I
maj förra året reste cafévärden med bland andra AJ Styles, Mr Z och Platter
till Tokyo på en gastronomisk inspirationsresa. Det blev en enastående
upplevelse som var välbehövlig eftersom den japanska matkulturen i allt större
grad har kommit att influera många svenska restauranger. Det blev ett
ordentligt kunskapslyft inom både mat och dryck som sedan dess har varit en
oumbärlig del av min egen gastronomiska utveckling och utbildning av personer i
den svenska restaurangbranschen. Nu, nio månader senare, var det dags för
återträff med återblickar varvat med kulinariska höjdpunkter, allt signerat av
mästaren själv på Izakaya Akebono.
Under
kvällen skulle det japanska dominera, men det fanns också västerländska
influenser i maten och i än större grad i form av en fin uppställning av viner.
Första dryck ut var ett par flaskor av den lätt citrus- och guläppelfruktiga NV Brut Blanc de Blancs från Pierre
Moncuit, en ung och rätt okomplicerad men trevlig champagne med god
fräschör.
Som
tilltugg serverades, nyinfluget direkt från den fantastiska fiskmarknaden i
Tokyo, lite spröda torkade alger som förenade en havssälta med tydlig umamismak
och fin sötma samt en liten strömmingsliknande fisk som var torkad och smaksatt
med torkade sesamfrön. Fiskan hade ungefär samma sötsalta smakbalans och var
märkligt nog lite seg, ungefär som ett wienergummi, men det var rätt gott. Jag
tror minsann att jag satte i mig fem sex fiskar, eller så.
Det
blev ytterligare ett litet tilltugg, edamamebönor. Till det en riktigt god
japansk veteöl, Hitachino Nest White Ale
från Kiuchi
Brewery, som var typiskt vetemjukt och något syrligt och väldigt
törstsläckande. Stilmässigt är det som en fransk bière blanche eller belgisk wit
bier, en ölstil jag tycker väldigt mycket om som en ren törstsläckare och
till både mild och elegant mat (stilen är perfekt till sashimi och sushi) och
till mer kryddhet mat (just för att ölet inte har någon humlebeska).
Kvällens
första vin kom från Kalifornien och firman Spring Mountain Vineyards i Napa
Valley och var deras friskt fruktiga 2012
Sauvignon Blanc. Stilmässigt känns druvan igen med sin höga syra och lite
krusbärsliknande frukt, men här finns också den mer typiskt
passionsfruktaromatiska doft som hör den amerikanska stilen av druvan till,
samt en viss vaxig fetma och känslan av citronskal som kommer från Sémillon,
som här ingår med fem procent.
Sedan
kom Akebono till undsättning och serverade den första saken, Tsukino Katsura Twai från Masuda
Brewery. Det här är en junmai shu
polerad till 80 procent av ris från Kyoto. Det här var en väldigt mild och elegant
saké med en finstämd päronnyanserad fruktighet och en len smakupplevelse med en
diskret sötma. Att det hade 16 procent alkohol noterades inte i smaken, här var
det full balans och mjuk munkänsla som gällde.
Den
första rätten var salmalax som tillreddes enligt tekniken sake aburi, vilket innebär att den bara halstrats hastigt som den
är. Ofta benämns tekniken som tataki,
men tataki innebär att råvaran först smaksätts med kryddor eller örter och
sedan halstras.
Laxen sotades hastigt med gasbrännare så att
bara ytan blev tillagad, därefter skars den i skivor. Den feta laxen fick smak
och arom av en mild olja med inslag av yuzu
(en påtagligt frisk citrusfrukt) och gräslök och till det hörde färskriven wasabi som var direkt influgen från
Tokyo. Tack vare att sakén hade en mild sötma, kom den att passa alldeles
utmärkt till den feta laxen och dess smaksättning.
Härefter
blev det ett vin och en saké till varje rätt, en kul övning i hur man kan
kombinera drycker till maten. Från firman Liquid Farm och av druvor från Santa
Rita Hills, bland annat den utomordentligt fina vingården Rita’s Crown, kom
vinet 2012 Chardonnay Golden Slope. I
tidigare årgångar har jag tyckt att vinet har haft en lite för uttalad rikedom och
fatkaraktär (åtminstone jämfört med deras bländande vin White Hills), och även
om det fortfarande finns där, känns vinet mycket mer märkt av den mineraliska
jorden. Det var gott.
I
glaset intill serverades en sake av typen junmai
shu bryggd av två rissorter som har polerats till 60 procent, Kikusakari Taru Sake från Kiuchi
Brewery. Typen taru sake är
lagrad under en tid i fat av cederträ, i just det här fallet ungefär tre
veckor, vilket inte ger någon direkt fatkaraktär av den art man finner i vin.
Däremot noterade vi alla en underbar doftnyans som förde oss tillbaka till
skolans träslöjd, en smörkniv av finaste eneträ. Utöver det en liten
pepprighet, en mjuk frukt och även en diskret rissötma.
De
fatlagrade typerna av sake brukar passa särskilt bra till stekt och grillad
mat, det fick vi också uppleva med de grillade sticklökar som Akebono hade
tillagat till oss. Lökens sötma gifte sig perfekt med sakens milda sötma,
dessutom hörde en krämig och något sötaktig kompott av miso som var smaksatt med yuzu,
mirin och sake.
Ett
av mina dryckesbidrag denna kväll var en 2013
Riesling Rausch Kabinett från den utomordentligt bra firman Zilliken
Forstmeister Geltz i Mosel. Vinet är ypperligt elegant, lätt till
kroppen men ändå doft- och smakrikt, en utsökt arom av persika och citrus, det
har en låg alkohol (åtta procent), uppfriskande syra och elegant fruktsötma.
Den här typen av vin brukar tack vare sin elegans, mineralitet, syra och
framför allt mjuka fruktsötma vara den allra bästa till sashimi, sushi och
andra rätter av rå fisk.
Japan
kontrade med en exklusiv sake av typen junmai
daiginjo från Kato Kitchibe som
heter Born Tokusen. Riset är polerat till 40 procent, vilket är
ovanligt mycket, och därefter har mäsken jäst långsamt vid låg temperatur och
sedan lagras i ståltank vid minus tre grader i hela fem år. Det har skapat en
synnerligen komplex sake med stor och intensiv doft, liksom den förra saken
finns här också en liten kryddighet, men munkänslan är fylligare och något fet.
Den här gillade jag verkligen.
Vi
serverades sashimi av gulfenad tonfisk (den man fortfarande får äta), hamachi (även kallad yellowtail, en släkting till makrill)
och vanlig hederlig laxryggfilé. Rättika, det kryddiga bladet av shizo samt en misosoppa hörde till. Båda
dryckerna passade bra, men till olika delar av rätten. Till det allra mesta
passade saken allra bäst, men det tyska rieslingvinet bara allra bäst till de
tunna skivorna av hamachi.
Som
brukligt i större västerländska menyer bryts måltiden vid hälften med en
uppfriskande sorbet. Så blev det också nu, men i form av en sorbet av umeshu,
en fina japanska saken som är smaksatt med plommon.
Tangumai är ytterligare
en förstklassig sake av typen junmai
daiginjo, denna från Shata Brewery och gjort av ris som
har polerats till 45 procent och sedan framställt enligt den hantverksmässiga
metoden yamahai som innebär att man
låter mjölksyrakultur bildas helt naturligt under den helt naturliga jäsningen.
Även om det vilar något rustikt över den här saken finns där en riktigt fin
fruktig och aningen mjukt sötaktig ton som är charmerande och smaken är lång och
väldigt god.
Det
vin jag hade matchat denna sake med kom från Rioja och den historiska firman Bodegas
Lopez de Heredia i Haro. Vinet var deras 1991 Viña Tondonia Blanco Gran Reserva, ett vin som har gjorts till
cirka 90 procent av Viura och resten Malvasia Blanca och som trots sina 23 år
(av vilka drygt sex år har varit i ekfat) faktiskt vare sig känns moget eller
ekigt. Till och med färgen är ljus. Doften bjuder på friska inslag av citrus,
gula äpplen och färsk mandel och möjligen skönjer man en liten nyans av
mognadsoxidation, men det är faktiskt så att vinet fortfarande behöver luft i
glaset för att blomma ut fullt. Det här vinet är en given favorit!
Den
fina saken och riojavinet serverades till en ugnsbakad torsk som hade
marinerats i miso och mirin i två dygn och sedan bakats i 225 graders ugn.
Marinaden gav en fin sötsälta och rätten fick också en fin pikant ton av
ingefära. Till torsken hörde lite sauterad pak
soi.
Lite
grand som referens till hur fantastiskt fint vinet från Bodegas Lopez de Heredia
är, hade jag också tagit med en 20 år yngre 2011 Remelluri Blanco från Remelluri. Det här är en cuvée av
nio olika druvsorter, bland dem Viura och Malvasia, men för vinmakaren Telmo
Rodriguez är det inte viktigt vilka druvorna är, för honom är det mycket
viktigare av vinet speglar sin plats, att det smakar Remelluri om det. Musten
jäses i en kombination av små ekfat samt små tankar av ek, cement och stål och
vinet mognar sedan i franska ekfat av olika storlek och ålder under 18 månader.
Det här är ett komplext, stiltypiskt klassiskt och nyanserat vin med fint
blommiga och friskt citrusfruktiga aromer, det har en djup och fruktfet kropp,
fin mineralitet och mild och lätt vaniljsöt ekfatsnyans.
Med
nästa servering kom de verkligt europeiska influenserna. Akebono hade helt
enkelt valt att servera lite vällagrad spansk fårost av typen Manchego samt
lufttorkad och läckert nötig skinka, jamón
iberico.
Jag
hade hittat den perfekta kombinationen till denna spanska klassiker i en fino
den lilla kvalitetsfirman Equipo Navazos, men denna La Bota de Fino kom inte från Jerez,
utan från granndistriktet Montilla-Moriles. Det här är ingen traditionell fino, utan snarare en fino som i stil
ligger mitt emellan fino och den oxiderade stilen amontillado. Vinet har en superfint jästig lagringsdoft av
aldehyder, torkat äpple och mandel, därtill en nyans av bokna äpplen och
rostade mandlar, en medelfyllig och rik men elegant, helt torr och nästan stram
men också rik smak med god längd och en påfallande kvardröjande arom av mandel
och nötter. Helt klart ett vin i min stil.
Från
den unga firman Lioco i Sonoma kom 2012
Chardonnay Hanzell Vineyard, ett vin som kombinerar den rikedom som vinet
från Hanzell Vineyard uppe i Mayacamas i appellationen Sonoma Valley alltid har med den druvrena finess och
avsaknad av ekfat som är signum för Lioco. Den här stilen av chardonnayvin hör
verkligen till det nya Kalifornien och har blivit allt populärare i Kalifornien
och här i Sverige.
Det
serverades till en halstrad pilgrimsmussla med smörstekt shiitakesvamp och en
sås av sake, yuzu och sesamolja som hade monterats med smör. En superb rätt där
vinet kanske var en aning för försiktigt (även om det fortfarande var gott
till).
Näst
på tur stod en ofiltrerad sake av typen junmai
ginjo uso-nigori, Kurashizuku
från Kiuchi
Brewery. Den har ett mjölkigt utseende, den är grumlig och nästan
grynit, lätt söt av riset (man skulle nästan kunna beskriva den som halvtorr, i
alla fall nästan), men man noterar också en fin syrlighet som tangerar en
spritsig känsla i smaken. Risaromerna är tydliga, men det finns också en fint
blommig nyans i doften som gör saken väldigt elegant.
Tonfisken
till var halstrad och hade fått en ganska tydlig smaksättning med vitlök och
ingefära, vilket passade saken alldeles perfekt. De ofiltrerade sakesorterna är
särskilt väl lämpade till kryddhet mat, precis som de halvtorra tyska
rieslingvinerna är.
Det
skulle bli en hel del till den här kvällen, men jag nöjer mig med att avsluta
berättelsen med ett vin som binder samman Japan med den yttre världen, i det
här fallet Nya Zeeland. Bakom vinfirman Kusuda Wines står den japanska
juristen Hiroyuki Kusuda, vars intresse för vin till slut blev så stort att han
utbildade sig till vinmakare i Geisenheim i Tyskland och efter ett par resor
till Nya Zeeland inledde ett samarbete med Kai Schubert från Schubert Wines i
Martinborough. Det vin jag hade bidragit med var hans 2011 Pinot Noir av druvor som köpts från odlingar i Martinborough.
Vinet är ljust till färgen, lättare och mer elegant än merparten av
pinotvinerna på Nya Zeeland, stilmässigt låg det ungefär mitt emellan vinerna
från Nya Zeeland och Oregon och de från Bourgogne och den kombinationen var
verkligen lyckad. Frukten är sirlig, faten väldigt försiktiga och fint
integrerade, smaken medelfyllig och silkig, syran god och eftersmaken
förhållandevis lång och väldigt god.
Vinet
hörde till en friterad kyckling som var riktigt god och passande, men den här
serveringen utgjorde absolut inte slutet på denna kväll, men det som händer
bakom de skynken som hänger i dörröppningen på en izakaya ska egentligen stanna
där. Vi får den här bloggposten som ett slags undantag från denna respektfulla
regel…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar