Helt spontan, beslutad på fem minuter just för att
känslan föll på. Och så midsommardagens kväll då allt i landet Sverige är
stängt och med en påkommen middag som ska stunda på eftermiddagen dagen efter.
Jag har alltid tyckt att Gevalia har gjort kul reklam för ”När du får oväntat
besök”, att man alltid ska kunna stå redo med en god kopp kaffe. Idén är bra,
men jag tycker att den är snål. Jag bjuder hellre på en riktigt god meny med
riktigt goda viner. Därför ser jag till att det alltid finns en välfylld
vinkällare och mängder med goda råvaror i frysen. Den här hastigt påkomna
middagen är precis exakt det min beredskap handlar om.
Charkuterier av
olika slag finns alltid tillgängligt och nu skar jag upp lite rökt älghjärta,
en toskansk salami samt en saltad och med örtkryddor lufttorkad fläsksida (som
var helt fantastisk), dessutom lite 30-månades Comté, ytterligare en slags
nödproviant som alltid finns på Café Rotsunda för stunder när suget blir för
stort.
Då två av vännerna, Pete och fru Cayuse, nyligen har
blivit väldigt förtjusta i Chablis och dess viner, valde jag att skruva av
hatten på en 2012 Chablis Premier Cru
Fourchaume Vieilles Vignes från den superba firman Domaine d’Henri, som just
med 2012 gjorde sin första årgång. Bakom firman står Michel Laroche, minst sagt
en ikon i Chablis, som lämnade sin andel i storfirman Domaine Laroche för att
från familjens egna små vingårdar göra förstklassiga viner. Det blev verkligen
inte mycket vin det första året, men med åren har produktionen successivt
vuxit. Det här vinet kommer från en liten lott planterad 1970 i l’Homme Mort,
som är den nordvästligaste delen av vingårdsläget Fourchaume, och vinet är till
80 procent jäst i ståltankar för renhetens och fräschörens skull och 20 procent
i äldre 228 liter stora ekfat för att ge vinet en ökad textur. Det var inga
svårigheter att placera det friska, eleganta och mineraliska vinet i Chablis,
det är ett skolboksexempel på den komplexitet man ska förvänta sig härifrån,
särskilt i en så klassisk årgång som 2012.
Vi började själva middagen med en ostronsoppa (lite
sauterad schalottenlök, därpå ostronspad, ostron, vitt vin och grädde som får
koka ihop och mixas helt slät) fanns färdig i frysen och kokades upp, fick en
ny smaksättning (det verkar som att en del smaksättning falnar vid förvaring)
med lite vitpeppar och färskpressad citron. För att göra den lilla rätten lite
matigare lade jag lite sotad lax som bara var smaksatt med salt och rivet
citronskal, därtill lite finskuren gräslök som mest var där för färgens skull. Små
pärlor av gurka som hade fått en syrlig smaksättning av citron (för att möta
upp vinets syra med) lades också i soppan, som verkligen kom att passa perfekt
till menyns första vin.
Ett par dagar innan hade vi tillsammans med Pete och
Cayuse druckit två viner från Domaine François Raveneau, en ung
och spänstigt och mycket elegant 2010 Chablis
Grand Cru Valmur som är rättrogen den klassiska årgången och inte ska visa
någon mognad vid bara knappt sju års ålder, och en fullt mogen och fet 1996 Chablis Premier Cru Mont Mains,
som mitt all rikedom och nästan umamisöt musselkaraktär fortfarande hade en
livlig mineralitet och en god syra. Vi var stormförtjusta i båda vinerna och
därför kunde jag inte tänka mig något bättre än att bjuda tillbaka med ett gott
vin från samma producent.
Således hade jag cirka två timmar före servering
dekanterat en fortfarande ung 2008
Chablis Premier Cru Fôret från samma Domaine François Raveneau. Fôret,
där firman har en 0.65 hektar stor lott i den nedre delen av vingården, hör
till det större läget Montmains (varifrån man särbuteljerar det vin vi tidigare
drack från en 0.50 hektar stor lott med över 50 år gamla stockar) och det gör
också Butteaux, från vilken man också gör en särbuteljering från två lotter med
35-60 år gamla stockar om totalt 1.50 hektar. Vill man får man buteljera
samtliga dessa viner som premier cru
Montmains (eller Mont Mains som man skriver här hos Raveneau), men det finns
ett antal odlare som tycker att deras olika vingårdsägor inom detta större läge
ger så pass olika viner att man väljer att buteljera dem separat. Familjen
Raveneau är en av dem.
Det här vinet
var också fortfarande ung och stramt hållet, men det hade börjat få en något
fetare och mer jordigt komplex nyans, något som ofta i de verkligt unga vinerna
vanligen hålls tillbaka av den strama syran och uttalade mineraliteten. Återigen
ett utmärkt vin från denna toppfirma, klassiskt och nyanserat och med lika
mycket stringens som komplexitet. Jag skulle gärna ge vinet minst fem år till
för just ökad komplexitet, men redan nu bjöd det på en underbar doft och smak.
Våra amerikanska vänner ville jag ju skämma bort med
löjrom från Kalix, just för stunden en bristvara hos de leverantörer jag jobbar
med. Tack och lov hade jag tidigare köpt på mig en del – och eftersom löjrom
håller bra i frysen var jag väl rustad för en lyxig smårätt med det norrländska
guldet.
Perfekt mogen
avokado skars i fina bitar och smaksattes med salt, vitpeppar och citronsaft.
Detta lades i botten i en stålring (en sådan som man kan forma maten i vid
uppläggning) och över det lite finskuret krabbkött och räkor blandat med fet
crème fraiche och överst ett rikligt lager med löjrom. Det hela garnerades med
dill. För att få en något krispig textur hade jag också lagt till lite krisp av
smörstekt surdeg (stekt i rikligt med smör, sedan torkat i ett dygn, därefter
mortlat till ett grovt rivebröd) och slutligen ringlades lite dillolja runt om.
Vit bordeaux dricks det alldeles för lite av och det
försöker jag rätta till när tillfälle ges – och det gjorde det nu. Min tanke
var att matcha den feta texturen i avokadon och även krabbröran med ett vin som
bjöd på viss fetma själv. Dessutom ville jag matcha citrussyran i rätten med en
god syra i vinet. Det jag sökte fann jag i det faktiskt ganska smakrika 2010 Château de Fieuzal Blanc från Château
de Fieuzal i Péssac-Léognan. Endast 10 av egendomens totalt 50 hektar
stora vingårdsäga är planterad med gröna druvor, men det är det vita vinet de
är mest kända för. Det här är en cuvée av cirka 70 procent Sauvignon Blanc och
30 procent Sémillon med bara en liten skvätt Muscadelle och musten är, vilket
tydligt noteras i doften, jäst i små ekfat som till viss del är nya. Här möttes
vi nu av en liten mognad, vilket faktiskt överraskade mig en liten aning, men
den diskreta äppelnyansen backades ordentlig upp av honung, gula plommon,
grapefrukt, vita liljor, vanilj och citrus och smaken kändes också påtagligt
pigg. Vanligen brukar jag rekommendera tio till 20 års lagring för bra vit
bordeaux, men det här vinet kändes helt redo att njuta av idag och några år
framöver. Det blev en fin matchning med maten, det är det viktigaste.
Kalvbräss hade jag också i frysen, liksom små fina hattar
av karljohansvamp, två underbara råvaror som jag nu skulle göra en rätt som jag
första gången åt på ett värdshus i Sauternes för drygt 20 år sedan. Brässen var
redan blancherad och putsad, så jag behövde bara skära den i små bitar som
sedan panerades i mjöl, ägg och riktigt fint ströbröd. Sedan stektes brässen i
smör och smaksattes med salt och peppar. Svampen skar i matchande stora bitar
och smörstektes hårt. Inte för att det egentligen behövdes, men jag lade till
en kort sås av syrad grädde med lite Dijonsenap och persilja, mest för att det
är gott och lite grand för färgens skull, samt lite bondbönor för att lysa upp
det hela. Idiotiskt nog glömde jag riva över den australiska vintertryffel jag
hade över från ett kalas häromdagen, den fick jag istället spara till en liten
mysig middag på två tillsammans med Rose. Tack och lov hade jag lite tryffelsky
till en kommande rätt som jag istället (av någon anledning) valde att lägg till
lite av.
Högt ställda förväntningar, men ingen lysande leverans,
tyvärr. Så kan jag nog beskriva den spontana känslan efter att blint och vid
perfekt temperatur på 16 grader ha serverats 2008 Chambolle-Musigny Premier Cru Les Amoureuses från
favoritfirman Domaine Robert Groffier et fils i Morey-Saint-Denis. I den här
fina vingården, som ligger nedanför grand
cru Musigny och räknas som en av de allra bästa vingårdarna på nivån premier cru i Bourgogne, har man en äga
om 1.12 hektar med cirka 30 år gamla stockar. Vinet härifrån brukar sjunga i
flerstämmig kör av fruktighet och blommighet, men den här flaskan var lite
dämpad och mer jordig och därför förstår jag både min egen lilla besvikelse och
mina gästers gissning på ett minst 15 år gammalt vin. Nu var vinet förvisso
läckert och komplext ändå, men jag saknade en del av parfymen och spänsten. Till
maten fungerade vinet dock väldigt bra alldeles oavsett förväntan och leverans,
men det får jag nog snarare tacka karljohansvampen och kalvbrässen för – två
alldeles förträffliga råvaror till bourgogneviner, särskilt om det har viss
mognad.
Inspirationen kom från restaurang Gary Danko i San
Francisco, där jag för kanske åtta nio år sedan åt en underbar kryddig rätt,
marockansk vaktel. Jag tog idén därifrån och gjorde rätten med duvbröst. De
putsades och kryddades med salt, svartpeppar, korianderfrö och spiskummin,
typiskt nordafrikanska kryddor. Sedan stektes brösten och delades. På Gary
Danko hade vaktlarna fyllts, men jag gjorde tillbehören separat. En len
morotskräm blev det (morötter kokades i saltat vatten med korianderfrön och
mixades sedan med smör och olivolja och kryddades med spiskummin, salt,
vitpeppar, lite harissa och lite rökt paprikapulver). Därtill couscous som hade
smaksatts med lite olivolja och kanel, en autentisk kryddning jag lärde mig av
några algeriska kolleger för många år sedan.
Mitt valda vin till rätten av duva vållade ett visst
problem för våra gäster, men det var just därför jag hade valt det. Att jag
valde ett vin av Syrah berodde på att jag hade druckit den typen av vin till
rätten på Gary Danko, men jag ville inte välja ett amerikanskt vin (som jag då
hade druckit) eftersom det skulle bli för lätt att dra tanken och gissningen
just till Kalifornien eller Washington State. Jag ville heller inte välja
Rhônedalen, det skulle bli för lätt gissat, men det var ungefär dit eller till
och med till klassiskt designad Cabernet Sauvignon från bergen i Napa Valley
som gissningarna gick. Visst var färgen mörk och tät och tanninstrukturen
seriös, men det fanns också något kryddigt och köttigt över doften som
åtminstone jag tyckte hör elegant och mer klassiskt fransk Syrah till.
Vinet kom från
Sydafrika, från Swartland närmare bestämt och från den fantastiska producenten The
Sadie Family som gör några av landets bästa viner. Eben Sadie är en
noggrann och mycket filosofisk vinodlare och vinmakare som går en helt naturlig
väg inom odlingen och gör viner som strikt är formade av sin terroir. Den 2006 Columella vi hade i våra glas var
dekanterad tre timmar tidigare och hade blommat ut fint men upplevdes fortfarande
ung och lite stram. Helt ärligt var vinet lite i torraste och stramaste laget
för rättens kryddhetta, som upplevdes på en skjuts uppåt samtidigt som vinets
strävhet blev mer markerad. Jag tyckte att vinet var mycket bättre på egen hand
än till den rätt det var tänkt till.
Till maten föredrog jag istället vinet intill, som Pete
och Cayuse serverade blint. Det var mycket fylligare och djupare i sin frukt
och karaktär och hade en generös fruktsötma som lades sig över och runtomkring
tanninerna så att detta inte fick en framskjuten position av kryddhettan. Stilen
var modern, jag noterade solmogen frukt och nyanser av violpastill, lätt
vaniljsöta ekfat, en god fyllighet och längd, därtill en viss alkoholvärme, den
visade sig ligga på 15.6 procent, men mitt i all kraft upplevde jag också vinet
balanserat. Jag var lite förvirrad och visste inte var jag skulle lägga min
gissning, annat än i Kalifornien, vilket i och för sig var rätt, men att det
kom från Andremily kom jag aldrig fram till. Andremily är ett vin som
görs av Jim Binns som sedan 1996 har arbetat för Manfred Krankl på Sine Qua Non
och det gjordes första gången 2012. Vi hade 2014 Andremily No 3 i våra glas, en cuvée av 89 procent Syrah, åtta
procent Mourvèdre och resten Viognier som Jim köper från odlare i Santa Barbara
County. Hälften av druvklasarna var hela med sina stjälkar och Syrah och
Viognier samjästes, varefter vinet fick mogna i små franska ekfat (60 procent
nya) under 23 månader. Hela idén låter precis likadan som den han arbetar efter
med Sine Qua Non, och vinet ligger också i linje med dessa. Kul att igen få
dricka det här ganska ovanliga vinet.
Jag hade tänkt mig ett kraftigt vin till den här rätten
och valde ett av mina favoritviner från Priorat i Spanien. Det kom från firman Mas
Doix som etablerades 1998 men skrev sitt första vinmässiga kapitel
redan 1850 då de skördade sina första druvor. År 1878 vann de silvermedalj i
Paris för sitt vin, tio år senare guld i Barcelona, men så kom vinlusen och
grusade framgången och odlingen lades mer eller mindre i träda kring
sekelskiftet. Nästan ett sekel senare togs den upp igen och från de gamla
vingårdarna började man göra moderna, djupa och intensiva viner som snabbt kom
att räknas till de bästa i Spanien. Jag har nog druckit alla viner och årgångar
de har gjort och jag är lika imponerade varje gång. Den 2005 Doix Costers de Vinyes Velles jag hade dekanterat var helt
underbar, men trots sina snart tolv år fortfarande primärfruktig och mäktig med
en liten blommighet och en känsla av krossad sten som är så typisk för Priorat.
Tanninerna är betydande men väl integrerade i den yppiga frukten och de 15
procent alkohol som vinet har är också märkligt nog absorberade av frukten. Det
här vinet görs i regel till 55 procent av Garnacha och 45 procent Cariñena från
små knotiga stockar som är drygt 100 år gamla och inte ger mer än ett större
glas vin per stock.
Ytterligare två viner gjorde ankan sällskap och båda kom
från Cayuse
Vineyards i Walla Walla i sydöstra Washington State. Det första togs
med av Mr Z och bjöd på en superhärligt kryddig, nästan lite köttig och rökig
doft i den djupa men faktiskt inte solmoget söta frukten. Den lilla nyansen av
krondill som intressant nog är typisk för vinerna från Cayuse Vineyards fanns
där och med den och pepprigheten gick jag först till Syrah som druvsort – men
det var fel. Återstod egentligen bara Tempranillo, och det trodde jag själv
inte på, och Cabernet Sauvignon, men då jag inte trodde att de kunde röra sig
om firmans toppvin gick gissningen till Camaspelo eller Flying Pig. Det Mr hade
skänkt upp var en 2011 Camaspelo, en
cuvée dominerad av Cabernet Sauvignon med upp mot 15 procent Merlot som kommer
från vingårdarna En Cerise Vineyard och Cailloux Vineyard. Det var verkligen
roligt att dricka det här vinet, det var faktiska bara andra gången jag har
sett det.
Och det var
såklart därför jag snabbt sprang ner i vinkällaren och hämtade upp en flaska 2009 Widowmaker, det exklusiva
toppvinet av Cabernet Sauvignon som planterades 2000 i En Chamberlin Vineyard
och som gjordes första gången 2002. Även om det här är ett högre rankat vin, är
det inte ett fylligare vin, det är snarare mer elegant och komplext – en
erfarenhet jag fick när jag förra året arrangerade en vertikalprovning av nio
årgångar av det åtråvärda vinet. Frukten är i och för sig djup och intensiv,
men det finns en finess och en bara en mild kryddighet i doften. Inte heller
har det någon direkt påtaglig ekfatskaraktär och stilmässigt skulle jag nog
säga att det har landat mitt emellan det klassiska Europa och det något mer
uppkäftiga USA. Men så har ägaren och vinmakaren Christophe Baron sina rötter i
Frankrike och det har såklart färgat hans egen filosofi och kultur en hel del.
Eftersom vi hade börjat sent på eftermiddagen blev
middagen inte så sen att vi behövde stå över desserten, en annan vanlig effekt
av de många rätter och långa vindiskussioner som präglar middagarna på Café
Rotsunda. Jag ville göra det så enkelt som möjligt, det var ju trots allt en
middag skapad i all hast av i stort det som redan fanns hemma eller snabbt
kunde köpas direkt efter midsommardagen. Så det fick helt enkelt bli vanliga
svenska jordgubbar som bara hastigt fick en smaksättning av apelsinlikören
Cointreau och en gnutta socker. Gubbarna serverades sedan med lite lättvispad
grädde (jag blandade i lite syrad grädde) samt två sorters eget gjord (såklart)
glas, vaniljglass och polkagrisglass. Ett par flarn av mörk choklad med
havssalt gav sista touchen.
Ett sött vin av yppersta kvalitet skulle göra desserten
följe. Det kom från Neusiedlersee-Hügelland i Österrike, kring staden Rust vid
den sydvästra delen av den stora sjön Neusiedlersee, och den förstklassiga
producenten Weinbau Wenzel, som sedan många år tillbaka drivs av den
fantastiskt skickliga Michael Wenzel. Han började arbeta med sin far Robert
redan 1995 men 2002 blev hans första helt egna årgång. Det var därför extra kul
att få servera 2002 Ruster Ausbruch Am
Fusse des Berges som jag köpte på egendomen för säkert tio år sedan. Jag
minns inte längre cuvéen, men troligen en blandning av Weissburgunder, Gelber
Muskateller och Chardonnay, eller något liknande, fullkomligt ansatta av
botrytis och vinifierade med varsam hand i både ståltankar och små ekfat.
Vackert gyllene, rik av honung, aprikos och torkad frukt
samt söt citrus i doften, fyllig och len i smaken med en påtaglig sötma och
elegant balanserande syra. Ett helt fantastiskt vin som slukade jordgubbarna
med hull och hår – och oss också för den delen. Vilken praktpjäs!
Typ så kan man
göra en riktigt härlig middag med kort varsel … under förutsättning att man är
så förberedd och planerade som värden på Café Rotsunda är när man ”får oväntat
besök”.
Summering: 6 gäster, 9
viner och 36 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar