När
goda nygifta svenskamerikanska vänner kommer på besök i Sverige, då är det på
sin plats att bjuda på en ordentligt gastronomisk resa vid chefs table på Café Rotsunda, särskilt om de har varit på caféet
tidigare och blivit bortskämda på så vis. Och när man bjuder in nära och kära
vänner är det alltid svängdörrar i vinkällaren, då snålas det minsann inte på
konfekten. Bara det bästa är gott nog!
Kvällen
till ära ville jag dra korken ur en riktigt bra champagne för att öppna upp
kalaset med och det fick bli den sista flaskan 1990 Dom Pérignon Brut från Moët et Chandon. Årgången var varm,
den blev ganska snabbt både omtalad och hyllad och som förutspåddes ett långt
liv. Den uppfattningen har verkligen införlivats, vid en ålder om 27 år är
doften och smaken fortfarande verkligen superb med en fin, typisk och väldigt
komplext kafferostad nyans till den lätt brödiga, svagt äppel- och
citrusfruktiga mognadskaraktären. Hel torr, men det är ju alltid denna cirka
nio år på jästen lagrade cuvée av ungefär lika delar Chardonnay och Pinot Noir,
och fortfarande uppfriskande fräsch och vital. Jag är så glad att det här var
en god flaska, mina minnen av tidigare druckna flaskor är fantastiska och det
var exakt så som jag upplevde det här vinet den här kvällen också.
Den
andra rätten var en version av Egg Royal som serveras i sina skal. Jag hade
gjort en fin äggkräm av äggula, crème fraiche och smör som sjöds upp i kastrull
under ständig omrörning. Salt och peppar, inget mer. Krämen fylldes i skalen
och sedan toppade jag krämen med spröda potatischips som hade mortlats
tillsammans med lite rostat bröd – detta som en mycket enklare alternativ till
det lövtunna potatisflarnet som ingår i serveringen på The French Laundry. På
det hela lite smakrik tryffelsås.
Jag
har alltid som ambition att välja viner efter gästerna – om en gäst någon gång
har uttryckt en önskan om att dricka vissa viner, eller producenter, och jag
har möjlighet att senare plocka fram flaskor ur vinkällaren på Café Rotsunda
som motsvarar en sådan önskan, gör jag det mer än gärna … särskilt om det är
goda vänner som önskar viner. Ofta är det svårfunna flaskor från småskaliga
firmor som lockar mina vänner och gäster och en av dessa firmor är Cayuse
Vineyards i Walla Walla i Washington State. I stort sett alltid är det
då röda viner av Syrah eller möjligen Grenache eller Cabernet Sauvignon som
gäller, men nu var det vitt vin jag hade siktat in mig på. Vinmakaren
Christophe Baron gör nämligen ytterst lite vitt vin, hans 2011 Viognier Cailloux Vineyard kommer från en bara 0.59 hektar
liten lott. Det här är ett mycket elegant vin som i stil mer påminner om
vinerna från Condrieu än om viner från soliga vingårdar i södra Frankrike, USA
eller Australien. Det beror såklart på hur det här vinet har gjorts, skörd vid
full men inte för hög mognad, långsam pressning i hela klasar och jäsning i
cementägg. Till en början var doften försiktig, sedan började den typiska
blommigheten att växa fram tillsammans med en liten kryddighet och en fin
diskret sötaktig ton av vit persika. Det här är supergott!
Till
det eleganta viogniervinet serverade jag en rätt som jag hade inspirerats av på
Chefs Table at Brooklyn Fare i New York häromveckan. Jag hade kokat en velouté
av vitt vin, lite ostronfond, lite fiskfond samt lök och fänkål, såklart också
grädde. I denna sås lade jag ner rikligt med plockat krabbkött till en fin
stuvning och som garnityr i den lite lättkokt fänkål och bondbönor. Den sista
smaksättningen blev lite dillolja (rikligt med dill som mixats i en kombination
av solrosolja och rapsolja och sedan smaksatts med salt och lite citron).
Ett
till en början väldigt blommigt och även ganska fetaktigt fruktigt vin som
serverades av Gun och Lenny gjorde mig väldigt fundersam. Först gick mina
tankar till Rhônedalens druvor eftersom frukten var så rik, sedan till
motsvarande vin i Kalifornien eftersom det fanns en något kryddig
ekfatskaraktär, men sedan till Europa eller något svalare distrikt någonstans eftersom
syran var så frisk. Så jag var helt förlorad och missade att det var en vit
bourgogne!
Tack vare luften under den följande kvarten blommade
vinet ut, men blev inte större och vidare som vin brukar bli, utan alltmer
elegant … och med det också mer mineraliskt och typiskt sitt ursprung. I glaset
2015 Meursault Premier Cru Les Genevrières
från Domaine Tessier.
Pete
bidrog också till den vinmässiga med en helt fantastisk flaska, ett vin jag
bara hade druckit en gång tidigare och det i augusti 2008. Den kom såklart från
Sine
Qua Non, en firma vi alla är väldigt förtjusta i och som av just den
anledningen alltid dyker upp vid våra middagar. Häromdagen var det långliggaren
2003 The Inaugural Eleven Confessions Grenache vi njöt av, nu var det ett vitt
vin med ålder vi serverades, 1999 Tarantella.
Det är en cuvée av 39 procent Roussanne och 29 procent Viognier som Manfred
Krankl köpte av John Alban i Edna Valley och 33 procent Chardonnay som köptes
från Bien Nacido Vineyard i Santa Maria Valley. Jäsningen ägde rum i 228 liter
stora franska ekfat som till cirka hälften var nya och resten ett till ett par
år gamla, i vilka vinet sedan lagrades under 16 månader. När jag drack det ungt
var det ljust och friskt med en tydlig blommighet (typiskt för Roussanne och
Viognier) och ett sötaktigt inslag av persika och aprikos. En del blommighet
och den fina frukten finns fortfarande kvar, men doften drog mer åt torkade aprikoser
och honung och det fanns också en riktigt läcker nötighet som vittnade om
vinets mognad. Dock blev jag överraskad av att vinet inte var oxiderat eller på
något sätt trött. Det mådde faktiskt bra av att stå upphällt i glaset, det
blommade till och med upp lite med luften. Jag tyckte verkligen om vinet, men
rent gastronomiskt skulle det visa sig matcha nästa maträtt bättre, tack vare
att vinet var smakrikare än den eleganta rätten av krabba.
Jag
ville också slå på stort med nästa vita vin, men valde ett vin med en viss
mognad eftersom jag skulle matcha vinet med en ganska smakrik rätt med inslag
av grillyta (grillat är lite rostat och brukar passa bra tillsammans med lite
lätt intorkat fruktiga mognadstoner i vinet). Jag tog den sista flaskan av 2003 Montrachet Grand Cru från Olivier
Leflaive, en négociant som
också har en hel del egna vingårdar i södra Côte de Beaune men som till det här
vinet har köpt druvorna. Tre fat blev det, totalt cirka 900 flaskor. Årgången
var riktigt varm och Bourgogne har problem med hållbarheten på sina vita viner,
därför var jag mäkta nervös när jag drog korken ur den nu 14 år gamla flaskan,
orolig att vinet skulle vara brunfärgat, oxiderat, trött, för gammalt och helt
sakna fräschör.
Så var det inte, vinet var vid god vigör och
hade förvisso den fetma och lite mandelaktiga doft man förväntar sig av en
fjortonåring från den här vingården. Jag var först lite besviken på att
eftersmaken var en aning kort, men så blir det gärna i varma år med lite lägre
syra, men med tiden i glaset tog sig vinet alltmer och var riktigt gott.
Eftersom
den vita bourgognen var mogen, och än mer att den kom från en varm årgång,
ville jag ha en smakrikare fiskrätt till den. Jag valde små bläckfiskar som jag
bara stekta hårt i en fruktig olivolja och mot slutet lite smör (för smakens
skull och för att möta upp vinets kanske lite smöriga fetma) och lite grand
pressad citronsaft, men inte för mycket eftersom den varma årgången inte har
gett vinet en alltför framträdande syra. Till bläckfisken serverade jag en kräm
av rostad aubergine (stekt hårt i ankfett och lite olivolja tillsammans med lök
och lite vitlök och med spiskummin och korianderfrön som läcker krydda).
Auberginen hade jag sedan mixat slät tillsammans med lite syrad grädde. Lite
för att öka känslan av fet textur i rätten lade jag till lite av vår egen
olivolja (Soul and Soul) från Napa Valley, en lätt pikant olja som jag gärna
använder som krydda i maten.
Pete
är inte bara en god vän, han är numera också vinmakare med den egna etiketten Henricsson
Vineyard. Han har förvisso gjort vin tidigare från samma vingård men då
under vingårdens eget varumärke. Med 2015
Pinot Noir är det en annan sak. Den ekologiskt skötta lott som han tar
druvor från planterades 1990 på sina egna rötter och främst med någon okänd suitcase clone och vinet är sedan
framställt som sig bör med avstjälkning till cirka 50 procent, jäsning i öppna
jästankar med regelbunden manuell pigeage
tre gånger per dygn, varefter vinet drogs över till 228 liter stora franska
ekfat, cirka 20 procent nya, för malolaktisk jäsning och lagring.
Till en början tyckte jag att vinet hade en svag
flyktighet, men den vädrades bort efter cirka fem sex minuter och istället var det
en fint syrlig körsbärsfrukt som dominerade doften tillsammans med en liten
vegetal kryddighet, men absolut ingen ek. Smakmässigt elegant med en
medelfyllig, något avrundad och friskt smakande kropp, där den saftiga och
syrliga frukten återigen tog plats. Riktigt kul att prova denna första egna
årgång av Petes vin.
Varifrån vinet kommer? Naramata Bench i
Okanagan Valley i Kanada!
Jag
själv hade gått tillbaka i tiden med mitt vin, till en firma som redan i början
1980-talet hade blivit omtalade för sina pinotviner, Williams Selyem i norra
Russian River Valley. Det var en läcker tjugoåring i form av 1996 Pinot Noir Hirsch Vineyard från
den yttre delen av Sonoma Coast som hade öppnats, dekanterats och serverats vid
cirka 15 grader i en klassisk bourgognekupa. På den här tiden var det
fortfarande den smått legendariska grundaren Burt Williams som gjorde vinerna
här, två år senare hade han sålt firman, och stilen var lite mer klassisk och
elegant då. Med ålder vinner vinerna alltid en större komplexitet som i stil
kan jämföras med den djupa röda bärfrukt kopplat till tobak och jordighet som
mogna viner från Gevrey-Chambertin kan få. Alla tog vinet som en pinot, alla
tog att det hade en mognad, gissningen på ålder låg i mitten på 2000-talet,
alltså tio år efter att vinet faktiskt gjordes. Det här är så typiskt för
vinerna från Williams Selyem, de har en fantastiskt fin potential att lagras
och jag kände spontant att det här vinet har långt mer än tio eller till och
med 15 år kvar innan det kommer att tacka för sig…
Här
gick jag på jordigt och komplex smårätt, små fina jordärtskockor som sköljdes
noga, sedan delades och stektes gyllene i ankfett. De bakades sedan färdigt på
cirka 100 grader i ugnen tills de var mjuka. Fint skuren konfiterad anka och
sticklök sauterades i smör och kokades sedan väldigt hastigt in i lite syrad
grädde tillsammans med persilja. Fryst terrin av gåslever revs över och
slutligen rev jag lite färsk australisk vintertryffel över, mest för att
markerad en än mer jordig och komplex ton att matcha det mogna vinet med. En
ganska rustik och inte särskilt fin rätt, men god och passande sitt syfte. För
övrigt är jordärtskocka och Pinot Noir (eller röd bourgogne, såklart) ett
gyllene äktenskap.
Det
finns en hel del gammalt kaliforniskt i vinkällaren på Café Rotsunda och den
här kvällen tänkte jag ge mig på ett försök med ett sådant, 1975 California Mountain Cabernet Sauvignon
från den superklassiska firman Louis M Martini som var den första firman som etablerades i Napa Valley när den
tretton år långa förbudstiden var till ända 1933. Jag har genom åren druckit en
hel del 1960- och 1970-talsviner från den här legendaren och nästan alltid
blivit riktigt imponerad. Den här flaskan hade en något låg fyllning, precis
där halsen mynnar ut i flaskkroppen och korken var genomfuktad – två
orosmoment. Men när jag doftade av vinet insåg jag direkt att det var en
välhållen flaska. Frukten var såklart lite intorkad med drag åt korinter och
dadlar, här fanns också ceder, cigarr och tryffel, samt en känsla av gamla
träfat. Hela personligheten med vinet var ”old school”, men vi var alla överens
om att vinet i sig inte var gammalt, bara moget. En viss ålderssötma, fina men
fortfarande levande tanniner och en lång, god och till och med något fyllig
smak med en hel del mogen fruktighet. Gissningarna var bra, men 10-15 år yngre.
Ett bra betyg för ett moget vin från en av de klassiska producenter som idag
(tyvärr) inte har samma fina rykte som då.
Till
gamla viner väljer jag alltid råvaror från jorden, gärna svamp eller rotsaker och
då än mer gärna med rostade eller torkade toner, men allra helst väljer jag att
jobba med tryffel. Detta eftersom just tryffeldofter tillsammans med torkad
frukt, jordighet, torkad svamp och så kallat skogsgolv är just den typen av
dofter man gärna finner i det mogna röda vinet. Jag hade valt den australiska
vintertryffeln, som jag tycker är en av de allra mest parfymerade och doftrika
– helt klart min favorit. Den finns såklart nu början av sommaren, när vintern
precis har slagit sig till ro i landet därunder. Ju enklare desto bättre,
därför bara tagliatelle med smör och gott om tryffel, precis en sådan rätt som
serverades på trestjärniga Per Se häromveckan … men då för 125 dollar per
portion.
Jag
mindes 2007 Deep Time från Hundred
Acre Vineyards i Napa Valley
som ett mycket fylligare, mer fruktmättat och ekfatskryddigt vin – så uppförde
det sig inte nu trots att vinet fortfarande var ungt och primärfruktigt. För
säkerhets skull hade jag öppnat och dekanterat vinet ungefär fyra timmar innan
det skulle serveras, för mycket luft är vad unga kraftiga röda viner behöver.
Jag blev dock lite överraskad av finessen, de små syrliga tonerna av i och för
sig mörka bär som blommade upp ur vinet, att ekfaten mer eller mindre skönjdes
som en mild vaniljsötma snarare än hårt rostade, att tanninerna var silkiga och
att vinet inte hade en överdådig fruktsötma och heller ingen direkt värmande
alkohol. Deep Time är den exklusiva, sällsynta och dyra toppversionen av
vinerna av Cabernet Sauvignon från främst Ark Vineyard och Kayli Morgan
Vineyard.
Återigen
en hyllning till Håkans Kött, den bästa kötthandlaren för privatfolk här i
Stockholm. Som vanligt väljer jag en fint hängmörad biff med ordentlig
marmorering och underbar fettkappa. Den är såklart svensk, och den är smakrik
men elegant med en delikat umamisötma och helt utan den nästa bittra kryddighet
som alltför många vällagrade köttstycken kan få (vissa hyllar just det, jag
tycker det kan bli lite för mycket). Köttet putsades fritt från senor och
hinnor och onödigt fett (jag vill ha rent kött på tallriken, inte massor att
skära bort eller störas av i munnen), men fettkappan sparade jag och brynte för
att sedan lägga över de hastigt stekta feta biffarna så att den gav doft, smak
och fett till köttet under den långsamma bakningen i ugnen till perfekta 54
grader.
Till köttet lite råstekt broccoli och
sticklök, hastigt blancherade haricots verts och lite råstekt svensk
färskpotatis. Och så en god rödvinssky kokt av putset från köttet med ett
mustigt rött vin från Rhône, rostade rotgrönsaker, lite vitlök och
lagerblad.
Som
vanligt när jag har kommit ordentligt in i middagen, kan jag inte låt bli att
springa ner i vinkällaren och plocka upp något annat roligt som jag vet att
mina gäster skulle älska. Och jag har ju en fäbless för Cayuse Vineyards, vars
viner tyvärr är svåra att få tag på men i väldigt liten skala har börjat smyga
sig in i Sverige i år. Jag hade precis tagit hem en ganska ordentlig laddning
från USA med åtta olika årgångar av ett av deras mindre vanliga viner och stod
nu med en 2010 God Only Knows i ena
handen och korkskruven i den andra. Vinet är gjort nästan uteslutande av
Grenache från en 1.21 hektar stor del av Armada Vineyard som planterades 2001,
men det finns ett par procent med ”bara Gud vet” av andra Rhônedruvor, eller om
det är kloner eller varianter av Grenache. Musten är jäst i cementtankar och
vinet sedan lagrat i 500 liter stora äldre franska ekfat. Åh herre min skapare
vilket vin, vilken enastående blommig, kryddig och köttig parfym, vilken
intensitet och örtkryddig komplexitet och vilken underbar finess mitt i allt
det vidlyftiga, högljudda, personliga, blommiga, och allt vad nu var. För mig var
det nog kvällens röda …
Ostservering
avstod jag från den här kvällen och gick istället raka vägen till desserten.
Det blev en krämig nygräddad fondant av mörk choklad (från Pralus) med en
chokladglass, lite mörka körsbär inkokta i tioårig grön Chartreuse, dessutom
lite mörka chokladflarn med havssalt samt päron som jag hade stekt i smör med
kanel, svartpeppar, kryddpeppar och rosépeppar. Som garnityr färska hallon, jordgubbar
och blåbär – och pricken över i, lite japansk tång som var smaksatt med socker
och salt så att den fick karaktären av salmiak. Det jag var ute efter rent
smakmässigt i desserten var kopplingen choklad, röda bär och lakrits.
Vi
återvände till Sine Qua Non, men nu till ett ytterst sällsynt och småskaligt
gjort dessertvin av Grenache som hade lufttorkats i korgar inomhus så de
skrumpnade ihop och blev både mer koncentrerade och söta. Vinet var 2007 To The Rescue Grenache Vin de Paille
och det kom ur halvflaska som hade tempererats till ungefär 16 grader. Det här
är ett fylligt, intensivt och sött vin med renaste körsbärsfrukten, rik och
yppig, charmerande och förförisk – jag vågar inte gissa på hur mycket
restsötman är, men uppskattningsvis 250 gram, vilket gav vinet en viskös
känsla. Och just rödfruktigheten och yppigheten gifte sig perfekt med
dessertens choklad och söta röda bär – och de lakritsliknande algerna gjorde
verkligen sitt till vinets lilla kryddighet.
Rent
vinmässigt är det svårt att gå vidare efter en orgie i viner som denna, och ett
sött dessertvin som det från Sine Qua Non. Därför valde vi att för en kort
stund gå den friska och fräscha vägen och rensa smaksinnet med en läckert
mineralisk och god 2012 Riesling Smaragd
Loibner Oberhauser från stjärnfirman FX Pichler. Härligt med den absoluta
renheten, den livliga mineraliteten, den friska syran och fräscha känslan.
När
kvällen, eller snarare den tidiga natten, inte riktigt vill ta slut för att det
är så underbart med vänskap och positiva människor, alla skratt, alla historier
och att gränslöst få dela magiska viner med likasinnade, då går jag gladeligen
ner i vinkällaren och hämtar ytterligare en magnifik pjäs för att fira
tillfället. Att det skulle bli ett vin från Sine Qua Non var
självklart, vi som var kvar på kalaset delar ju verkligen passionen för Manfred
Krankl och hans viner. Och jag ville gå tillbaka i tiden till det första vin
jag själv drack från Sine Qua Non, 1996
Against The Wall. Det här är en cuvée 92 procent Syrah från Alban Vineyards, Stolpman Vineyard och Bien Nacido Vineyard och åtta procent
Grenache från Stolpman Vineyard.
”Det
här blev ett svårt år för oss, vi kände oss utsatta, tillbakapressade, och
pressade mot väggen så att säga, därför döpte vi namnet just till det”, berättade
Manfred Krankl för mig när vi pratade om vinet en gång.
Visst finns här mognad, en lätt rökighet och
kryddighet i stil med de köttiga nyanser man kan uppleva i syrahviner från
norra Rhône, men det har fortfarande kvar en hel del intensiv mörk bärfrukt och
jag skulle verkligen inte säga att det är ett full moget vin. Däremot ett
vansinnigt gott vin. Totalt gjordes 3 576 flaskor av det, det här var min
sista – tråkigt, men minnet av det kommer att leva kvar väldigt länge och jag
lever med filosofin att minnet av ett fantastiskt vin är lika stort som att ha
en eller ett par flaskor kvar av det i vinkällaren.
Summering:
6 gäster, 14 viner och 30 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar