äldre franska ekfat, för Sémillon har man tillämpat ett par dagars skaljäsning. Det har resulterat i en elegant och något stenig doft – mer jordighet än druva faktiskt – med en finstämd nyans av citronskal, gula stenfrukter och vita blommor och tacksamt befriad från vanilj och rostade toner från ekfat. Det är elegant och komplext i sin mångnyanserade form. Smaken är precis lika tjusig, väl balanserad och både fruktig, len och fet med en fin men inte påfallande frisk syra, dock med en fin mineralitet som ger vinet fräschör.
Härifrån hade vi vinet 2016 Aristargos, en intressant cuvée av 50 procent Chenin Blanc, 20 procent Viognier, tolv procent Roussanne, tio procent Sémillon och åtta procent Clairette från vingårdar i Swartland. Musten är jäst med sin naturliga jäst i äldre franska ekfat, för Sémillon har man tillämpat ett par dagars skaljäsning. Det har resulterat i en elegant och något stenig doft – mer jordighet än druva faktiskt – med en finstämd nyans av citronskal, gula stenfrukter och vita blommor och tacksamt befriad från vanilj och rostade toner från ekfat. Det är elegant och komplext i sin mångnyanserade form. Smaken är precis lika tjusig, väl balanserad och både fruktig, len och fet med en fin men inte påfallande frisk syra, dock med en fin mineralitet som ger vinet fräschör.
Istället för en sammansatt rätt valde gruppen till det
sydafrikanska vinet att göra en tallrik med fyra olika komponenter. Den ena
delen var ugnsbakade morötter, palsternacka och paprika med smak av timjan,
salt och peppar där just rotsakssötman skulle vara vägen till vinets
fruktighet. Även om det inte var en särskilt inspirerande eller nydanande rätt fungerade
den bra till vinet och dess fruktighet, särskilt när man tog lite av såsen till
– en sås man hade gjort av crèmefraiche med gräslök, salt, peppar och lite
rostade hasselnötter från Piemonte.
Den andra delen
av rätten var en krispig sallad av strimlad vitkål och morot som hade blandats
med lite äppelcidervinäger, salt och socker. Det var också en bra kombination,
men den kändes lite tråkig som rätt betraktat och ska hellre ses som ett
tillbehör till något än som en egen rätt. Därför blev det bättre och mer
fulländat när man blandade de ugnsrostade rotsakerna med kålsalladen och tog
lite av såsen till.
Slutligen en grönsakssallad
med tomat, sockerärter och schalottenlök – också det en rätt som mer kan ses
som ett tillbehör och egentligen inte behövdes i den här serveringen.
Visst satt
smakerna i maten rätt till vinerna, men jag hade nog hellre sett att man hade
skapat en rätt som var en slags helhet, där varje komponent kändes som en
naturlig del av något större.
En druvsort som är ganska och därmed mindre känd för
gemene vindrickare är Viognier. Det är en druvsort som troligen har sitt
verkliga ursprung i norra Grekland men som har kommit till norra Rhônedalen med
romarna. Där odlas den primärt i appellationen Condrieu och ger underbart
gulfruktiga, något kryddiga och fint blommiga viner med mjuk syra men fin
mineralitet och med en god kropp som ofta bjuder på en liten mineralkänsla. Det
här vinet kommer inte riktigt därifrån, utan från vingårdar på platån ovanför
den branta sluttningen där ursprunget har status som lantvin, Collines
Rhodaniennes. Sett till regelverket är det ett enklare ursprung, men Yves
Cuilleron är en av de bästa vinmakarna i genren och gör ett alldeles ljuvligt,
högklassigt och elegant vin med sin 2016 Viognier Les Vignes d’à Côté. För
att bevara maximal finess och renhet och skapa den elegans som druvan kan ge,
har musten jästs i ståltankar vid låg temperatur och därefter har vinet dragits
över till framför allt neutrala ekfat för sex månaders sval lagring. Resultatet
är precis lika skolboksmässigt riktigt som lyckat och gott.
”Alla verkar gilla vin med syra, så en tanke var att
försöka lyfta syran i vinet genom att matcha vinet med sötma i maten”,
resonerade man, och det kändes som en fin tanke.
Tillbaka till
grundbalansen. För att matcha vinets fruktighet valde man att göra en puré av
morot och palsternacka som kokades i saltat vatten och sedan mixades slät
tillsammans med stekt röd paprika. Dessutom hade man lite finskurna sockerärter
(jag hade gärna sett mer av dem på tallrikarna) som hade marinerats hastigt med
citronsaft och salt, den typen av smaksättning är ett fint sätt att hantera råa
grönsaker på.
Tuggmotståndet
och den matiga delen av rätten var stora buketter av blomkål som råstektes i olivolja
och sedan lades ner i en dressing av olja och citron för att ge smak och även
lyfta rättens fräschör. Slutligen lite späda bondbönor och rostade hasselnötter
från Piemonte. Det blev också en utmärkt smakbalanserad matchning till vinet.
En annan aspekt på rätten var kombinationen av mjuk puré, tuggmotstånd i
blomkålen och en krispig känsla av nötterna. Bravo!
Så gick vi över till rött vin, från Piemonte i norra
Italien och där den framstående firman Braida, som under ledning av Giacomo
Bologna redan på 1980-talet stack ut som en av de allra bästa producenterna av
druvsorten Barbera. En av de saker man gjorde var att plantera Barbera i
väldigt bra lägen, arbeta i vingården mot ett mognad i druvorna som var högre
för att ge vinerna en rikare kropp, mer generös fruktighet och både syra och
strävhet som är mer integrerade och eleganta. I detta har man verkligen
lyckats. Idag gör familjen flera exklusiva toppviner som har nått ett
världsrykte, men också några som är mycket billigare.
Vinet 2016
Barbera d’Asti Montebruna kommer från vingårdsläget Montebruna och det är
jäst i ståltankar och sedan lagrat under ett år i 2 000 till 5 500
liter stora slavonska ekfat. Det har en stor och härligt körsbärsaromatisk
fruktighet som tangerar solsötma utan att vinet i något avseende är sött. Det
har en god kropp och mjukt textur samt en syra som är mer finlemmad än i
genomsnittet av italienska barberaviner. För priset (179 kronor) är det ett
riktigt bra vin.
Rätten till barberavinet byggdes från en kräm av stora vita bönor och
kikärter som mixades med lite färsk getost, citronsaft och mjölk och sedan fick
en smaksättning av salt, peppar och timjan. Det var krämen som skulle möta upp
vinets goda fruktkropp och intensitet. Till det små ugnsbakade tomater vars
roll dels var det visuella med vacker gul och röd färg, dels gav de en fin syra
som helt perfekt matchade den syra som vinet har. Lite grön färg från bondbönor
och haricot verts tillförde både utseendet och en krispig textur i rätten.
Slutligen lite smörstekt shiitakesvamp för att öka smakrikedomen i rätten. I
den här rätten hade alla komponenter sina givna plats och samspelet fungerade
utmärkt!
Det sista vinet var mörkare och tätare och hade dessutom en tydligare
strävhet. Det kom från det idag 21 390
hektar stora distriktet Ribera del Duero som är det främsta och mest berömda
distriktet i Castilla y León i norra Spanien. Allra mest känt har distriktet
blivit för anrika firmor som Bodegas Vega Sicilia, kooperativet Protos (som
grundades 1927) och toppfirmor som Bodegas Alejandro Fernandez och Bodegas
Hermanos Perez Pasquas. Grannen till Bodegas Vega Sicilia har levt ett mer
stillsamt liv, trots en historia som tar oss tillbaka till 1300-talet. Finca
Villacreces fick nytt liv, och ett starkt nytt
sådant, när krögaren Gonzalo Antón köpte egendomen 2003 och lade ner stora
summor och stor möda på att renovera vingårdarna och vineriet. Idag har man 64
hektar vingård som till allra största del är planterad med Tempranillo med
mindre inslag av Cabernet Sauvignon och även Merlot – en idé som kom med
Bodegas Vega Sicilia redan i mitten av 1800-talet när ägaren Don Eloy Lecanda y
Chaves inspirerades av vinslotten i Bordeaux. Tio procent av Bordeauxdruvor har
lagt en extra stämma i 2015 Finca Villacreces och dess djupa, mörka, nästan lite bläckiga, mineraliska
och supereleganta spanska Tempranillofrukten. De franska ekfaten ger ett
komplext inslag i den härliga helheten, men trots sina drygt fyra år är vinet
fortfarande ungt. Här behövde man arbeta med maten för att fånga kraften och
tämja lite av strävheten.
Om jag
nu skulle drista mig till att lyfta fram bara en rätt, kanske min röst skulle
falla på den här. Den hade egentligen allt, plus att det tack vare sitt sting
också provocerade vinet en liten aning. Bara till sitt yttre var det en väldigt
fin rätt i idé och färgsättningen och den var perfekt presenterad på en mörk
stengodstallrik. För att fånga upp vinets kraft och fyllighet valde man svamp
som dominerande råvara och för att lyfta rättens smakintensitet stektes den.
Det var dels en king oyster (stilmässigt
och till sin konsistens påminner den om karljohansvamp) som delades på längden och
stektes i smör med salt och peppar som smaksättning, dels var det en skivad
portobellochampinjon som stektes i olja och smör och smaksattes lätt med salt,
peppar och lite rökt paprikapulver. Tanken med den rökta paprikan var att ge
rätten en liten spansk touch. För att få en lite matigare känsla i rätten lade
man till tärningar av rotselleri som råstektes och även en bukett av broccoli
som råstektes med krossad vitlök och färsk timjan.
Det provocerande inslaget var såsen, för
chilehetta och sträva röda viner är i grunden inte den mest lyckade
kombinationen. Man tog Ancho, en torkad chile av typen Poblano som har en
komplex doft av torkade plommon och fin tobak och en styrka kring 1 500
till 2 000 Scovillegrader. Således är den inte påtagligt kryddhet såvida
man inte låter kärnorna följa med. Man smörstekta finskuren lök och lite
krossad vitlök och lade sedan ner några torkade chilefrukter, slog på vatten
och lät det sjuda ett par minuter. Sedan fick allt svalna och under tiden
mjuknade chilen allt mer. Detta mixades sedan till något man kallas mole, en fint kryddhet, söt och
nyanserad kräm som man kan använda på många sätt. Vi valde att blanda den med
syrlig crèmefraiche för att runda av hettan och få en fint balanserad sås. Salt
och lite citronjuice var det enda man smaksatte såsen med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar