En dag på jobbet kan te sig väldigt olika beroende på
vilket jobb man har. För min egen del är livet och arbetslivet lika varierat
som den största buffé man kan tänka sig. I och för sig håller jag mig väldigt
ofta på Restaurangakademien i Stockholm, där jag sedan 1998 är huvudlärare på
sommelierutbildningarna, men uppdragen inom utbildning, konsultation för
vinbranschen och restaurangbranschen samt research inom vinbranschen, tar mig
världen över. Den här dagen stod London på arbetsschemat, en provning och intervju
var planerad och med det flyttades skrivstugan till en flygplansstol istället
för till kontoret på Café Rotsunda hemmavid.
Hotel Dorchester
är ett klassiskt hotell med stil och finess mitt i London. Det var här
provningen med viner från Verité i Sonoma skulle äga rum. Verité är en av långt
över dussinet förstklassiga domäner som ingår i det magnifika imperiet Jackson
Family Wines. Vi började med en liten mottagning med små cocktailtilltugg, små
terriner av anka, mousse av kycklinglever, ljummen petit choux fylld med en
syrlig ostkräm och små strutar fyllda med crème fraiche och toppade med
forellrom.
Till det serverades en liten buffé av viner från
familjens imperium och jag siktade mot en 2013
Chardonnay från Capensis med ursprung Western Cape i Sydafrika. Det var ett riktigt
trevligt vin med frisk syra och sval frukt, en nyans av ek utan att i sig vara
ekfatskryddig. Överlag har chardonnayviner runt om i världen blivit elegantare
och det här vinet är ett mycket bra exempel på den friska och försiktigt
vinifierade stil som idag har blivit legio med druvsorten.
Jag provade också ett par pinotviner, bland dem fann jag 2012 Willamette Valley Pinot Noir från
Oregon och den i Sonoma baserade firman La Crema Vineyards vara det bättre.
Frukten var ren och intensiv, tanninerna lena och mycket väl integrerade i den
yppiga fruktkroppen, dessutom fanns här en frisk syra som skänkte en god
fräschör, men jag misstänker att syran var justerad eftersom vinet dessutom
hade en något värmande alkohol i slutet av smaken. Frisk syra och så pass mogen
frukt att man får hög alkohol brukar inte höra ihop, således slutsatsen att
syran var justerad. Nu var vinet helt okej ändå, men det var inte stort.
Den 2012 Pinot Noir jag provade från Cambria
Vineyards i Santa Maria Valley i södra Kalifornien tyckte jag var lite grovhuggen
med en ganska sötaktig frukt och en tyvärr lite väl överdimensionerad
ekfatskostym.
Verité är en firma grundad av Jess Jackson och den
franska vinmakaren Pierre Seillan. De två hade träffats i Bordeaux redan i
början av 1990-talet och även om Jess var lite påstridig och ville få över
Pierre var Pierre inte alls intresserad.
”Men en dag
utmanade han mig, han frågade om jag kunde göra ett vin av Merlot som var lika
bra som vinet från Château Petrus och eftersom jag svarade att jag skulle kunna
göra ett vin som var bättre än så kunde Jess inte släppa tanken”, säger Pierre
och skrattar.
Till slut for
han och hustrun Monique över till Kalifornien, planterade vingården Jackson
Park Vineyard i det något svalare distriktet Bennett Valley med Merlot av samma
klon som odlas på Château Petrus. Det resulterade i ett vin som Jess Jackson
blev så förtjust i att han kallade det ”Verité”, sanningen.
”Vi hade bara
tänkt vara kvar där i ett par år, nu har det gått 20 år och det måste väl ändå
betyda att vi verkligen trivs här”, säger Monique och brister ut i ett varmt
och innerligt skratt.
Att Pierre och
Jess fann varandra och att Pierre och Monique stannade kvar i Kalifornien är
jag mycket tacksam för, vinerna från Verité är inte bara de finaste i Sonoma
County, det hör tveklöst till de allra bästa på temat Bordeauxdruvor i hela
Kalifornien.
Jag har besökt
Verité många gånger och jag har haft den stora ynnesten att prova vinerna med
Pierre lika många gånger. När det nu gavs en möjlighet att prova den senast
lanserade årgången 2012 i London, tog det inte mer än fyra sekunder att
bestämma sig och köpa en flygbiljett.
Det första vinet vi provade från Verité var 2012 La Muse, ett vin av cirka 85
procent Merlot, elva procent Cabernet Franc och fyra procent Malbec från
noggrant väljs ut från de bästa vingårdarna man äger i Alexander Valley
(l’Hermitage, l’Argile, Terre de Feu och Les Puntous) och Chalk Hill (Verité
Vale, intill vineriet). Doften är medelstor och relativt djup, men den bygger
mycket mer på elegans än på kraft precis enligt den franska intention som
vinmakaren Pierre Seillan alltid har. Det finns en liten kryddig fatnyans i
vinet, vinet har uppfostrats i till 85 procent nya franska fat i 15 månader,
men en liten del av den chokladliknande kryddigheten kommer troligen också från
de druvor som har vuxit i de grusigare stenjordarna uppe i bergen. Smaken är
medelfyllig, ung och fortfarande en aning knuten, påfallande frisk och
mineralisk och också den mer elegant än kraftig. Den svagt vegatala gräsigheten
man noterar i frukten bidrar till att vinet har en bordeauxliknande elegans och
i nuläget finns det också en liten kryddighet från faten i slutet av smaken.
Vinerna hade dekanterats lite mer än en timma före
provningen, som sträckte sig över en och en halv timma, och hela tiden kom
vinerna att utvecklas i glasen till det mer eleganta. Den iakttagelsen är värd
att notera, ett vin som står pall för så mycket luft klarar också av en längre
tids lagring. Just nu dricks exempelvis 2001 och 2002 alldeles utmärkt och de
är inte ens fullt mogna, här talar vi om viner som troligen har ett liv som
sträcker sig upp mot 30 år, eller mer.
Att det var mer
struktur i 2012 La Joie från Verité
är såklart inte att undra över, stilen är inspirerad av vinerna från Pauillac
och i cuvéen är det Cabernet Sauvignon som dominerar till 76 procent. Resten
utgörs av tolv procent Merlot, åtta procent Cabernet Franc och fyra procent
Petit Verdot. Druvorna kommer från samma vingårdar som de i La Muse, men i
annan proportion och dessutom lite från l’Ouest du Volcan nedanför Mount St
Helena i Knights Valley. Smaken är också betydligt mer knuten och markerad av
tanniner (dock väldigt fina) och här hittar man också en påfallande läcker mörk
chokladton som enligt Pierre Seillan är allra mest knuten till vingården i
Knights Valley. Trots ungdomen, strukturen och den högre andelen Cabernet
Sauvignon är det här vinet väldigt gott att dricka redan nu, då med än mer ordentlig
luftning och till mat som lite grand rundar av strävheten.
I 2012 Le Désir
från Verité
är doften än mer komplex, också det logiskt eftersom vinet fångar sin finess i
en balans precis mitt emellan de två tidigare vinerna. Cuvéen byggs till 64
procent av Cabernet Franc, 24 procent Merlot, åtta procent Cabernet Franc och
fyra procent Malbec. Den bordeauxiska finessen är än mer uttalad här, det är
ett spektakulärt vin med en läckert rostad nyans, toner av söt cigarrtobak, en
lite syrligare men ändå full mogen vinbärsfrukt, därtill en liten jordighet som
ytterligare ökar nyansrikedomen i vinet. Smaken är fantastisk, rent fruktig och
mycket elegant med en god fräschör, silkeslena men ändå inte blyga tanniner och
med en eftersmak som är minst sagt fantastisk. Det här vinet har en potential
att bli en klassiker!
Att prova ett vin med några års ålder säger inte bara
något om hur ett vin uppför sig i en annan årgång, det visar också vägen ett
vin kan utvecklas med lagring. Således hade man också satt upp 2005 La Joie från Verité för att ge ett
intressant perspektiv. Den här något svalare och påtagligt utdragna årgången
gjordes vinet av 67 procent Cabernet Sauvignon, tolv procent Merlot och
Cabernet Franc vardera, sju procent Petit Verdot och två små procent Malbec.
Doften är medelstor, ganska djup och moget fruktig, men lika stilfull och
klassisk som den i vinerna från 2012 och den är också verkligen läcker. Smaken
är medelfyllig, rent fruktig och elegant med en god fräschör och faktiskt lite
mer uttalade tanniner än i 2012:ans vin och det har en tydlig mineralitet och
trots strukturen en rätt lång eftersmak. Ge vinet fem år till och det kommer
att bli ytterst svårt att placera det i Kalifornien om man så bara har fått ett
litet embryo till tanke på Bordeaux i sitt huvud.
Det är alltid intressant att jämföra storslagna viner med
andra storslagna viner och därför hade panelen satt upp en trio extrema
skrytviner sida vid sida. Det första av dem var det tätaste och fylligaste av
dem alla, det hade en sötma som de andra saknade och en slags jordighet som
ofta är typisk för vinet från Harlan Estate i Oakville, Napa Valley. Visst är 2005 Harlan Estate superläckert, men i jämförelse med de andra vinerna är det här faktiskt
något kraftigare och – förlåt att jag säger det – lite mer grovt tillyxat.
Smaken är fyllig, i alla fall fylligare än de andra, och den är också mer
strukturerad, men det märks också tydligt att druvorna var tydligare mogna när
de skördades och det hade en del toner av torkade plommon i sig!
Vinet intill var
2005 Scarecrow från just Scarecrow,
ett vin gjort av Cabernet Sauvignon från en av de allra äldsta vingårdarna för
Cabernet Sauvignon i Kalifornien – i en liten lott i vingården är stockarna
planterade 1945! Doften är tät, djupt fruktig och också den här intensivt
vinbärskaraktäristisk, men det finns också en ganska tydlig eukalyptusaktig kryddighet
i den som bidrar till en helt annorlunda stil. Smaken är drygt medelfyllig,
fruktig och kanske något värmande av alkohol, men den har också en fin syra och
grusig mineralitet. Dessutom har det en lite rostad nyans av choklad som jag
tyckte var rätt trevlig. Ungt är det också, väldigt ungt, jag skulle ge det tre
till fem år till.
Det är inte ofta man dricker vinerna från Screaming
Eagle Vineyards, men det var fjärde gången jag hade 2005 Screaming Eagle Cabernet Sauvignon
i glaset framför mig. Jag har nog druckit alla årgångar från Screaming Eagle Vineyards
och det finns alltid en typiskt parfymerad och silkig nyans av svarta vinbär i
det här vinet, men det är inte alltigenom saftigt och det har heller inte den
kraften och tanninmässiga strukturen man förväntar sig av ett cabernetvin från
Napa Valley. En detalj jag alltid noterar i vinet härifrån är att det har en
absolut renhet, det var det renast fruktiga och mest parfymerade av alla viner
i provningen, det har också en fin syra och är ytterst finstilt, med fint
polerade tanniner och en lång, ren och mycket elegant eftersmak. Det är
verkligen inte svårt att tycka om vinet från Screaming Eagle Vineyards och vad
man än tycker om den ikoniska kultstatusen, det nästan ouppnåeliga i att hitta
vinet och den oftast sanslösa prislappen på andrahandsmarknaden (från
2 000 till över 4 000 dollar flaskan, medan dess rätta pris från
vineriet snarare är 850 dollar) är det här ett riktigt gott vin.
Efter provningen tog vi en snabb middag, vi tog oss till The Wolseley, ett supersnyggt och skönt
brasserie på 160 Picadilly. Inredningen är klassisk och lika stilfull som
storslagen, det är högt till tak och restaurangen är fylld med ett behagligt
sorl. Här äter man typisk brasseriemat, ostron och skaldjur, grillad fisk,
soppor och små förrätter, grillat kött, sniglar och schnitzel. Vinlistan är
inte stor, den är heller inte direkt imponerande, men man kan hitta ett par
goda viner som känns rimligt prissatta. Middagen hade inte riktigt satt igång,
det satt fortfarande kvar gäster med afternoon
tea.
Bästa köp på vinlistan var en 2006 Corton-Charlemagne Grand Cru från Domaine Bonneau du Martray.
Årgången är inte den allra säkraste, en del nollsexor kan vara lite stumma och
inte alls bjuda på den stringens och fräschör man hoppas på, men håller man sig
på den här nivån brukar det oftast bli bra ändå. Direkt när vinet kom var det
svalt och vid den temperaturen upplevdes vinet ganska stramt, förvisso med en
typisk kalkfetma och med en frukt som drog åt det lite gula och feta. Med luft
skulle vinets doft och kropp öka något i intensitet, men dess mineraliska
kvaliteter skulle bestå.
Ett halvdussin ostron kunde man ju tänka sig, det var ju
ändå ett brasserie och innan vinet hade vunnit kraft och fetma av luft och
temperatur höll det så pass mineraliskt stramt att det säkert skulle matcha de
irländska ostronen perfekt. Jodå, den tesen höll!
För 32 pund kunde man beställa smörstekt piggvar med
spenat och béarnaise, det lät gott. Det var en ganska rejäl portion, två feta
och fint stekta piggvarsfiléer och en ordentlig hög med spenat. Smaklös spenat.
I den mån man ska servera spenat, och det skulle jag aldrig ens i en snedtänd
fantasi göra till mat man ska dricka vin till, då ska det vara ordentligt
smaksatt och ha en god portion smör på sig. Här fick vi sköta smaksättningen
själv och på smörfronten fick vi hålla tillgodo med den smörfeta såsen. Sånär
som på denna gröna och vinovänliga fadäs var fisken alldeles utmärkt och vår
vita bourgogne hade vuxit till sig i flaskan och trivdes alldeles perfekt i
sällskap med fiskens stekyta och såsens fetma, särskilt när man hade fått
pressa lite citronsaft över.
Den ganska snabba middagen rundades av med en delad
varmrätt så att vi skulle stå oss ordentligt på hemredan. Det blev en fint
rosastekt entrecôte med spröd grönsallad, pommes frites och lite mer av den
goda béarnaisesåsen. Att vi drack vitt vin till köttet? Absolut, och det
fungerar alldeles utmärkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar