Vi hade planerat det väldigt väl, Mr Z och jag, vår
gastronomiska triathlon som skulle ta sin början med ett par av restaurang- och
barbesök fullspäckade dagar och kvällar i New York och sedan vidare till
inlandet av Kalifornien och därifrån till Napa Valley och slutligen San
Francisco. Ibland blir det dock inte som man har tänkt sig, och efter många
timmars väntande i planet på Arlanda och flera timmars väntan i loungen sedan
vi tvingats lämna planet, fick vi besked att flighten var inställd på grund av
tekniskt fel. Drygt 240 passagerare skulle bokas om och de flesta skulle inte
kunna komma iväg till New York på ett par dagar. Tack vare våra gnistrande
Diamond Card hos Star Alliance fick vi tack och lov snabbast hjälp av alla, men skulle inte komma
iväg förrän dagen därpå. Med det fick den större delen av vårt gastronomiska
äventyr i New York strykas. Helvete, minst sagt!
Räddare i nöden blev Café Rotsunda, som hade öppen den
här kvällen. En flaska 2005 Cabernet
Sauvignon Kayli Morgan Vineyard från Hundred Acre dekanterades och fick
långsamt blomma upp i karaffen medan vi njöt av ett par goda amerikanska öl.
Vinet var fortfarande påfallande ungt, de stora cabernetvinerna från Napa
Valley kräver nämligen minst tio års flaskmognad innan de verkligen börjar visa
sina mest komplexa sidor, men det här vinet hade nu fått sin första polering av
tanniner, ekfat, alkoholvärme och fruktsötma och upplevdes därför underbart
fint texturerat och gott. Frukten var mörk och djup, doften hade kompletterats
av inslag av svarta oliver och valnötter och det fanns också något stenjordigt
och läckert nyanserat i doften. Jag älskar vinerna från Hundred Acre, det här vinet och de andra också...
Ett par 350 gram stora entrecôter grillades medium rare,
ordentligt kryddade med svartpeppar och flingsalt, de fick vila fem minuter
efter grillningen och skars upp i tjocka skivor. Att köttet passade utmärkt
till det goda vinet krävde ingen Nobelpristagare för att förstå.
Till köttet
serverades grillad citron som pressades över samt späda rödlökar och tomater
som hade stekts i kalifornisk olivolja tillsammans med krossad vitlök och färsk
timjan och rosmarin. Ett lika enkelt som passande tillbehör. Vi tog också in en
sallad med buffelmozarella och olivolja.
Därefter tog vi in lite 24-månaders Comté, fint salt och
nötig med en krämigt fel mjölktextur. I glaset blev det vitt från en av mina
absoluta favoritproducenter av Chardonnay utanför Bourgogne, Kumeu
River Wines uppe i Auckland på Nya Zeeland. Vinet 2012 Chardonnay Maté’s Vineyard kommer från firmans äldsta vingård och vinet
är framställt på klassiskt burgundiskt vis med lagring under tio månader i 228
liter stora franska ekfat. Det finns en hel del burgundiska karaktärsdrag i det
här vinet, såsom en fin nötighet, god syra, pigg mineralitet och utmärkt
fathantering, men det har en lite yppigare frukt och kropp. Även det här vinet
dekanterades.
Så kom vi till slut iväg till New York, men det blev
tyvärr ett ganska rumphugget besök med bara ett par restauranger kvar på
listan. Cosme är en mexikansk
restaurang på35 East 21st Street, ett relativt stort och modernt ställe med
tydlig mexikansk prägel, men med precis lika tydliga moderna influenser. Här är
det trendigt och hippt, men det känns så avskalat och publikt att man utan
omsvep kan komma hit i jeans och t-tröja. En synnerligen god Margarita av en
något rökig tequila reposado med fin
smak av grapefrukt rann ner som guds ord i en troende på oss törstiga
tvådagarsresenärer.
Här bestämde vi oss för att plocka in ett antal smårätter
och dela family style, ett trevligt
sätt att äta middag med sina vänner. Det blev visst fem, med en sashimi av
hamachi med grön mandel och fisksås var den första jag tog för mig av. Fisken i
sig var kanske inte exceptionell, men det var en god och försiktigt kryddig
rätt som jag själv tyckte om.
Kungskrabba, perfekt kokt, serverad med garbanzobönor och
mexikansk kryddighet, men den här rätten hade ett lite för stort inslag av
koriander. Krabban var riktigt god, men tyvärr försvann den lite i koriandern
och därför tyckte jag att det fanns en viss obalans i rätten.
Vi började med en flaska 2011 Lapola från Dominio do Bibei, som var ett av
listans mest köpvärda viner (listan är i och för sig bra, men de bästa vinerna
är väldigt högt prissatta). Från omkring 40 hektar vingårdar som ligger
utspridda på sluttningar på 300 till 700 meters höjd i distriktet Ribeira Sacra
ute i Galicien för vinmakarparet Sara Perez och René Barbier en serie väldigt
fina viner, såsom detta vin av 70 procent Doña Blanca och 30 procent Godello
från upp mot 80 år gamla stockar i stenig jord. Det var som vanligt riktigt
gott, friskt och mineraliskt med en viss fetma, en slags oljighet som jag
tycker är så komplex, inga fat (vinet jäses i 500 liter stora fat) eller annat
som stör vinets hemadress. Årgången är underbar, det här är gott, fantastiskt
gott.
En av de många goda smårätter vi tog in var en uni tostada, färsk sjöborre som
serverades med avokado och en salsa av oxmärg och gurka. Det var en mycket väl
sammansatt rätt som hade en fin kombination av sälta och sötma rent smakmässigt
och krispighet och krämighet sett till texturen. Det passade väldigt bra till
det spanska vinet.
Den grillade bläckfisken hade jag spanat in på menyn och
ville såklart ha. Den var tyvärr lite torr, men rent smakmässigt tyckte jag om
den. Den serverades med en mole av
hasselnötter samt picklad potatis och vattenkrasse. Även den här rätten spelade
fint med vinet.
Ruth Lawendowski. Troligen har du inte hört namnet förut,
det hade i alla fall inte vi. Men Ruth Lawndowski
Wines är en firma i Salt Lake City i Utah som ingen av oss runt bordet hade
hört talas om. Det här är en firma som hänger sig åt naturlig vinframställning.
Vinet vi beställde in var deras 2012
Chilion Fox Hill Vineyard, ett orangevin av druvan Cortese som hade en
påfallande äppelfruktig doft med ett lätt blommigt inslag, men också med den
jordiga och lite rustika stil som kännetecknar viner utan svavel. Men, och det
är mitt alltid så tydligt påtalade aber med naturvinerna, är att de saknar syra
och fräschör och även tydligt uttryck för druvsort och ursprung. Doften i det
här vinet var således avgjort bättre än smaken, men till ankan satt det här
vinet smakmässigt sätt absolut gott.
Evan
Lawendowski, grundare och också gör vinerna, har döpt firman efter sin mor. Han
har planterat vingårdar i Utah, men än så länge köper han druvor från
Kalifornien, vilket förklarar att det inte står Utah som ursprung, utan
American Wine.
Det orangea vinet dracks först till en sallad av
enokisvamp, zucchini och oxkött som bräserats så länge att det hade fallit
sönder i fina fibrer.
Därefter serverades rätten duck carnitas, ett gigantiskt stort ankbröst som var absolut
sensationellt till smak och textur. Det hade först rimmats och marinerats i
bland annat mjölk och Coca-Cola (!), sedan konfiterats till en textur att det
formligen smälte i munnen. Jag har aldrig tidigare ätit en så god anka och jag
måste försöka göra något liknande på Café Rotsunda framöver. Till ankan hörde salsa verde och rädisor, samt ett par
dippsåser. Även till den här rätten fungerade det orangea vinet alldeles
utmärkt.
Etiketten avslöjade receptet 60 procent Tempranillo, 27
procent Grenache, tio procent Syrah och tre procent Mourvèdre och det låter ju
som en intressant cuvée. Att vinet kommer från Baja California i Mexiko gör det
på något sätt ännu mer intressant. Denna 2012
Red Wine (eller vad det nu hette) som kom från Vena Cava Wines och
påminde till stor del om en ganska enkel men ändå rikt fruktig och lite
fatkryddig rioja. Inte stort, egentligen inte så där värst gott heller, men
helt klart en kul referensbreddare.
Bara på kul tog vi in ett par desserter, bland annat ett
par olika sorbeter (en av dem var en lätt kryddig sorbet av jalapeño som var
annorlunda och rätt god) och en dessert med kokossorbet, en lite för stabbig
citronmousse och en god kräm av avokado med rostade mandel. Men det som rockade
allra mest var den spröda marängen som hade en intressant och nästan
lakritrostad kryddning av något som kallades husk (torkade och förmodligen rostade frökapslar). Marängen var fylld
med en mjukt söt majskräm som gav en fin konsistensbrytning mot krispigheten. Den
var faktiskt en helt fantastisk dessert!
Det som däremot var gott var vinet, 2014 Rosé Vogelzang Vineyard från Liquid Farm, ett vin som
görs mestadels av Mourvèdre från en av de mer kända vingårdarna för Rhônedruvor
i Santa Ynez Valley i södra Kalifornien. Det hade ett fint djup av rödbärig och
till och med något kryddig frukt, texturen var len och syran pigg snarare än
frisk.
Vinlistan hade
för övrigt mycket att önska, den var spretig och fylld med udda viner som inte
gav någon som helst röd linje i sammansättningen. Vi frågade efter deras mer speciella
lista, som inte var större och mest var fylld av exklusiviteter, bland annat
ett par högt prissatta viner från Domaine de la Romanée-Conti. Vi hittade också
904 Grand Reserva från La Rioja Alta för $225, en onödigt överprisad Tignanello
för $345, liksom mer rimligt prissatta Helms Vineyard från Dana Estates för
$520 och det allra mest intressanta och vettigt prissatta Flor de Pingus för
$170. Men vi tröttnade ganska snart på Virginias och tog oss vidare till
restaurang nummer tre för en mer vinorienterad slutkonsumtion.
Turen att beställa in lite vin blint hade kommit till mig
och trots att listan var stor hittade jag ett par viner jag verkligen ville beställa.
Det första var till en början lite lurigt, det var fortfarande ungt och kanske
en aning knutet (särskilt när det serverades källarsvalt) och det hade en
påtagligt bläckig nyans och en rätt tydlig tanninstruktur att jag verkligen
förstod gissningar på både norra Rhône och Bordeaux, till och med Barolo även
om frukten kanske var i mörkaste laget för det. Med stigande temperatur och
tack vare syrets inverkan kom vinet att blomma ut alltmer och snart stod det
klart att kryddigheten och nyanserna av lufttorkat kött snarare berodde på att
vinet kom från södra Rhône. En ganska tydlig järnighet drog vinet till Grenache
och snart var både ursprung, producent och ålder satt. I glaset en fortfarande
alldeles för ung men väldigt god 2005
Châteauneuf-du-Pape Réserve des Celestins från Henri Bonneau. Den gick
lös på $445, mycket pengar, men så är också den här specialcuvéen både ovanlig
och dyr från början.
Innan det här vinet var urdrucket kom nästa karaff på
bordet. Karaffen var märkt med en liten röd prick som talade om att vinet hörde
ihop med de nya glas vi hade fått som hade motsvarande röd prick på sig. Ett
enkelt och genialiskt sätt att undvika missförstånd vilket vin man har i vilket
glas när det står många vinglas och karaffer framför en, vilket det av någon
kanske inte underlig anledning alltid gör när vi är ute på vift.
Det här vinet
var betydligt lättare i tyngd och kropp, det hade en rödare fruktighet, högre
syra, mjukare tanniner och en mineralisk kvalitet som tydligt drog åt kalksten.
Det blev inte svårt att placera det i Bourgogne, på en hög nivå och hos en
producent som gör smakrikare viner med ett uns av ekfat. Efter lite lirkande och ett par ledtrådar
hamnade vi till slut på Domaine Jean Grivot i Vosne-Romanée
innan jag avslöjade vinet, 2009
Echézeaux Grand Cru som på listan här kostade $390. Det här vinet kommer
från en 0.59 hektar stor lott med omkring 60 år gamla stockar i Les Cruots ou
Vignes Blanches, en av de bästa lotterna av de som tillsammans utgör den 37.65
hektar stora Echézeaux.
Mr Z kunde inte hålla sig från vinlistan utan tog in en
sista flaska som jag själv först placerade hos en ”modern producent av
klassiskt eleganta chardonnayviner i Kalifornien”, vilket det såklart inte var.
Att min gissning gick ditåt snarare än mot en riktigt välgjord och smakrik vit
bourgogne skyller jag på vinets generösa gulaktiga frukt och något kryddiga ekfatskaraktär,
som i och för sig inte stack ut och dominerade vinet, men ändå fanns där. Jag
blev inte förvånad på vinets ursprung när det avtäcktes, vinerna från de bästa
vingårdarna i Saint-Aubin har gärna en rikare kropp och det tyckte jag stämde
väl överens med det etiketten sa, 2010
Saint-Aubin Premier Cru La Chatenière. Det som däremot förvånade mig lite
var att det var Pierre-Yves Colin-Morey som hade gjort vinet, hans viner brukar
sällan ha den här typen av ekfatskaraktär. Det kan i och för sig vara något
tillfälligt i vinets liv, vad vet jag. Gott som synden var det i alla fall och
det är en vins primära ansvarsområde … att vara riktigt gott alltså.
En skön natts sömn på hotellet kändes välbehövlig efter
denna första riktiga dag på vårt gastronomiska triathlon. Men lika välbehövlig
var den matmässiga återställaren till frukost, en rejäl New York hash med ett absolut perfekt stekt
krämigt ägg och med ett par livgivande stänk av Tabasco.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar