Jag
minns när jag träffade Frida Ronge för första gången, den 12 januari 2011.
Platsen var Sälen, där hon några veckor tidigare hade tillträtt som köksmästare
för den lilla Sea Food Bar intill Pianobaren på Högfjällshotellet. Frida hade
arbetat här en säsong fem år tidigare, men att jag inte har något tydligt minne
av henne från tiden beror nog mer på hennes försiktiga framtoning (särskilt då,
innan hon slog igenom med först Råkultur i Stockholm och för några år sedan
öppnade vRÅ i Göteborg och med det blev ett riktigt starkt affischnamn). Att
januari 2011 blev en så stark och minnesvärd upplevelse beror såklart på maten
i Sea Food Bar, som andades något nytt och fräscht. Om det var här eller på
Råkultur som hon lade grunden till det högintressanta mötet mellan klassiska
svenska råvaror och japanska råvaror, smaksättningar, idéer, tekniker och
presentationer har jag ingen koll på, men det jag från den här dagen har
fascinerats av hos Frida är just den egna gastronomiska idén.
”Vi var nog först med det, på Råkultur
skulle jag säga, men det roliga är att väldigt många andra har följt med i den
idén och på så sätt ledde det till att vi skapade en slags modern svensk
trend”, säger hon när hon står inför de 14 gäster som samlades på terrassen på Café
Rotsunda för hennes gästspel.
Jag hade nämligen länge velat göra ett
gästspel med Frida Ronge på Café Rotsunda och den här kvällen gick drömmen i
uppfyllelse. Nu stod hon här i köket, med chef André och chef Natasa som
assistenter för att leverera den fina avsmakningsmenyn.
Kvällen
började med champagne, den formidabla 2010
Brut Rosé från Louis Roederer, helt ärligt min absoluta favoritchampagne för
stunden. Den vackra rosaröda färgen från det stilla röda inslaget av Pinot Noir
har också gett vinet en sommarbärig touch som är förförisk. En underbart
lättsam men smakrik champagne i den första försommarsolen.
Som
tilltugg till champagnen serverades lite lax rimmad i soja och mirin (ett slags risvin med socker) som
serverades på ett krispigt torkad och friterat laxskinn. Försvinnande goda
munsbitar som passade fint till champagnen tack vare sältan och den feta
texturen i laxen.
Den
första serveringen blev en variation av ostron som åts med fingrarna direkt ur
sina skal. Det ena av dem var ett Belon från Bohuslän som serverades naturell
med en riktigt god sojasås över så att det nästan, men bara nästan, blev
tillagat.
”Jag hade först tänkt mig att servera
ostronet pocherat i sojan, men när jag såg hur små de var och hur fantastiskt
goda de var, kände jag att det var mycket bättre att servera dem råa”, berättar
Frida när hon presenterar serveringen för gästerna.
Det andra ostronet var ett Fine de Claire
som panerades i mjöl, ägg och panko
och sedan friterades krispiga. De lades tillbaka i sina skal och serverades med
en helt fantastisk majonnäs som var smaksatt med svart vitlök –
vitlöksklyftorna hade vakuumpackats och sedan
bakats sous vide vid 55 grader i hela
fem dygn och hade en fantastiskt komplex doft och smak som varvade löksötma med
lakritstoner och bakad vitlök.
Min
gode vän Akebono kändes som en självklar samarbetspartner den här kvällen, hans
kunskaper om den lika självklara japanska risbrygden sake hör till de djupaste
och bästa i hela världen och ingen kan som han ge liv och känsla åt de fina
risdroppar vi serverade gästerna den här kvällen. Först ut var en 2015 Dewazakura Ichiro Junami Daiginjo
från Dewazakura
Brewery i Yamagata, en väldigt elegant sake av den fina rissorten
Yamadanishiki som polerats till 45 procent. Den var vattenklar, precis som de
allra flesta sorter är, och hade en underbart fruktig och elegant doft, nyanser
av vita persikor och söt citrus varvades med finstilta toner av gula päron och
äpplen, såklart också den typiska söta doften av kokt ris. Smaken var
medelfyllig, lent texturerad och faktiskt något söt – samtidigt var smaken
totalt sett helt torr i slutet och gjorde att mötet med de salta och smakrika
ostronen blev helt perfekt.
Nästa
servering blev sashimi av makrill från Bohuslän som Frida hade dragit det tunna
skinnet av och sedan saltat lätt innan hon syrade den i 15 minuter i sushi su (den risvinäger med socker och
salt som används till sushiriset).
”Jag tycker särskilt mycket om makrillen nu
i början på säsongen, innan den blir för fet”, berättade Frida.
Makrillen, som hade en fantastisk textur och
ljuvlig smak, skars i fina bitar och serverades med fint skuren gurka och
finriven pepparrot samt utskuren lime och lite kryddig shiso.
Jag
ville varva sake med vin för att visa möjligheten att match den
japanskinspirerade maten med klassiska viner. Att jag nu valde 2014 Grüner Veltliner Achleiten Smaragd
(Achleiten är en av de finaste och brantaste vingårdarna i distriktet) från den
högre kvalitetssfären Domäne Wachau hos det stora
kooperative Freie Weingärtner Wachau berodde dels på den feta texturen i
makrillen, dels på pepparroten, vars kryddighet på ett utmärkt sätt gifter sig
med vinets textur, fina syra och kryddiga nyanser.
En
av Fridas signaturrätter är sashimi av hälleflundra, tunt skuren och serverad
med brynt smör (denna magiska krydda) och yuzu
(en påtagligt syrafrisk japansk citrusfrukt som i karaktär ligger någonstans
mellan lime och mandarin), finskuren schalottenlök som hade picklats lätt och
lite fint kryddig och frisk krasse. Och så det svenska inslaget, löjrommen. Det
är inte konstigt att det har blivit en sådan succé, den här rätten symboliserar
verkligen Fridas gastronomiska idé och rätten är makalöst god.
”Egentligen är det inte konstigt, mötet
mellan det japanska köket och det svenska, vi har väldigt många beröringspunkter
med både råvaror och sättet att marinera och smaksätta, och kulturmötet blir
verkligen lyckat”, säger Frida.
Min
intention var att plocka fram ett vitt vin som hade beröringspunkter med sake,
alltså en god kropp med en upplevelse av sötma utan att i sig vara söt och med
en måttlig syra (sake har normalt sett en syra på mellan ett och ett och ett
halvt gram per liter, ungefär som sherry, medan vinets syra vanligen börjar på tre
gram och oftast landar kring fyra till fem gram per liter). Vinet jag hade valt
var en av mina favoriter från appellationen Condrieu i norra Rhône, 2014 Condrieu Amour de Dieu från Jean-Luc
Colombo som sedan 2013 har den charmerande dottern Laure Colombo som
vinmakare. Och hon har gjort ett riktigt bra jobb och vinifierat den
parfymerade druvsorten Viognier på ett
försiktigt och neutralt sätt. Doften bjuder på en elegant aprikos- och
citrusfruktig parfym med nyanser av violpastill och lite peppar, men det hela
är ytterst subtilt. Smaken är medelfyllig, mjukt fruktig och på något sätt
sötaktig … men helt torr med en fin mineralitet och ganska mild syra som inte
ger vinet en frisk smak men ändå bidrar till en stor fräschör. Och
kombinationen fungerade perfekt.
Det
är något alldeles märkvärdigt med gastronomi. Ibland är det de exklusivaste
råvarorna som lyfter en rätt och gör den makalös, ibland är det de enklaste.
Som den här kvällen, då jag åt en av de godaste äggrätterna någonsin. Äggröran
hade fått en ljuvligt salt och umamimättad smak av en dashi kokt av tång och
lätt rökt och torkad bonito (en fisk
i makrillfamiljen). Till det lite finskuren rå sticklök, som tillförde en frisk
syra och en mild löksötma, och lite forellrom som hade marinerats i dashi. Den
sista lilla detaljen var lite finriven rökt bonito som ytterligare bidrog till
en liten rökig nyans i rätten.
Akebono
hade verkligen matchat den här rätten med en sake som satt fullkomligt perfekt.
Han hade hittat en sake med sju års lagring som hade utvecklat mognadstoner likt
de som sherry av typen palo cortado
kan ha och som på ett superbt sätt speglade de rökiga nyanserna från
bonitofisken. Saken ifråga var 2005
Homare Jun Kome Koji Junmai Shu från Aizu Homare Brewery i
Fukushima. Fram till för två år sedan, när Akebono guidade mig runt i Tokyo och
vi besökte den tvåstjärniga krogen Narisawa hade jag inte druckit sake med
ålder men där upptäckte jag att även sake kan utveckla komplexitet med lagring.
Färgen var ljust bärnsten, just precis så
som fin sherry kan vara och just den känslan gick också igen i doften och
smaken, som hade en riktigt fint nötig nyans av mognaden med en karamellig
nyans av sötma. Helt ärligt vet jag inte, med min bara hyggligt stora kunskap
om sake – om jag ens hade satt drycken som en sake om jag hade fått den helt
blint. Alltså, totalt blint. Men jösses i gatan vilken enastående sake det här
var.
”I alla tider har saken buteljerats ung, men
när japanska bryggare och konsumenter började bekanta sig med franska och
spanska viner och förstod komplexiteten i mognad och i vinerna från framför
allt Jura och Jerez, började också de fundera över hur lagring kunde förändra
deras egen sake och med det föddes den lagrade och mer nyanserade nötiga
saken”, berättar Akebono och ger kanske något ovetande en högintressant
förklaring till kopplingen mellan det japanska köket och det svenska. Den här
saken och äggröran med dashi var en minst sagt spektakulärt god kombination
mellan mat och dryck, en av de allra bästa hittills i år.
En
liten bensträckare är alltid ett lyckat inslag i längre middagar. Medan chef
André grillade nästa rätt på terrassen serverades vitt vin och öl som
törstsläckare. Vinet kom från Mâconnais, ett deldistrikt i södra Bourgogne som
har varit alldeles för marginaliserat och bortglömt men som idag producerar
väldigt bra viner till priser som alla verkligen har råd med. De senaste åren
har jag flera gången uppmärksammat att Domaine Cheveau odlar och gör
väldigt goda viner och kvällens 2014
Mâcon Davayé Les Belouzes är ett bra exempel på det. Medelfylligt, något
jordigt och mineraliskt stringent, elegant citrusfruktigt och friskt med en god
kropp och fin längd – således ett utmärkt uppfriskande mellanspelsvin.
Såklart
serverades också kyld japansk öl från hantverksbryggeriet Kiuchi Brewery utanför
Tokyo. Etiketten angav Hitachino Nest
Beer Pilsner, ska man vara petnoga var ölet något mörkare än vad en pilsner
traditionellt sett ska vara och det ljust bärnstensfärgade ölet var dessutom
smaksatt med de högaromatiska humleslagen Keneko Golden och Sorachi Ace, så
någon typisk pilsner var det inte. Däremot var ölet väldigt gott i sin fina
maltknäckighet och både blommiga och tropiskt fruktiga humlearom.
Jag
ville få in ett rött vin i menyn, det är som att en riktigt bra festmiddag inte
är komplett annars. Eftersom Frida hade lagt in en rätt med grillad kyckling
såg jag min chans och petade därför in en 2013
Sonoma Coast Pinot Noir från Kutch Wines, en one man show som på mindre än tio år har gått från sin första årgång
utan tidigare erfarenhet till att ha blivit en av de mest hyllade producenterna
av Pinot Noir i Sonoma. Här fanns gott om intensiv och både mörkt
körsbärsaromatisk och mer syrligt röd frukt, en lätt örtig kryddighet som
vittnade om samjäsningen med stjälkar, men det fanns absolut inget kartigt i
doft eller smak. Det jag gillar med vinerna från Jamie Kutch är intensiteten,
den silkiga texturen, strukturen och kombinationen av solig fruktsötma och
frisk syra. Vinet var väldigt uppskattat och hos de allra flesta gäster upplevdes
det också passa väldigt bra till maträtten, även om jag själv och ett par andra
gäster kände att det var bra, men inte helt perfekt.
Chirashisushi, så hette rätten
till den mogna saken. Den bestod av ris, perfekt grillad kyckling, råskuren
sparris, lök och en emulsion med bränd miso
med jordärtskocka, dessutom ett hönsägg kokt till 63 grader så att det nästan
hade stannat med fortfarande gav en krämig textur. Det hela toppades med ett
tunt krispigt blad av nori. Det var
en god rätt, om än i den lite rikare och mäktigare stilen, och det var just
därför den fungerade till det röda vinet.
Därnäst
serverades en finskuren tartar av välhängd biff från en gård utanför Linköping.
Till den hörde en krämig emulsion med ponzu
(en sås av soja och citrus), vilken gjorde att det råa köttets höga umamismak
både fångades upp och rundades av. Lövtunt skuren rädisa, lätt syrad gurka,
lite silverlök, en rå gula av vaktelägg samt en sotad havskräfta hörde till.
Den
tredje saken har jag druckit väldigt många gånger och jag har alltid tyckt
väldigt mycket om den. Men den här gången ville Akebono servera den
rumstempererad, inte vid omkring 12 grader som vi alltid tidigare har serverat
den. Detta eftersom han menade på att sakens dofter och smaker skulle växa och
blommat ut med den högre temperaturen. Jodå, så var det, den här kvällen var
det en större fyllighet och fruktighet som steg ur glaset, där den perfekt
rumstemperade 2013 Tamagawa Kimoto Junmai
Shu från Kinoshita Brewery i Kyoto hade serverats. Det intressanta med
både den här serveringen av sake och den första var att vi skänkte upp saken på
traditionellt vis i små sakekoppar. Gästerna fick först prova saken i kopparna,
för att sedan slå över saken i de större vinglasen – och det blev för många en
stor ahaupplevelse att se hur mycket rikare och fruktigare saken blev i glasen
tack vare den större kupan. Jag själv föredrar att dricka saken ur vinglas när
det kommer till det doftmässiga, men jag tycker att det är en större och mer
genuin känsla att dricka den ur kopparna.
Som
dessert hade Frida lagat en version på den klassiska crème brûlée, men gett den
en japansk touch genom sojakaramellen, något som jag själv tyckte tillförde en
stor komplexitet till den jämfört med mer klassiska tappningar av den här
desserten. Dekorationen blev oxalis (en släkting till harsyra) och lite vackert
guldpulver och dessutom serverades en kopp med varmt grönt te till.
Den
riktiga dessertdrycken skulle dock vara en plommonsprit, eller kanske snarare
en plommonlikör, Yukino Organic Umeshu
från Choya
Brewery i Osaka. Bryggeriet är den största tillverkaren av umeshu, en
påfallande söt plommondryck som är unik i det hänseendet att den är helt
ekologisk. Riset som har gett grundspriten är ekologiskt, precis som socket och
plommonen. Färgen var djupt honungsgul, doften stor och intensiv med en tydlig
fruktsötma och nästan karamelliga nyanser och precis samma rika och intensiva
känsla fick man i smaken också. Det var återigen ett riktigt lyckt smakmöte
signerat teamet Frida Ronge och Åke Nordgren.
Summeringen
kan göras på många sätt, bland annat 14 gäster, femviner, ett öl, tre sake, en umeshu
och 112 Riedelglas, men det är mycket roligare att summera kvällen som
fantastiskt lyckad. Det märktes inte minst på gästernas lovord, både under
kvällen och efteråt. Tusen tack för det, era ord värmer och inspirerar oss till
vidare aktiviteter.
En
afterwork är alltid efterlängtad efter en lång dags förberedelser och leverans
av mat, dryck och service. Medan glasen diskades poppades korken ur en
källarsval 2012 Pinot Noir Porter-Bass
Vineyard från firman Ceritas i Sonoma, en av idag många
firmor som ingår i gruppen In Pursuit of Balance som söker större fräschör och
finess i sina viner. Fräschör var precis vad det här vinet bjöd på, en saftig
och frisk körsbärsfrukt med bara en diskret sötma dominerade doften och smaken,
några nya ekfat används nämligen inte. Vi vara alla nöjda med kvällen och ser
nu fram emot nästa gästspel, som kommer att äga rum under hösten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar