lördag 22 april 2017

Jamie Kutch på Rolfs Kök den 19 april


 
Första gången jag träffade Jamie var han en rookie, en ung finanskille från Wall Street som hade tröttnat på stressen och det ytliga i just den världen. Som totalt hängiven vinälskare, med fokus på Bourgogne och med otaliga tusentals (eller tiotusentals, eller rent av hundratusentals) dollar i kostnader för inköpta och provade och druckna bourgogneviner bakom sig, var det inte konstigt att Jamie till slut kastade sin Wall Street-kostym och tog på sig en kalifornisk vinmakartröja. Det var så vi träffades, för ungefär tio år sedan, i en vinkällare i Sonoma Valley där han hyrde in sig. Jag provade hans första årgångar ur fat och flaska, ingen verkade ha hört talas om honom, men vinerna var goda och snart skulle han ha vunnit stor uppskattning för sina viner i vinmedia runt om i USA.
   De första årgångarna var dock ganska grovhuggna, dels till följd av att Jamie faktiskt inte hade någon utbildning eller ens lärande praktik inom vinodling eller vinframställning. Då, för tio år sedan, tyckte jag ändå att vinerna vad goda, även om jag idag kanske inte fullt ut håller med om mina tidiga lovord. De första åren var Jamie tydligt influerad av sina tidiga läromästare, inte minst den närmast kultförklarade pinotfirman Kosta-Brown, som blev superstora med sina precis lika superstora viner som i och för sig var goda – men just stora.
   Men med tiden började Jamie ändra sig, hitta sin smak i det han gjorde och ville göra, ändra tekniker och idéen med hur vinerna skulle smaka, ändra stilen på vinerna. Jag själv säger att brytpunkten var 2010 och Jamie säger inte direkt emot, även om han själv menar att det var en stegvis förändring över åren. Nu började vinerna bli alltmer eleganta, rödare i frukten, friskare i syran, större blommighet, lenare textur, och lite kryddigare eftersom Jamie började arbeta med mer hela druvklasar och stjälkar än tidigare. Han blev medlem i gruppen In Pursuit of Balance och fick med det också draghjälp rent medialt. Och vinerna var helt plötsligt superba, och Kutch Wines hade precis fått sitt stora genombrott. Idag är Jamie Kutch en av de allra bästa producenterna av Pinot Noir i Sonoma County, och Kalifornien.

Träffen med Jamie Kutch planerades till härliga, stämningsfulla Rolfs Kök i centrala Stockholm, en av de trevligare restaurangerna i Stockholm. Vi började med ett glas lagom kallt serverad 2012 Chablis Premier Cru Fourchaume Heritage från den utmärkta nya firman Domaine d’Henri, som grundades 2012 av Michel Laroche sedan han sålt sin del i jättefirman Michel Laroche som han hade byggt upp med sin far och verkat i under flera decennier. Just det hr vinet kommer från en vingårdslott som planterades 1937 och faktiskt var den första vingård som Michels far Henri köpte. Musten jäses till cirka 70 procent i ståltankar och resten i äldre neutrala ekfat, vilka inte har gett vinet någon fatkaraktär – snarare textur och rondör av lagringen i faten. När jag provade vinet första gången för ett par år sedan blev jag överväldigad av dess djup, kropp och längd, nu har vinet börjat visa upp sig från en lite mer komplex sida, med tydligare nyans av den fossilrika jorden kimmeridge. Vinet har fortfarande en absolut ren och transparent doft och smak, präglad av mineralitet och en jordig komplexitet. Texturen är len, samtidigt är kroppen elegant och eftersmaken är lång och tydligt mineralisk. Helt enkelt supergott!

Från Jamie Kutch och hans Kutch Wines kom nästa vin, ett blekt halmgult vin av Chardonnay som han köper från två vingårdar i Santa Cruz, bland annat den svala Trout Gulch Vineyard. Hade jag fått denna 2014 Santa Cruz Mountains Chardonnay helt blint serverad och helst i ett annan sammanhang än just det här hade jag nog inte spontant sagt Kalifornien. Den strama smaken och friska syran kopplat till en sval men ändå rik fruktighet och mild nötighet (kanske från faten) och nästan kritig mineralisk jordighet var faktiskt mer bourgognelik, det här är faktiskt ett av de mest klassiskt franskklingande vita viner jag har druckit från Kalifornien. Jamie berättade att musten helt är jäst i ekfat, men att bara 20 procent av faten var nya. En av de detaljer som gör det här vinet så klassiskt till sin smak och struktur är den delikata eftersmaken, helt torr och utan någon som helst tillstymmelse till alkoholvärme – alkoholen har nämligen landat på 12.75 procent. Bravo Jamie!

På Rolfs Kök är det inget finlir som gäller, här är maten rejäl och mättande och den är tillagad från grunden av de bästa råvaror. Jag har genom åren ätit alla deras klassiker och hur mycket jag än älskar dem, försöker jag alltid välja något ”nytt” på menyn, något jag inte ätit tidigare eller ätit så ofta. Den här kvällen blev det kalvhjärna som förrätt, perfekt stekt så att den fortfarande var krämig som finaste anklevermousse, fet till texturen och mild till smaken med bara en liten diskret umamisötma. Till hjärnan hörde kapris och citron och just den fina syran bidrog till att göra rätten lite mer elegant och även balansera den feta texturen, samtidigt som citronsyran på ett utmärkt sätt gifte in sig med de vita vinernas fräschör. Ett annat viktigt inslag i rätten var den stekta toasten som hjärnan låg på, den behövdes för att ge rätten en något krispig textur.

Också nästa vin kom från Kutch Wines, men nu ett rött vin. Pinot Noir är ju trots allt huvuddruvan för Jamie och han gör en fin svit av underbara, parfymerade och silkigt texturerade pinotviner. Det vackert körsbärsröda och en aning disiga vinet vi hade framför oss, serverat vid perfekt 16-17 grader i en typisk bourgognekupa, bjöd på en förföriskt rödbärig, nyponaromatisk, rosenblommig och diskret stjälkkryddig doft. Här var det intensitet snarare än kraft och djup som gällde och det var minst sagt en förförisk doft. Vinet var hans 2011 Sonoma Coast Pinot Noir, den ”generiska” tappningen som kommer från flera svala vingårdar som Jamie arbetar med. Nog för att årgången var den kallaste vi har sett i Kalifornien någonsin, men jag kommer inte ifrån tanken att Jamie också vid den här tiden hade gjort så pass mycket förändringar i sin produktion att vinerna blev avsevärt mycket mer eleganta. Och det här vinet var helt enkelt vansinnigt gott!

Jag fortsatte på temat ”insidan av kalven” även till huvudrätt, jag är nämligen helt galet förtjust i kalvbräss och ville inte för något i världen välja bort den. Brässen kom i en rejäl bit, panerad och stekt och precis som vanligt var stekgraden helt perfekt. Den låg på tre stora fina, helt nykokta och precis lagom kokta tyska vita sparrisar. Våren firades vidare med en god ramslökskräm, denna kryddiga och säkert tokigt nyttiga vårprimör. Det här var en fantastiskt god rätt, vacker och tidsenligt, smakrik och mättande och samtidigt precis så elegant som vårens mat ska vara. Att rätten dessutom serverades på det gamla fina blommiga porslinet från Stockholms första finlirarkrog Grappe d’Or gjorde ju faktiskt allt bara än bättre.

Att blir lurad ordentligt i blindprovning är roligt, faktiskt vansinnigt roligt. Själva luringen och med det felgissningarna betyder ju att man får lära sig något nytt, att ens referensramar flyttas framåt. Färgen i det sista vinet var mörkare än den i Jamies pinotvin och doften var både tätare och djupare men för den sakens skulle inte kraftigare. Det fanns något väldigt elegant över doften, något komplext och riktigt läckert. Frukten bjöd på både mörkare och ljusare fruktiga nyanser, men också på en blommighet som drog åt både rosor och viol, en jordig ton utan att vinet på något sätt visade mognad och även en nyans av sandelträ. Helt spontant drogs jag till Nebbiolo, en gissning som backades upp med självförtroende tack vare den eleganta kroppen och strukturen och de tydliga men ändå väldigt fina tanninerna. Att vi var i Piemonte stod utom allt tvivel, tyckte i alla fall jag, och att vi med den här enastående kvaliteten, finessen och balansen borde vara hos Gaja fick jag också rätt på. Så i vad låg min felgissning då? Jo, åldern på vinet.
   Med den här intensiteten tänkte jag ungdom och den känslan backades upp av att vinet inte visade på några som helst symptom på mognad. Så gissningen på cirka fem sex års ålder blev ju helt fel, till och med när jag drog ner gissningen till tolv eller tretton års ålder fick jag felmarkering. Hade jag istället sagt 1996 Barbaresco hade det blivit rätt. Tjugo år på detta fantastiskt väl sammansatta vin, det hade jag aldrig vågat gissa. Tack för den lektionen.

Inga kommentarer: