torsdag 31 december 2009

Årets Bästa 2009
Så har ännu ett år gått, och året har som vanligt inneburit ett par hundra vingårdsbesök, ett par tusen provade viner, och en hel del luncher och middagar på både restauranger och vid privata bord. Att sammanställa en rättvis och noga genomtänkt ”Årets Bästa Lista” är både alltför svårt och tidskrävande, och som vanligt nöjer jag mig med att plocka direkt ur hjärtat och akutminnet. Det känns bättre.

Årets största vita viner
2007 Meursault Premier Cru Perrières

från Comte Lafon
Meursault när den är som bäst, kristallklart i frukt och mineral, med djup och intensitet – men över allt detta en fantastisk finess och balans. Att det dessutom är så oerhört svårt att få till ett besök med Dominique Lafon gjorde den fantastiska och omfattande provningen så speciell att det helt klart var ett av årets mest minnesvärda vinkällarbesök.

2007 Le Montrachet Grand Cru
från Domaine de la Romanée-Conti
Aubert de Villaine sa till mig att han trodde det skulle ta över 10 år innan vinet visar upp sina mest komplexa toner. Sällan har lagring känts så onödig (i mitt tycke), jag gav vinet 98-99 poäng nu – just för sin formidabla excellens. Det är utan jämförelse den bästa Le Montrachet från DRC jag har provat vid så ung ålder, och jag längtar inte ens efter att smaka detta stilfulla, enastående välkalibrerade och komplexa vin om ens fem år, än mindre 10 år. Jag vill ha mer … NU!

2005 l’Ermite Ermitage Blanc
från Chapoutier
Jag har alltid känt en viss tvekan för den påstådda storheten i domänvinerna från Chapoutier, åtminstone när det kommer till hans vita viner från Hermitage. De är kanske vinvärldens mest opålitliga viner – antingen är de oxiderade (oavsett ålder) och rustika, eller alldeles fantastiska. Det här vinet hörde till de senare, och var tveklöst ett av årets allra bästa viner – och ett av tre vita hundrapoängsviner i år. Det är minst sagt ett magiskt vin!

2004 Marcassin Vineyard Chardonnay
från Marcassin
Det finns gott om toppfirmor för Chardonnay i Kalifornien; Kistler, Peter Michael, David Ramey, Kongsgaard och Aubert, för att nämna några. Helt klart hör Marcassin dit, och just det här är ett vin som med tydlighet visar på det. Massiv, intensiv och fet kropp av samma storslagenhet man finner i vinerna från Le Montrachet, och med en stramhet och syra som också påminner om den i dessa – dock med en lite mer kryddig fatton och avsaknad av kalkig mineralitet. Men det är fullkomligt lysande vin som stod sig oförskämt väl i glaset vid 20 grader! Det bästa vita från Marcassin jag har provat!

Årets bästa röda viner
2008 Romanée-Saint-Vivant Grand Cru

från Domaine Sylvain Cathiard
Fortfarande i fat, och därmed egentligen utanför min vanliga strikta ram för att bedöma viner. Men det går inte att hålla detta vin borta från årets toppkvartett. Mitt vinälskande hjärta klarar helt enkelt inte av det. Sånär som på La Tâche och självaste Romanée-Conti (i de flesta årgångar), trodde jag inte att ett bara ett år gammalt fatprov röd bourgogne kunde vara så obeskrivbart sinnligt, silkigt och sensuellt. Jösses vilken precision!

2005 Romanée-Conti Grand Cru
från Domaine de la Romanée-Conti
Känns nästan fånigt självklart att sätta upp detta fulländande vin på den här listan – det är som att slå in en dörr till en friggebod med en tysk Tigertank. Finmekaniken i en röd bourgogne blir aldrig bättre än så här, och det går nog heller inte att pressa ihop lika många rödfruktiga, blommiga, jordiga, animaliska och förföriska doftmolekyler i ett vins doftregistret än vad detta bjuder på. Skulle tro att en gaskromatograf skulle explodera av överhettning om någon körde vinet genom en. Ändå är vinet som mjukaste siden!

2001 Harlan Estate
från Harlan Estate
Igen! Och så kommer det alltid att vara – Harlan Estate är ett av världens mest magiska cabernetviner, och när det vankas toppårgångar som 1994, 1997, 2001, 2004 och 2005 vidgas tårkanalerna. Vinet är fortfarande ungt, men det har nu släppt greppet om sin första fruktchock, och är istället märkvärdigt sensuellt och finpolerat trots sin som vanligt stora kraft. Det här blir bara läckrare och läckrare. I år har det slunkit ner fyra gånger, och totalt kanske tio. Mitt kvalitetspoäng har vandrat från 98-100 poäng varje gång (blint), men smaken har nu nått otroliga 105 poäng!

2005 Ovid
från Ovid
”För att tjäna en liten förmögenhet på vin, krävs att man börjar med en stor”. Så lyder den både vanligt citerade och fullkomligt sanna devisen bakom stora viner. Men det krävs så ofantligt mycket mer än så – det krävs terroir, och ett team som förstår att tolka och respektera denna. Det är precis vad man på nya toppfirman Ovid högt uppe i bergen i Napa Valley har förstått. Andy Erickson (bland annat Screaming Eagle och Dalla Valle) är mind behind, och han ägnar sig inte åt misstag. Det här är idag ett av de allra mest imponerande vinerna i Kalifornien, och det är faktiskt bara första årgången. Snacka om terroir!

Årets stora budgetvin
2005 San Vicente
från Señorio de San Vicente
Allt guld som glimmar, behöver inte vara galet dyrt. Det här är en alldeles fantastisk modern och terroirdriven rioja av 100 procent Tempranillo från familjen Eguren och deras egendom Señorio de San Vicente. Omkring 300 kronor kostar det – och det är lika djupt, elegant och komplext som sina dubbelt så dyra vänner i Rioja.

Årets mest sällsynta
2005, 2001 och 1997 Napa Valley Reserve
från The Napa Valley Reserve
Visst händer det ofta (åtminstone varje vecka) att jag provar exceptionella och även extremt sällsynta viner – det är ju faktiskt en del av arbetet. Men att inom loppet av tre dagar prova tre årgångar av ett av de mest sällsynta viner jag någonsin har hört talas om (sånär som på rara gamla flaskor), det berör även en luttrad vinprovare som mig.
Det här vinet säljs enbart till det fåtalet medlemmar i den superexklusiva klubben The Napa Valley Reserve, där inträdesavgiften ligger på 160 000 dollar! Det här är en cabernet i samma anda som Harlan Estate, inte att förvånas över eftersom Bill Harlan också äger The Napa Valley Reserve, men det har är byggt i en aning lättare och mer strukturerad stil. Och det är förtvivlat gott och komplext! Det är lite av Napa Valleys svar på Château Latour.

Årets omvärdering
Kalifornien 1998
Jaha, så blev då äntligen dags att omvärdera lite gamla fördomar om den svala och generellt sett nerskrivna och därmed svårsålda årgången 1998 i Kalifornien. Nu med drygt tio års mognad börjar vinerna istället för omogen fruktighet, bjuda på viss mogen elegans. Château Montelena, Shafer Hillside Select, Harlan Estate, Mondavi Reserve, Schrader är några av de alldeles utmärkta 1998:or som har runnit ner med stort behag under året.

Årets vinkällarbesök
Domaine Sylvain Cathiard

Bourgogne / Frankrike
Att plocka ut ett av flera hundra besök är svårt, för att inte säga omöjligt, men detta kommer direkt från hjärtat! Tre gånger har jag knackat på dörren – med inbokat besök i agendan – utan att komma in. Denna gång gick allt som det skulle, med råge. Besöket i den helt nybyggda vackra stenvalvskällaren i Vosne-Romanée varade i ett par timmar, och det som sögs upp ur faten var ren magi! Sylvain var på strålande humör, och hela långa vinlistan provades igenom, med Sylvain som en lika detaljerad som ödmjuk kommentator. Jag kommer aldrig glömma det här besöket – och från och med nu är det ett årligt event. Det har vi skakat hand på!

Årets upptäckter
Domaine Bachelet

Bourgogne / Frankrike
Tystlåten på gränsen till blyg tar Denis Bachelet och hans son emot i källaren och visar sina finstämda, delikat fruktaromatiska och av terroir trogna viner från Gevrey-Chambertin. Utan någon tidigare erfarenhet av dem, inser jag att det är bland de mest förtjusande viner jag provade i Bourgogne i år.

Domaine des Croix
Bourgogne / Frankrike
Ung och framåt, och lika detaljfokuserad som dynamisk har David Croix visat att han inte bara hör till den nya generationens stjärnor i Bourgogne. Han har också visat att tiden är mogen att satsa på enskilda premier crus i kring Beaune, något som i stort sett bara de större firmorna har gjort förut – utan att verkligen lyckas lyfta fram den stora kvalitet som såklart finns här såväl som i andra byar i Bourgogne. Tack för David – du har blivit en av mina nya måttstockar i Bourgogne!

De Tierra Vineyards
Monterey / Kalifornien
Upplyftande filosofisk hållning till vinodling och vinmakning, och klassiskt strukturerade viner med markerad ursprungskaraktär och tydlig druva. Och mitt i alltihopa med en lekfull och livsbejakande syn på vad vin egentligen är. Lägger man till de märkvärdigt måttliga priserna ter sig vinerna från De Tierra Vineyards självklara måsten.

Årets mest upplyftande restaurangbesök
Ubuntu
Napa / Kalifornien
Grön magi i Napa Valley! Vilken förbluffande bra och intressant restaurang, och vilka ljuvliga smaker och kompositioner. Mer detaljerad beskrivning under etiketten ”Restauranger USA” härintill.

Yank Sink
San Francisco / Kalifornien
Snabbmat har aldrig varit snabbare. Och riktigt god kinesisk mat har heller aldrig varit godare. Det var inte första gången jag var här, och definitivt inte sista. Mer detaljerad beskrivning under etiketten ”Restauranger USA” härintill.

In Memorium
Michael Jackson
(29 augusti 1958 – 25 juni 2009)
Inte mycket till vinpersonlighet, dock en av de allra största i musikhistorien – och den allra största scenpersonligheten som ännu har beträtt en musikscen. Jag är bara en av hundratals miljoner som har stått framför spegeln och försökt mig på moon-walk och mimat till hans mångtaliga hitlåtar. Som ingen annan inom showbiz har Michael Jackson gett drömmar och hopp till unga inom musik- och dansbranschen, och inspirerat till framsteg inom både dans, musik, musikvideos och show. Han var en av de ledande inom alla dessa discipliner, och sammantaget den största av dem alla.

King of Pop – I love U, and I miss U!

Tack för allt du gav!

2 kommentarer:

Claes Lindquist sa...

Hej Michel,
Goda viner utan tvekan. Fem av dem har slunkit ner i min mun och det är bara att hålla med om att det är stora viner.
Men ack så unga! Själv blir jag mer och mer en man som älskar mogna viner (kanske hänger det ihop med den egna åldern?) På min årets topplista finns det nästan bara viner som är 15 år eller äldre. Och det gäller såväl vita, röda som Champagne.

Här är min topplista med mest gamla, mjuka viner:
Mouton-Rothschild 1986, Montrachet 1966 Jadot, Montrachet 1989 DRC, Montrachet 1973 Jadot, Montrachet 1904 Jadot, Cristal Louis Roederer 1979, Dom Ruinard 1988, Louis Jadot Chambertin Clos de Beze 1947, La Landonne 1998 Guigal, La Landonne 1988 Guigal, La Mouline 1988, Chateauneuf du Pape Clos de Caillou Reserve 2001 och 2007, La Mouline 2005, l'Ermite 2005, Chapoutier, La Tache och Romanee-Conti 2005, Poker Face och

Ja några unga blev det i slutet av listan.

Gott nytt år! Jag hoppas att du fortsätter att blogga. Alltid lika kul att läsa (trots att vinerna är så unga)

Claes

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Hej Claes,

Jag gör allt jag kan för att dricka upp alla unga viner, så killar som du som gillar äldre viner får färre att välja bland!

Nä, skämt åsido - visst gillar jag även mogna viner , och provar en hel del också, men min preferens ligger åt det yngre och mer vitala hållet till.

Flera av vinerna på din lista har jag hunnit med under året också, och egentligen skulle jag väl lagt till 100+ viner till. Svårt att välja...

Kanske borde jag lagt till ett par av La Landonne, och någon La Turque och La Mouline också för den delen.
Kanske ett par av vinerna från de stora "Robert Parker 100 poäng"-provningingen i somras.
Kanske lite fler bordeauxviner.
Och definitivt fler bourgogner.
Eller varför inte någon av de magnifikna äldre sherry jag har provat under året.
Och champagnerna såklart.
För att inte tala om ett antal magiska viner från Raveneau i Chablis.

Ja ... du förstår.