Med andan i halsen kom vi en liten stund för sent till
middagen, där våra vänner redan hade bänkat sig i soffgruppen med varsitt glas
skön champagnen i hand. Vi hade missat presentationen av den blinda champagnen,
men gav oss in i gissningsleken ändå. Det var en påfallande smakrik och generös
doft vi möttes av, rik på samma gång den var elegant, fint äppelfruktig och
kanske mer ungdomlig än med mogna toner. Ändå fanns det ett djup i doften och
smaken, liksom toner av brioche, som var vansinnigt goda och inbjudande. Jag
hade en tanke på att det kunde vara en årgångstappning från Louis
Roederer, men hann inte med att utveckla den gissningen innan flaskan
kom fram – 2009 Blanc de Blancs. För
mig var det första gången jag provade den här årgången och jag var liksom i
tidigare årgångar väldigt förtjust!
Champagne nummer
två kom nästan direkt, här behövde man snabbdricka för att komma ikapp. En del
mer mognad, mer komplexitet, och godare. Det var mina tre första intryck.
Chardonnay, alltså blanc de blancs,
så tänkte jag. Citrusfrukten var mogen och en aning fet, jag noterade en liten
frisk och aromatisk nyans av eukalyptus som jag vanligen brukar hitta i Comtes
de Champagne från Taittinger, men den gissningen fick jag fel på. Mognaden? Troligen
i slutet av 1990-talet, kanske 1999, eller kanske rent av i början av
2000-talet. Att jag inte hittade champagnen i mitt smakminne berodde på en
sådan enkel sak som att det är svårt att blindprova och träffa rätt – men än
mer på att jag aldrig tidigare hade druckit den här cuvéen, i någon årgång. I
glaset hade vi nu 1996 Orpale Grand Cru
Blanc de Blancs Brut från Champagne de Saint Gall, ett
kooperativ som etablerades 1966 då sex mindre kooperativ slogs samman. Av de
cirka 1 200 hektar vinmark som de 900 medlemmarna äger ligger ungefär 900
hektar i Côte de Blancs, där Chardonnay odlas. Just det här vinet kommer till
viss del från vingårdar som också ger druvor till Comtes de Champagne, som min
gissning var kanske inte så vansinnigt tokig ändå. Jag blev stormförtjust i den
här champagnen, det blir till att köpa lite av yngre årgångar av den.
Cat Woman och Some E hade dukat upp en liten buffé av små
goda tilltugg, däribland små krustader med lax och ett fat med boquerones i olivolja. I gott samarbete
med All Nike ställdes det också fram burkar av Carelian Caviar Nordic Royal,
deras ”vanliga” om man får säga så, som är ljuvligt fet och len i texturen med
en hög smak av umami som ger god fyllighet och som balanseras av en utsökt
sälta.
All Nike hade med sig ytterligare en sort, mer av
prestige i form av deras lite ljusa och mycket mer elegant smakande Carelian
Caviar Nordic Royal. Vi njöt kaviaren i oförskämt generösa skedar på tunna
skivor av smörstekta toasts. Helt sanslöst gott. Jag tror nästan jag fick i mig
hela andra kvartalets ranson av kaviar inom loppet av en kvart. Oförskämt
bortskämt.
Så kom vi till en champagne som med allra största
sannolikhet kommer att kvala in på listan med årets allra bästa champagner, 1985 Cuvée Sir Winston Churchill från Pol
Roger. Ett vackert, lätt gyllene utseendet vittnade om en viss mognad
och denna mognad bekräftades i doften, som var helt makalös, magnifik,
storslagen, läckert mognadskomplex med nyanser av kanderade citronskal, gula
äpplen, lätt rostad brioche, mandel och hasselnötter, till och med en svag pust
av tryffel. Smaken täckte hela gommen, fyllig men ändå lätt och elegant, torr
och stram men ändå med en fantastisk frukt och mognadssötma, och lång, väldigt
lång. Tack och lov var det en magnum vi serverades från, så det blev ett glas
till.
Dags att sätta sig till bords, och där var två vita viner
upphällda. Med säsongens första vita sparris i sjudande vatten på spisen var
det ju inte direkt raketforskning att gissa att det skulle bli tysk riesling i
glasen. Det hade ju i och för sig inte vara så svårt att lista ut ändå – min
första spontana gissning när jag sniffade igenom glasen var just Riesling och
ursprungen sattes direkt till Mosel (efter en idé om Nahe) respektive Rheingau.
Vinet i det
första glaset hade dock en slags mognad som gjorde den fina ursprungliga
druvsötman en aning mer komplext, lite jordigt och gränsande till lätt rostad,
men alltjämt var det en så fint fruktig doft och smak att vi var flera runt
bordet som trodde att vinet hade varit en aning sötare när det var yngre. Nej,
vi hade faktiskt fel på både ålder och kvalitetsklass, men gissningarna på
antingen Egon Müller eller Fritz Haag var desto klokare. Fritz Haag var rätt och
vinet 2010 Brauneberg Juffer Sonnenuhr
Riesling Kabinett var mer precist i detalj rätt. Vi var alla stormförtjusta
i det här eleganta, fint fruktiga men mot slutet av smaken nästan helt torra
vinet, vars friska syra och livliga mineralsälta gav vinet en fin energi,
spänst och fräschör.
Vinet intill var
både torrare, stramare och yngre och i min gom påminnande om stilen hos Weingut
Georg Breuer. Mer mineraliskt, inte alls den förnimbara fruktsötman
även om jag noterade en liten ton av persika, och generellt sett en svalare
frukt, högre syra och tydligare energi i den långa men ännu inte helt
utvecklade smaken. Något av firmans toppviner borde vara, tänkte jag, och så
var det, 2010 Nonnenberg, en vingård
i Rheingau med Riesling som familjen Breuer är ensamägare till.
Båda vinerna satt såklart precis lika bra (men på olika
sätt) till den nykokta vita sparrisen, som serverades med tunt skurna
pilgrimsmusslor, lite lätt rostade hasselnötter (som verkligen gifte sig med de
nötiga nyanserna i vinet från Fritz Haag) och lite brynt smör med smaksättning
av soja. Såklart fanns det tillräckligt mycket kaviar i huset för att toppa den
härliga anrättningen med. Tack vare vinernas smakrikedom och friska syra kom
sältan i maten att bli en stor tillgång i mötet. Gott som synden med andra ord.
(Förlåt för de mörka bilderna - det var myskalas snarare än strålkastarmiddag)
Tre sommelierer, tre vita viner, alla hällda blint. Här
presenterar jag dem i en mer logisk ordning än vi själva – helt ovetandes om
vilka varandras viner var – hade serverat dem. Det vin jag tog med var
tvivelsutan det lättaste och på sitt sätt stramaste, även om samtliga viner
bjöd på en fin stringens och mineralitet. Vi var nog alla överens om att vi med
alla tre viner rörde oss i Bourgogne och att vi gjorde det på en hög nivå.
Detta första lättaste vin placerades logiskt och helt korrekt i Chablis, mycket
tack vare den finlemmade kroppen och tydligt mineraliska energin och finessen.
Frukten var lite tillbakadragen med bara finstilta toner av citrus och en liten
äppelnyans som antydde att vi kanske hade börjat komma in i det första stadiet
av mognad. I glaset en 2008 Chablis
Grand Cru Blanchot från Domaine François Raveneau. Vinet
vann stort och blommat upp med luftning.
Vinet i
mittenglaset gick faktiskt lite grand i samma stil och var tydligt mineraliskt
med en kritig ton, ett steg upp i fyllighet och djup från chablisvinet men
precis lika elegant. Den lilla nyansen av mint drog åtminstone mig ner till
Chassagne-Montrachet, men finessen var mer Puligny-Montrachet för mig. Också
här noterade man en liten rostad nyans som förde tankarna till jordighet och
skaldjurskal och med också till en diskret mognadston. Platsen var fel, men
åldern rätt, det Don Daniele hade tagit med var en 2008 Corton-Charlemagne Grand Cru och producenten var Domaine
Bertagna, en familjeägd firma i Vougeot som gör strama och nyanserade
vin. Kul att serveras ett vin från den här domänen, som jag sannerligen och
tyvärr inte dricker från tillräckligt ofta.
Det tredje vinet
var det allra mest storslagna, dess doft var större, mer intensiv, vi noterade
läckra toner av citrus och nästan grillad citron, därtill en svag och nästan
lite jordrökig ton på ett sätt som fick mig att tänka på Domaine J-F
Coche-Dury, stilen var otroligt lik. Jag gissade således på Meursault som
ursprung och kunde tyvärr inte släppa det i första taget, även om jag gick ett
par omvägar förbi firmorna Domaine Blain-Gagnard och Domaine Fontaine-Gagnard,
liksom Arnaud Ente, utan att få gehör för det. Inte heller en gissning på
Chevalier-Montrachet som ursprung fick jag gehör för. Det skulle visa sig att
vinet kom från Domaine Ramonet, en firma som under 1990-talet och en bra bit
in på 2000-talet var svajig och hade tydliga problem med oxidation, men nu
rättat till problemen och gör väldigt fina viner. Det här vinet, 2008 Bienvenues-Bâtard-Montrachet Grand Cru
var det verkligen inget fel på, det var tvärtom fullkomligt magnifikt.
Till de tre vita bourgognerna serverades pocherad
sjötunga på en bädd av sauterad spenat med en så klassisk och god vitvinssås
att den gamle gode Bengt Wedholm hade gett tummen upp för den. Jösses vad gott
det är med klassisk mat och jösses vad perfekt den typen av mat sitter till
klassiska viner. Såklart kunde chef Some E inte låta bli att toppa rätten med
den kaviar som fanns kvar. Kan man, då ska man. Det är inte svårare än så.
Hänger man med Cat Woman blir det alltid champagne mellan
varven, alltid. Och det är trevligt. Således blev det en champagnepaus mitt i
middagen och det blev champagne av flirtigaste och somrigaste slag i form av en
2011 Rosé Brut från Louis
Roederer. I ett par år har deras rosa tappning från 2010 varit en av
mina favoriter, nu fick jag en ny favorit, 2011. Även den här årgången bjuder
på en ren bärig och påtagligt intensiv frukt som gränsar till att vara flirtig
men samtidigt är frisk och fräsch. Det blir det köp på, den saken är säker.
Därefter slogs rött vin i glasen, två röda med betydande
ålder utan att vara helt pensionerade. Det första av de två var helt klart det
mest eleganta, doften var superfin med tydliga drag av mogen röd bordeaux i
absolut klassisk stil. Nyanser av kaffe kunde skönjas i den komplexa och något
jordiga doften, som bjöd på toner av cederträ och fin tobak, men intressant nog
också hade kvar en fin fruktighet. Min gissning gick 30-35 år tillbaka, kanske
40 som allra mest. Det visade sig vara fel, i glaset hade Cat Woman hällt upp 1966
Château La Mission Haut Brion från Graves (på den tiden hette
appellationen bara Graves, Péssac-Léognan tillkom långt senare).
Mitt vin var klart kraftigare, djupare i
frukten och mer rustikt – det fanns också något lite orent över doften, inte
kork, men något lite gammaldags. Den detaljen skulle bättra på sig med luft,
vinet hade stått i karaff ungefär 30 minuter men verkade behöva mycket mer tid där
än så. Den resterande luftningen fick alltså ske i glasen. Jag tycker alltid
det är intressant att se hur mycket luft som många viner behöver, till och med
gamla viner som det här. Det skulle dröja ytterligare en halvtimma i glasen innan
jag tyckte att vinet hade blommat ut ordentligt. Fortfarande en aning rustikt
med inslag av torkad frukt, amerikansk tuggtobak, lite portvinstoner, en lätt
jordighet samt en lätt syrlig och frisk ton av mint och eukalyptus. Tanninerna
från förr fanns kvar, men var fint balanserade av en fortfarande yppig frukt.
Det blev ett par gissningar åt olika håll innan man enades om att det borde
vara ett vin från Kalifornien. Men med helt annan ålder än den som stod på
etiketten. Det rätta svaret hade varit 1970
California Mountain Cabernet Sauvignon från den historiska producenten Louis
M Martini, grundad 1933 och en av de mest anrika i Napa Valley. En stor
del av druvorna lär ha kommit från den förstklassiga vingården Monte Rosso uppe
i bergen ovanför staden Sonoma.
Till de mogna vinerna hörde en helstekt, ankleverfylld
vaktel som serverades med smörstekt svamp och en mandelpotatispuré. Till det en
nästan oförsvarlig mängd riven fransk tryffel. Kombinationen mellan vinernas
komplexa och lite jordiga mognadstoner och den doftrika tryffeln var magnifik.
Just tryffel och mognad i vinerna är en alltid lika vinnande koppling.
Ytterligare en karaff med gott rött vin fanns och vinet
slogs upp i glas med lite vidare kupa. Vinet var yngre, men inte ungt, frukten
mer intensiv och framför allt både rödare, sötare och kryddigare, till och med
lite blommigare. Min första spontana tanke var att vinet kom från Côte-Rôtie,
men när vännerna runt bordet talade om Grenache som en trolig druvsort föll vi
nog alla väldigt snabbt på södra Rhône och kom nästan unisont fram till rätt
producent, Château Rayas. Min spontana känsla var att vinet kom från en
annan årgång än den aktuella, det var till och med så att jag bestämt hävdade
att det inte kunde vara 2001 eftersom det vinet (provat fem gånger) har
upplevts lite lättare och mer bourgognelikt. Men det var faktiskt 2001 Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée
vi hade fått i våra glas, såklart! Kul att bli överbevisad och uppdaterad.
Jag kunde inte låta bli att korka upp min reservflaska,
medsläpad till kalaset eftersom man aldrig kan veta hur en flaska från 1970 ska
te sig. Allra helst hade jag nog sett att mitt vin hade fått två timmar i
karaff, det uppdaterades jag om för två veckor sedan när jag körde en vertikal
från 2010 ner till 1977 av det här vinet. Nu dubbeldekanterade jag vinet och
lät det stå i karaff i en kvart innan det slogs upp i våra glas, där det fick
chans att utveckla sig under ytterligare tio minuter innan vi gav oss i kast med
att analysera det. Det första jag noterade var att vinet trots sin ålder hade
en ordentlig kraft och ett stor djup av mörk och ännu inte helt förlöst frukt,
men också en påtagligt stenig mineralitet som är så typisk för det förhållandevis svala ursprunget högt upp i
bergen. Smaken var drygt medelfyllig och ganska tät, mörkt fruktig och
koncentrerad utan att bjuda på ens ett uns av fruktsötma – det var en klassisk,
stadigt strukturerad, mineraliskt livlig och frisk med en fantastisk längd.
Denna 1992 Monte Bello från Ridge
Vineyards och deras högt belägna vingård, vars drygt 30-talet små
vingårdslotter reser sig från 410 upp mot 800 meters höjd i Santa Cruz
Mountains. Det här är en av de allra bästa årgångarna som har gjorts på
1990-talet, och faktiskt en av de bästa man någonsin har gjort.
Till osten, bland annat en riktigt god Comté, serverades
ett portvin som fortfarande kändes ganska ungt. Söta mörka körsbär, torkad
frukt, en liten nötighet och en karamellig sötma noterade jag i mina
noteringar, tillsammans med en god fyllighet, tydligt söt frukt och en härligt
värmande eldighet. Att det var ett portvin tvekade varken jag eller någon annan
på, men åldern är alltid svår att sätta eftersom portviner utvecklas så
långsamt. Det kunde var ett vin från 1980-talet eller 1970-talet, eller både
yngre och äldre. Så Some E avtäckte helt enkelt flaskan innan gissningsleken
tog fart – i glaset en 1986 Vintage Port
från Dow’s.
Gott.
Sent om natten serverades också dessert, en väldigt god
rabarberpaj på klassiskt svenskt vis. Rabarber är en rolig råvara att arbeta
med då den kombinerar sin sötma med en frisk syra som blir perfekt avvägd till
druvsorter som Riesling, Furmint och Chenin Blanc, bland andra. Fördelen är
också att man inte behöver gå så sött i vinet om man inte vill, vilket öppnar upp
för flera söta viner än de traditionella dessertvinerna, exempelvis
mellanprädikat i den tyska vinlagen, tokajerviner på nivån Edes eller tre till
fyra puttonyos samt sent skördade
viner av Chenin Blanc som alltid har sin skyhöga syra som ger vinerna en känsla
av att snarast vara halvsöta. Det vi nu hade fått i glaset hade en mogen doft
av söta, nästan torkade aprikoser, men också en citrusfrisk ton, därtill en
nyans av saffran som innan man smakade på vinet kunde ha lurat iväg en till
Sauternes. Men smaken var inte alls så söt, dessutom var syran friskare.
Tyskland och Riesling kom på tal, och det var rätt. Det vin som fick avsluta
den fantastiska kvällen var 2001
Riesling Berg Schlossberg Auslese från Weingut Georg Breuer. Tack och
gonatt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar