Ett vin som verkligen imponerade på mig under dessa provningar var 2001 Corton-Charlemagne Grand Cru från Domaine Louis Jadot och deras 1.80 hektar stor lott med högt läge i vingården Les Pougets, som har ett nästan rakt sydligt läge på 260–280 meters höjd ovanför byn Aloxe-Corton. Det här är en av de äldre vingårdarna i företaget, den köptes redan 1913 och stockarna är huvudsakligen planterade på 1960- och 1990-talen. Med tanke på den något komplicerade årgången (den var sval, mulen och stundtals fuktig) och med vetskapen om de problem som finns i Bourgogne med förtida oxidation av de vita vinerna, var det här vinet oväntat vitalt och spänstigt utan antydan av ordentligt mognad, annat än nyanser av honung och nötter. Det var helt enkelt makalöst gott.
Ett annat vin
som verkligen tog mig med storm var magnumbuteljen av 1999 Sassicaia från Tenuta San Guido, en av de mest
omvälvande producenterna i Italien, en producent som bidrog till att Italien
vågade ta höjd mot internationell toppnivå.
”När min farfar
redan 1941 planterade en hektar med Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc i en
lott intill skogen på 400 meter höjd, var det för att göra lite vin till
familjen, inget annat”, berättar Priscilla Incisa della Rocchetta och lägger
till att det var deras vän Piero Antinori som övertalade dem om att plantera
mer vinstockar och även lansera vinet kommersiellt.
Så blev det, och
resten är historia. Detta nittonåriga vin är nu helt enastående komplext, lite
jordigt och nyanserat i stil med storslagna bordeauxviner, med toner av tryffel
och torkad frukt och med en struktur som fortfarande bjuder på en del motstånd
och energi. Superbt!
Det tredje vinet
som trotsade alla odds var 1984
Côte-Rôtie La Mouline från E Guigal, den allra första
producenten som VinUnic började arbeta med för 25 år sedan.
”Det här var en
mycket svår årgång, den var sval och fuktig och alldeles innan skörd fick vi en
del regn också”, säger Philippe Guigal när han lite blygsamt presenterar det
vin som kanske blev provningens allra största överraskning.
Som vanligt är
det ett vin av Syrah med ett inslag av omkring elva procent Viognier, och
märkligt nog lever den blommiga och aprikosaromatiska tonen från den gröna
druvan kvar. Det kanske inte är det största och starkaste vinet, men det vinner
oanade stilpoäng på finessen, den sensuella frukten, på mineraliteten och den
extremt fint sandiga tanninstrukturen. Och det växte kontinuerligt i glaset och
blev allra läckrare och läckrare. Hade jag fått välja fritt här i livet, hade
jag haft minst en låda av det här vinet, som historiskt sett har fått precis
allt annat än beröm. Men idag, jösses vad gott!
Champagnen var NV Brut Premier från Louis
Roederer, en cuvée av 62 procent Pinot Noir, 30 procent Chardonnay och
åtta procent Pinot Meunier, med cirka 15 procent reservevin i kompotten. Att
det är en rätt seriös instegscuvée märks inte bara på den långa lagringen innan
dégorgering, åtminstone tre år och ibland en liten aning längre än så, även
doften och smaken bjuder på en utsökt karaktär av jästlagringen. Just
sexlitersflaskorna hade faktiskt en lite fylligare och mognare doft än vad
motsvarande champagner ur magnum hade, som i sin tur upplevdes en aning friskare.
Såklart vill man ha ostron till god champagne och de kom i sina skal med lite syrlig picklad gurka och ett skum av gurka. Det här tilltugget var absolut perfekt till champagne, det brukar ostronsälta och den friska smaken av gurkan vara.
Det var år 1876 som prestigecuvéen Cristal från Louis Roederer skapades och man gjorde det efter en förfrågan från tsar Alexander II. Han hade en speciell önskan, att man skulle kunna se den vackra guldgula färgen på champagnen, därför tappades champagnen i en klar snarare än grön flaska. Idag tackar vi honom för det, den karaktäristiska flaskan lockar alltid till förväntan, och njutning. Vi fick den underbara 2002 Cristal Brut serverad när vi satte oss till bords, en cuvée som är gjord till ungefär 60 procent Pinot Noir från två byar och 40 procent Chardonnay från en annan by, som alla är klassificerade som grand cru. För Cristal har man 80 hektar stora vingårdar som till största del är ekologiskt skötta och odlade för att få fram ett djup i smaken på denna prestigetappning. Femton år är ingen ålder för en champagne, således var det här fortfarande en förhållandevis ung och syrastram champagne, dock med en ganska rik äppelfrukt och en antydan av brioche. Det var ungefär så som 2004 Cristal Brut från eftermiddagens provning uppförde sig, men just den årgången var både en aning kritigare och en aning djupare än den nollfyra vi nu hade serverats.
Till champagnen serverades vi anklever royale, en kopp fylld med en krämig anklevermousse som fungerade utmärkt till den exklusiva champagnen. Jag föredrar faktiskt torra och syrafriska viner till feta terriner och liknande, snarare än att välja söta viner, just för att syran i vinet lättar upp känslan av den feta texturen.
Det här är ett
ungt och mycket elegant vin, fortfarande mestadels drivet av sin friska syra
och kritfeta mineralitet. Frukten är också sval, den drar åt det gula hållet
till med en fin citruston och en diskret blommighet och av ekfaten noterar man
i doften bara en försiktig vaniljnyans och i smaken en liten kryddighet. Det är
ett vin att njuta av redan idag, men utifrån den exemplariska 2001:an vi hade
tidigare på dagen kan man nog lätt våga räkna tio års vidare positiv utveckling
på det här vinet.
Nicolas Catena tog över
vinfirman av sin far, men han hade helt andra idéer och valde att utbilda sig
inom mer kvalitetsorienterad vinodling och framställning i Kalifornien och
inspirerades mycket av de han såg där. I början var det ingen i Argentina som
tog hans idéer på allvar och ingen trodde heller på dem, men i början av 1990-talet
skulle allt börja förändras.
”Med 1990 gjorde jag den
första av mina moderna årgångar som jag kände att vi hade lyckats göra viner
som kunde tävla med de bästa i världen”, berättade Nicolas en gång.
Det stora genombrottet
kom 1995 då han i Wine Spectator presenterades som den bästa vinproducenten i
Argentina. Året därpå placerades sig ett av hans viner bland världens 100 bästa
viner i samma tidning och 1997 fick han 95 poäng av Robert Parker för ett av
sina cabernetviner.
”Helt plötsligt var det flera producenter
som ville börja producera kvalitetsviner, och som trodde på potentialen, och
det skulle heller inte dröja länge innan betydande vinpersoner och producenter
på den internationella marknaden började söka sig till Mendoza för att etablera
vingårdar”, säger Nicolas.
”Fram till den här tiden hade jag influerats
kraftigt av vinerna från Napa Valley, jag hade till och med hyrt in konsulter
från Kalifornien för att nå mina mål, och jag vill göra kraftfulla viner med
generös frukt och tydlig ekfatskaraktär – precis i den stil som de kaliforniska
cabernetvinerna var”, lägger han till.
Det här vinet är
gjort av Chardonnay av de franska klonerna Dijon 75, Dijon 96 och den lokala
klonen Mendoza från ett särskilt block, det 1.50 hektar stora Lot 1 i Adrianna
Vineyard som ligger på 1 450 meters höjd i Tupungato i Mendoza. Just här
har jorden ett stort inslag av rullstenar, ungefär som i Châteauneuf-du-Pape.
Framställningen är nära den för vinet från Louis Jadot, långsam pressning i hela
klasar och jäsning med den naturliga jästen i ekfat, men här är det 225 och 500
liter stora fat som gäller, och andelen nya fat är maximalt 40 procent,
dessutom går inte allt vin igenom den malolaktiska jäsningen.
Det här vinet
var också friskt och något stramt till sin struktur, men det hade både högre
syra och rikare frukt, dessutom en lätt syrlig mintig nyans som kan liknas vid
eukalyptus. Jag gillade verkligen det här vinet, men det hamnade lite i skuggan
av bourgognen, åtminstone sett till elegansen.
Richebourg, som
ligger precis bredvid Romanée-St-Vivant, täcker totalt 8.34 hektar och har
flera ägare, bland dem märks Domaine Leroy, Domaine Grivot, Domaine
Méo-Camuzet, Hudelot-Noëllat, Domaine Mongeard-Mugneret. Domaine de la
Romanée-Conti äger 3.51 hektar, inklusive den sist mognande lotten Les
Véroilles som införlivades i
Richebourg strax innan klassificeringen 1936, vilket gör dem till den största
ägaren i denna grand cru. Just lotten
Les Véroilles är planterad i nord-sydlig riktning (på grund av sin exponering),
till skillnad från i stort sett alla andra lotter på sluttningen, som är
planterade i riktning öst till väst. Idag har stockarna i Richebourg en
genomsnittlig ålder kring 47 år. Vingården ligger i jämnhöjd med Romanée-Conti
och den sträcker sig upp mot premier cru
Cros Parantoux i norr. Exponeringen är utmärkt, och det i tillägg till den på
lera ovanligt rika och järnhaltiga jorden som vilar på vittrad sten och
kalkstenslera, ger vinet ett extra stort djup och koncentrerad frukt.
Precis som för
de andra vinerna från den här domänen vinifieras de noga sorterade druvorna i
hela klasar med sin naturliga jäst och i öppna äldre tankar av ek. De första
dygnen låter man temperaturen stiga från naturliga svala tio till tolv grader
för att långsamt börja jäsa och sedan låter man temperaturen stiga till 32
grader eller strax däröver. Skalkontakten sträcker sig upp mot fyra veckor,
sedan dras vinet över till helt nya 228 liter stora ekfat för lagring under
tolv månader med bara en omdragning.
Jag upplevde
vinet som fortfarande påfallande ungt men absolut inte knutet, men några
sekundära aromer stod inte att finna. Frukten var mörk, precis som jag hade
upplevt den i vinet för kanske fem år sedan, men strukturen av tanniner och
stjälkarna var sammetslen, den intensiva friska och fruktiga smaken dröjde sig
kvar väldigt länge och det var sagolikt gott!
Det dröjde inte
länge innan han hade låtit världen förstå detta, vid den idag berömda The Paris
Tasting som ägde rum 1976, kom hans 1971 California Cabernet Sauvignon (året
efter ändrades namnet till Monte Bello) kom femma i blindprovningen, före slott
som Mouton-Rothschild, Montrose och Léoville-las-Cases. Paul Draper var dock
inte särskilt upphetsad över det, han menade att man faktiskt kom mitt i
listan, inte högre än så, och att hans vin minsann behövde mer tid än så för
att verkligen visa upp sig. Och det var rätt. När man 2006 gjorde en stor
omprovning av samtliga viner från den första provningen, stod nämligen hans vin
som total segrare!
Kvällens årgång
var 2012 Monte Bello, en cuvée av 64
procent Cabernet Sauvignon (vilket är en av de lägsta andelarna någonsin), 22
procent Merlot, åtta procent Cabernet Franc och fyra procent Petit Verdot från
de många av de högst belägna blocken med totalt 33.25 hektar blå druvsorter i
vingården Monte Bello, som reser sig från 400 till 810 meters höjd och därför
åtnjuter ett förhållandevis svalt klimat med kaliforniska mått mätt.
Vinet serverades
ur trelitersflaskor, är det fest så är det. Här möttes vi av en betydligt
rikare fruktighet, en större och tätare kropp och en liten nyans av sötma och
vanilj från ekfaten, alla helt nya och 99 procent amerikanska och en liten
procent franska. Alkoholhalten har landat på 13.8 procent, ganska typiskt för
detta klassiska vinbygge. Det är såklart ett väldigt gott vin, en av de bättre
unga årgångar jag har provat, men det är ett vin som verkligen vinner på vidare
lagring i minst tio år till.
Här rör det sig
om en mörk och tät frukt, fint vitpepprig och stenigt mineralisk med en delikat
liten örtkryddighet, det är elegans snarare än massiv täthet, och man noterar
fortfarande en liten vaniljsöt och kanske också något bitter nyans från de nya
ekfaten – men jag skulle gärna beskriva vinet som mycket fint sammansatt och
balanserat. Dock ungt, väldigt ungt.
Det här vinet
kommer från en 2.85 hektar stor vingård på sluttningen med vulkanisk jord
alldeles bakom och ovanför vineriet. Det är alltid ett druvrent vin av Cabernet
Sauvignon och för rikedomens skull skördas druvorna vid omkring 25 Brix. Tidigare
årgångar (det här var passande nog den 25:e årgången!) var en aning lättare i
kroppen och hade inte riktigt samma struktur som de från 1990 och 1991 och
framåt. Några av årgångarna är så gott som fulländade (som 1992, 1994, 1997,
2001 och 2002) och nu hade vi ytterligare en som kan gå till historien. Men
just idag är vinet fortfarande tätt och intensivt primärfruktigt med en känsla
av fruktkoncentration som nästan tangerade en liten sötma, men som smakmässigt
ändå slutade helt torrt tack vare tanninstrukturen och en liten stramhet från
ekfaten.
Det blev som
väntat en underbar kombination med chokladdesserten och det blev avslutet på en
helt underbar vinmiddag. Sedan återstod bara grappa … och mer champagne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar