Jaha, så var det dags för kalas igen, nu med andra vänner
än häromdagen. Nu var det gänget som ska åka till Tokyo i augusti som samlades
över gott i glas och gott på fat för att diskutera kommande matresa. Underbart.
Ett av mitt livs
bästa gastronomiska resor var just till Tokyo för ett antal år sedan och allt
jag såg, allt jag smakade på, allt jag upplevde, har inte bara ökat min kunskap
och förståelse för den japanska mat- och dryckeskulturen, det har också kommit
att inspirera mig i min egen gastronomiska utveckling. För mig är det exakt det
som resandet världen över handlar om, att uppleva och att lära. Den här kvällen
ägnades just åt att väcka minnen till liv, väcka lustar, komma med idéer om hur
nästa resa ska planeras, och vi gjorde det med en kombination av japansk mat
och dryck och mat och dryck från andra kulturer.
Japanska drycker i all ära, men vi tog oss till Frankrike
och Champagne för vår aperitif med en NV
Grand Cru Blanc de Blancs Brut från Pierre Moncuit, en 20 hektar stor
familjefirma som sedan 1977 drivs av Nicole Moncuit. Firman är belägen i byn Le
Mesnil-sur-Oger, klassad som grand cru,
och här har man de 15 hektar stora vinodlingar som bland annat ger druvor till
den här cuvéen. Det här är en lätt, frisk, något blommig och citrusfruktig
cuvée som är helt torr med en viss elegans och en fin mineralisk spänst i
slutet av smaken. Inte märkvärdig, men god och som aperitif helt perfekt.
Till champagnen serverades vi lite lätta tilltugg, typ
snacks. Dels edamamebönor som bara hade saltats lätt, dessutom en helt
fantastiskt god kombu (tång) som hade
strimlats och både saltats och sötats så att den fick smakupplevelsen av sötad
salmiak. Den här tången har jag tidigare köpt i Tokyo och utöver att den är god
just som snacks är den också alldeles underbar smaksättare i olika rätter – nu
senast hade jag den till och med i en chokladdessert!
Vi serverades
också nori (också det en alg) som
hade torkats och smaksatts med salt och sesamolja. Också det ett lite
annorlunda och gott tilltugg till champagnen.
Ny champagne, nu från Herbert Beaufort som
håller till i Bouzy, också det en by med status som grand cru, men med Pinot Noir som den drivande druvsorten. Det här
är en anrik firma som började göra vin i Champagne redan på 1500-talet. Dock
var det stilla vita och röda viner man gjorde, först 1929 började Marcellin
Beaufort och hans son Herbert att göra mousserande vin. Idag gör man cirka
130 000 flaskor champagne om året från sina 13 hektar stora odlingar, som
till tio hektar är planterade med Pinot Noir. De gör en handfull olika cuvéer
och den 2011 Grand Cru Millésime Brut
vi hade fått i glasen är deras toppvin. Det görs till cirka 90 procent av Pinot
Noir med resterande mängd Chardonnay, som kommer från vingårdslotter med i
genomsnitt 45 år gamla stockar, där de äldsta är omkring 90 år gamla. Som
väntat av inslaget av Pinot Noir är den här champagnen lite djupare och har en
mer äpplig doft, inslaget av fina svenska rödgröna äpplen är stort, men även om
doft och smak är lite större jämfört med den tidigare champagnen upplevde jag
att det var en något mer knuten eftersmak här. Jag noterade också att doften
och smaken växte med luft.
När vi slog oss ner till bords serverades först en annan
kolsyrad dryck, öl. Ölet kom från Japan och Kiuchi Brewery utanför
Tokyo, i grunden ett sakebryggeri som har varit i drift i åtta generationer
sedan 1823 men också har blivit omtalade för sina fina öl (sake bryggs bara
under en kort tid varje år, därför kompletterar man produktionen med öl). Vi
hade deras Hitchino Nest Beer Lager,
en ljus och intensivt med fin maltig och humledoftande öl (kryddningen är
aromatiska humlesorter som Cascade, Chinook och Nelson Sauvin, men också den
klassiska tjeckiska sorten Saaz) med utsökt balans av maltkropp, den fina
fruktigheten från de amerikanska humlesorten och såklart också beskan från
humlen.
Med vi läppjade på ölet fick vi middagens första
servering presenterad för oss, ett stort och vackert presenterat fat med
råskuren fisk serverad som sashimi på
japanskt vis. På isbädd låg två varianter av skuren hamachi (japansk gulfenad tonfisk), tunt skurna pilgrimsmusslor med
laxrom, ryggfilé av lax från Fröja samt en laxfilé som hade sotats runt om utan
kryddor (metoden kallas aburi) och
serverad med en sås av soja, yuzu och wasabi. Sjukt gott, allt!
Kör man japansk mat, och särskilt raw food som den vi fick, är sake alltid den bästa matchande
drycken efter sake aldrig reagerar negativt på all den umami som finns i rå
fisk och råa skaldjur. Den första saken vi serverades kom från Heiwa
Brewery och var deras fantastiska Kid
Dajginjo, en mycket exklusiv dubbelpastöriserad sake bryggd av ris polerat
till 35 procent. Det här är en riktigt läckert len och fruktig sake med fina
toner av vit persika och apelsin, men smakmässigt sett noterades bara en
diskret sötaktig ton och eftersmaken var helt torr. Just den här typen av
fruktig sake är helt förträfflig till raw food, särskilt om det är fet eller
riktigt umamirik fisk.
Saken i glaset intill hade också en mild sötma, men den
var mer komplex och hade en lite mer diskret fruktighet. Också det denna Kozaemon Tokubetsu Junmai Shinano Miyamanishiki Nakagumi är en unik sake, bryggd av anrika Nakashima
Brewery i centrala Japan, som har en över 300 år lång historia bakom
sig. Sett till den vanliga klassificeringen av sake är det här en ”lägre
kvalitet” än den föregående, men det här är en specialbuteljering sake, bryggd
av ris polerat till 55 procent, som har buteljerats separat ur mitten av tanken
utan att pastöriserats. Alkoholen, 17.5 procent enligt etiketten, noterades
inte alls på den nivån. Produktionen är ytterst liten, så liten av vi faktiskt
den här kvällen drack en stor del av tilldelningen till Sverige!
Den tredje saken var Tsukinokatsura Yang Junmai Ginjo från Masuda
Tokubeeshooten Brewery, som marknadsför alla sina sakesorter
under varumärket Tsukinokatsura. Bryggeriet grundades redan 1635 och är ett av
de allra äldsta i Fushimi i regionen Kyoto, där man har ett mjukt vatten. Saken
är bryggd av rissorterna Yanagi och Yamanishiki som har polerats till 50
procent, den är jäst till 16 procent alkoholhalt och klassificeras som helt
torr. Det här är en mycket elegant, lent texturerad och bara försiktigt fruktig
sake med lång och finstämd smak.
Vi skulle sedan ta ett lite mer europeiskt eller snarare
svenskt tag på nästa servering, genom en halstrad regnbågslax med svensk
färskpotatis och en klassisk kall sås av crème fraiche och stenbitsrom. Somrigt
och hur gott som helst och med det gick vi också över till vitt vin.
Det blev två vita, båda franska och båda eleganta. I det
vänstra glaset serverades vi en 2010 4
Muscadet Sevre et Maine från den ekologiska och sedan 2013 biodynamiska vinodlaren
Domaine
de la Pepière som grundades 1984. Appellationen Sevre et Maine ligger ute
mot kusten i den västra delen av Loire och står för majoriteten av det
13 000 hektar stora området som producerar de lätta, eleganta och friska
vinerna av Muscadet. De gör ett par vita och några röda viner, men den här
buteljeringen är en toppselektering gjord i mycket liten skala. Vid en ålder på
snart sju år har man börjat skönja en liten mognadsnyans med drag åt gula
äpplen, men känslan av friskhet och mineralitet är fortfarande tydlig och vital
och vi upplevde också att vinet hade en stram eftersmak.
Vinet intill kom
från Domaine
du Colombier, en familjeägd 55 hektar stor domän i Chablis med en
historia som sträcker sig tillbaka till slutet på 1880-talet, men som först på
1980-talet började buteljera vin under egen etikett. Idag gör man omkring 400 000
flaskor vin om året, vilket gör firman medelstor här i Chablis. Det vin vi hade
fått serverat var deras 2014 Chablis
Premier Cru Vaucoupin, som är en av två premier
crus de gör (vidare gör de Petit Chablis, två versioner av Chablis samt en grand cru från Bougros). Det här vinet
kommer från en 1.10 hektar stor lott med mellan 20 och 50 år gamla stockar, det
är jäst i ståltankar vid 18-20 grader under två veckors tid och är ett
föredömligt rent och stramt vin med större uttryck av mineralitet och syra än
av frukt. Ungt, helt klart, och riktigt klassiskt återhållet och mineraliskt,
precis så som man förväntar sig av årgången.
Båda vinerna var
goda, min preferens föll dock på chablisvinet, men till maten höll jag däremot
det något rikare och mognare vinet från Loire som det bättre, just för att det
mötte upp rättens lite fetare textur på ett bättre sätt.
Vi bytte färg på vinet och fram kom två röda – två helt
olika röda viner. Det första var ljusare och lättare och i sin för druvsort
Pinot Noir körsbärssyrligt typisk fruktighet, men även om det fanns något av en
burgundisk elegans i vinet fanns där också något jordigt och kryddigt och en
lite yppigare frukt som drog oss till USA. Oregon, tack vare jordigheten, men
snarare Kalifornien tack vare frukten. Kalifornien var rätt och stilen kändes
igen även om det var ett par år sedan jag drack vinerna från George
Wine Company, en liten enmansfirma i Russian River Valley som grundades
2003 av den karismatiska (galenpannan) George Levkoff som helt hade tröttnat på
det stressiga och hårda livet i finansvärlden i New York. Inspirerad av två
pinotviner från Williams Selyem han drack på en restaurang, kastade han
kostymen och åkte till Kalifornien där han mellan 1999 och 2002 hade titeln
”allt i allo” just på Williams Selyem. Där lärde han sig tillräckligt mycket om
vinframställning för att 2003 våga sig på att göra eget vin – 150 lådor Pinot
Noir blev det då.
Det vin vi hade
fått i våra glas var hans 2009 Pinot
Noir Ceremonial Vineyard som är gjort av druvor som George har köpt från en
vingård mitt emot Martinelli Winery i centrala Russian River Valley. Det är ett
rätt läckert körsbärsfruktig och på sitt
sätt klassiskt vin med ett fint jordigt inslag som skänker komplexitet, förvånansvärt nog bara en försiktig ekfatskrydda, en lång
och nyanserad eftersmak med frisk syra, en liten mineralton och en nästan
bourgogneliknande energi.
”Jag gillar inte när vinerna smakar som hostmedicin, därför skördar jag
druvorna tidigt så de får fräschör”, berättade han för mig en gång när vi sågs.
Frankrike, Rhône, Syrah. Så löd de tre
detaljer i nästa vin som gjorde det fullkomligt annorlunda. Jag behövde bara
lägga näsan i glaset för att känna den mörka, djupa och mer solmoget söta
frukten, men inte bara den, utan också en ordentlig kryddighet med inslag av
vitpeppar och lagerblad och även en komplex nyans av både lufttorkat och färskt
kött. Syrah tänkte jag instinktivt och norra Rhône precis lika omedelbart. Vinet
kom från Cave de Tain, det stora kooperativet i staden Tain l’Hermitage,
men jag vill verkligen betona att det här är en förstklassig och mycket seriös
producent som etablerades 1933 och idag har omkring 300 medlemmar med totalt
över 1 000 hektar vingårdar i norra Rhône. Man kontrollerar exempelvis
hälften av den ungefär 1 600 hektar stora appellationen Crozes-Hermitage,
är den nästa största markägaren i Hermitage (som totalt sett är 134 hektar
stor) och man är den största vingårdsägaren i Saint-Joseph. Det är en
imponerande statistik!
Det vin vi hade fått var deras omkring 1 500 flaskor årligen stora
toppcuvée från Hermitage, 2007 Hermitage
Epsilon. Jag har provat och druckit väldigt mycket från det här
förstklassiga kooperativet, men den här cuvéen ser man ytterst sällan. Tack för
den!
Till de röda vinerna serverades ostar.
Från Frankrike kom en god och krämigt len Brillat-Savarin och en Comté, som jag
själv gillade bäst till pinotvinet, medan den lite kryddigare och mer doftrika
lagrade fårmjölkosten Manchego från Spanien passade desto bättre till
syrahvinet. Den feta, salta och mögelaromatiska Saint-Agur fungerade hyggligt
till syrahvinet, men till den hittade jag en helt annan favorit – och det blev
en fullträff.
Det skulle visa sig att en nu serverad ny
svagt bärnstensfärgad sakesort stod för fullträffen, Suehiro Junmaishu från Suehiro Shuzo i Fukushima. Att
färgen var djupare berodde delvis på att den var lagrad i ekfat under sex
månader, men än mer att saken därefter hade lagrats i flaskan i nio år! Lagrad
sake är ovanlig, men jag minns hur exalterad jag var efter den enastående
lunchen på tvåstjärniga Narisawa i Tokyo, där vi drack mogen sake till flera av
rätterna. Nu hade jag en underbart komplex mogen sake framför mig igen, en sake
med fina toner av bittermandel och marsipan, torkad svamp och honung och det
var alla dessa nyanser som precis som en nästan torr sherry eller madeira
matchade mögelosten så vansinnigt bra.
Mitt eget medhavda vin fick bli en
avslutande uppfriskande törstsläckare. Vinet kom från Kalifornien men var av
den moderna, eleganta och silkiga stilen, med en alkoholhalt som knappt hade
tagit sig upp till 13 procent. Sandlands Vineyards grundades 2009
av den skickliga vinmakaren Tegan Passalacqua, som också gör vinerna hos Turley
Cellars, men i den egna firman gör han inga viner av Zinfandel. Istället
fokuserar han på mindre omtalade druvor, som Chenin Blanc och Trousseau, eller
som i det vin jag hade med den sydfranska och spanska druvsorten Carignan. Den 2014 Carignane jag korkade upp vid
svala 16 grader kommer från olika vingårdar,
bland dem Bedrock Vineyard i Sonoma Valley och Del Barba Vineyard i Contra
Costa County, den senare en inte bevattnad vingård som planterades 1953 med
friväxande stockar i en mager och mycket varierad jord av grus och sandsten.
Musten jäses i ståltankar och vinet dras sedan över till neutrala ekfat för att
genomgå malolaktisk och vinet bjuder på en stor elegant med ljusröd frukt med
drag åt hallon och söta körsbär och en liten vegetal kryddighet. Det blev en
elegant avslutning på en underbar bortamatch.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar