När den första filmen om kommissarie Clouseau kom 1963
var filmen mer av typen James Bond (fast mer lättsam) än den serie av
komedifilmer som senare skulle följa och blev figurens kännetecken. Rosa Pantern,
som filmerna kom att kallas, är i själva verket namnet på den rosaskimrande diamant
som spelar en avgörande roll i den första filmen. I rollen som den fumliga kommissarie
Clouseau sågs den genialiska Peter Sellers, som skulle gestalta kommissarien i
sex filmer fram till sin död 1980. Redan i den andra filmen, Skott i Mörkret
från 1964, har en alltmer humoristisk känsla infunnit sig och snart skulle
filmerna fyllas med underfundiga detaljer i språk och händelser och många
scener har blivit klassiska. Rosa Pantern har alltid haft en speciell plats i
mitt filmhjärta och kommissarie Clouseau har av undertecknad blivit härmad
hundratals gånger genom åren. Den här kvällen på Café Rotsunda var det Rosa Pantern
som stod för showen, medan viner från Pomerol eller av Merlot stod om grund för
det som skulle inmundigas.
Dock började vi friskt och fräscht i solen på
uteserveringen med en sval med inte kylskåpskall 2012 Chassagne-Montrachet Premier Cru Clos de la Maltroye från Domaine
Jean-Noël Gagnard, till en början lätt och stram men med lite luft och
fem minuter i glaset breddades doften och smaken och bjöd på den kritiga fetma,
gula äppelliknande frukt och diskreta mintnyans som hör byns viner till. Årgången
är utsökt, vinet stramt och läckert och jag tyckte själv att drickmognaden var
perfekt – att vänta längre på en vit bourgogne kan innebära stora risker för
oxidation i vinet. Inget jag gillar.
Världsmästaren hade tagit med sig två viner från Pomerol
och i det första glaset hade vi en klassiker, 2005 Vieux Château Certan, ett slott med ett exceptionellt läge
mitt på platån med grannar som Château Petrus, Château l’Evangile och Château
La Conseillante – tre toppfirmor som gör några av de finaste vinerna från
Pomerol. Vinet görs vanligen till cirka 60 procent av Merlot och 30 procent
Cabernet Franc med en liten skvätt mer strukturgivande Cabernet Sauvignon i
cuvéen och med nu drygt tio års mognad har de första nyanserna av mognad och
jordig komplexitet börjat skönjas i doften. Visst finns här den mörka
bärfrukten och lena texturen som mestadels hör Merlot till, men det finns fler
nyanser och en i munnen känsla av viss knutenhet. Vinet hade dekanterats precis
innan servering och de skulle långsamt öppna upp sig och utvecklas under de
kommande timmarna.
Jag hade vikt kvällen åt dofter och smaker som matchar
Pomerol och druvsorten Merlot och det blev något av en studie i Det Bruna Köket, således mörkt och
rustikt med jordgrönsaker och svamp snarare än färggrant och klorofyllrikt som
viktigaste ingredienser. Således inte det allra mest färgglada och dekorativa
maten rent estetiskt. Den första bruna rätten var en kräm av rostad jordärtskocka
och schalottenlök med persilja med smörstekt svartrot och rikligt med hyvlad
australisk vintertryffel över. Vansinnigt gott och helt perfekt till vinerna
tack vare rättens milda rotsakssötma och komplext jordiga tryffeldoft.
Andra rätten var ännu brunare – men precis lika perfekt
till de nyanserade och fruktiga vinerna. Tjocka skivor av stora champinjoner
konfiterades långsamt i ankfett med lite smör, och de serverades med en ragu av
konfiterad anka med rött vin och rostad rödlök. Självklart revs lite tryffel
över för att låta vinernas komplexa aromer hitta ytterligare beröringspunkter i
maträtten.
Clos du Clocher var för mig en ny bekantskap trots att
egendomen etablerades 1931. Den täcker 5.70 hektar och ligger intill kyrkan och
Château Trotanoy och merparten av stockarna är omkring 50 år gamla. Vi hade en
fortfarande påfallande ung 2005 Clos du
Clocher i våra glas, ett vin som bjöd på en intensiv och djup blåbärs- och
björnbärsfrukt, fortfarande primär och tät i en helt annan stil än den vi hade
i glaset intill med vinet från Vieux Château Certan. Omkring tre fjärdedelar av
vinet utgörs av Merlot, resten av Cabernet Franc som för stunden verkar ligga i
skuggan av den yppigare druvan Merlot. Det skulle dröja först en timma och
sedan ytterligare en timma i karaffen innan en mer elegant och komplex doft och
smak började framträda – och det silkiga vinet blev allt läckrare och mer
komplext ju längre tid det fick på sig.
Jag själv hade rotat upp ett par druvrena merlotviner ur
vinkällaren och det första av dem var 2002
Merlot Paradise Hills Vineyard från Blankiet Estate, vilket var den
andra årgången av just det här vinet (den sista blev 2005, därefter kom vinet
att kallas Rive Droite och blev mer en typisk blend inspirerad av Pomerol). Med
unga vingårdar, egendomen planterades i mitten av 1990-talet, och Helen Turley
som vinmakare de första årgångarna, har det här vinet fått en riktigt intensiv
och djupt fruktig doft och smak med tydliga druvkaraktärer (blåbär, svarta
vinbär, björnbär, te) och av den anledningen hade jag dekanterat vinet två
timmar tidigare för att lite av yppigheten skulle lägga sig. Vinet behöll dock
sin saftiga frukt genom hela kvällen, det var helt klart ett väldigt gott vin,
men det kunde inte mäta sig avseende finess och komplexitet med kvällens andra
röda viner.
Ett av de allra bästa merlotvinerna från Kalifornien
kommer från Beringer Vineyards och en vingård högt upp på Howell Mountain i östra Napa
Valley. Tack vare den magra, steniga vulkaniska jorden blir druvorna små och
får ett tjockt skal fullt med färg, tannin och karaktär och vinet blir alltid
mer likt Cabernet Sauvignon snarare än Merlot – och det har också en potential
att lagras precis som de finaste cabernetvinerna. Den 2002 Merlot Bancroft Ranch Vineyard jag hade dekanterat två timmar
tidigare var precis som förväntat ungdomligt stram och mineraliskt nyanserad,
djup och tät men samtidigt återhållsamt fruktig, men superbt balanserad och
elegant mitt i all sin kraft. Jodå, det fanns verkligen något cabernetlikt över
det här vinet och det var helt klart det bättre av de två amerikanerna. Jag
skulle gärna se det här vinet igenom låt säga fem till tio år.
Kött, kött, kött. Så blir det jämt när grabbarna träffas,
när vi har filmfest, när vi ska grilla, när vi ska ha rödvinstema. Därför valde
jag fisk, men gjorde fisken till en tydlig rödvinsrätt som matchade våra
merlotviner perfekt. Fisken skulle vara vit (röd fisk och potenta röda viner med
mer eller mindre strävhet är sällan en bra matchning) och den skulle vara fast
nog att grillas och ge en smakrik maträtt. Således piggvar. Fina feta ryggfiléer
grillades, saltades och pepprades och serverades à la bordelaise – med en rödvinssås med oxmärg och stekt
schalottenlök. Och eftersom vi fortfarande hade australisk tryffel kvar, rev
jag lite tryffel över. Magiskt gott och helt perfekt avseende smakrikedom och
aromer.
Osträtten hade jag inspirerats av på The French Laundry
för en vecka sedan. En kräm av Brillat-Savarin med lite rostat rökt sidfläsk på
en bädd av bakad, krossad mandelpotatis, lite riven Comté över och en hastig
gratinering i ugn. Till det ett sprött flarn av lövtunt hyvlad mandelpotatis.
Tanken var att vi skulle dricka ett vitt vin med mognad
till den här rätten, men den 1997
Château Laville Haut-Brion från Péssac-Léognan som Världsmästaren hade
tagit med sig höll inte för dekanteringen. De första små munnarna av det
gyllengula vinet vi tog tidigt på dagen hade visat tydlig mognad med kanderade
citronskal, gula äpplen, vax, honung och rostade mandlar, men även om doften
var tydligt mogen fanns det en stor fräschör i den medelfylliga och helt torra
smaken. Men tre timmar senare, när jag dekanterade vinet hade syretillförseln
genom flaskmynningen tagit vinet en bra bit längre fram i utvecklingen. Ibland blir
det så, ibland får vinet istället en känsla av att vara yngre och piggare. Så
det fick helt enkelt bli de röda vinerna till osträtten och det fungerade
riktigt bra det med.
En stund senare kände vi för något uppfriskande och det
kom genom en ung och mineraliskt pigg och frisk 2012 Chablis Grand Cru Bougros från Domaine William Fèvre, en
firma som jag håller som en av de allra bästa i Chablis. Årgången räknas till
de klassiska och mest elegant (precis som 2008, 2010 och 2014) och vinet är föredömligt
torrt och stramt, det har en livlig syra och kittlande mineralitet, en fin sval
och elegant frukt och en riktigt fin lång eftersmak. Fullständigt lysande, om
än ungt. Det här vinet har potential att utvecklas positivt i minst tio år
till.
Ingen filmkväll utan spritbuffé, mer precist, utan
cognac. Det blev tre sorter den här kvällen. Den lättaste av dem var 2014 XO Edition Exclusif från Part
des Anges, en specialbuteljering som den svenska master blender Folke Andersson har gjort. Den här tappningen är
gjord av åldrar från 1870-talet fram till de första åren på 2000-talet och det
var den lättaste och något mer syrliga cognacen av de tre. Totalt sett gjordes
900 flaskor av den här unika cognacen.
Störst elegans
och finast karamelliga och kanderade fruktiga nyanser fann vi i Paradis Rare Cognac från Hennessy,
som jag räknar till de allra bästa av cognacs som görs. Den introducerades 1979
av dåvarande master blender Maurice
Fillioux, som hade inspirerats av de blandningar hans farfar gjorde i början av
seklet. Den här superba, mjukt vaniljsöta, karamelliga och komplexa cognacen
består av ett hundratal sorter, med de äldsta från slutet av 1800-talet.
Den allra
läckraste, djupaste, mest nyanserade och komplexa cognacen kom från den lilla
hantverksfirman Cognac Lheraud och var något ovanligt som deras 1973 Petite Champagne som hade
buteljerats i november 2015 efter 42 år i ekfat. Årgångschampagne hör inte till
vanligheterna även om man ser en hel del sådana tappningar och särbuteljeringar
från det högklassiga distriktet Petite Champagne är heller inte särskilt
vanligt. Jag hittade torkade sultanrussin och aprikoser, vanilj och gräddkola,
karamell och knäck och en underbart komplex oxiderad ton från den långa
lagringen. Smakmässigt var det också den mest explosiva och långa. Ett helt
perfekt avslut på en underbar långlunch som övergick i middag. En bra dag helt
enkelt.
Summering: 2 gäster,
7 viner, 3 cognacs och 16 Riedelglas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar