Ett stående inslag på mina gästresor i Napa Valley, mina
privata sådana också såklart, är en middag på The French Laundry. För de flesta
gäster är det första gången de kommer hit, för någon den andra eller kanske
till och med sjunde, för någon den enda gången och för min del den 35:e.
Alldeles oavsett hur sällan eller ofta man kommer hit, har jag upplevt att vi
alla är väldigt exalterade över att komma hit, att vi har höga förväntningar,
att vi känner oss speciella (när man uppklädd går från hotellen norrut på
Washington Street vet alla man passerar och alla som ser en att man ska till
The French Laundry) och att vi kommer att äta riktigt god och vällagad mat och
ha en alldeles underbar måltid. Maten är aldrig komplicerad, jag själv skulle
nog kunna laga alla rätterna, istället bygger den på bästa tänkbara råvaror som
är av så fantastisk kvalitet och smak att det till viss del är just däri en
stor del av den gastronomiska idén och hemligheten ligger. Det är just det
rena, det välsmakande, det eleganta jag är så förtjust i.
Den här kvällen
togs vi högtidligt emot av chef
Thomas Keller (bilden), som såklart har full koll på vilka gäster som kommer
hit – såklart vet han att jag är en av de hedonistiska stamgästerna som ofta
kommer hit och ofta tar med mig några eller upp till tio vänner. Därför kom han
ut från det stora, helt nybyggda och minst sagt fantastiska köket och hälsade mig
och mina gäster välkomna. Det känns helt enkelt magiskt att få känna sig så
speciell. Det är så att man blir lite star
strucked…
Vi bänkade oss vid trädgårdsmöblerna utanför köket och
småpratade en stund med Thomas Keller. Han bjöd oss på 2004 Dom Pérignon Brut från Moët et Chandon, en mycket vänlig
gest som fick en extra upplevelsedimension genom att general manager Michael Minillo sabrerade den åt oss. Det var andra
gången den här dagen vi drack den här champagnen, vi fick det redan tio på
morgonen som välkomstdrink på Promontory, men vi var alla överens om att det
gick alldeles utmärkt med en dubblering. Friskt och elegant, försiktigt brödig
med en läcker nyans av citronskal och mogna gula äpplen.
Som vanligt serverades ett par tilltugg till champagnen,
den här gången var den spröda sesamstruten fylld med en limesmaksatt crème
fraiche och toppad med en tartar av blue
eye tuna från Hawaii. För mig var det första gången jag fick den lilla
struten med tonfisk.
Vi fick också
ett par små spröda kex med en mild och något diskret kryddig färskost med röd
paprika. Också den var god. Nu väntade den härliga avsmakningsmenyn som här
kostar 310 dollar.
Jag har haft det stora nöjet att följa vinmakaren Graham
Tatomer i många år, från tiden som assisterande vinmakare hos Brewer Clifton i
Santa Rita Hills till födelsen av hans egen firma, Tatomer. Det var under
hans fyra år i slutet av 1990-talet på Santa Barbara Winery som han på allvar kom
i kontakt med Riesling, och det var hos Greg Brewer som han 1999 gjorde sitt
första egna vin, då ett fat av Sylvaner. Inspirerad av de klassiska vinerna av
Riesling och Grüner Veltliner från Wachau i Österrike valde han att lära sig
hantera dessa druvor. Och det var hos stjärnproducenten Weingut Knoll som
Graham vid två tillfällen gjorde praktik innan han 2005 kom tillbaka till
Kalifornien, redo att göra egna viner av de två druvorna.
Nu hade vi hans 2014 Riesling Kick on Ranch i våra
glas, ett vin som han gör från en mycket kall vingård ute vid kusten strax
nordväst om Santa Rita Hills (härifrån gör också Adam Tolmach på Ojai Vineyards
motsvarande vin). Hyggligt tidig skörd för att fånga den rätta känslan i syran,
därefter svaljäsning i ståltankar innan det eleganta, fint citrus- och
persikadoftande friska vinet får ett par månaders lagring i större äldre ekfat.
Resultatet är ett stilfullt vin som i alla avseenden matchar eleganta rätter i
början av en meny som den vi nu trakterades.
Den första rätten var en kall, len och otroligt god soppa
av morötter, fullpackad av morotssötma och den där rätta doften, smaken och
känsla av nyskördade morötter som jag minns från barndomen, när jag plockade
morötter i mormors trädgårdsland. En liten och väl placerad doft av färsk
ingefära noterades, samt en lika fint nyanserad aromatisk parfym av späd
koriander.
Ett annorlunda inslag i menyn var den friskt och bara
diskret sötaktiga blommiga sorbeten av maskrosor. Trots iskylan visade den sig
passa riktigt bra till rieslingvinet, påtagligt kyla har annars en irriterande
förmåga att döva smak- och munkänslan så att vinet kan komma att uppfattas
metalliskt och beskt.
Klassikern oysters
and pearls (en sabayonne av ostronspad och tapioka, en len smörsås med
gräslök, ostron från Island Rock och en kaviar från vit stör) brukar jag alltid
dricka champagne till. Nu fick vi hålla tillgodo med rieslingvinet och det
kändes också riktigt trevligt – mycket tack vare den feta texturen i rätten som
på ett utmärkt sätt fångar upp vinets strama syra.
En annan fantastisk vinmakare är Andy Erickson, som
tillsammans med sin fru Annie Favia har skapat den egna etiketten Favia.
I början av 2000-talet fick de möjlighet att tillsammans med Ann Kraemer
plantera en fantastisk vingård uppe i bergen i Amador County, Shake Ridge
Ranch. Idag gör ett flertal duktiga vinmakare vin härifrån och Andy är en av
dem.
Den säregna
gröna Rhônedruvan Viognier odlas på inte mer än cirka 1 250 hektar i
Kalifornien och de flesta amerikanska konsumenter är inte särskilt väl bekanta
med den. Att det inte har blivit mer populär beror dels på att druvan är så
lite planterad, dels på att många viner av den har varit gjorda i en nästan
överdådigt fruktig och tung stil med låg syra och ofta kryddiga ekfat. Den 2011 Viognier Suize vi hade fått
serverad vid perfekta 12 grader var precis allt annat än tung och det beror
mest på vingårdens höga (därmed svala) läge, dessutom på den magert steniga
jorden som bidrar till en fin struktur och mineralitet, men precis lika mycket
på den varsamma hand Andy har som vinmakare. Vinet är jäst i neutrala franska
ekfat och uppfostrat i dessa under tio månader.
Nästa servering kom som flera små delikatesser. Den ena
var en tempurafriterad bit av kloköttet i en dungeness crab, den lokala sortens krabba som fångas i det kalla
havet utanför Kalifornien och som är otroligt populär här. Till den en
försiktigt kryddhet aioli en liten ”taco” av krabba i ett kryddblad.
Den andra lilla delikatessen var en liten mussla från
Bodega Bay ute i Sonoma Coast med en liten saffransmajonnäs. Det var en kul
liten rätt, jag fick faktiskt känslan av en riktigt god paella. Både den här
rätten och krabban var som gjorda för vinet av Viognier, mycket tack vare
vinets fina frukt som på ett perfekt sätt mötte upp umamisötman i krabban och
musslan.
Ytterligare två små godsaker. I en liten skål en väldigt
len gelé av grönt äpple med lite av en japansk sjöborre till. Försvinnande
gott, men helt klart bättre till den lilla återstoden av rieslingvinet, vinet
av Viognier var lite för smakrikt för den här rätten.
Däremot passade
båda vinerna bra till den lilla munsbiten av havskräfta, som har en finstilt
sötma av umami. Till den en fin dillkräm.
En av signaturrätterna här är den i äggskalet bakade
äggstanningen med smakrik tryffelsås av kalvfond och det krispiga chipset av
potatis med gräslök i.
Ett av alla de fantastiska vingårdsbesök vi gjorde under
veckan var det hos Kongsgaard högt uppe i Atlas Peak. Här mötte vi sonen Alex
Kongsgaard som på ett pedagogiskt sätt tog oss från vingård till jäsning och
från malolaktisk jäsning till lagring av deras toppvin The Judge. Det här vinet
framställs på ett väldigt klassiskt och återhållet sätt, med början i den svala
vingården med högt läge i Coombsville i sydöstra Napa Valley. Därefter följer
en noggrann men ändå återhållsam framställning med en långsam och sval helt
naturlig jäsning, följt av en lika lång och naturlig malolaktisk jäsning.
”Det kan ta upp
mot ett år för musten att jäsa färdigt och vi vill inte göra något för att
stimulera eller skynda på jäsningen”, säger han som en första förklaring till
den långa lagringen.
”I Bourgogne var
det tidigare vanligt att vinerna av Chardonnay får upp mot 18 månaders lagring,
idag med den rädsla alla har för förtida oxidation har de snarare dragit ner
tiden till tio eller tolv månader, men vi har snarare gått tillbaka till 22
till 24 månader lagring – just eftersom det ger vinet en ytterligare komplexitet”,
säger Alex.
Efter att ha
provat 2016 Chardonnay The Judge ur fat efter lite mindre än ett års jäsning,
som fortfarande inte var helt över, och 2015 Chardonnay The Judge som var så
gott som färdig och inom ett par månader skulle buteljeras, kände vi att vi var
tvungna att beställa in en 2014
Chardonnay The Judge. Det här är ett vin som på ett högintressant sätt
förenar den eleganta i grand crus som
Bâtard-Montrachet och Montrachet, men som har kraften av Kalifornien i sin
intensitet och kropp. Syran är faktiskt inte så frisk, men det finns en stor
fräschör i vinet som ger det en komplexitet och finess. Men det är ett ungt vin
som fortfarande har kvar mycket av sin primära gula frukt och den lätt rökiga
karaktären av de noga utvalda ekfaten. Det här blev vi glad av och det kom att
matcha de eleganta rätter som hade lite mer smak än de första rätterna.
Chef Thomas Keller hade lagt till extrarätten av gåslever
till vår avsmakningsmeny (den brukar annars vara ett tillägg). En fin, len och
milt smakade torchon av gåslever som
serverades med blåbär, rostad pekannöt och grekisk yoghurt. Men de roligaste
tillbehören var saltsorterna som vi provade att smaksätta terrinen med. Det
fina franska havssaltet och det mineralrika bergsaltet från Montana var de två
godaste till terrinen, medan de svarta och röda saltsorterna från Hawaii var
lite för grovkorniga och dominanta.
Vi fortsatte med chardonnayvinet till nästa rätt, en nätt
och jämt tillagad havsöring med len och fet textur som serverades på en god ragu
av majs och det feta köttet från buken. Till det en luftig emulsionssås av dragon
och basilika.
Pinot Noir är stilen på vin som oftast matchar de
eleganta köttserveringarna bäst, därför kikar jag alltid lite extra på den här
avdelningen i vinlistan – och såklart har jag tittat igenom vinlistan på
hemsidan redan innan jag kommer till restaurangen. Jag valde ett vin som jag
misstänkte att de flesta av mina vänner inte hade druckit förr, 2014 La Côte från den hyllade firman Domaine
de la Côte som har sina vingårdar i den svalaste sydvästra delen av
Santa Rita Hills i södra Kalifornien. Färgen var vackert ljusröd, klar och
gnistrande, doften medelstor men tydligt parfymerad av syrliga hallon, röda
körsbär, slånbär och tranbär, dessutom med en fint vegetal kryddighet från
stjälkarna. Men det är ett rakt igenom elegant vin med sammetslen frukttextur,
fina tanniner och stor fräschör. Vi var alla ytterst förtjusta i vinet och det
kom att bli det helt perfekta smakmässiga valet till våra följande rätter.
Den brödserveringen jag har vant mig vid här var
annorlunda den här gången – nu kom det med ett enda bröd, en nybakad luftig
brioche i form av en croissant. Och till det lite gott smör. Inte mer än så.
Och det var gott med pinotvinet till.
Vi fick också en liten rätt av biff till, som en rullad,
med smålök, färska hasselnötter (som nästan är söta i smaken) och en reduktion
av kalvfond och vin. Litet och försvinnande gott.
Även om man mot korkavgift ($75, den högsta i dalen) får
ta med sig vin till The French Laundry, i alla fall om vinet i fråga inte finns
på den digra vinlistan, brukar jag inte göra det. Men nu kunde jag inte låta
bli, jag ville visa mina vänner ett mer unikt vin. Från min egen vinkällare här
i Napa Valley hade jag tagit mig med en 1970
Cabernet Sauvignon Special Selection från den anrika firman Louis
M Martini, grundad 1933 i samband med att förbudstiden var till ända.
Eftersom det inte fanns några appellationer på den här tiden, hade man angett
”California Mountain” som ursprung. Majoriteten av druvorna kom från Napa
Valley, men med största sannolikhet kom en del druvor från familjens berömda
vingård Monte Rosso som ligger högt uppe i bergen i Sonoma. Jag har druckit en
hel del gamla viner från Louis M Martini och oftast blivit väldigt belåten. Det
här vinet var förvisso moget, fattas bara med en 47-åring, men det var vitalt
och kom under den följande timmen att utvecklas i glaset. En liten jordighet,
en nyans av eukalyptus (inte helt ovanligt i gamla kaliforniska cabernetviner),
toner av fin tobak och torkad svamp, men också av fin sötaktig bärfrukt. Också
smaken var mogen, men långa vägar från trött. Vilket härligt vin, och vilken
tur att jag har två flaskor till i vinkällaren på Café Rotsunda.
Det kan såklart bli lite knasigt att ställa ett så moget
vin mot ett ungt, men nu blev vi sugna på att plocka in ytterligare en flaska.
Den kom från Dalla Valle Vineyards i östra Napa Valley, en av dalgångens
mest aktade vinfirmor, och var deras 2010
Cabernet Sauvignon. Omkring 88 procent Cabernet Sauvignon, resten Cabernet
Franc, lagrat i 225 liter stora ekfat som till 40 procent var nya under ungefär
22 månader. I jämförelse med det mogna vinet var det här såklart mycket
fylligare, det hade en ganska tydlig men ändå inte obalanserad ekfatskaraktär
och både fruktighet och tanniner var mer framträdande. Ett helt annat vin, från
en annan tid, från nutiden, men också ett väldigt gott vin i modern och rik men
fortfarande alldeles utsökt balanserad stil. Det här vinet har gjorts av Andy
Erickson som blev vinmakare här 2007 och det blev därför en naturlig koppling i
vår vinlista eftersom vi tidigare hade druckit ett vin av Viognier från honom.
Nästa rätt kanske inte såg så god ut som den faktiskt
var. En perfekt tillagat duvbröst som serverades med bakad lök och till det en buljong av karamelliserad lök.
Över detta revs en fryst torchon av
gåslever som hade rökts ytterst försiktigt för att få en extra doftnyans.
Rätten var snyggare fram till dess den rivna gåslevern smälte, då såg den lite
mer kladdig och stökig ut. Men gott var det, det ska gudarna veta.
Det kom ännu en liten kötträtt, en medaljong av helstekt
kalvfilé som hade lindats in i lövtunt bacon och serverades med smörstekt
toppmurkla, en sparrispotatis, krispiga gröna ärter och en superhärlig rikt
smakande tryffelsås kokt på bas av kalvfond. Om fågelrätten var bäst till det
mogna vinet, kom det unga vinet bättre till sin rätt här.
Ostservering kom också i en ny form. En nygräddad gougère serverades på en len kräm av
lagrad Gruyère. Över det revs fina färska valnötter. Det här var en nästan
syndigt god servering som var väldigt bra till båda rödvinerna, men mest
komplett tillsammans med det mogna vinet.
Desserterna här på The French Laundry kommer i ett svep,
som en stor buffé av små godsaker dukas de upp på bordet. Den första av dem var
sötsyrliga färska hallon med en krämig italiensk maräng och en glass av havre
och vanilj. Kanske en aning för lätt och elegant för portvinet, men verkligen
inte fel.
Den lilla krämen av jordnötssmör med mörk bitter choklad
och rostade pistaschnötter var i sig en bättre matchning, men som dessert
räknat tyckte jag att det var lite för bitter för min smak.
Favoriten som sådan och även till portvinet var coffee and donuts, en kall semifreddo med smak av kaffe som
serveras i en kaffekopp och till det nygräddade munkar.
Och så kaffe (som jag aldrig dricker) och den vackra
träboxen med små chokladpraliner, med både passionsfrukt, jordnötssmör och mint
med mera som fyllning. Med den avslutningen brukar det som sagt vara slut, men
inte den här gången.
Ikväll skulle vi fira lite extra för att det var sista
kvällen med gänget i Napa Valley, eller för att det var stundande födelsedag på
gång, att för att det var roligt att fira eller egentligen av vilken anledning
som helst, och det skulle göras med champagne. Den första champagnen som kom in
var en alldeles förtjusande 1996 Comtes
de Champagne Blanc de Blancs Brut från Taittinger, en champagne jag alltid
har hållit som en av mina absoluta favoriter. Det känns som att jag har haft
denna nittiosexa som topp i minst tio års tid och den har aldrig svikit mig,
trots att jag har provat och druckit den ett par gånger om året sedan första
gången jag provade den. Vi noterade en diskret nötighet som vittnade om dess 21
år, men fruktigheten var fortfarande förvånansvärt frisk och vital, precis som
syran och kolsyran, det här var verkligen en helt fantastisk flaska!
Näst på tur stod en sent dégorgerad 1998 Dom Pérignon
Brut från Moët et Chandon, helt klart en mer nyanserad och mer typiskt
komplext rostat nötig version än den nollfyra vi hade njutit av tidigare. På
sitt sätt upplevde jag den här champagnen mer mogen än den 1996 Comtes de Champagne
vi nyss kom från, men så är Dom Pérignon i grunden en lite rikare, mer
karaktärsfull, rostad och komplex champagne som något tidigare uppvisar nyanser
som kan uppfattas som mer mogna. Oavsett vilket, båda champagnerna var
fortfarande unga och spänstiga – och väldigt goda!
Efter visningen i det helt nya, supermoderna och
väldesignade köket, en rundtur med sommelier Eric i den precis lika nya stora och
imponerande vinkällaren, samt en titt in i det som snart ska öppna som det nya private dining room (för som mest tolv
personer), avrundade vi kvällen med den sista champagnen, 2003 Comtes de Champagne Rosé Brut från Taittinger. Årgången är
en av de varmaste de senaste decennierna, ändå har man lyckats göra en riktigt
fin champagne som märkligt nog inte saknar vare sig finess eller fräschör. Det
man kan däremot kan tillskriva den varma årgången är en alldeles vansinnigt
förtjusande och charmerande röd bärfrukt. Och den gillade vi verkligen.
Med det checkade Team Sweden ut från tvättstugan för den
här gången, som sista gäster för kvällen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar