Dags för vårens tredje cookalong på Restaurangakademien.
Samma viner som förra gången i februari, men nya kursdeltagare och därmed helt
nya idéer. Just det senare gör varje kurs unik och precis lika rolig som den förra
– jag vet nämligen aldrig vilka gastronomiska skapelser som ska komma ut ur
varje grupp. Som vanligt börjar vi med ett par timmars grundkurs i smak- och
känselsinne, två viktiga grunder för att förstå maten och drycken, men också samspelet
mellan maten och drycken. Därefter tar vi oss in i köket och skrider till
verket för att under knappt två timmars tid hitta på och laga upp matchande
rätter till fem viner. Superkul är det och supergott blir det.
Som första vin hade jag valt ett riktigt skolboksexempel
på druvsorten Sauvignon Blanc, stort och intensivt aromatiskt till doften med
toner av gröna äpplen, lime, vinbärsblad, fläder, gröna ärter och sparris. Den
här typen av vin hittar man på flera ställen i världen, men ingenstans är den
så tydlig som i Marlborough längst upp i nordöst på Sydön på Nya Zeeland. Vinet
kom från Greywacke, en förstklassig firma som etablerades
av vinmakaren Kevin Judd som på 1980-talet hade gjort sig känd som en av de
bästa vinproducenterna i Marlborough genom sin firma Cloudy Bay. Nu hade vi
hans 2015 Wild Sauvignon. Men det är
ett vin som skiljer sig från de allra flesta sauvignonviner i Marlborough genom
att hälften av musten är jäst i äldre franska ekfat för att ge vinet en lite
lenare och rundare textur, dessutom har just den fraktionen av vinet genomgått
malolaktisk jäsning (en process där hårdare äppelsyra omvandlas till mjukare
mjölksyra), något som nyzeeländska sauvignonviner annars aldrig genomgår. Också
det har bidragit till en lite fetare kropp och mjukare smak. Alltjämt är det
här ett skolboksexempel på Sauvignon Blanc från Nya Zeeland, men ett lite
elegantare och rikare sådant. Och riktigt gott!
Med vår i luften och den första vita sparrisen i
råvarukorgen tog grupp Sauvignon Blanc ett snabbt och direkt grepp om denna
vårliga delikatess. Sparris och Sauvignon Blanc är oftast en riktigt fin
kombination, särskilt när man förstärker attributen i maträtten till vinets
egna aromatiska karaktärer. Den vita sparrisen skalades och kokades till fin
kärna i saltat vatten, detta gjordes god tid i förväg, och sparrisen ljummades sedan
bara hastigt upp i smör och fick en sista smaksättning med salt, peppar och
citronsaft. För ögats skull kompletterades den vita sparrisen med grön sparris,
denna inte skalad och dessutom sotad i stekpanna. Till detta hörde en syrlig
och påfallande aromatisk kall sås av färskt grön paprika, en liten smörsauterad
schalottenlök, ganska mycket citronsaft för att möta upp vinets syra,
crèmefraiche för texturens skull och massor av basilika samt lite riven
parmesanost (allt detta mixades samman) för sältans skull. Både paprikan och
basilikan mötte upp vinets fina parfym, som var närmast identisk, på ett
utmärkt sätt. Lite krispig ugnstorkad parmaskinka gav rätten en fin sälta.
Firman David and Nadia grundades 2010, året
efter att studievännerna David Sadie och Nadia hade gift sig. Att Davids
efternamn klingar bekant och förtroendeingivande beror såklart på landets stora
stjärna Eben Sadie, men de två är faktiskt inte alls släkt med varandra. Det
unga paret gjorde till en början vinerna på fritiden, vid sidan om sina
heltidsjobb, och David, som hade studerat vitikultur och oenologi, tog hand om
huvudansvaret för vinframställningen. Efter tre års dubbelarbete kunde han från
2013 ägna sig på heltid åt den egna firman. Hand fru Nadia, som också är
utbildad inom vitikultur, anslöt på heltid först 2016. Filosofin är att arbeta
så naturligt som möjligt, där är det ekologiska vingårdar som gäller. Man
föredrar äldre och lågavkastande stockar i magra jordar.
Härifrån hade vi vinet 2016 Aristargos, en intressant cuvée av 50 procent Chenin Blanc, 20 procent Viognier, tolv procent Roussanne, tio procent Sémillon och åtta procent Clairette från vingårdar i Swartland. Musten är jäst med sin naturliga jäst i äldre franska ekfat, för Sémillon har man tillämpat ett par dagars skaljäsning. Det har resulterat i en elegant och något stenig doft – mer jordighet än druva faktiskt – med en finstämd nyans av citronskal, gula stenfrukter och vita blommor och tacksamt befriad från vanilj och rostade toner från ekfat. Det är elegant och komplext i sin mångnyanserade form. Smaken är precis lika tjusig, väl balanserad och både fruktig, len och fet med en fin men inte påfallande frisk syra, dock med en fin mineralitet som ger vinet fräschör.
Den här gruppen spanade in de stora filéerna av skrei, som är i säsong just nu. De skars i fina bitar som saltades och pepprades och sedan stektes hastigt runt om för att ge färg, men utan att fisken blev färdig. Detta gjorde man en timma innan fisken skulle serveras, det är nämligen så man gör på restaurang vid större beställningar och det är så man borde göra hemma när man vill vara ”gäst på sin egen fest” och inte tillbringa all tid i köket när gästerna sitter till bords. Omkring fem minuter (kanske tio i en hemmaugn) innan rätten skulle serveras kördes fisken in i ugn, 110 grader körde vi den på, för att bakas till en innertemperatur på 42 grader. Till det gjordes en fin sås av ostronspad, fiskfond, vitt vin och grädde, den hade vi kokat färdig i god tid innan servering, och den fick en smaksättning med citronsaft för att lyfta såsens syra till den nivå av syra som vinet har. På den stekta fiskfilén lades lite smörslungad strimlad savojkål som bara hade fått en smaksättning av salt och peppar. Det hela toppades med ostron som hade panerats vetemjöl, vispad ägg och slutningen panko (ett japanskt grovrivet ströbröd som ger en luftigare och krispigare panad) och sedan friteras. Det tar bara tio sekunder att fritera ostronen färdiga i 170 graders olja.
Härifrån hade vi vinet 2016 Aristargos, en intressant cuvée av 50 procent Chenin Blanc, 20 procent Viognier, tolv procent Roussanne, tio procent Sémillon och åtta procent Clairette från vingårdar i Swartland. Musten är jäst med sin naturliga jäst i äldre franska ekfat, för Sémillon har man tillämpat ett par dagars skaljäsning. Det har resulterat i en elegant och något stenig doft – mer jordighet än druva faktiskt – med en finstämd nyans av citronskal, gula stenfrukter och vita blommor och tacksamt befriad från vanilj och rostade toner från ekfat. Det är elegant och komplext i sin mångnyanserade form. Smaken är precis lika tjusig, väl balanserad och både fruktig, len och fet med en fin men inte påfallande frisk syra, dock med en fin mineralitet som ger vinet fräschör.
Den här gruppen spanade in de stora filéerna av skrei, som är i säsong just nu. De skars i fina bitar som saltades och pepprades och sedan stektes hastigt runt om för att ge färg, men utan att fisken blev färdig. Detta gjorde man en timma innan fisken skulle serveras, det är nämligen så man gör på restaurang vid större beställningar och det är så man borde göra hemma när man vill vara ”gäst på sin egen fest” och inte tillbringa all tid i köket när gästerna sitter till bords. Omkring fem minuter (kanske tio i en hemmaugn) innan rätten skulle serveras kördes fisken in i ugn, 110 grader körde vi den på, för att bakas till en innertemperatur på 42 grader. Till det gjordes en fin sås av ostronspad, fiskfond, vitt vin och grädde, den hade vi kokat färdig i god tid innan servering, och den fick en smaksättning med citronsaft för att lyfta såsens syra till den nivå av syra som vinet har. På den stekta fiskfilén lades lite smörslungad strimlad savojkål som bara hade fått en smaksättning av salt och peppar. Det hela toppades med ostron som hade panerats vetemjöl, vispad ägg och slutningen panko (ett japanskt grovrivet ströbröd som ger en luftigare och krispigare panad) och sedan friteras. Det tar bara tio sekunder att fritera ostronen färdiga i 170 graders olja.
En druvsort som är ganska och därmed mindre känd för
gemene vindrickare är Viognier. Det är en druvsort som troligen har sitt verkliga
ursprung i norra Grekland men som har kommit till norra Rhônedalen med romarna.
Där odlas den primärt i appellationen Condrieu och ger underbart gulfruktiga,
något kryddiga och fint blommiga viner med mjuk syra men fin mineralitet och
med en god kropp som ofta bjuder på en liten mineralkänsla. Det här vinet
kommer inte riktigt därifrån, utan från vingårdar på platån ovanför den branta
sluttningen där ursprunget har status som lantvin, Collines Rhodaniennes. Sett
till regelverket är det ett enklare ursprung, men Yves Cuilleron är en av
de bästa vinmakarna i genren och gör ett alldeles ljuvligt, högklassigt och
elegant vin med sin 2015 Viognier Les
Vignes d’à Côté. För att bevara
maximal finess och renhet och skapa den elegans som druvan kan ge, har musten
jästs i ståltankar vid låg temperatur och därefter har vinet dragits över till
framför allt neutrala ekfat för sex månaders sval lagring. Resultatet är precis
lika skolboksmässigt riktigt som lyckat och gott.
Nästa rätt fick en svagt ”asiatisk touch” tack vare
sesamoljan och de rostade sesamfröna som fick ge smak åt en sallad av morot och
purjolök. Grönsakerna hade skurits i tändsticksfina strimlor och lagts i
iskallt vatten för att bli riktigt krispiga och dessutom laka ur de lite fräna
tonerna i löken (så gott som all form av rå lök är en styggelse för vin).
Precis innan servering silades vattnet bort och sedan smaksattes grönsakerna
med salt och citronsaft, samt sesam. Vi upplevde att sesamoljan tog över vinets
fina fruktighet en liten aning, en rekommendation är därför att vara försiktig
med mängden sesamolja och gärna blanda ut den med lite mildare rapsolja.
Salladen
kompletterades med kokta och hastigt smörslungade havskräftstjärtar. Skalen
slängde vi såklart inte, vi rostade dem i en stor och djup stekpanna med mycket
rapsolja i. Tanken var att laka ur så mycket doft, smak och färg ur skalen som
möjligt och skalen fick sedan ligga kvar i oljan tills allt hade kallnat. Då
silades skalen bort och av oljan slogs sedan en riktigt god majonnäs som fick
en fin rosaröd färg och en intensiv skaldjursfärg. Hade man velat hade man
kunnat spetsa smaken med chile, det hade också vinet klarat av, nu gjordes
smaksättningen istället med salt, peppar och citronsaft. Något distinkt syra behövdes
inte eftersom vinet inte hade någon tydlig syra.
Så gick vi över till rött vin, från Piemonte i norra
Italien och där den framstående firman Braida, som under ledning av Giacomo
Bologna redan på 1980-talet stack ut som en av de allra bästa producenterna av
druvsorten Barbera. En av de saker man gjorde var att plantera Barbera i
väldigt bra lägen, arbeta i vingården mot ett mognad i druvorna som var högre
för att ge vinerna en rikare kropp, mer generös fruktighet och både syra och
strävhet som är mer integrerade och eleganta. I detta har man verkligen
lyckats. Idag gör familjen flera exklusiva toppviner som har nått ett
världsrykte, men också några som är mycket billigare.
Vinet 2016
Barbera d’Asti Montebruna kommer från vingårdsläget Montebruna och det är
jäst i ståltankar och sedan lagrat under ett år i 2 000 till 5 500
liter stora slavonska ekfat. Det har en stor och härligt körsbärsaromatisk
fruktighet som tangerar solsötma utan att vinet i något avseende är sött. Det
har en god kropp och mjukt textur samt en syra som är mer finlemmad än i
genomsnittet av italienska barberaviner. För priset (179 kronor) är det ett
riktigt bra vin.
Då man inte
upplevde att vinet hade någon tydlig strävhet, behövde man inte ta hänsyn till
en sådan. Däremot fanns det en fin syra och en god fruktighet i vinet – dessa
två aspekter skulle man tänka på när man skapade maten. Det fick bli
lammkotlettrad här, stekta runt om och bakade i ugnen i med rosmarin till en
kärna på cirka 56 grader. Någon gäst tyckte att det var lite i underkant, men
jag tyckte att köttet var vackert rosastekt och saftigt. Gör som du vill, men
gå inte över 60 grader. Kotlettraden trancherades och kotletterna lades upp på
en halv tomat som hade stekts i olivolja och sedan bakad i ugnen med lite
timjan och vitlök. Någon direkt sås gjorde man inte, det behövdes egentligen
inte, istället gjorde man en puré av kokt rotselleri som mixades slät med smör
och fick en smaksättning av salt, peppar och citron. Ytterligare en liten
detalj, små späda shiitakesvampar hade stekts i smör. Det hel var absolut
underbart – och pricken över i var faktiskt tomatens syra och sötma.
Det sista vinet var mörkare och tätare och hade dessutom en tydligare
strävhet. Det kom från det idag 21 390
hektar stora distriktet Ribera del Duero som är det främsta och mest berömda
distriktet i Castilla y León i norra Spanien. Allra mest känt har distriktet
blivit för anrika firmor som Bodegas Vega Sicilia, kooperativet Protos (som
grundades 1927) och toppfirmor som Bodegas Alejandro Fernandez och Bodegas
Hermanos Perez Pasquas. Grannen till Bodegas Vega Sicilia har levt ett mer
stillsamt liv, trots en historia som tar oss tillbaka till 1300-talet. Finca
Villacreces fick nytt liv, och ett starkt
nytt sådant, när krögaren Gonzalo Antón köpte egendomen 2003 och lade ner stora
summor och stor möda på att renovera vingårdarna och vineriet. Idag har man 64
hektar vingård som till allra största del är planterad med Tempranillo med
mindre inslag av Cabernet Sauvignon och även Merlot – en idé som kom med
Bodegas Vega Sicilia redan i mitten av 1800-talet när ägaren Don Eloy Lecanda y
Chaves inspirerades av vinslotten i Bordeaux. Tio procent av Bordeauxdruvor har
lagt en extra stämma i 2015 Finca Villacreces och dess djupa, mörka, nästan lite bläckiga, mineraliska
och supereleganta spanska Tempranillofrukten. De franska ekfaten ger ett
komplext inslag i den härliga helheten, men trots sina drygt fyra år är vinet
fortfarande ungt. Här behövde man arbeta med maten för att fånga kraften och
tämja lite av strävheten.
Vi kom
att tala om val av huvudråvara när det kom till det här vinet. Trion matlagare
hade först velat ha lammet, lamm och Tempranillo är ju en klassiker, dessutom
upplevde man att lamm var smakrikare än både kalvfärsen och majskycklingen och
att lammet därför skulle matcha det när smakrika vinet bättre. Det viktiga att
förstå är att det faktiskt nästan aldrig är huvudråvaran, det önskade lammet i
det här fallet, som är det viktiga … det viktigaste är alltid rättens
komposition, smakbalans och de tillagningsmetoder som används. Nu valde man
kycklingen och mer precist brösten, de bankades cirka två centimeter tjocka,
saltades och pepprades och stekts sedan i olivolja och smör tillsammans med
några timjankvistar och rosmarinkvistar för doftens skull. Under stekningen
östes kycklingbrösten konstant med stekfettet, ett utmärkt sätt att förhöja
doft och smak och även säkerställa kycklingens saftighet.
Till detta gjorde man två såser, den ena för
att matcha vinets mörka frukt och fina syra, den andra för att fånga upp och
runda av strävheten. Den första såsen var en mörk kycklingfond (vi tog
kycklingskrovet och kycklingputs och fräste i olja tillsammans med lite vitlök,
lök och rotselleri och kokade sedan in det med rött vin och kalvfond till en
smakrik sås) som fick en god smaksättning av mild rödvinsvinäger och salt och
peppar. Den andra var en krämig stuvning av svamp, schalottenlök, vitt vin och grädde
som kokades ihop till en fyllig och tjock sås, som silades av och blandades med
fint skuren smörstekt svamp (champinjon, shiitake och ostronskivling) och lite
finskurna örter. Visst hade det sett tjusigt ut med något grönt eller rött
garnityr av grönsaker, men den här övningen handlade primärt om smak och mötet
med vinet blev helt perfekt, precis enligt ovan beskrivna idé.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar