Smaka
på Stockholm är en fantastiskt trevlig och numera också kvalitetsinriktad
festival som äger rum i början av juni varje år i Kungsträdgården mitt i
Stockholm. Hit kommer tusentals och åter tusentals livsnjutare för att uppleva
smaker och mat från flera av våra främsta företrädare inom den svenska
gastronomin. Här står många av landets skickligaste och mest innovativa kockar
och bjuder upp till gastronomisk dans i tält och provisoriska restauranger, här
kan besökarna själva delta i cookalongs
med välkända kockar och här kan man också bänka sig vid en av i mitt tycke
festivalens allra mest intressanta bord, det 14 personer stora Chefs Table. Det
var här som Café Rotsunda (jag själv och sonen André) skulle traktera våra
gäster på självaste nationaldagen!
Den
gastronomiska idé vi alltid arbetar efter på Café Rotsunda är att första välja
ut vinerna, antingen på ett givet tema eller bara en samling goda viner just
för att de är goda. Vinerna placeras i en lämplig serveringsordning från
lättast till fylligast och torrast till sötast (alternativt, mildast till mest
generös fruktighet). Därefter skapar vi rätter till varje vin baserat på
vinernas fyllighet, balans av sötma (fruktighet) och syra, struktur av mineral
och strävhet samt aromer av allehanda slag. Vi lägger alltid mycket tanke och
möda bakom att låta vinernas dofter spegla eller komplettera råvarornas och
maträtternas dofter. Det är lite av vår specialitet. Maten i sig är nämligen inte
särskilt avancerad. Tanken är snarare att varje rätt ska gifta sig så perfekt
som möjligt till vinets kropp, smak och arom.
Vi
började med en god champagne, NV Prélude
Brut från Taittinger, ett av mina favorithus i Champagne (inte minst för
deras Comtes de Champagne). Det här vinet skäms sanna mina ord inte för sig,
det är en cuvée av lika delar Chardonnay och Pinot Noir som uteslutande kommer
från byarna Avize, Le Mesnil-sur-Oger, Ambonnay och Bouzy, alla klassade som grand cru. Den smakrika men samtidigt
eleganta, friska och något brödigt komplexa champagnen buteljeras förvisso som
en non vintage, men i den här
tappningen kommer allt basvin från 2008.
Tanken
med menyn var att den delvis skulle berätta lite om oss och vad vi tycker om. Mitt
(och även Andrés) förhållande till de trestjärniga restaurangerna The French
Laundry och Per Se är väl dokumenterat, därför ville vi inleda menyn med deras
signaturrätt Oysters and Pearls, en kräm av tapioka med ostronspad och
gräddmjölk som toppas med ett pocherat ostron, en beurre blanc med gräslök samt fransk kaviar. Det här är faktiskt
hur gott som helst.
Eftersom champagne trivs allra bäst i
sällskap med salta och feta tilltugg ville jag också visa en typ av tilltugg
jag ofta gör på Café Rotsunda, chips av mandelpotatis som jag toppar med en
färskostkräm gjord av fet yoghurt som smaksätts med gräslök, citron, salt och
peppar och som toppas med riven frystorkad skinka.
Tanken
med vinlistan var att visa upp ett antal (av väldigt många) vinstilar som jag
tycker om och som har fyllt vinkällaren på Café Rotsunda med. Chablis är
såklart en av dessa vintyper och det vin jag hade valt kom från Domaine
Billaud-Simon, en firma som är känd för att göra lite rikare och
djupare viner, men fortfarande med en god precision tack vare
ståltanksjäsningen. Vinet var deras 2012
Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre som kommer från 35-55 år gamla
stockar i en av de vingårdar som ger de allra mest mineraliskt markerade
vinerna i hela Chablis. Det här vinet är rent, friskt och typiskt mineraliskt
stringent med en något fet kropp och god längd, det är ännu inte fullt
utvecklat men ändå komplext.
Ryggbitar
av hälleflundrafilé saltades och vakuumpackades med lite vitt vin och grädde
och sjöds sedan sous vide vid 44
grader i 20 minuter. De serverades med en god chablissås (vitvinssås kokt av
fiskfond, lite ostronspad, chablisvin och grädde) samt en bädd av i smör och
vitt vin sauterad sommarkål, gurka, fänkål och sparris, och det hela toppades
med spröda, nykokta sparrisknoppar. Den här typen av rätt är tack vare
elegansen, syran från vinet och den mineraliska karaktären från ostronfonden
formgjuten till chablisviner.
Jag
ville såklart också ta tillfället i akt att visa upp ett av våra egna viner som
vi gör i Kalifornien under etiketten Soil and Soul. Jag valde vinet från
Sonoma Coast, 2011 Chardonnay Gap’s
Crown, ett vin som de senaste två åren har blivit allt godare och mer
komplext. Det har förvisso en god, lite krämig och ganska rik kropp, men den
naturliga syran är uppfriskande och frukten är lika frisk och drar åt citrus.
Av faten noteras en diskret rostad på gränsen till nötig kryddighet och det var
den tillsammans med den rika kroppen och friska syran vi skulle bygga rätten
på.
André
och jag älskar bläckfisk, på alla våra resor världen över har vi ätit otaliga
varianter av den, men vi är särskilt förtjusta i grillad bläckfisk. Det blev vi
på en resa till Lanzarote för över tio år sedan och så har det varit sedan dess.
Vi hade köpt bläckfiskkroppar som snittades lätt och grillades i het panna
(helst vill jag grilla över öppen eld, det kunde vi inte göra nu). Den enkla
rätten byggde sedan på saltrostad kapris, rivet citronskal, finskuren persilja
och en god fruktig olivolja från Stags Leap District i Napa Valley. Kombinationen
med vinet blev superlyckad, grillytan fångade upp fatnyanserna och citrusen
balanserade vinets syra på ett utmärkt sätt.
Med
nästa servering ville vi visa hur samma vin kan fungera lika bra till två helt
olika rätter, en av fisk och en av kött (eller som i det här fallet, fågel).
Vinet ifråga kom från Bourgogne och firman Domaine René Bouvier som jag tycker
har höjt sig ett par steg de senaste åren tack vare den noggranne ägaren
Bernard Bouvier. Till den här middagen har jag valt 2012 Gevrey-Chambertin La Justice, som kommer från en liten vingård
klassificerad som villages långt nere
i byn. Rent geografiskt anses den här placeringen inte vara förstklassig, men
just den här vingården ser man ofta särbuteljerad tack vare att den har goda
egenskaper att producera ett bra vin. Det här vinet är verkligen bra, det har
den typiskt rika och lite jordiga karaktären som hör byn till, det har också
strukturen, och jag tycker också att vinet har en parfym och ett djup som lite
grand överträffar ursprunget.
Fiskrätten
byggdes av en ryggfilé av gös som smörstektes och östes med smöret till dess
filén hade en innetemperatur på 44-45 grader. För att göra rätten mer
rödvinsdriven, serverades gösen med en sås kokt av mörk kycklingfond och rött
bourgognevin och garnityren var jordärtskocka och späda rödlökar som hade
konfiterats i ankfett med timjan och vitlök. Druvsorten Pinot Noir trivs
verkligen i sällskap av rotsaker som jordärtskocka och den milda sötman som
dessa har, samt de pärlor av morötter som också hörde till den här rätten,
möter upp vinernas rödfruktiga kvaliteter på ett fint sätt. Mötet blev således
mycket lyckat!
Nästa
rätt var ett saftigt, rosastekt franskt duvbröst, som hade bakat ovanpå en
sockel av potatis (som sög åt sig lite av duvans goda köttsaft) och serverades
med brynt ostronskivling, en söt men samtidigt mild kräm av rostad majs (som
fick samma funktion som de sötaktiga rotsakerna i fiskrätten). Pricken över i
här var rikligt med australisk vintertryffel som revs över. Den australiska
vintertryffeln är helt fantastiskt, den har en parfym som tio gånger om slår
all europeisk sommartryffel. Den här rätten var smak- och framför allt
doftrikare än gösrätten, men vinet uppförde sig precis lika bra här som till
gösen.
Betz Family Winery är en riktigt
bra firma som ligger i Woodinville norr om Seattle i Washington State. Bob
Betz, som grundade firman, är inte bara en av pionjärerna inom vinindustrin
uppe i Washington State, han är också Master of Wine och specialist inom
fathantering. Nu har han förvisso sålt firman till en av sina trogna kunder och
vänner, men han finns fortfarande kvar i kulisserna och delar frikostigt med
sig av sin gedigna erfarenhet och sina djupa kunskaper. Härifrån valde jag
kvällens första fylliga rödvin, 2010
Clos de Betz, en cuvée baserad till cirka två tredjedelar av Merlot och
resten Cabernet Sauvignon med en liten skvätt Petit Verdot i blandningen. Doft
såväl som smak bygger på en djup och tät frukt med inslag av mörka bär, en
ganska rik och nästan yppig textur som hålls fint samman av en
tydlig men fint balanserad tanninstruktur och en fatkaraktär som är precis så
fint hållen man hoppas på från en ekfatsspecialist som Bob Betz. Det här vinet
hade vunnit på att luftas i karaff en halvtimma till en timma - den detaljen
missade vi tyvärr just den här kvällen, men vinet blommade så sakteliga upp i
glaset och blev allt läckrare med tiden.
Både
jag och André är lika förtjusta i det eleganta finköket som i mer grovt
tillyxade och rustika rätter. Såklart ville vi ha med en sådan också och i den
här menyn fick den känslan fångas i den långkokta oxsvansen. De huggna
svansbitarna bryntes först, de lades i största grytan tillsammans med grovt
skurna rotsaker och en stor bukett bouquet
garni, samt två bestämda nävar svarta vinbär vars syfte var att ge såsen en
fruktig touch som skulle spegla vinets yppiga fruktighet. På med en flaska rött
vin och vatten så det täckte, sedan fick allt sjuda långsamt i tre timmar.
Köttet plockades från benen och rensades från fett och hinnor, det lades sedan
i en mindre gryta i vilken fonden också silades över. Sedan fick allt sjuda
långsamt en timma till tills köttet föll sänder i trådliknande fibrer. Detta gjordes
såklart dagen innan så att smakerna fick sätta sig ordentligt.
Väl på plats vid Chefs Table fick grytan
sjuda en liten stund till, men nu med fint kvartade och brynta champinjoner.
Till detta hörde en kräm av mandelpotatis som hade smaksatts med brynt oxmärg,
riven Comté och persilja och det hela toppades med en ramslöksolja och späda
blommor av ramslök. Jag förstår verkligen att flera gäster tyckte att det här
var den godaste rätten. Det är något särskilt med kött som får koka i flera
timmar …
Vi
skulle stanna kvar i Washington State, men vi bytte producent och druvsort.
Vinet 2011 K Syrah Milbrant kom från
Charles
Smith, en av delstatens mest färgstarka vinmakare. Det här vinet är
uteslutande gjort av Syrah från två vingårdar i distriktet Wahluke Slope, den
ena planterad 1997 i en sandig och stenig jord med inslag av basalt, den andra
planterad 2003 i en lite bördigare men fortfarande något stenig jord. Det är
gjort enligt klassisk metod med cirka 40 procent hela druvklasar och uppfostran
i 228 liter stora franska ekfat som till 25 procent var nya. Det här är ett
seriöst vin, i och för sig rätt intensivt fruktigt med drag åt det söta, men
kryddigheten och det komplexa inslaget av stjälkarna är det minsann inget fel
på. Lite mer luft hade det här vinet också behövt, det är ofta så med unga röda
viner med attityd.
Jag
hade köpt ett några stekar av dilamm från den franska sidan av Pyrenéerna,
benat ur dem enligt konstens alla regler och siktat in mig på de finaste och
möraste delarna av innanlåret. Dessa stektes rosa i olivolja med krossad vitlök
och ett par kvistar timjan och rosmarin. Av benen kokades en god lammfond med
både vitt och rött vin och den kokades ihop kraftigt och smaksattes rikligt på
klassiskt sydfranskt sätt med finskuren rosmarin, timjan och salvia till en god
sås.
Då vinet kunde ha varit strävare än det
egentligen var, ville jag få in en len textur för att fånga upp strävheten. Den
kom i form av en kräm av vita bönor som hade mixats med getost och smakats av
med ugnsbakad vitlök. Lite lavendel fick sätta doft och även en gnutta vacker
lila färg till rätten … som såklart matchade vinet alldeles perfekt.
Spanien
är ett vinland jag har ett särskilt gott öga till. Det som särskilt fångar mitt
intresse är alla unga eller åtminstone nytänkande vinodlare och vinmakare som
vågar utmana de gamla och ofta slentrianmässigt ålderdomliga metoderna och med
sin nya syn gör fantastiska viner från emellanåt okända druvsorter i gamla
vingårdar från mindre omtalade ursprung. Ett exempel på det är det söta röda
vinet 2011 Dulce Monastrell från Bodegas
Castaño i det bergiga distriktet Yecla. Det framställs av sent skördade
druvor från högt belägna vingårdar, musten jäses till omkring fem procent
varefter man tillsätter en neutral vinsprit så att jäsningen avstannar och
vinet behåller en restsötma kring 130-140 gram och får en alkoholhalt på cirka
15 procent. Det yppiga, sötfruktiga och intensiva vinet har en len textur och
påtagligt söt men också något frisk smak. Det är ett givet chokladvin.
Det
är André som är specialisten på desserter på Café Rotsunda och det var också
han som till fullo ansvarade för desserten, som kan beskrivas som ett potpurri
i choklad. Det blev en riktigt fin mörk fondant av 77-procentig choklad från
Madagaskar, en ljus vispad chokladmousse, krossade drömmar av kakao från
Valrhona (för att ge den annars krämigt texturerade desserten lite mer av
krisp) samt lövtunna flarn av mörk choklad med en brytning av havssalt. Vidare
gjorde André en mousse av nougat smaksatt med 18-årig Yamazaki Single Malt
Whisky från Japan och körsbär som hade marinerats i Chartreuse Verte VEP i en
vecka och sedan doppats i mörk choklad. För att möta vinets fruktiga nyanser
lade vi till en sås av körsbär och garnerade också med lite hallon och vinbär.
Det var visst en hemgjort vaniljglass till också … glass är ju alltid gott!
Fjorton
personer fick uppleva detta gästspel, alltså två fler än vi normalt sett tar
emot på Café Rotsunda. Som vanligt blev det en uppsluppen kväll med lika många
njutningsstön för maten och drycken som skratt för att det är så vansinnigt
roligt att sitta runt ett stort bord med härliga människor och bara njuta av
allt det goda som livet kan bjuda på för den som kan och vill.
Ett tack till arrangören Johan Thuresson är
på sin plats, Smaka på Stockholm är ett fantastiskt glädjefyllt och gott event.
Hoppas vi ses här igen nästa år, eller året därpå, eller därpå. Annars ses vi
på Café Rotsunda, eller någon annanstans.
2 kommentarer:
hej!
Gap's Crown 2013, hur länge bör man hålla vantarna borta? :-)
mvh
Anders
Hej där,
Någon 2013 Gap's Crown gjorde vi inte, utgår därför från att du menade 2011.
Jag tycker att vinet är väldigt gott redan nu, men jag har noterat att det har vunnit komplexitet det senaste året samtidigt som lite av vinets fetma har lagt sig. Jag tippar att vinet når sin absoluta toppform under nästa år.
Skicka en kommentar