Jag minns inte exakt när Pete och jag träffades första
gången, men jag undrar om det inte var i Kalifornien för ungefär 15 år sedan.
Vi åkte runt och besökte vingårdar och vi åt på The French Laundry – det var
faktiskt min allra första måltid där. Vi hade roligt och provade och drack
väldigt mycket gott. Därefter har vi setts lite då och då, tyvärr alldeles för
sällan eftersom Pete bor i Kanada och i Kalifornien. Men varje gång Pete kommer
över till Sverige, och det är tyvärr alldeles för sällan, träffas vi och
återupplivar gamla minnen och dricker väldigt mycket gott. Nu var han här i
Sverige igen och då blev en middag på Café Rotsunda absolut självklar.
Trots ett lite instabilt och svalt väder ville försöka
hinna med lite luft på uteserveringen. Lite kallskuret i form av fänkålssalami,
en korv av pata negra från Baskien
samt fin lufttorkad italienska skinka, därtill friterad potatis och
kalamataoliver dukades fram.
I glaset min favorit av champagner, den fantastiskt
förföriskt rödbäriga och blommiga 2010
Rosé från Louis Roederer. Jag kan bara inte låta bli att älska den här
champagnen, som är så elegant och mjukt texturerad, den har kropp samtidigt som
den är lätt, den är helt torr men ändå ljuvligt fruktigt, den har en god längd,
fin mousse och en underbar balans.
När det är ett mindre sällskap som gästar Café Rotsunda
inleds oftast middagen vid chefs table inne
i köket. Vi var bara sex personer den här kvällen, helt perfekt för ett par
smårätter uppe i köket med andra ord. Den första rätten var så klassiskt som
tunt skivad färskpotatis med fint skuren matjessill från Norröna, på det lite
kvarnpeppar, gräslök och brynt smör. Det är ju trots allt snart midsommar och
vi gästades ju av svenskar från USA …
Vinet var ljust halmgyllene, en aning disigt eftersom det
hade buteljerats ofiltrerat, dess doft var svalt fruktig men med en lätt smörig
nyans och en rikedom som vittnade om att det borde ha vuxit i ett relativt
soligt klimat. Men smaken var stram, helt torr och mineralisk, med en frisk
syra och en i många avseenden klassisk struktur … nästan en känsla av tanniner
som Pete uttryckte det. Eftersom Pete och Cayu inte hade druckit 2011 Chardonnay Gap’s Crown från södra
Sonoma Coast och vår egen etikett Soil and Soul, tyckte jag det var
läge att korka upp en av de få återstående flaskorna jag har kvar i
vinkällaren. Och tack vare fruktigheten och den fina syran mötte vinet
matjessillen helt perfekt.
Nästa lilla rätt gjordes av pilgrimsmusslor som hastigt
halstrades på ena sidan under eldslåga, ytan var en aning sotad men kärnan
fortfarande rå. Salt och peppar, lite citron, sedan delades musslorna i bitar
och serverades med en god majonnäs slagen av havskräftolja (skalen rostas i
rikligt med majsolja som sedan får svala, silas av och slås till en vackert rödaktig
och smakrik majonnäs) och till det en dashi
kokt av alger, lätt rökt och torkad bonito
och torkad svamp, slutligen med en fin smaksättning med sojasås och limejuice.
Gun och Lenny hade tagit med sig ett vitt vin som
serverades blint, så gör vi alltid eftersom det är roligt att utmana sig själv
och med blindgissningarna också lära sig med om hur man själv uppfattar olika
viner vid olika tillfällen. Det här vinet hade en superfin parfym, medelstor
men blommig och ganska kryddig, men också med en liten vaniljton som
tillsammans med en medelfyllig och ganska frisk smak fick mig att gissa på vitt
vin från Bordeaux eller motsvarande. Samtidigt var jag inte nöjd med
gissningen, parfymen var mer blommig och nästan lite Muskatliknande. Nej, jag
var helt borta, för det här vinet hade jag aldrig tidigare druckit (mina
gissningar gick till Australien eller Kalifornien, men mer precist än så kunde
jag inte placera druvsorter eller vinproducenter), när facit kom förstod jag
att jag hade hört talas om producenten, Arbe Garbe i St Helena i Napa
Valley. Den här lilla firman grundades 2007 av Letizia and Enrico Maria Bertoz
och fokus ligger på småskaligt hantverksmässiga gjorda viner av italienska
druvsorter. Vinet V 2014 Arbe Garbe
är en unik cuvée av 45 procent Tocai Friulano från den gamla vingården Pagani Ranch
i Sonoma Valley, 35 procent Malvasia Bianca från
Catie’s Corner Vineyard i Russian River Valley och 20 procent Ribolla Gialla från Tanya’s Vineyard i Russian River Valley, allt jäst med mellan tolv och 24 timmars skalkontakt i 500 liter stora franska ekfat som till en tredjedel var nya. Ett fantastiskt gott och trevligt vin.
Catie’s Corner Vineyard i Russian River Valley och 20 procent Ribolla Gialla från Tanya’s Vineyard i Russian River Valley, allt jäst med mellan tolv och 24 timmars skalkontakt i 500 liter stora franska ekfat som till en tredjedel var nya. Ett fantastiskt gott och trevligt vin.
Den tredje smårätten var perfekt mogen avokado som togs
ur sitt skal och grillades med lite olivolja, smaksattes med salt, peppar och
citron och serverades med köttet från snökrabba och lite grand av samma dashi som till förra rätten. Också det
här en fantastiskt god rätt som krävde ett intensivt vitt vin som gärna kunde
få ha en fet textur för att möta upp den krämiga fetman i avokadon.
Jag kunde inte låta bli att plocka fram ett av de vita
husvinerna på Café Rotsunda, 2013
Crozes-Hermitage Blanc från Alain Graillot, ett vitt vin gjort
uteslutande av Marsanne från en vingård i den södra delen av appellationen, där
jorden är grusig och bidar till en viss mineralisk karaktär. Det här vinet har
redan nu en ganska tydlig mognadston med inslag av gula äpplen, honung och
rostade nötter, därtill en fet känsla av vax. Precis vad som behövdes till den
här rätten. Samtidigt en elegans och även om syran inte är särskilt hög,
upplevs vinet ändå ha en spänst och fräschör tack vare mineraliteten.
Senare på
kvällen gjorde vi en jämförelse med ett annat motsvarande vin, 2013 Crozes-Hermitage Les Pends från
Charles et François Tardy på den 25 hektar stora Domaine des Entrefaux som
har sina vingårdar med gröna druvor på sluttningar i Mercurol strax öster om
Hermitage. Här gör man de allra flesta av de bästa vita vinerna i appellationen
och det här vinet var påtagligt mer elegant och mineraliskt, och något
syrafriskare, än vinet från Alain Graillot var.
När Pete hälsade på i Sverige för ett antal år sedan,
bjöd han på en mogen kalifornisk pinot, en vinstil man tyvärr alltför sällan
kommer i kontakt med nuförtiden. Stilmässigt skulle jag nog säga att doft och
smak landade någonstans mitt emellan klassisk röd bourgogne med mognad (en
silkighet, röd fruktighet, god syra och den stjälkkryddighet som kännetecknar
vissa producenter) och de ljuvliga vinerna av Grenache från Château Rayas i
Châteauneuf-du-Pape (en djupare kropp, jordigare ton, hallon och lite
kryddighet, samt en viss rustik känsla). När det framgick att vi var i
Kalifornien tog det inte lång tid att placera producenten, Calera Wine Cellars – på
den här tiden (vi hade gissat på 1980-tal) var det egentligen bara Calera Wine
Cellars, Williams Selyem, Au Bon Climat, Rochioli, Rodney Strong och ett par
firmor till) som gjorde bra pinotviner. Och vinet var deras 1989 Jensen, alltså Pinot Noir
planterad 1975 på 670 meters höjd i kalkstensjord i San Benito County och
vinifierat precis så som grundaren Josh Jensen hade lärt sig hos Domaine Dujac
och Domaine de la Romanée-Conti … i hela druvklasar! Superhärligt att få
återbesöka detta vin, även om det idag är moget och ganska rustikt. Sa jag att
det var en magnumbutelj?
Under tiden som varmrätten slutfördes serverades ett
uppfriskande vitt vin, 2008
Chassagne-Montrachet Premier Cru Les Caillerets från Domaine Fontaine-Gagnard,
en firma som gör klassiska vita men något smakrikare viner. Vingården Les
Caillerets har ett högt läge på sluttningen ovanför byn där jorden är grund och
tydligt dominerad av ljus kalksten. Det ger alltid ett vin med markerad
mineralitet. Så var det här. Årgången 2008 är klassisk och har gett strama
viner med uttalad känsla av vingårdens läge. Så var de också här. Och åtta år
är att anse som en viss ålder på vit bourgogne, som är känslig för lagring, och
därför hade vi nu en något gulare och mer mogen frukt med viss nötighet, dock
var vinet fortfarande vitalt … och gott.
Två bogar från baskiskt dilamm hade gått i ugnen med
olivolja, vatten, rosmarin, timjan och vitlök vid först 200 grader, sedan ner
mot 100 grader, till dess köttet var tillagat. Det plockades av benen och revs
i bitar som sedan fick koka upp i lammfonden (lammfond, rött vin, sydfranska
örter) till en ragu, som serverades i botten på djupa tallrikar. Över det
rosagrillad lammkotlettrad och som tillbehör en ragu av tomat, vita bönor,
kikärter, vitlök och rosmarin samt en touch av citron. Dessutom en getostkräm
med citron och timjan. Lika enkelt som rustikt och gott.
För mig är vissa viner starkt kopplade till enskilda
personer. Det kan vara så att man har ett starkt gemensamt minne till ett visst
vin, att personen ifråga har uttryckt sin förtjusning till ett visst vin eller att
densamma kanske aldrig har druckit just det vinet men verkligen vill göra det.
Således har otroligt många viner i min vinkällare namn på mina vänner på sig …
och så är det bland annat med vinerna från Alban Vineyards i Edna Valley i den
södra delen av San Luis Obispo i Kalifornien. John Alban är tveklöst en av de
allra främsta av Rhône Rangers i Kalifornien och hans viner är allt som oftast
magnifika. Den här kvällen skulle vi gå tillbaka lite i tiden och se hur
vinerna uppför sig med mognad (i min vinklubb gör jag väldigt många
vertikalprovningar med de bästa vinerna från Kalifornien, så jag har ganska bra
koll redan).
I det första
glaset ett enastående djupt fruktigt och elegant vin som inte alls uppförde sig
så gammalt det egentligen var, detta trots att cuvéen dominerades till drygt
två tredjedelar av den ofta tidigt utvecklade och oxidationskänsliga Grenache
(resten var Syrah). Det här sällsynta vinet, 2000 Pandora, som John Alban sällan gör mer än 1 200 flaskor
om året av, är idag fortfarande generöst fruktigt och ungdomligt med en fin
kryddighet, rätt lena tanniner och lång härlig eftersmak.
Vinet i glaset
intill var faktiskt något lättare i kroppen, det hade en mer uttalad kryddighet
med toner av lakritsrot och krossad peppar, toner som är helt naturliga i
vinerna från den här svala vingården men som döljs i det unga vinet då frukten
är betydligt mer tät, mörk och solmoget söt. Nu, med 16 års ålder, hade denna 2000 Reva Syrah utvecklats till ett
påtagligt komplext och läckert vin.
Eftersom det finns en koppling mellan Alban Vineyards och
Sine Qua Non, en annan makalös producent av kraftfulla viner av Rhônedruvor,
kunde jag inte låta bli att bygga vidare på temat 2000 av Rhônedruvor från
kaliforniska toppfirmor med en 2000
Incognito från just Sine Qua Non. Redan på den här tiden
hade Manfred Krankl gjort Sine Qua Non till ett närmast kultförklarat vineri,
men det var väl också ungefär vid den här tiden som hans viner började anta en
mer komplex och nyanserad karaktär. Förklaringen till det var att han hade
utvecklat sitt eget hantverk i vingård och vineri sedan han började göra de
egna vinerna 1994, men också att han mer och mer premierade svalare
vingårdslägen. Det här är en cuvée av cirka 90 procent Grenache och tio procent
Syrah som köpts från Alban Vineyard i Edna Valley och Stolpman Vineyard i Santa
Ynez Valley. Musten jästes i ståltankar och vinet drogs sedan över till franska
ekfat, omkring 50 procent nya, för att genomgå malolaktisk jäsningen och
sammanlagt drygt 18 månaders lagring.
”Namnet säger
allt, Grenache är, trots att druvan ligger bakom så fantastiskt cuvéer som de i
Châteauneuf-du-Pape, ibland till och med är ensam i dessa viner, allra mest
använd här i USA som basen i enkla viner, i bag-in-box, och därför tyckte vi
att namnet var minst sagt passande”, förklarade Manfred Krankl när vi talade om
vinet för ett par år sedan.
”Vi har
också provat sensationella viner av Grenache från Australien under flera års
tid, och vi har svårt att förstå att så få odlare, vinmakare och konsumenter
här i Kalifornien tar Grenache på fullaste allvar”, lade han till. Det ligger
en del i det och tittar man noggrannare på det hela noterar man att bara
2 420 av Kaliforniens totalt 230 000 hektar stora vingårdsareal är
planterad med Grenache – och det allra mesta av det göms faktiskt i cuvéer med
större andel andra druvor.
Särskilt mycket
gjorde han inte av det här vinet, totalt 1 578 flaskor, och det känns
verkligen som en ynnest att idag få dricka det här fortfarande täta, generösa
och fruktmättade vinet, som bjöd på en så läckert len textur och lång,
underbart väl sammansatt och lite kryddig eftersmak.
Gun och Lenny kontrade med ett vin som jag faktiskt hade
provat en gång tidigare, men inte alls kände igen just nu. Det kan mycket väl
bero på att vi hade så täta viner i glasen intill och att jag var så exalterade
över dessa. Andremily Wines i Ventura i södra Kalifornien är en minst sagt
småskalig vinproduktion, man gör bara ett enda vin och den första årgången som gjordes
var 2012. Det vi nu hade i glasen var 2013
Andremily No 2 som är en cuvée av 85 procent Syrah som hade samjäst med
lite Viognier, för att slutligen blandas med sammanlagt elva procent Mourvèdre.
En del av druvklasarna har vinifierats hela med sina stjälkar och vinet har
sedan uppfostrats i omkring två tredjedelar nya franska fat i nästan två år.
Vingårdarna är det allra bästa i regionen, White Hawk Vineyard i Cat Canyon och
Larner Vineyard i Ballard Canyon i Santa Barbara County. Just White Hawk
Vineyard är att betrakta som en grand cru
här och det är därför inte märkligt att de bästa producenterna i södra
Kalifornien, däribland Manfred Krankl på Sine Qua Non, så gärna köper druvor
härifrån. Och utöver just detta faktum finns det en riktigt intressant koppling
till, grundaren Jim Binns har nämligen varit assisterande vinmakare på Sine Qua
Non i ungefär tio år! Visst fanns kopplingen med Sine Qua Non där, det rika och
täta, men det var också ett förhållandevis elegant vin som på så sätt skiljde
sig från de tre vinerna innan. Gott var det, men ungt. Det här ska bli kul att
följa i framtiden.
Då det var första gången Cayu var på plats på Café
Rotsunda fick Cayu också chans att ur vinkällaren välja en vinstil att servera
blint för gästerna. Syrah skulle det vara, gärna ett riktigt bra vin, något som
alla andra skulle blir glada över att dricka. Redan där visste jag precis vad
som skulle serveras, ett vin från makalösa Cayuse Vineyards i Walla Walla
Valley i Washington State (egentligen det nordöstra hörnet av Oregon om man ska
vara petnoga). Det vin jag hade i åtanke var deras 2010 Syrah Cailloux Vineyard, ett druvrent vin av Syrah som har
fötts i en 3.45 hektar stor vingård planterad 1998 i en jord som ser identisk
ut med den i Châteauneuf-du-Pape och Lirac, således enbart knytnävsstora
rullstenar. I det här vinet finns det ett par procent Viognier som tillför en
fin krydda och blommighet, men som vanligt är det en påfallande Rhônelik
animalisk och örtig ton i den mörka bärfrukten som ramar in de härliga vinerna
från Cayuse Vineyards. I den bästa av världar skulle jag ha gett vinet 45-60
minuter i karaff, nu serverades vinet källarsvalt och helt nydekanterat – ett
världsligt problem om man frågar mig.
Dessert stod på meny och det blev svenskt så det förslår.
Färska svenska jordgubbar fick bottna en djup tallrik och över dem slogs en lag
kokt av rabarber, socker och vitt vin. Över det lite krossade drömmar för att
få en krispig textur och däröver en hemgjord hjortronglass. Slutligen ett par
rasp med rosépeppar ur kvarn. En sanslöst fin kombination.
Ett sista vin fick avsluta kvällen och med tanke på
tidigare serverade viner såg jag ett gyllene tillfälle att slå upp lite 2005 The Straw Man från Sine-Qua-Non
i glasen. Det är ett intensivt sött vin gjort av Marsanne som har lufttorkats under
sex sju veckor och sedan jästs till ett kraftfullt vin med silkig på gränsen
till fet textur med en sötma som klockar in strax över 400 gram per liter och
som bjuder på en tät, söt tropisk frukt med en liten vaniljsötma från ekfaten.
Det blev en helt perfekt avslutning på en helt perfekt kväll.
Summering: 6 gäster,
13 viner och 36 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar