torsdag 9 juli 2009

Bistro de l'Hôtel den 8 juli

På besök i Bourgogne bör man absolut äta lunch eller ännu hellre middag på den utmärkta restaurangen Le Bistro de l'Hôtel i hjärtat av Beaune. Den lilla charmiga krogen ligger alldeles intill Place Carnot ett stenkast från berömda Hotel Dieu (Hospice de Beaune) och ägs av kocken och vinhandlaren Johan Björklund, som också äger och driver det exklusiva Hotel de Beaune alldeles intill (7 små, synnerligen exceptionellt lyxigt inredda rum). Jag försöker gå hit minst en gång varje resa till Bourgogne, och denna kväll blev det tillsammans med en samling goda vinvänner.

Vi började med champagne ur magnum, en NV Premier Brut från Louis Roederer, torr och frisk men med en fin kropp och god längd. Till den fick vi en riktigt god liten munsbit av kalvtartar på en krustad med friterad basilika på toppen.

Moose valde första vinet, en udda och högintressant (och god) 2006 Bourgogne Aligoté från firman Coche-Dury i Mersault (det är helt klart en av de bästa firmorna i Meursault, och även i Bourgogne). Till skillnad från nästan alla viner av den lokala druvan Aligoté jäser Jean-Francois Coche-Dury musten i små ekfat, och lagrar dessutom vinet i hela 18 månader i faten. Vinet får därmed en helt annan textur, bredd, doft och smak än de tankjästa vinerna. Det passade väldigt fint till min förrätt, hjärtat och botten av en stor kronärstkocka som bräserats och serverades med rikligt tunt skivad sommartryffel och en mild gräsig olivolja. Jag provade också terrinen, eller rättare sagt aladåben, av kalvfötter och kalvhuvud, även den spetasad med lite tryffel (Johan Björklund älskar tryffel ... han är en hjälte). Smaken var förvisso mycket god, men tyvärr hade man använt så mycket gelatin att terrinen fick en mycket seg konsistens. Trist.

Medan vi satt och bläddrade i den numera digra vinlistan, där mycket gott finns (men en del priser är alltför saftiga), bjöd köket på en djup tallrik smörstekta kantareller. Moose var återigen snabb att beställa nytt vin, nu ett rött. Det blev en fullkomligt bländande bra 2006 Côte de Nuits Villages från fantastiska familjefirman Domaine Bachelet i Gevrey-Chambertin. Vinet har höga aromatiska toner av röda blommor och syrliga ljusa körsbär, en underbart silkig struktur och fin syra som får en förstärkt känsla av den tydliga mineraltonen. Under den timma vinet får vara kvar i glaset, växer doften till förföriska nivåer. Det är helt enkelt ett underbart vin från en toppfirma!

Till varmrätten valde jag vin. Jag höll mig kvar till samma firma, men valde en 2006 Gevrey-Chambertin Village Vieilles Vignes. Som väntat lite tyngre och djupare, dessutom med tydligare tanniner och längre smak, och det var egentligen lika mäktigt gott - men hade tack vare sin stramare och tyngre struktur färre charmpoäng. Hur som helst var det ett grymt gott vin. Vi fick in varmrätterna, en fin côte de boeuf med grönpepparsås (inte den bästa såsen till vinerna, men ... whatever), en potatispuré med för lite fett för min smak, och fint kokta sommarprimörer.

Medan grabbar tog ost, valde jag fritt från dessertvagnen. Valet föll på en riktigt fin tartelett med färska hallon på en vaniljkräm, och med en sked mycket fin vaniljglass därtill. Tyvärr inget vin ... men det gick bra ändå. Efter desserten återföll jag till de tre vinerna. Dessutom kom ett par vänner förbi och det ledde till att ännu en magnum champagne fick sätta livet till. Och det var såklart gott!

Helt ärligt - maten höll inte den nivå den brukar göra och jag misstänker att det beror på att Johan själv var ledig den här kvällen. Ändå vågar jag rekommendera ett besök här, jag har ätit här mssaor av gånger och alltid varit mer än nöjd med råvaror, tillagning och smaker.

Inga kommentarer: