Niohundra, av totalt 3 900 producerade. Så många
flaskor 1995 Pingus från den nyetablerade Dominio de Pingus i hjärtlandet av
Ribera del Duero gick till botten med ett containerfartyg som sjönk i en storm
utanför Azorerna i november 1997. I lasten fanns också hundratals lådor vardera
av champagne från Taittinger och från Château l’Angélus och Château
Lafite-Rothschild. I USA, dit fartyget var på väg, skulle den redan hyllade
premiärårgången av vinet sålts för omkring 200 dollar flaskan, nu fick vinet en
skjuts i sitt närmast kultliknande rykte och priset ökade snabbt till mer än
det dubbla. I Sverige kunde vi köpa vinet för 895 kronor om jag minns rätt.
Peter Sisseck
föddes 1962 i Danmark, han utbildade sig till vinmakare i Frankrike och gjorde
vin i både Bordeaux och Kalifornien innan kan 1990 kom till Ribera del Duero
för att föra vin hos Alejandro Fernandez på Hacienda Monasterio. Han såg snart
en enorm potential i Tinto Fino (det lokala namnet på Tempranillo) och lärde
sig snabbt regionen och dess bästa vingårdar.
”Självklart
kunde jag ha stannat kvar hos Alejandro Fernandez, men jag hade alltid burit på
en dröm om att ha ett helt eget projekt och gärna ett mer småskaligt och
högambitiöst”, berättar Peter och säger att det är för då man kan sätta fokus
på allra minsta detalj.
Idag rankas Pingus i toppen av Spaniens viner och kvalar också in i de illustra skaran av så kallade världsklassviner.
Peter köpte ett antal små vingårdslotter om totalt 4.20
hektar i La Horra, det mest klassiska i Ribera del Duero, och alla vinstockar
var minst 50 år gamla, i några delar av vingårdarna till och med över 70 år
gamla. Det var så allt började och det var på Finca Villacreces (intill Bodegas
Vega Sicilia) som Peter gjorde sina första årgångar.
Efter två år
kunde han flytta in i en egen bodega i den lilla byn Quintilla de Onésimo, en
anrik bodega byggd 1832 och på den tiden ägd av markis Pesquera. Bodegan är
topprenoverad och hyser idag 13 små rostfria ståltankar om 3 800 liter
vardera (för Flor de Pingus) och fem öppna små jäsningstankar av ek (för
Pingus), därtill en källare med plats för omkring 150 små franska ekfat som
huvudsakligen kommer från tunnbinderierna Darnajou, Seguin-Moreau och
Taransaud.
Totalt arbetar
Peter Sisseck med 28 hektar vingård, av vilket sju hektar arrenderas men till
fullo sköts om av hans team. Bara de äldsta och bästa lotterna ger druvor till
vinet Pingus och hit räknas den 1.20 hektar stora San Cristóbal med över 75 år
gamla stockar och den 3.00 hektar stora Viña Parroso, vilken har tre lotter med
drygt 50-65 år gamla stockar. Båda vingårdarna sköts enligt biodynamiska
principer.
När Peter Sisseck kom till Stockholm för att presentera
sina viner passade vi på att äta middag med honom på Adam och Albin, inte bara en av Stockholms bästa restauranger utan
också en av Sveriges allra bästa. Vi började i den lilla baren med ett glas 2010 Blanc de Blancs Brut från Louis
Roederer, en champagne som görs i väldigt liten volym och kommer till
Sverige i ännu mindre volym. Jag är väldigt förtjust i den här tappningen från
Louis Roederer och nyligen drack jag en fantastiskt 2009:a av den. Den här
årgången känns dock en liten aning lättare och stramare, för stunden lite mer
återhållen men inte desto mindre fint fruktig med nyanser av citrus och gula
äpplen och nygräddat vitt bröd. Syran är alltjämt påfallande frisk, vilket dels
gör champagnen uppfriskande och fräsch, men också bidrar till den lite
återhållna och eleganta smakupplevelsen.
Hos Adam och Albin äter man en meny som man till del
komponerar själv genom att göra egna val av ett antal rätter. Men innan man
kommer dit serveras man fem små aptitretare – och jag måste säga att det här är
nog den starkaste öppningen rent gastronomiskt man får på en restaurang i
Sverige idag. Man blir helt enkelt totalt hänförd.
Den första av
dem var en len och diskret sötaktig misokräm som serverades med ”vårblomster”
och brynt smör, denna underbara krydda.
Därefter kom en servering av små nygräddade bröd, till
vilka ett gott smör med lövtunt skuren tryffel, gräslök och piment d’espelette, en påfallande
aromatisk och nästan lite blommig parfymerad men inte direkt het chilefrukt som
kommer från sydvästra Frankrike. Supergott, nästan synd att man inte serverade
mer bröd – men kanske tur att man inte gjorde det med tanke på omfånget i resten
av menyn.
Nästa lilla goda rätt utgjordes av tunt skuren svensk
bläckfisk som var fint tillagad med god kärna men absolut inte alls seg. Lika
fint skuren zucchini och en läcker buljong av lättrökt persilja hörde till.
Champagnen, som hade passat riktigt fint till de första
rätterna tack vare att de var så eleganta, var nu slut och därför tog vi till
vinlistan igen. Det finns gott om goda viner här, vi ville ha ett elegant och
torrt vitt vin med god syra. Det hittade vi snabbt i en 2013 Puligny-Montrachet Premier Cru La Garenne från Etienne
Sauzet, som har en lott om 0.75 hektar i den här högt upp på
sluttningen med mager, stenig kalkstensjord belägen äga. Gérard Boudet, som
äger firman, brukar skämtsamt kalla den här vingården för hans del av Chablis
här i byn Puligny-Montrachet, och vare sig den sedan 2002 vinmakande svärsonen
Benoit Riffault eller vinet i sig säger emot. Dock är just 2013 en årgång som
har gett ett lite krämigare och fetare vin, förvisso med en frisk om än inte
stram syra och en mineralitet som snarare än kritig och fet än kittlande salt.
Gott var det, och det kom att passa utsökt till de smårätter och även
havskräftan och rätten av sparris som skulle följa.
Kalvbrässen var skuren i små bitar, panerad och sedan
friterad. Den serverades med en syrlig crème fraiche, späda örter och karelisk
kaviar. Också det här försvinnande gott. Att vinet från Etienne Sauzet var lite
fetare än vanligt bidrog till att göra mötet med både krämen och den umamirika
salta kaviaren än bättre än om vinet hade varit stramare.
In kom nu ett färskt svenskt ostron, skuret i lite mindre
bitar och serverat med en isande frisk granité av fänkål och ostronspadet,
därtill lite olivolja och dill. Återigen en väldigt elegant och god rätt.
Därmed var odyssén av aptitretare över och det blev dags
för menyns första rätt. I botten på en tallrik lite kräm av syrad grädde, på
det konfiterad griskind som hade strimlats, däröver tunt skuren gurka (bara som
den var) och därpå en mycket hastigt sotad havskräfta med sin sötaktiga smak
och lena, nästan feta textur. Lite lardo
över det och en glaze som hade en
lätt blommig och kryddig ton av ingefära. I sin helhet var det här en väldigt
god rätt, men griskinden tog över havskräftans fina doft och smak lite väl
mycket. Frånsett det, superbt.
Den andra rätten gick också bra det vita vinet. Fint
skuren lättkokt vit sparris låg på en bädd av smörstekta murklor och krispigt
bröd. Över det en ljus gräddsås som av allt att döma var monterad med smör.
Till det lite aromatisk och något kryddig krasse. En ganska fet rätt sett till
såsen, därmed försvann sparrisen och framför allt finessen med den lite grand,
samtidigt var det rätt gott ändå.
Vännerna runt bordet hade inte kunnat vänta längre på mer
fräschör i glasen och därför singlade det strax innan sparrisen in varsitt
bourgogneglas till. I det skänktes snart upp en underbar champagne, NV Grand Cru VP Extra Brut från den
utomordentliga firman Egly-Ouriet, faktiskt en av dem jag
håller allra högst i hela Champagne. Man har sitt säte i byn Ambonnay, där
också majoriteten av de 11.70 hektar vingårdar man äger ligger. Eftersom
Ambonnay är en by vars odlingar domineras av Pinot Noir, är det inte märkligt
att Egly-Ouriet bygger sina champagner av just Pinot Noir – sånär som den
underbara cuvéen Les Vignes de Vrigny Vieilles Vignes, som faktiskt är gjord
uteslutande av Pinot Meunier. Den medelfylliga, absolut torra men fint
fruktiga, lätt brödiga och delikat citronskalsbittra champagnen vi nu hade i
våra glas är till cirka 70 procent gjord av Pinot Noir och resten Chardonnay
och VP (i champagnens namn) står för ”vieillisement
prolongée” och syftar på den förlängda lagringen på jästfällningen innan dégorgering, i det här fallet upp mot
sju år. Inte märkligt att doften och smaken är så komplex. Tack vare syran i
sparrisrätten, och den feta texturen i såsen, kom den här champagnen att passa
utmärkt till.
”Flor de Pingus är inget andravin till Pingus, jag ser
det som ett annat vin just för att det kommer från andra vingårdar”, förklarar
Peter när sommelieren serverar det sedan en halvtimma tillbaka dekanterade 2013 Flor de Pingus från Dominio
de Pingus. Jag hade sett att vinet hade dekanterats en dryg halvtimma,
vilket troligen var väldigt bra eftersom det fortfarande fanns en viss
knutenhet i doften när vi fick det. Samtidigt var det oväntat tillgängligt och
till och med charmerande och parfymerat med en läcker mörk bärfrukt, fina
tanniner, kanske en något dämpad och lite lättare mellansmak än vanligt, men
elegant och väldigt god. Trots att årgången var svår, fuktig och kall, har
vinet ändå fått lite av den violblommiga nyans som är så typisk för Tinto Fino,
en delikat ton som lyfter vinet och tillsammans med mineralitet och en god men
inte påfallande frisk syra bidrar till att göra det så otroligt gott.
Utöver den fasta menyn med rätterna att välja mellan i
varje servering, kan man lägga till helt andra rätter. Det gjorde vi såklart
när vi såg den lockande rätten av wagyu. Den kom i en djup tallrik och nästan
helt dold under ett täcke av fint skuren grillad grön sparris från Gotland och
till det rostade pistaschnötter. Det fanns något saftigt över den här rätten,
en fin fet textur från köttet som gav den tyngd och längd. Det feta rundade av
vinets struktur och hjälpte till att lyfta frukten på ett läckert sätt.
Sida vid sida med 2013 Flor de Pingus hade vi också 2013 Pingus, toppvinet från Dominio
de Pingus som görs av Tinto Fino från de finaste vingårdslotterna med
riktigt gamla stockar. Jäsningen sker vid ovanligt låg temperatur, i regel
omkring 22-23 grader, och sträcker sig normalt sett över tre till fyra veckor.
”Den lägre
jästemperaturen ger en mycket försiktigare extraktion ur skalen, vilket är
väldigt viktigt”, säger Peter och menar att det är lätt att man med Tinto Fino
gör ett vin med alldeles för stor extraktion.
”Det kan väldigt
lätt bli för mycket av allt”, säger han vid ett par tillfällen under
diskussionen om vinet.
För mycket av
allt är det verkligen inte här, heller inte i årgångar som är mycket rikare och
kraftigare än vad den något svårare 2013 är. Frukten är tätare än den i Flor de
Pingus, den är djupare och tanninstrukturen lika fin men lite större, samtidigt
finns här en större knutenhet och något dovt över både doften och smaken. Det
är som att vinet står stilla och bara väntar på att drag igång och iväg. Men
det är läckert, det finns väldigt mycket kvalitet här.
”Jag är riktigt
nöjd med vinet, men jag vill allra helst låta det ligga till sig och långsamt
utvecklas fram till 2023”, säger han nöjt och lägger till at favoritårgångar
annars är 1995 och 2000.
”Och 2014, men
det har vi inte släppt ännu”, säger han och ler.
De två röda vinerna gick väl till huvudrätten, som var
ett fänkålsstekt bröst av rapphöna på en bädd av lättsauterad spetskål i en
lätt tryffeldoftande béchamel. Doft och smak av ramslök var ganska mild, men
fänkålsfröna var tydliga, kanske rent av en liten gnutta för dominanta. Inte så
att de slog ut vinerna, men de tog verkligen plats. Men, ett extra plus till
köket för att rapphönsbröstet var så fint stekt – fågel av den här typen kan
lätt bli överstekt och torr.
Återstod nu dessert, en karamelliserad mjölkkolaglass i
lika fast som krämig textur med lönnsirap och en granité med lakrits. Gott, men
så är jag ju en riktigt hängiven chokladfantast.
Till desserten valde vi en god madeira med god sötma, fin
fruktighet, en lätt karamellig nyans och en perfekt avvägd mognads- och
oxidationston från fatlagringen. Som vanligt hade vinet en god syra som hamnade
i utsökt balans med dess läckra sötma och också bidrog till skapa en mer
harmonisk balans till desserten. I glaset en Rainwater Reserva från toppfirman Barbeito som vi köpte
till för 130 kronor för åtta centiliter.
Jag minns i mitt
tidiga vinliv när starkviner var helt ute, när man bara pratade om bordsviner
hit och bordsviner dit. Starkviner var något förlegat, något man tog till när
det vankades jul, eller möjligen begravning. Det är intressant att se hur
starkvinerna, om än i liten skala, långsamt åter tog sig tillbaka genom en alltmer
utbildad restaurangpersonal som började arbeta med ljus sherry i sina vinpaket,
med portvin till chokladdesserter, och nu på sistone också madeira. Idag säger
alltfler sommelierer sig älska just madeira … och jag är en av dem.
Slutligen lite sprit för att runda av den långa,
trevliga, roliga och sett till maten och vinerna helt fantastiska middagen.
Adam och Albin levererar mat på allra högst nivån, den är vacker och elegant i
både formspråk och sammansättning av smaker och texturer och den känns modern
och fräsch. Jag är också väldigt förtjust i idén att man som gäst kan välja
bland de rätter man serveras i menyn, och hela den underbara inledningen med
alla aptitretare. Därtill levereras upplevelsen av en förstklassig och kunnig
service. Det här är modern elegans när den är som allra bäst.
I glasen bjöds
två sorters trevlig sprit. Den vattenklara styrketåren kom från Roulot,
en av de allra bästa producenterna av vin i Meursault i Bourgogne, och var
deras Le Poire Eau-de-Vie de Poire
Williams, ren och intensivt päronfruktig med en mild sötma och en tydlig
och ganska komplex nyans av päronskalen. Helt torr i smaken, men med en
förnimmelse av sötma inledningsvis.
Det fatlagrade
destillatet kom från regionen Calvados och var en mer unik årgångsbetecknad
version från det sydvästliga distriktet Domfrontais, som faktiskt också har
päron som huvudingrediens i sin sprit. Domfrontais fick status som egen
appellation först 2011 och då för att producenterna av calvados där skulle
sluta sälja sin sprit svart. Den man som låg bakom arbetet med att etablera
appellationen var Christian Drouin, den högst rankade kvalitetsproducenten av
calvados i Pays d’Auge, och han gjorde det med hjälp av andra under varumärket Comte
Louis de Lauriston.
Tanken var att
Christian med sin erfarenhet av buteljering och försäljning av årgångscalvados
skulle göra detsamma här med årgångsprit från tillverkare med gott om den varan
i sina ekfat. Således finns det en hel del äldre årgångar ute på marknaden,
sprit som får buteljeras under det nya appellationsnamnet eftersom den är
buteljerad 2011 eller senare. I glaset hade vi en fint karamellig, fortfarande
fruktig och av fatlagringen fint vaniljsöt 1980
Calvados Domfrontais. Vilket härligt sätt att avsluta en fantastisk kväll
på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar