När David Adelsheim köpte mark i Chehalem Mountains 1971 och året därpå mödosamt började plantera de första stockarna vin, kunde han aldrig drömma om att han över fyra decennier senare skulle vara en levande legend i den amerikanska vinkulturen.
”Vi som var de
första att plantera vin visste ju ingenting om vinodling, vi hade inga pengar
och hade ingen tradition eller kunskap att luta oss tillbaka på, men vi visste
att vi ville försöka och vi förstod att det enda vi kunde göra var att sikta på
att göra de allra bästa viner vi någonsin kunde göra”, säger han ödmjukt när
man frågar om hur det var på den tiden.
Oregon är en
liten vinregion och den skulle komma att förbli väldigt liten ända in till
slutet av 1990-talet. För 15 år sedan fanns här bara drygt 4 100 hektar
vinodling, idag med över 700 vinproducenter finns det faktiskt drygt 12 500
hektar. Men när David köpte druvorna till den 1989 Pinot Noir Seven Springs Vineyard han gjorde för sin firma Adelsheim
Vineyards, var Oregon fortfarande ett mer eller mindre okänt vinområde
för de allra flesta i vinets värld.
Med tanke på hur
långt tillbaka vi var i vinets historia i Oregon, är det svårt att ha alltför
stora förväntningar på ett så gammalt vin som detta, men jag hade druckit det
förut (förra året) och visste att det var underbart gott med en läcker
mognadskomplexitet, nyanser av torkad frukt, tobak och te, och även med en
liten ton av skogsgolv, eller sous bois
som man mer tjusigt säger i Frankrike. Exakt den känslan fick jag också i det
här vinet, som fortfarande håller sig kvar på rätt sida drickbarhetens gräns –
det är nog till och med så att jag skulle våga ha kvar vinet ett par år till om
jag hade en flaska eller två. Smaken var sammetslen och så där läckert
mognadssöt och härligt. Wow, ett litet stycke historia helt enkelt.
Vi inledde vår
middag med mousserande vin från Gran Moraine, som är jätteföretaget
Jackson Family Wines vinegendom här uppe i Oregon. Från dem hade jag valt 2014 Brut Rosé som görs av Pinot Noir
(mestadels, och till liten del gjort som rött vin att blanda i) och lite
Chardonnay, enligt den klassiska metoden med den andra jäsningen i flaska. Det
är ett gott och fruktigt mer än ett komplext vin, men jag gillade nyansen av
röda vinteräpplen och den svagt hallonnyanserade tonen i den försiktigt brödiga
och friskt fruktiga smaken. Det blev en helt okej aperitif.
Stolpe ut blev det verkligen inte med första vinet jag hade beställt in, 2013 Clos Electrique från den lilla firman Cameron Wines. John Paul, som är delägare i och vinmakare för den här firman, har bara 2.45 hektar vingård i Dundee Hills, men därtill köper man druvor från ytterligare sju hektar. Han gör ett flertal viner, alla i liten volym, bland annat ett par viner av Pinot Noir och sedan 2006 också ett vin av Nebbiolo från en 0.20 hektar liten lott. Det här vinet var dock vitt och det är en intressant cuvée av drygt 80 procent Chardonnay och resten Pinot Blanc och Pinot Gris på så sätt som man gjorde vinerna i det gamla Bourgogne. Druvorna skördas samtidigt, de pressas tillsammans och musten jäses sedan i neutrala franska ekfat, 228 liter stora. Vinet hade en något guldgul färgnyans, men var inte oxiderat, det hade en medelstor och något gulfruktig doft med en liten nyans av färska hasselnötter och honung, men också en fräschör med god syra och en liten mineralitet i den något feta smaken. Det var gott, väldigt gott till och med om jag ska tro på mina vänner runt bordet.
Som förrätt tog jag in en bruschetta med en krämig burrata, en tapenade av bondbönor, lite lätt torkad prosciutto och en fint fruktig olivolja. Enkelt och väldigt gott, och just den feta texturen och den salt skinkan gjorde verkligen mötet med vinet från Cameron riktigt bra.
Résonance Vineyard är en ung firma, grundade för en handfull år sedan av den i Bourgogne väldigt framgångsrika storfirman Maison Louis Jadot, som både verkar som domän (man har ett par egendomar och stora arealer med egna vingårdar i Côte d’Or och Beaujolais) och négociant. Den här delen av rörelsen drivs idag av den smått legendariska vinmakaren Jacques Lardière, som efter närmare 40 år i Bourgogne tog sig an den här nya utmaningen i distriktet Yamhill-Carlton i Willamette Valley. Man har en nästan 13 hektar stor egendom som till 8.10 hektar är planterad med Pinot Noir, bland annat har man en vingård på 80 till 150 meters höjd med stockar som planterades 1981 på sina egna rötter i en havssedimentär jord man kallar willakenzie.
Här gör man en
kvartett viner, ett av Chardonnay och tre av Pinot Noir, och jag hade beställt
in 2013 Pinot Noir Résonance Vineyard
(119 dollar på listan) som jämfört med många andra pinotviner vi hade njutit av
i veckan var en liten lite sötare i frukten och dessutom hade en diskret
kryddighet från ekfaten. Trots det burgundiska arvet och med Jacques Lardière
som vinmakare, var det här långt ifrån det mest burgundiska vinet vi drack
under veckan i Oregon. Gott var det i alla fall, i sin lite yppigare och
kryddigare stil.
Det här vinet
kommer från vingårdslotter som ursprungligen planterades mellan 1988 och 1995,
mestadels av klonerna Wädenswil och Pommard, och då på sina egna rötter. Större
delen av den här vingården har senare behövts planteras om till följd av
phylloxera, vinlusen, men till 2014 hade dessa nya stockar ändå hunnit nå en
god ålder. Det här är ett riktigt klassiskt och komplext vin som i stil
påminner lite om dem från Côte de Nuits, särskilt Nuits-Saint-Georges, med ett
fint fruktdjup, något mörka bärtoner som lyfts av finare sirliga och höga
rödfruktiga aromer. Samtidigt finns det också något jordigt och komplext över
doften. Det har en seriös men mogen och väl balanserad tanninstruktur, och även
om det var riktigt gott redan nu, särskilt efter 15–20 minuters luftning i
glaset, är det ett vin som vinner på att bli mellan sju och tio år gammalt, men
sedan håller längre än så.
Bob Betz är en av förgrundsfigurerna i Washington State. Han bana inom vinet tog sin början på 1970-talet och efter resor runt om i Europas vingårdar fick han anställning som vinmakare hos Chateau Ste Michelle i Washington State, en av de första och idag den överlägset största producenten i delstaten. Där skulle han bli kvar i 28 år, en stor del av tiden som chefsvinmakare, innan han 1997 grundade sitt eget vineri, Betz Family Winery.
Bob Betz hade
redan från början filosofin klar för sig, han skulle producera viner gjorde som
cuvéer av druvor från flera vingårdar, eftersom han tidigt insåg att de finaste
och mest komplexa vinerna var de där de olika vingårdarna kompletterade varandra.
Bra exempel på det är Cabernet Sauvignon som ger ett riktigt bra vin i
vingården Ciel du Cheval, men att den där får en så tanninrik struktur att man
behöver blanda den med druvor från andra vingårdar.
Jag hade hittat
en 2012 Père de Famille Cabernet
Sauvignon som är en cuvée av cirka 85 procent Cabernet Sauvignon från ett
block i Red Willow Vineyard i Yakima Valley som planterades 1973 och resten
mestadels Merlot med ett par procent Petit Verdot. Det här är det mest komplexa
och strukturerade av firmans två bordeauxtolkningar, något mörkare och tätare
och har en fint bläckig nyans till de toner av ceder och grafit som också
bidrar med komplexiteten, men som ungt kan vinet te sig lite knutet och stramt.
Nu har det börjat öppna upp sig och det har en läckert mörk, tät och mogen
frukt, men helt torr smak. Det här blev ett riktigt uppskattat vin, för de
flesta av gästerna också det första mötet med den här utmärkta producenten.
En av gästerna hade med sig ett annat riktigt bra vin, 2002 Cabernet Sauvignon från Quilceda Creek, en av de firmor i Washington State som har fått allra flest toppbetyg på sina viner. De grundades redan 1978 av familjen Golitzin och blev tidigt kända för sina cabernetviner. Till en början hade man inga egna vingårdar utan köpte druvor från flera av de mest kända vingårdarna. Först 1997 köpte man in sig i den berömda Champoux Vineyard och 2001 köpte man också in sig en annan av de mest omtalade vingårdarna i Washington State, den 6.88 hektar stora Ciel du Cheval Vineyard i appellationen Red Mountain. År 2006 köpte man ytterligare 1.82 hektar vingård alldeles intill Champoux Vineyard, och den senare vingården blev man ensamägare till 2014 när de tidigare ägarna valde att dra sig tillbaka.
Det vin vi hade
fått serverat, efter ungefär en timmas dekantering, var gjort till 97 procent
av Cabernet Sauvignon, två procent Merlot och en ynka procent Petit Verdot,
druvor som hade skördats i Champoux Vineyard, Ciel du Cheval Vineyard, Klipsun
Vineyard och Tapteil Vineyard. Här var det täthet och koncentration av mörk
fruktighet som gällde, samt en tydlig tanninstruktur, detta trots att vinet
faktiskt har blivit 15 år gammalt, lite drygt. Det är ett mäktigt vin, stort och
intensivt, fortfarande ungt och drivet av sin frukt och det har fortfarande
kvar en liten sötma från ekfaten.
Om jag ska vara
helt ärlig har jag aldrig riktigt gått igång på vinerna från Quilceda Creek,
och än mindre förstått den enorma hypen kring dem. Jag har i och för sig alltid
tyckt om dem för deras intensitet och kraft precis som många andra av Robert Parker
hyllade viner, vinerna från Quilceda Creek har mer eller mindre prenumererat på
skyhöga poäng, men som unga har de alltid varit ganska monolitiska och inte
alls särskilt märkvärdiga. Men med ålder händer det alltid något som gör dem väldigt
eleganta och imponerande, och efter snart 16 år är det här vinet fortfarande
ungt med bara en svagt förnimbar första nyans av något som kan liknas vid
mognad. Kanske är det så att vinerna behöver bortåt 20 års ålder innan det
magiska inträffar?
Jory Restaurant
är en trevlig och bra restaurang i ganska typiskt modern amerikansk anda. Serviceambitionen
är hög och maten vällagad och god utan att vara enastående och är man sugen på
goda viner från trakten hittar man ytterligare en bra anledning att komma hit.
Här provade vi
bland annat deras 2014 The Neo-Classical
Objective Pinot Noir som kommer från
flera vingårdslägen, bland annat deras två egna White Rose Vineyard och Guillen
Vineyard som ligger alldeles intill vineriet. Druvorna vinifieras i hela
druvklasar efter några dygns cold soak
och jäses musten med sin naturliga jäst i små öppna jästankar med regelbunden remontage innan det självavrunna vinet
och en liten mängd fint pressvin dras över till franska ekfat, 228 liter stora
och bara 15 procent nya, för att genomgå malolaktisk jäsning och lagring under
tolv månader. Det här är ett av firmans allra finaste viner, det har en stor
och intensiv doft med en nästan yppigt rödfruktig och blommig arom som får en
extra finess och komplexitet av det lätt kryddiga inslaget av stjälkarna.
Texturen är rik och silkig och eftersmaken lång och nyanserad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar