Dags för nytt kalas med goda vänner och samling på
uteserveringen på Café Rotsunda. Ett dussintal glada själar hade samlats och
stod nu där med varsin stor bourgognekupa för att bli serverade. Men inte en
bourgogne, utan en champagne. Vi är ibland alltför strikta med att champagne
ska serveras i de högsmala champagneflöjterna, eller än värre i de låga och
visa champagneskålarna (som inte alla lyfter fram champagnens fina aromer,
tvärtom!) och så gör jag normalt sett när jag serverar lätta och eleganta
champagner som uppfriskande aperitif. Väljer jag en fylligare champagne, dominerad
av Pinot Noir, jäst i ekfat eller med tydlig mognad, serverar jag faktiskt
hellre champagnen i ett bourgogneglas i vars stora och visa kupa champagnens
alla aromer kan blomma ut fullt. Så gjorde jag nu med en 2005 Grande Année Brut från Bollinger ur pampig magnumbutelj, en
champagne som jag imponerades stort av när jag förra året arrangerade middagen
för lanseringen av den nya James Bond-filmen. En god kropp, fin fruktighet med
inslag av brioche och röda äpplen, helt torr och som väntat med frisk syra, men
jag upplevde inte syran stram. För mig är det här egentligen en matigare
champagne än en sådan man serverar som uppfriskande aperitif, därför njöt vi av
den under lite längre tid tillsammans med lite ätbart och fantastiskt umgänge.
Det ätbara kom i form av ett par stora fat med nästan
bara grönsaker av olika typ, tillagning och karaktär. Här fanns krispiga och
fint sötaktiga sekundkokta sockerärter, gillad grön sparris, tunt hyvlad fänkål
som hade syrats i citron och smaksatts med salt, peppar och en mild olivolja,
lite tunt hyvlad gulbeta, friterad polkabeta, friterad palsternacka, friterad mandelpotatis,
krispigt fräsch hjärtsallat, tempurafriterad svart morot och tempurafriterad
salvia. Dessutom små rostade krustader med en getostkräm med inslag av timjan.
Jag hade också gjort en god sås av crème fraiche som smaksattes med massor av
persilja, lite basilika, citronsaft och salt och peppar, samt en ramslöksolja
som hade blivit kvar sedan en tidigare middag. Att ta tillvara på alla delar av
råvarorna och rester från tidigare rätter för att skapa nya goda rätter är en
mycket betydelsefull del av matlagningskonsten.
Då aperitifen drog ut på tiden behövdes påfyllning i
glasen och den kom genom en magnum av ett torrt vitt och mineraliskt vin som
drog gissningarna till Chablis och troligen premier
cru just för den mineraliska komplexiteten och den helt torra och friska
smaken. Några av gästerna kände däremot att frukten var något rikare än vad man
väntar sig i Chablis och ville därför placera vinet i Côte de Beaune. Jag
förstod tanken med det senare, men vi var i Chablis med en 2008 Chablis Premier Cu Fourchaume Valourent (Valourent är en av
fyra vingårdar som tillsammans utgör det större läget Fourchaume) från Domaine
Nathalie et Gilles Fèvre, en firma vars husstil alltid går åt det lite
fylligare och fruktigare hållet till. Det är därför jag föredrar deras viner i
stramare årgångar som 2014, 2012, 2010 och 2008. Och jag tyckte väldigt mycket
om det här vinet.
Två vita viner skulle sedan serveras till de två första
rätterna och den första rätten var en kall tomatsoppa inspirerad av gazpacho.
Jag hade gjort den genom att skala och kärna ur det mesta av vätskan i
tomaterna och sedan mixa tomatköttet med lite skalad gurka, en fruktig olivolja
och en kall grönsaksbuljong (rotsaker, lök, vitlök, svamp, andra grönsaker,
vatten och vitt vin samt lite örter). Den släta soppan serverades i djup
tallrik med krutonger av surdegsbröd som hade stekts i olivolja tillsammans med
färsk salvia och rosmarin. Slutligen droppades lite god olivolja över. Klart!
Det var en uppenbar färgskillnad mellan de vita vinerna,
det första hade en djupt halmgul på gränsen till honungsgul färg, helt klart
ett vin med mognad. Doften bekräftade åldern, en fint guläpplig och försiktigt
mandelaromatisk nyans kompletterade en fortfarande kännbar ton av fläder och
krusbär, nyanser som också gick igen i smaken där de märkligt nog upplevdes
lite piggare än i doften. Det förekom gissningar på vitt från Rhône,
blommigheten och honungstonen drog några av oss dit, samtidigt var vinet
piggare i syran och därmed borde druvsorterna Marsanne, Roussanne och Viognier
strykas ur protokollet. Rätt hade varit att gissa Sauvignon Blanc, för vinet
kom från Loire och den utomordentligt högpresterande Domaine Henri Bourgeoise
i byn Chavignol. Det vi njöt av var inget mindre än en oväntat läcker och
välhållen 1999 Sancerre Etienne Henri,
från 50 år gamla stockar (därav koncentrationen i vinet), jäst och lagrad i
ekfat som möjligen kunde skönjas. Tack vare vinets rikedom och mognad kom det
att passa riktigt bra till båda rätterna, men jag är tveksam till om en yngre
version hade varit lika bra – den hade kanske upplevts för lätt och försiktig!
Mitt vin kom ur magnum och var ljusare, kändes piggare
och friskare och hade en fin kombination av blommighet, citrusfrukt,
honungsfetma, en slags vaxkänsla, nyanser av vanilj från ekfat och en lång,
ganska rik men frisk smak. Även här dök det upp gissningar på Rhône, men
förslagen på vit bordeaux låg mycket närmare sanningen, utan att direkt vara
korrekta. Däremot var vinet gjort på det sättet, vinmakaren Luc Morlet från Morlet
Family Vineyards i Kalifornien hade gjort sin tolkning av de bästa
årgångarna från Château Haut-Brion och dragit ett snitt på druvsammansättningen
i dessa årgångar när han gjorde 2007 La
Proportion Dorée, en cuvée av 62 procent Sémillon, 36 procent Sauvignon
Blanc och två procent Muscadelle, alla druvor från delvis gamla vingårdar i
Sonoma. Och den här kvällen kom vinet ur magnumbutelj som hade dekanterats tre
timmar tidigare. Att dekantera vinerna i ungefär rätt tid är en nyckel till att
vinna det mesta och bästa ur vinet.
Som nästa rätt kom en av de tidigare klassikerna på Café
Rotsunda, en risoni med hummer. Risoni är en risliknande pasta som jag kokar al dente i tio minuter och sedan sköljer
ordentligt och låter kallna. Den läggs sedan i en klassisk smakrik hummersoppa
(hummerfond, vitt vin, grädde och lite cognac, samt en spets i smaksättningen
av cayennepeppar) tillsammans med gröna ärter och rikligt med grovt skuret
hummerkött. I den här tappningen hade jag också tillsatt lite smörsvängd
finskuren fänkål för att ge en extra dimension till rätten. En lyckad och
mycket uppskattad rätt som fungerade väldigt bra till båda vinerna.
Efter de två smårätterna blev det ett litet mellanspel på
uteserveringen som helt tog ett rejält steg bort från den vanliga vinvärlden.
En av gästerna, J Eddy, hade nämligen gjort sin egen kryddade snaps som han
bjöd på, en frisk och precis lagom bitter besk av nyplockad färsk malört och
lite citron som hade fått dra ett par dygn i rent brännvin. Den var riktigt
läcker. Därtill kom lite gubbröra, det är ju trots allt midsommarvecka och då
ska man äta något med sill tycker jag.
Det blev ett trevligt inslag i vinghedonismen.
Vi körde ännu ett mellanspel med ytterligare en
champagne, serverad av Diamond Lager och också den ur magnum. Den hade en viss mognad och precis som
champagnen från Bollinger fanns här en god kropp och en fruktighet som troligen
mest härstammade från Pinot Noir. Det var åtminstone så det upplevdes nu när
den serverades i bourgognekupa. Jag hade på känn att vinet kom från 2002 och
det kanske skulle kunna vara Pol Roger och det sista av mina två
förslag stämde; 2004 Extra Cuvée de
Réserve var vinet. Gott!
Varmrätten var enklast möjliga – en rejäl svensk mjölkko
från Kalmartrakten hade efter sin hädanfärd styckats upp i bitar och jag hade
lagt vantarna på den vackert marmorerade ryggen, som putsad från ben, senor,
hinnor och de mesta av fettkappan räknades in på en matchvikt om 4.3 kilo.
Superhärligt. Jag styckade ryggbiffen i fem feta skivor som grillades och sedan
trancherades.
Tillbehören blev
stekt knipplök, hastigt kokta haricots verts, råstekt broccoli och lite
sockerärter. Det blev också en klassisk sauce béarnaise och ett av mina
favorittillbehör till kött – mac and
cheese. Jag hade kokt en ljus tryffelsås med vitt vin, grädde och lite
mjölk, rivit i ordentligt med Gruyère och sedan stuvat makaronerna däri. Sedan
fylldes små portionsformar med den krämiga makaronstuvningen, toppades med mer
Gruyère och sedan skjuts in i ugnen i tio minuter. Magiskt gott – och tack vare
de feta också en underbar vinkamrat.
Jag hade valt ut två röda ur magnum som serverades blint.
Det intressanta var att ingen av gästerna tog något av vinernas ursprung – i
alla fall inte spontant till en början. Det första vinet var djupt fruktigt och
rikt, det hade en god struktur och en känsla av mineralisk spänst, men dess
yppighet och fortfarande ungdomliga karaktärer förvillade tydligen gästerna.
Ingen tog sig till Spanien, ett land jag tycker levererar många magnifika
viner. Det här är bara ett av dem, men ett väldigt speciellt sådant. Det kom
nämligen från det knappt omnämnda distriktet Conca de Barberà intill Priorat,
från den stora producenten Torres som gör en hel del riktigt
bra viner men ryktesmässigt i största allmänhet drunknar i en ocean av enklare
och billigare viner i turistklass. Just det här vinet är speciellt och i mitt
tycke firmans allra bästa vin, gjort av de lokala druvsorterna Garnacha,
Monastrell, Cariñena, Garró och Samsó från den högt belägna vingården Grans
Muralles. I glaset deras 2001 Grans
Muralles, ett exklusivt vin man det här året gjorde 14 927 flaskor och
306 magnum av, och det här var alltså en av de senare. Enligt baksidesetiketten
har vinet en potentiell flaskmognad på cirka 15 år, idag är denna 2001:a
begynnande mogen, men inte mer så jag skulle nog säga att potentialen snarare
är 25 år. Och alla tyckte vinet var bländande bra.
Bländande bra
och klassiskt bordeauxkomplex var också nästa vin, som direkt sattes i Médoc
eller möjligen Péssac-Léognan. Så brukar det låta om halvmogna till mogna
cabernetviner från Napa Valley och det var också just därför jag serverades det
här superläckra vinet nu. Vid ett tillfälle satte vi upp just denna 1999 Cabernet Sauvignon från Far
Niente mot en lång svit viner från Château Mouton-Rothschild, som hade
det väldigt svårt att hävda sig mot denna jänkare. Vingårdarna är väldigt bra,
egendomen ligger nedanför Harlan Estate och Futo, mitt i To Kalon Vineyard
intill berömda lägen som Martha’s Vineyard, Opus One, Robert Mondavi och Andy
Becksdoffer och har alltid gjort bordeauxliknande viner – i alla fall upplevs
de så när de har nått en ålder om cirka tio år. Och just i det åldershäradet,
med lite råge, var vinet nu och bjöd på en underbar mörk fruktighet med inslag
av cappuccino, ceder, cigarr och lite tryffel, och tanninstrukturen var
fortfarande fast och fin. Det här ska jag köpa mer av framöver, var så säker!
Högst intressant var det att dricka det vin som J Eddy
hade tagit med, som också var skolboksmässigt bordeauxkaraktäristiskt. Jag gick
direkt till Pauillac eller kanske mer troligt Saint-Julien, för det tog inte
lång tid för mig att placera vinet som Château Léoville-Poyferré, förvisso
ifrågasatt att Diamond Lager som menade att vinet kom från Château
Léoville-Barton. Och närmare är så kommer man inte utan att ha rätt, vinet kom
nämligen från grannslottet. Med tanke på mognaden i form av cigarrlådan, tryffel
och de fina tanninerna som fortfarande gav vinet en god struktur till den goda
men inte yppiga frukten, kände jag att 1990 var en klok gissning. Men så kom
facit; 1975 Grand Vin de Léoville du
Marquis de Las Cases från Château Léoville Las Cases. Vilken
magnifikt vin och vilken härlig mognad det hade. Ett av kvällens viner, om man
frågade runt bordet. J Eddy hade dekanterat vinet fem timmar tidigare och det
var nog hemligheten till hur fantastiskt vinet uppförde sig redan direkt det
kom i glaset.
AJ Styles bidrog med ett vin, ett vin som hade
kombinationen av påfallande söt frukt (typiskt för vinhuset, särskilt sedan
mitten av 1990-talet) och fina mognadsaromer. Kroppen var lika rik, men
tanninerna var mjukare än i föregående vin. Det här vinet hade nog behövt en
timma till i karaff, det kom hastigt påkommet in i vinmiddagen och därför fanns
varken tid eller möjlighet att lufta det noggrant eller temperera det bättre
(det kom från vinkällaren vid cirka 14 grader). Under de 30 minuter jag hade
denna 1991 Napa Valley Cabernet
Sauvignon i glaset blev det allt finare nyanserat, men producenten Caymus
Vineyards gör lite väl fruktrika och sötaktiga viner för att de ska bli
riktigt komplexa. I alla fall den här vanliga tappningen från vingårdar på
dalbotten.
Att sitta och prova vin bland duktiga sommelierer och
vinmänniskor är en sak, men när det också sitter vinälskare med som inte känner
sig lika träffsäkra på att gissa druvsorter, ursprung, producenter och
årgångar, kan den blinda provningen te sig lite fånig och onödigt esoterisk.
Därför hade vi för ett antal viner på kul försökt beskriva varje som en känd
skådespelare och det var riktigt roligt att se hur alla engagerade sig på ett
helt annat och mycket lekfullt och intensivt sätt. Och jag kunde ju då inte
låta bli att plocka fram ett ”riktigt skådespelarvin” som jag hade i min
källare, 2005 Marilyn Merlot från
Napa Valley och producenten Marilyn Wines (egentligen Nova
Wines) i Oakville. Det här vinet började man göra redan 1985 och
successivt har det utvecklats till ett nästan kultliknande vin med en
enastående efterfrågan – och ibland till skyhöga priser. Varje årgång har sin
egen etikett med bild av skådespelarikonen och det har bidragit till
kultstatusen för dem som samlar på vin, precis så som samlare av hockeybilder
eller Pokemon-kort vill ha kompletta samlingar. Idag kan en vertikal om en
flaska vardera i tolv årgångar kosta mellan 10 000 och 12 000 dollar!
Det här vinet hade gjorts till cirka 90 procent av Merlot och resten Cabernet
Sauvignon och var elegant fruktigt, ganska mjukt och lättsamt och gott, men
absolut inte märkvärdigt.
Sedan var det dags för dessert. Jordgubbarna hade bara
skurits ner i bitar som lades upp i små djupa tallrikar. En lag kokt av jordgubbar,
rabarber och umeshu (japansk
plommonlikör) slogs på, däröver ströddes grovsmulade vaniljsdrömmar och det
hela toppades med lite krämig glass av basilika, persilja och citron – en helt
fantastisk dessert om jag själv får säga det.
Två drycker serverades till. Från mig kom ett unikt sött
rött vin från södra Rhônedalen och den ekologiskt certifierade producenten Vignoble
Alain Ignace i byn Vacqueyras, 2015
Muscat Beaumes de Venise. Men det var inte den traditionella och välkända
vita versionen, utan en röd sådan, gjord enligt portvinsmetoden (som är den som
gäller här för de söta starkvinerna, vin
doux naturel) av vad man tror är den ursprungliga varianten av druvsorten,
Muscat à Petit Grains (den gröna versionen benämns snarare som Muscat Blanc à
Petit Grains). Vinet har en klarröd färg, en relativt stor och tydligt
rödfruktig men samtidigt typiskt muskatblommig doft och smaken går i precis
samma linje och den är ljuvligt söt, säkert omkring 110-120 gram per liter.
Till jordgubbarna och lagen var vinet fullkomligt perfekt och de muskatblommiga
inslagen gifte sig också fint med de gröna inslagen i glassen.
S-man kontrade direkt med en dryck han vurmar för och som
han ”av en händelse” råkade ha en kyld flaska av, en japansk likör av den
plommonliknande frukten ume i en
sötad bas av destillerad sake, en dryck som benämns som umeshu (ume är frukten, shu är alkohol). Den 15 procent starka
likören Umeshu Classic från Choya
Umeshu serverades sval, jag skulle tro cirka 14 grader, i ett stort
vinglas. Jag bara älskar doften, fint plommonfruktig på det sätt som finaste
fransk plommonsprit uppför sig, med en läcker bittermandelnyans av kärnan, sötman
är tydlig och syran finns där utan att vara särskilt uttalad. Och så
intensiteten, och längden. De gäster som tidigare inte hade provat umeshu föll
pladask direkt, vi andra var redan frälsta. Är du också det?
Trevliga eftersläckare i den ljumna sommarkvällen är
alltid uppskattat efter en lång och härlig middag. Således tillbaka till
uteserveringen där S-man bjöd på champagne. För mig var (såvitt jag vet) en ny
bekantskap med huset Herbert Beaufort i Bouzy, och utan
att vara en märkvärdig champagne var denna NV
Bouzy Premier Cru Brut Réserve en rätt trevligt champagne, hyggligt rik och
fint äppelfruktig och frisk med en helt torr eftersmak. Precis så som en
uppfriskande champagne ska vara.
Men jämmer och elände så tråkigt det var att den
champagne som J Eddy bjöd på inte var vid full vigör. En lätt korkdefekt störde
den annars så trevliga frukten, men har man väl hittat korken så är den där och
då störs resten av intrycken också. Vilken synd på denna champagne som skulle
ha varit helt fantastiskt, 1996
Millésime Rosé från Moët et Chandon …
Summering: 11
gäster, 13 viner, en sprit och 44 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar