Det
sägs att storleken inte har någon betydelse, men när vi grabbar träffas är det
just storleken som är den gemensamma nämnaren. Har man inte tillräcklig stor,
får man helt enkelt inte komma. Och storleken vi talar om i det här fallet är
den 150 centiliter stora flaskstorlek vi kallar magnum. Den här kvällen var det
nämligen dags för en magnummiddag, 14 glada vinkillar och minst lika många
sköna magnumflaskor.
Två champagner inledde middagen, en ung och
en mer mogen. Emellertid gav den första sniffen ett intryck att den äldre
champagnen av de två inte var helt korrekt. Denna 1990 Gran Gordon Brut från G.H. Mumm hade en störande ton av
oren kork och källare, men ändå kunde man känna en tydlig och fin mognad med inslag
av gula äpplen, lite rostad brioche, nougat och en ton av rostad mandel. Smaken
var dessvärre något slapp och även om det fanns fina stråk av frukt var den
mognad och tyvärr orenhet som dominerade eftersmaken. Men, i slutändan, det var
en trött och oren champagne.
Den andra champagnen var tack och lov helt
ren och den kändes också yngre, piggare, friskare och stramare. Här fanns
fortfarande en frisk ton av citrus, läckert blommig, något fet med inslag av
citronskalen och med bara en försiktig nyans av brödighet och därtill en hint
av aldehyder som i en fino eller riset i en saké. Smaken är lätt till
medelfyllig, elegant snarare än kraftig, försiktigt mjuk till texturen, ren och
ungdomligt frisk med en absolut torr och nästan knuten och till och med ganska
kort i smaken. I glaset en 1999 R.D.
Extra Brut (dégorgerad i november
2011) från Bollinger, högst förvånande eftersom ingen runt bordet kände
igen stilen. Vi hade alla väntat oss större djup och struktur och åtminstone
jag var rätt besviken.
Som ersättning för den defekta champagnen
serverades en ny, tyvärr inte riktigt lika väl kyld men ändå alldeles
förträffligt god, ganska rikt citrus- och äppelfruktig, och underbart rostad
nyans som direkt förde min tankar till Dom Pérignon. I munnen var vinet
medelfylligt, lätt äppelaromatiskt, en nyans av det rostade, torr men fruktig
och med en riktigt frisk smak, men inte så lång som jag hade trott baserat på
doftens charm och rikedom. Vinet, 1996
Brut Millésime från Palmer et Co, gillade jag verkligen
även om den doftmässigt lovade mer än den
Chef
Johan hade lagat middagen, och med sin passion för choklad (som var lite
anledningen till att han en gång utbildade sig till kock) hade han lagt till
choklad i förrätten. Det var ett vågat drag, choklad och champagne är sällan en
bra kombination och i min gom blev också rätten för smakintensiv för
champagnerna. Det han hade lagat var en riktigt god mörk chokladkräm av en plantagespecifik
choklad och till det en ankleverterrin med en touch av rom och sauternesvin och
som garnityr av friterade svartrötter och späd körvel.
Tre
vita stod i karaffer, tre nya utfärder i blinda vinmarker. Det första vinet
hade en intensiv men ändå ganska knuten doft, blommig och elegant med en nyans
av vanilj och en första gissning mot Bordeaux. Smaken bekräftade detta och
frukten drog åt både citrus och ananas och även om syran var riktigt frisk var
vinet ändå något diskret. Det skulle behövas lite mer luft än det vinet fick
för att denna 2002 Château Haut-Brion
Blanc, som nu vid drygt tolv års ålder fortfarande är ungt och stramt, till
och med lite blygt. Jag höll kvar vinet i glaset och kunde notera hur det
långsamt växte och vann större djup och längd i takt med att syret fick vinet
att blomma ut. Denna ungdom kan gärna få bli tio år äldre och om det är gott
men blygt idag kommer det med tiden att bli magnifik.
Det
andra vita vinet hade ingen blommighet, det var något fetare och en aning mer
jordigt snarare än aromatiskt. Smaken var dock ungefär lika försiktig, den var till
och med mer sublim och finstämd än den i första vinet, men med lite mer luft
började en tydligt bourgognelik finess växa fram. Trots den kalkmineraliska stramheten
fanns här en viss sötfruktig nyans som med mer luft drog åt vit persika och
bekräftade ett bättre vingårdsläge med tyngre kalkstenslera eller kanske en
något varmare årgång. Eftersmaken var först lite blyg men drog snart iväg och
blev allt längre och mer imponerande med luftningen. Det här vinet, 2010 Bâtard-Montrachet Grand Cru från Maison
Louis Jadot, var det elegantare av de två bourgognerna i det här serveringen.
Ett av kvällens finaste viner när jag senare gick tillbaka och summerade mina
intryck.
I det tredje glaset förenades en fet jordig
och mycket mer tydlig kalkjordsrostad nyans med en svagt nötig ton, rent av
lite fatkryddig, det var det största och tätaste av de tre vinerna och
eftersmaken var betydligt mer öppen och längre. Det här var initialt min
favorit av de tre, det kom från Lucien le Moine och var en ung men
alldeles utmärkt 2011 Corton-Charlemagne
Grand Cru. Nog för att jag tyckte det omedelbart var det godaste vinet, men
efter en stund i glasen sprangs det om av de två andra vita.
Maträtten
till de vita vinerna utgjordes av en råstekt havskräfta med doft av dill och
timjan på en kräm av långstekt lök (åtta timmar i ugn, mixad med lite
vitvinsvinäger) och med en frisk smaksättning av citron. Den här kombinationen
fungerade riktigt bra, mycket tack vare den friska syran från citron som chef
Johan hade tillfört rätten.
När
man dukar fram tre bourgognekupor framför mig blir jag glad och entusiastisk.
Inte för att andra viner är sämre, men bourgognevinerna ligger mig allra
varmast om hjärtat. I det första vinet fick jag direkt känslan av Bourgogne,
men det var samtidigt ganska kryddigt och lite animalisk, och min gissning gick
till Corton eller Volnay just för den strama stenighetens skull. Dock var vinet
lite väl svalt (i temperaturen) och ganska stängt vid servering, men femton
minuter i glaset gav vinet en större och tydligare doft. Kalk, krita, sten och
sval frukt fanns i doften och det var elegant, gott, fortfarande ungt och lite
vresigt men ändå med en komplexitet. Det vi hade fått i glaset var 2000 Volnay Premier Cru Clos de Duc
från Domaine
Marquis d’Angerville, ett vin och en firma som i regel kräver ännu mer
tid än vad vi hade gett det här vinet.
Mittenglaset var betydligt djupare, frukten lite
tätare med nyanser av mörka körsbär, kokta jordgubbar och lite jordig
stenmineral och jag fick nästan en smörig och lite fet ton i doften. Min tanke
gick till Gevrey-Chambertin, just för den jordiga komplexitetens och den rika
fruktens skull, och vinet var trots ett par mognadsstråk fortfarande ungt och
stramt. Min känsla låg på antingen 1999 eller 2002. Med tanke på
koncentrationen och storheten i vinet borde det ha varit på nivån grand cru och det visade det sig vara
sant. Det vi hade fått i glaset var 2001
Charmes-Chambertin Grand Cru Cuvée Très Vieilles Vignes från Domaine
Joseph Roty och en lott vingården med stockar som daterar sig tillbaka
till slutet av 1800-talet, vilket är ytterst sällsynt i Bourgogne som till så
stor del drabbades av vinlusen.
Det
tredje vinet var något stramare, mer mineraliskt, det hade också en lite mer
vegetal nyans som drog åt stjälkjäsning, men utan att vara ogint, men så fort
vinet blommade upp med temperatur började det också vinna fruktsötma, djup och
koncentration. Frukten är yppig och silkig, ett stråk av aprikos och den
typiska eleganta nyans man noterar i vinerna från Domaine de la Romanée-Conti,
här fanns en fräschör och elegans, en stram mineralisk kvalitet och en
sammetslent mjuk eftersmak och sammantaget en väldigt fin balans mellan frukt,
tanniner, syra och alkohol. I glaset en 2008
Échézeaux Grand Cru. Gott, elegant, elegant och gott.
Maten
därtill var ett rosastekt ankbröst, en klokt vald råvara till vinerna, det var
saftigt stekt och gott och till det hörde en puré av rödbetor från Ugglarp, ett
par smörstekta gulbetor och därtill en skiva halstrad anklever. Såsen var kokt
av en ankfond som var monterad med anklever så att den spräcktes. Snyggt och
gott.
Dags
för två nya röda, också de serverade i bourgognekupor. Båda var mörkare, tätare
och mycket mer koncentrerade i doften än förra serveringens viner. Det första
av de två var det elegantare och lite friskare, det hade en ton av inlagda körsbär,
men med en viss syrlighet, och jag kunde inte för världen tänka mig att det var
ett vin från Bourgogne. Frukten var nämligen lite mörkare än den som bourgogner
brukar ha och jag tog min gissning till Piemonte och gissade på Barolo. Med
lite mer luft började vinet lyfta fram sina rödbäriga och till och med syrenblommiga
aromer och det var väldigt elegant. Det här var gott, initialt inte lika
fantastiskt som det i glas nummer två, ändå går det inte att sticka under stol
med att denna 2000 Sori Tildìn från Gaja
var ett riktigt gott vin. Och doften och smaken växte, och det växte och det
växte med luftningen. Tänk vad mycket luft vissa viner behöver.
Det andra vinet var tätare, mörkare och på
alla sätt och vis större än vin ett, kryddigare och djupare och med något
balsamisk nyans, mitt i allt sitt nästan bombastiska. Jag fick först en känsla
av Syrah och norra Rhônedalen, men lämnade efter en stund denna gissning.Ändå
var det ett väldigt elegant vin med en tydligt stram men ändå balanserad och
det kanske hade en lite lägre syra och rikare kropp, men det var gott. Det här
vinet, som vållade enorma diskussioner kring bordet där vissa gäster menade att
vinet var plumpt, mer likt ett slappt vin från Châteauneuf-du-Pape och ett vin
som saknade syra och fräschör, var 2000
Barolo Monfortino Riserva från Giacomo Conterno. Okej, rikt och fruktigt och
med en kännbar alkoholvärme (14.5 procent), men likförbaskat var det alldeles
oavsett diskussionen som följde det godaste vinet av de två. Tyckte jag…
Tryffel.
Det är ju precis vad man behöver till viner av Nebbiolo ven om diskussionen om
vinernas kvalitet var lite hetsig. Tryffel löser alla problem och får oeniga människor
att hålla truten. Den intensiva doften av tryffeln tog oss med storm, även om
tryffeln just nu lider mot slutet av sin säsong var den här magnifik. Här tog
den upp hela rummet och chef Johan hade verkligen slösat med det svarta guldet
från Alba. Som tillbehör till den myckna tryffeln hörde stekt kalvbräss och
risotto. Trevligt och till vinerna perfekt.
Bordeauxglas
och påtagligt mörkare viner. Det första med en djup bärfrukt och en nästan
tearomatisk finstilt vetegal nyans. Elegans var det första man kommer att tänka
på trots att vinet hade en djup fruktkropp. Smaken var medelfyllig, intensivt
fruktig och frisk med tydliga men fina tanniner, men doftens kryddiga och rätt
läckra blyertstoner kom tillbaka hela tiden och jag tyckte att det är riktigt
läckert. Jag funderade ett tag på norra Rhône, just för kryddigheten, violerna
och den mörka frukten, möjligen också den steniga kvaliteten, men så visade det
sig vara nya världen. Och det kom från Ojai Vineyards i Santa Barbara och
etiketten sa 1998 Syrah Thompson
Vineyard, och vinet var så galet likt de från Rhônedalen det kan bli. Den
svala årgången var till stor del ansvarig för detta.
Vinet
intill är nästan opakt, purpurfärgad, så mycket större och fruktigare, tätare
och mer betonat av de nya och vaniljsöta ekfaten. Syrah är druvan man tänker
på, söt och kryddig lakritston med ett svagt inslag av peppar och en tydlig ton
av grillad bacon. Tanken drogs åt John Alban, eller Sine-Qua-Non, fast båda dessa
firmor gör egentligen mer eleganta viner, eller kunde de komma från Clos de la
Truffière i Languedoc. Men vinet kom från Australien, mer precist från Barossa
Valley och firman Hundred Acre (som har sin bas i Napa Valley)och vinet var den
mäktiga 2006 Ancient Way Vineyard
Summers Block Shiraz (fem hektoliter per hektar, vilket märks med tätheten
och koncentrationen). Gott, ja, märkligt, absolut. Det extremt ovanliga vinet
delade gästerna i två läger, för och emot. Jag var nog för, till en början, men
kanske mer emot till slut.
Doften
av grillad bacon spred sig från köket, men det var en rosastekt blodduva från
Normandie som var huvuddelen i rätten som var god. Inslaget av rökt sidfläsk
och den fina krämen av jordärtskocka fungerade bra till vinernas generösa frukt
och lite rökiga och kryddiga toner. Här fanns också lite sauterad spetskål och
tack vare inslaget av körsbär i såsen av duvfond kom vinernas rödfrukt att
hitta en mycket god kompanjon i vinerna.
Nu
sades det komma tre mogna bordeauxviner, eller inte. Det var i alla fall våra
ledtrådar. Det första vinet hade helt klart en doft som vittnade om mognad,
förvisso mörkt och djupt i doften, men med den där rostade och nästan järniga
rödfrukten som fint mogen röd bordeaux har, men kanske en aning djupare. En
liten ton av tobak bekräftade mognaden, tanninerna var ännu inte helt polerade,
en liten sandig känsla. Vi var ett tag inne på 1970-talet, för den komplexa
doftens skull (och en liten släng av brettanomyces).
Till slut, efter otroligt många gissningar, landade vi (med god hjälp) på
årgång 1982 och då fick jag en känsla av att det borde vara 1982 Château Talbot från Saint-Julien …
och så var det.
I
nästa glas en mörkare och mer blåaromatisk frukt, här är tonen i frukten sötare
och mer blåbärsfruktig samtidigt som det fanns en finstämd tobaks- och
blyertston, med luften en liten mintig ton, med en tydlig ton av grusgolv. Att
det kom från 1985 förvånade lite, årgången har gett silkigare viner, men det
här är fortfarande ungt och ganska stramt. Såklart var vi inte i ens i
Bordeaux, vi var i Kalifornien och den steniga känslan kom såklart från de
steniga jordarna uppe i Diamond Mountain och firman Diamond Creek Vineyards
vilket förklarade en hel del. I glaset 1985
Cabernet Sauvignon Gravelly Meadows. Absolut enastående, hittills kvällens
bästa vin och det stod också klart sedan hela vinlistan summerades framåt
småtimmarna.
Vinet därefter var ett ytterst sällsynt vin
från Bodegas
Alejandro Fernandez, ett vin ur magnum som egentligen bara buteljerades
för patron Alejandros egen privata konsumtion. Nu sålde han ett par magnum ändå
när jag med min vinklubb besökte domänen för två år sedan och denna 1996 Tinto Pesquera Millenium som var
rikt fruktig med en nästan blåblommig nyans i den köttiga, mörka frukten.
Tanninerna var tydliga men ändå fint balanserade. Unikt och gott, en ynnest att
två år efter jag fick reda på att jag aldrig mer skulle få dricka vinet ändå
drack det!
Anka
skulle det bli. Låret var bakat confit och var saftigt, trådigt och gott med en
skönt krispig yta, fin sälta och en liten balanserade sötma från den
blomkålspuré som hörde till. Därtill serverades stekt rosenkål och savojkål och
dessutom lite smörstekt svamp. Inte för att jag alltid uppmuntrar att man
upprepar en råvara, det kan te sig lite fantasilöst, men när man kör på extra
tryffel i rätten skulle jag aldrig ens komma på att klaga på kockan. Alltså
klagade jag inte.
Frukten
var söt, mörk och koncentrerad. Jag hade faktiskt väntat mig att smaken skulle
ha varit sötare, men den var vara tät och intensiv i början av smaken. Syra och
tanniner, till och med lite mineral, stod faktiskt i första rummet och det jag
verkligen gillade var tonen av grafit som just nu stod ut i doften. Detta
första vin var mer europeiskt, men hade ändå med en tydlig adress i
Kalifornien, strukturen var stram och känslan av mineral och syra riktigt fint
uttalade. Det vi hade fått i glaset var 2002
Cabernet Sauvignon Paradise Hills från Blankiet Estate, ett vin som
fortfarande är väldigt ungt.
Väldigt ungt var också 2007 Cabernet Sauvignon Hillside Select från Shafer Family Vineyards i
sydöstra Napa Valley. Det här vinet är rikt, tätt och sötfruktigt, ungt och
yppigt, det har inte för mycket av allt även om flera personer runt bordet menade
att det var så. Vinet är bara ungt, primärt och nästan nervöst intensivt. Men
det som finns där är sötmjukt, silkigt och lent med en initial sötma, en ganska
tydlig vaniljsötma och till och med en liten alkoholvärme i eftersmaken.
Varmrätten
var ett dilamm från Strängnäs som serverades med sticklök och en god krämig
gratäng av svartrot. Med tanke på den massiva frukten i vinerna och deras unga
strävhet var just det feta i maten ett perfekt avrundande komplement som fick vinernas
tanniner att rundas av.
Lite
blandade ostar är aldrig fel i en större meny. Comté är alltid min favorit och
biten var stor nog att nästan chockera en nu rätt mätt gäst. Att vi därtill fick
två stora bitar ost till gjorde ju inte direkt chocken mindre.
Normalt sett föredrar jag vitt vin till ost, men när en 1970 Vintage Port från Dow's öppnas up blir jag inte direkt
irriterad. Doften var stor, generös och fint mogen, ljusröd till frukten och
med den typiska karamellsöta och lite nötiga tonen som hör mognad till. Sett
till smaken var det ett fint moget men fortfarande spänstigt vin som hade
finstilta tanniner, en värmande alkohol, måttlig syra och en eftersmak som bara
var lång utan och silkig och syndigt god.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar