måndag 4 juli 2016

Uppe i luften med SAS den 3 juli


 
Så var det dags för ännu en resa till Kalifornien, den här gången tillsammans med Rose och med första anhalt Las Vegas för ett par dagars (nätters) bus i Las Vegas innan vi med bil skulle ta oss på en vinresa med massor av vingårdsbesök från Santa Barbara i söder till Paso Robles mitt på Central Coast och sedan vidare upp till Sonoma County och Napa Valley. Som vanligt är det vägen med SAS via Köpenhamn och därifrån till San Francisco som gäller. Numera är hela flottan på long haul hos SAS uppgraderad till nya kabiner, med större och mycket bättre och skönare säten och i de nya kabinerna är resan än mer komfortabel än förr och Kalifornien känns inte alls särskilt långväga bort när man reser på det här sättet.

Det första glaset champagne får man alltid direkt man har satt sig tillrätta i de stora och bekväma fåtöljerna. Det blev som vanligt 2007 Millésime Brut från Henriot, en champagne de har haft i ett par års tid, len och mjukt brödig med en fin nyans av gula äpplen, en hint av citrusskal och en god och rätt lång eftersmak. Den var både uppfriskande fräsch och passande till de ljumna mandlarna och pekannötterna som serverades i en liten skål vid sidan om.

Jag tycker verkligen om Henriot, det är en superb champagne, men när pursern berättade att de hade en ny champagne på listan ville jag såklart ha ett glas även av den. Denna NV Brut de Réserve från Charles Heidsieck har en påtagligt mer rostad och komplex doft, om Henriot bjuder på inkråmet av en brioche var det här snarare den vackert gyllenrostade gräddningsskorpan. Den större rikedomen till trots upplevde jag den här champagnen både stramare och torrare, även om jag tror att nivåerna av syra och dosage är förhållandevis lika varandra.

I business class kan man välja mellan två förrätter, så vi tog varsin. Den marinerade laxen var gravad, skuren i tjocka skivor som hade en god men kanske något torr textur, en fin sötsalt smakbalans och en tydlig kryddighet av dillen. Till det lite syrliga picklade finstrimlade rotsaker (denna tröttsamma trend med 1-2-3-picklade saker i rätter man vill dricka vin till) och en god, försiktigt sötaktig kräm av senap med kryddig spets av lakritsrot. Av algerna man hade garnerat med märktes egentligen inget alls, således ett överambitiöst garnityr, men lite fräsch sallad hörde till. En helt okej rätt som fungerade hyggligt till det vita vinet vi hade valt.

Vinet hade status som lantvin och kom från södra Rhône och där lite närmare bestämt från firman Jean-Marie Guffens. Det var deras 2013 Classic Marsanne Roussanne vi hade fått i glaset, djupt halmgult och med en ganska tydligt fruktig doft av de klassiska sydfranska druvorna Marsanne (60 procent av cuvéen) och den blommigare Roussanne (40 procent) som kommer från Château des Tourettes i departementet Vaucluse. Trots det varma klimatet här får vinerna en viss fräschör, till stor del tack vare att de har en slags mineralitet som är sprungen ur den kalkstensrika jorden. Smaken är annars medelfyllig och rikt fruktig, men helt torr. Det är precis den här typen av karaktärsfulla, rika och parfymerade viner man borde ha mycket mer av i luften, där vi förlorar vår förmåga att känna dofter och smaker med upp mot 30 procent. Således ett klokt vinval.

Den andra förrätten var en ballotine av kyckling med rostad blomkål och en puré av blomkål samt fintärnade syrliga äpplen och en försiktigt kryddig enbärsolja. Också det en helt okej rätt, och kycklingen var till och med saftig. Det måste varit den första gången jag fick ett saftigt flygfä på en flygtur med SAS (eller annat flygbolag för den delen). Också till den här rätten fungerade bra det smakrika men inte alltför kraftiga vita Rhônevinet.

Vi gick över till rött vin och landade i Italien och däri i Toscana och mer precist Bolgheri ute vid kusten. Ett intressant och inte särskilt vanligt område uppe i luften. Det hade en ganska djupt bärig och fruktig doft med inslag av mörka körsbär och svarta vinbär med ett litet inslag av te och vanilj från ekfaten. Det fanns till och med något bordeauxkomplext över vinet, med en liten släng av fuktsötma som i solvarma Kalifornien. Helt klart ett vin som inte var gjort på klassiskt manér från inlandet av Toscana. Denna busunga och pur rent fruktiga 2014 Donna Olimpia Rosso kom från Guido Folonari och var en för distriktet ganska typisk cuvée av 70 procent Cabernet Sauvignon, 15 procent Merlot, tio procent Petit Verdot och fem procent Cabernet Franc. Jäsningen hade skett i ståltankar och vinet hade sedan mognat i ett drygt år i franska ekfat som både var nya och äldre. Det var faktiskt rätt gott, så det blev ett glas till av den.

Den första varmrätten var en ren chansning (och torsken med hollandaise hoppade jag över, just av den anledningen att det är ytterst svårt att göra varm fisk rättvisa på ett flygplan) eftersom det var ett magert kalkonbröst som hade stekts. Risken att det ska bli torrt är uppenbar. Nu fungerade det hygglig och man hade dessutom fått till den kokta gröna sparrisen med något som liknande en kärna av al dente. Däremot hade man lagt till kokt potatis, vilket kanske inte är det klokaste tillbehöret då kokt potatis i stort sett aldrig fungerar uppvärmd, annat än med hjälp av brynt smör. Det hade varit klokare att steka de små runda potatisarna. Dessutom var fonden inte tillräckligt smakrik, den hade behövts kokas ihop ytterligare för att vinna kraft och med det höja maträtten. Men, sett till att vi var på 11 000 meters höjd och serverades uppvärmt mat var det absolut helt okej.

Dock var den andra varmrätten bättre. Kalvläggen hade bräserats så köttet var perfekt mört, det serverades med en god bakad minifänkål och tryffelfyllda raviolis som kanske inte var märkvärdiga men ändå var rätt trevliga. Lite extra salt hade dock inte skadat – tack och lov ingick små påsar med salt i linneservetten med alla besticken. Tomatsåsen kunde också ha varit lite smakrikare och kanske lite mindre modigt smaksatt med rosmarin. Men återigen – hade vi varit på en hygglig kvarterskrog varsomhelst i Sverige hade maten inte smakat särskilt mycket bättre där, trots att kockarna där har lyxen att kunna laga maten à la minute – om de vill. Dessutom måste vi lyfta fram servicen ombord i business class, den är fantastiskt trevlig, varm och påpasslig, generellt sett lång över genomsnittet på land. Kanske borde svenska restauranger anlita SAS kabinpersonal som servicekonsulter för att öka trivseln och servicen på sina restauranger. Tänk på det, du som har restaurang någonstans i Sverige!

Jag tog också in ett annat rött vin, 2013 Shiraz från den utmärkta producenten Parker Coonawarra Estate i det något svalare distriktet Coonawarra i South Australia. Det här vinet är gjort uteslutande av Syrah och var såklart betydligt yppigare och sötare i sin fruktighet, men det har också en hygglig fräschör som kan förklaras av närheten till det svalkande havet. Mörka söta bär som björnbär, lite blåbär och en ytterst liten men fin vindil av friskare och mer aromatiska svarta vinbär, allt inramat av en något sötaktig vaniljlik ekfatskaraktär. Jag måste medge att det är riktigt gott och mina tidigare erfarenheter av vinerna från den här producenten i allmänhet och det här distriktet i synnerhet är att det finns en riktigt god lagringspotential. Nu drack vi ett purungt vin, jag hade gärna sett ett minst tio eller ännu hellre 20 år gammalt vin från dem. Så värst mycket äldre än så är för mycket begärt, den första årgången var nämligen 1988.

Så blev det lite ost, en bit Comté och en bit Tomme de Montagne, till det lite äppelgelé med en nyans av honung och lite krisp. Vinvalet hade sett annorlunda ut om vinlistan varit större, jag hade då tagit ett torrt vitt vin från Jura eller en klassisk vit bourgogne med några års flaskmognad. Nu stod inget sådant till buds, därför fick ursprunget bli Marlborough på Nya Zeeland och mer specifikt 2015 Sauvignon Blanc fån Mud House. Som vanligt i den här vinstilen helt kliniskt rent och elegant tack vare ståltanksjäsning, druvrent parfymerad med tydliga toner av krusbär, vita vinbär, Granny Smith, citron och lime, dessutom den druvtypiskt friska fruktsyran som både hör druvan till och tekniken att blockera den malolaktiska jäsningen. Sånär som på den sötaktiga marmeladen, som passade bra till ostarnas feta textur och salta smak, fungerade vinet inte särskilt bra till marmeladens sötma, som tonade ner vinets frukt och gjorde vinets syra än mer uttalad, därför lät jag marmeladen vara.

Desserten bestod av jordgubbar, en glass av choklad från Valrhona och en mousse av ljus choklad med hallon på en mandelbotten. God jordgubbe, rätt god glass som när den var tempererad uppförde sig som en helt okej chokladmousse och en medelmåtta och rätt industriell dessert. Jag förväntar mig aldrig stordåd när jag flyger, därför kände jag mig ändå tillfreds med det söta.

Man kunde välja mellan en 2009 Château Broustet från Sauternes i Bordeaux, som var söt och fint fruktigt aromatisk med inslag av söta citrusfrukten, ananas och lite passionsfrukt med en liten hint av bittermandel, men ingen ek, och ett portvin. Eftersom jag har druckit sauternesvinet på flera tidigare flighter satsade jag på portvinet, 2010 Late Bottled Vintage Port från det unga portvinshuset Churchills. Det hade en ung och relativt intensiv mörk bärfrukt med inslag av konfiterade körsbär och en liten nyans av sandelträ, en medelfyllig och tydligt söt men samtidigt fint strukturerad smak och med en trevligt värmande alkohol mot slutet av smaken. Inget stort portvin, men trevligt och gott.

SAS har alltid serverat riktigt god cognac från det klassiska men lilla huset Moyet som grundades redan 1864. Det som gör deras Cognac XO så speciell är att den helt och hållet kommer från distriktet Borderies precis norr om Grande Champagne. Den här tappningen har en god fyllighet och stor intensitet, en lätt knäckig karamellton, nyanser av torkade aprikoser, rostade nötter och den komplexa mognadston som kallas rancio. Visst finns här en liten sötma, jag har inget emot en sådan i gammal cognac, men den är fint balanserad av en torr och härligt eldig eftersmak som dröjer sig kvar i över en minut. Precis så här vill jag att en god och insmickrande cognac ska vara. Således blev det påfyllning med ett ytterligare ett glas. 

Den officiella delen av måltiden avslutades med långfilm och kall god öl, Blue Skies Scandinavian Sky-High Pale Ale som har byggts unikt för SAS av Mikkeller, ett smart drag att dra nytta av Skandinaviens mest omtalade bryggare för att göra ett eget husöl, eller flygplansöl. Jag antar att man har bett Mikkel Borg Bjergsø som har skapat och gör Mikkeller att göra ett smakrikt men inte avancerat öl, för här har vi en god maltig, en aning brödigt rostad och både fint humleblommig och balanserat besk öl som ligger i stil mellan det trendiga och det publika. Så den var ganska lättdrucken. Helt klart en mycket god filmöl.

Så vad kostade den här måltiden? Snabbt uträknat ungefär 13 000 kronor per person, vilket förvisso är en ansenlig summa för en måltid (mer än tre gånger så mycket som en kväll på tvåstjärniga Frantzén, men då ingick också en bekväm resa till San Francisco i priset.

Inga kommentarer: