Jag vet inte hur han fungerar, Daniel Crespi, men det jag
vet är att han inte tänker som andra och att allt han gör verkar bli guld. Sedan
han klev in på stjärnkrogen Leijontornet för många år sedan har den anrika restaurangen
och hotellet fyllts med nytt liv, om och om igen. Först blev finkrogen till
Djuret, en av landets allra bästa köttrestauranger, innergården blev till den
populära sommarkrogen Svinet, ett annat hörn av huset blev Pubologi, en pub på
det sätt han själv ville ha en pub. Pubologi blev snabbt en av landets bästa
restauranger och det fantastiska vinprogrammet som han hade skapat ur den gamla
fina vinkällaren på Leijontornet lyftes upp till en my nivå med ett av landets
bästa vinpaket. Sedan kom cocktailbaren Tweed, också det en ledande stjärna i
sin genre. Den inte använda receptionen nedanför baren fick nytt liv i form av
Burgundy, en liten med fantastiskt trevlig och kvalitetsinriktad vinbar med
viner från framför allt Bourgogne.
Men så hittade Daniel ett litet kontor där bakom vinbaren
och tillsammans med sin vapendragare Mikael Einarsson, som är en fantastisk
kock och matkreatör, började han smida planerna på ny en liten restaurang
tillägnad allehanda egentillverkade charkuterier. Mycket tid och möda lades på
att ta fram en serie av charkuterier av allra högsta kvalitet. En studieresa
till Tokyo i våras satte de sista detaljerna i hur upplägget skulle vara.
Onsdagen den 2 september öppnades dörren upp till Omakase Köttslöjd, resultatet
av ett par års hjärngympa och provlagning.
Omakase Köttslöjd är byggd och inredd som en typisk
japansk izakaya, två höga bord med fyra platser vardera och en bardisk för sju
gäster mot det öppna köket. Det är ganska mörkt, inredningen är stilfullt och
känslan är harmoniskt och inbjudande. Samtidigt är det folkligt och trevligt
inramat av musik som höjer stämningen och tydligt låter gästen veta att man är
här för att kul. Nivån på de egna charkuterierna visades redan man bänkade sig,
en lövtunn skiva karré av en gammal sugga som hade rimmats och sedan
lufttorkats i upp mot åtta månader samt en läckert salt och nötig lufttorkad
biff (cirka fem månader) som klokt hade tempererats till cirka 20 grader.
Makalöst gott.
Ett glas NV Brut
Souverain från Champagne Henriot gjorde det lufttorkade köttet sällskap. Här
bjöds en fin balans mellan gula äpplen, nybakad brioche och citrus, smaken var
knappt medelfyllig och torr med en frisk syra och viss längd. Champagnen
balanserade på ett fint sätt köttets sälta och fint nötiga nyanser.
King Edward-potatis och flatskinka var den 17 rätter
långa avsmakningsmenyns första rätt. Potatisen var kokt och mosad, sprayad med
en frisk vinägrett, penslad med en gelé av fläskspad och sedan toppad med en
fint nötig och salt flatskinka. En utsökt rätt med fin balans mellan syra och
sälta.
Hästrulle och älgört var en saltad bit hästkött som hade
lufttorkats i sex månader och sedan lindats in i en tunt skuren morot. Den fina
sältan i köttet matchades fint av morotens sötma, två smaker som verkligen
älskar varandra. Lite röda vinbär satte en syrlig spets på anrättningen, som
slutligen fick en läckert kryddig nyans av älgört.
Gewürztraminer ger oftast viner som är alltför
parfymerade och intensiva för att matcha delikata maträtter. Den 2013 Gewurztraminer Bildstoecklé från Gérard
Schuller i Alsace vi nu fick serverade i vinpaketet var otroligt
charmerande i sin yppiga rosenblommighet, finstämda pepprighet och frukt som
förvisso hade en antydan av sötma men ändå lämnade smaken helt torr. Syran var
som vanligt förhållandevis låg, men det fanns ändå en känsla av fräschör i
smaken. Det är sanna mina ord inte ofta jag blir så här förtjust i ett vin av
Gewürztraminer, men nu blev jag det.
Nästa rätt var så infernaliskt god att jag nästan blev
lite irriterad över att jag under alla år som kock och kökschef inte själv kommit
på att skapa en så enkel men vansinnigt god rätt. Hemlagat (såklart!) isterband
hade stekts och brutits ner i små bitar och det serverades med krispiga gröna
ärter som kändes råa men fullt mogna och var sprängfyllda med klorofyll. Vi
satt med hakan i bordet av stumhet över hur vansinnigt gott det var. En av
kvällens rätter.
Nästa rätt var heller inte att leka med, även om formatet
på rätten kändes igen och till viss del också smaken (i alla fall kombinationen
kryddhetta och skaldjur), men den råa och skivade pilgrimsmusslan som
serverades med en buljong av kryddhet korv i stil med nduja. Över detta ett par tunna skivor
fläskfilé som hade torkats i sex månader. Det här var en fantastisk rätt, som
direkt hade en fin umamisötma som snabbt möttes upp av den fina hettan för att
sedan lugnas ner med en fin köttsälta.
Ett kul inslag i dryckesmenyn var den svenska spriten Jonas Bronck's Spirit, en vetebaserad
vodka med 37 procents styrka som har smaksatts med björk. Den var rätt elegant,
mjukt vetesöt och aningen blommig. Den kom att matcha nästa rätt, men den som
sparade en liten hutt av den kunde upptäcka att den gjorde susen även till ett
par andra salta charkuterier. Historien berättar att det var den småländska immigranten Bronck som gav namn åt stadsdelen Bronx i New York ...
Som kock gav jag mig ett par gånger på att försöka
tillaga bäver, men hur jag än gjorde misslyckades jag och insåg att det
vansinnigt sega köttet inte skulle ätas. Einarson har dock knäckt koden genom
att salta bäversteken och sedan torka den i ett halvår på flatbädd. Tunt skivat
var köttet delikat och gjorde sig utsökt tillsammans med björkspriten.
Jag blir alltid glad när jag serveras de klassiska
vinerna från Bodegas Lopez de Heredia i Rioja. Det vita vinet är egentligen
det mest spektakulära, druvan Viura (90 procent i denna cuvée) har en
enastående lagringspotential och efter sex år i äldre amerikanska ekfat har det
här vinet 1999 Viña Tondonia Reserva
Blanco utvecklat en ljuvlig mognadskomplexitet som balanseras av en frisk
syra och en faktiskt fortfarande vital fruktighet med drag åt gula äpplen, gula
plommon och kanderade citronskal. Det här är ett fantastiskt gastronomiskt vin
och jag är omåttligt förtjust i det.
Det röda vinet
var yngre, 2003 Viña Tondonia Reserva
är gjort till 75 procent av Tempranillo och resten Garnacha, Graciano och Mazuelo
och har också fått en sex år lång uppfostran i amerikanska ekfat. Det här är
också ett riktigt gott vin, yngre och lite rikare i frukten med en fin syra, en
tydligt men ändå mogen tanninstruktur och med de klassiska nyanserna av vanilj
och krondill. Läckert.
Rätten till riojavinerna var ytterligare en superfin och
intelligent sammansatt rätt. Den byggde på en bit oxmärg som för ovanlighetens
skull inte var grillad. Den hade en textur och smakkänsla som låg nära både
halstrad anklever, rå pilgrimsmussla och ett riktigt fett ostron, och smaken
totalt sett var fantastiskt med inslaget av den krispiga gurkan och saltade karrén av vildsvin. En dressing
av potatisvodka, vatten, dill och fläder hörde också till.
En morot stekt med smör och enbär var huvudpersonen i
nästa rätt, men från köttslöjden kom en saltad och tunt skuren fläsksida. En
liten nyans av krondill i rätten blev nyckeln som gjorde att det röda
riojavinet satt som hand i handske rent doft- och smakmässigt.
Den här dagen blev den första i mitt liv då jag åt
sprängticka, en sällsynt trädväxande svamp som inte ens hittas på en av tusen
björkar. Det är en svart, knotig och skrovlig svamp som egentligen inte äts.
Här på Omakase Köttslöjd hade man istället kokat en buljong av tickan och
älghjärta. Den var väldigt god, fyllig och aromrik och fylld av umami. En liten
nyans av lakrits hittade jag också.
I den klassiska måltiden serverade man ofta torr sherry
till consommé och det fick vi också här. Det blev en mycket elegant Oloroso 15 Años från El
Maestro Sierra, fint nötig av oxidation i faten, men den bjöd också på
en elegant torkad fruktarom, lite karamell och en lång, nötigt och komplex eftersmak.
Till buljongen satt den såklart utmärkt.
Om ålder och komplexitet gav sherryn sin fina karaktär,
var den ungdomligt spänst, kristallklar frukt och sprudlande livlig syra som
gjorde 2014 Scharzhof Riesling från Egon
Müller Scharzhof till ett så ljuvligt vin. Här fanns det gott och ung
och frisk citrusfrukt, nyanser av persika och vinbärsblad och smaken bjöd
initialt på en delikat fruktsötma. En god portion mineralitet gav smaken extra
spänst.
Sedan kom menyns svagaste rätt, en kronärtskocka som var
lite väl mycket kokt och dessutom saknade sälta. Till den hörde en fet kräm som
var gjord av charkuterirester, ett klokt och innovativt sätt att ta vara på
resterna.
Nästa rätt var däremot väldigt god. En lätt kryddig
salami som serverades på en varm sten så att dess aromer lyftes samtidigt som
korven fick en fint svettig yta. Till den hörde en god tomatsoppa kryddad med
libbsticka som gav en fin doftbrytning till salamin. Tack vare att soppan var
kall integrerades och dämpades kryddhettan något.
Dryckesfilosofin på alla restauranger i Djuretgruppen har
alltid varit genomtänkt, vinerna (och de andra dryckerna) har alltid varit av
högsta kvalitet, de är mycket humant prissatta (landets krögare och sommelierer
borde ta lärdom av detta!) och paketen är sammansatta på ett roligt, varierat
och begåvat sätt. På Omakase Köttslöjd är detta lika uppenbart som på de andra
ställena, dryckespaketet här är absolut köpvärt. Emellertid
har det tråkigt nog börjat smyga sig in ett och annat mindre gott så kallat
naturvin i paketet, och det passade inte den skaran av klassiska vinälskare som
hade bänkat sig den här kvällen.
Förvisso finns
det en hel del kvaliteter och en underbart fruktparfym i 2014 Coume de l'Olla från Matassa, ett vin till 70 procent dominerat
av Grenache och resten Grenache Gris och Macabeo som har jästs och lagrats i
åtta månader i cementtankar. Jag gillade den typiska rödfrukten, blommigheten
och kryddigheten, samt tonen av cypress, jag gillade också den fina
tanninstrukturen och fräschören, men tyvärr fanns här också en lite väl uttalad
ton av brettanomyces som störde allt det fina med vinet. Detta är dessvärre en
karaktär som finns i alldeles för många "naturviner", vilket också
gör att jag (och väldigt många med mig) har lite svårt för dem.
Skinkhjärtat var också lysande. Grisen, enligt Mikael
Einarson ett rejält gammalt ursvin, kom från Linderöd och köttet hade saltats
och torkats i nio månader. Under tiden hade köttaromerna koncentrerats och
utvecklat ungefär samma nötiga komplexitet man finnes i de spanska skinkorna,
men det köttet kändes saftigare och mörare. Det här köttet kan sägas vara en
variant av culatello.
Sedan serverades kvällens svagaste dryck, 2011 Les Guinechiens från Benoît
Courauit, ett vin från Anjou i Loire av framför allt Chenin Blanc som
har det luddiga ursprunget Vin de France, en ursprungsbeteckning som många
"naturviner" som detta oftast hamnar i. Nej, det här vinet var allför
stökigt och orent för min smak.
Skaldjur, mollusker och charkuterier är klassisk i många
matkulturer. Här kombinerades en god fänkålssalami med en kokta musslor och
lite fänkålsdill. Snyggt och gott, men helst utan vinet till.
Saké har såklart fått en självklar plats här på Omakase Köttslöjd
och saké passar bra och ofta till och med bättre till rätter med råa eller bara
lätt tillagade råvaror. Den saké vi serverades kom från Masumi Kippuku Kinju i
Nagano och var deras Junmai Ginjo Yamahai, en klassiskt gjord saké av finaste
ris som har polerats till 55 procent. Här fanns en fin rissötma, en trevlig
blommighet, en medelfyllig och nästan helt torr smak med viss komplexitet och
god längd. Vi fick den svalt serverad i ett vinglas, så som jag själv helst
dricker god saké till finare mat.
Rätten till sakén var ett gravat innanlår av dovhjort,
smakrik och fint balanserat av sälta och sötma. Till det hörde en bakad äggula
samt lövtunt hyvlad fänkål, som gav en fin lakritskryddig nyans som passade
både köttet och sakén. Över detta slogs lite av en elegant dragonvinäger.
Gott vin är alltid gott och kommer det från Bourgogne blir
jag gärna lite extra glad. Innan besöket på Omakase Köttslöjd hade jag provat
ett stort antal mycket exklusiva vita bourgogner och hade därför en helt färsk
bourgogneupplevelse i närminnet. Nu fick vi en mer vardaglig men ändå mycket
trevlig, något fet och mineraliskt strukturerad 2012 Meursault från Domaine Ballot-Millot. Dess feta
kropp kom att bli utmärkt till nästa rätts feta kött och syran gav samma
positivt balans till sältan och fettet i
rätten.
Havskräftan därtill var bakad till fin textur och den
täcktes med en tunn skiva späck, som bidrog till att vinets feta kropp och fina
syra hittade rakt in i rätten. Lite krasseblommor gav rätten ett vackert
utseende, men bidrog också till en liten kryddig arom.
Till det röda vinet serverades en tunt skuren två till
tre veckor lagrad biff som hade en hög köttsmak och len textur samt en hastigt
stekt (medium rare) biff. Broccoli och en jäst svampbuljong hörde till. Ska man
framlägga något kritik mot rätten var det i så fall att stekytan på köttet var
lite väl sotig.
Jodå, Einarson och Crespi fick också in kött i desserten,
som utgjordes av ett saltat och lättrökt nötytterlår som serverades med
sockrade blåbär och en mousse. Lite udda, måste jag säga, men ska man gå
"all in" med det här konceptet måste man ju såklart också ha kött i
desserten. Till det ett sött vin från Tokaj, som tack vare sötman och syran
gjorde mötet lyckat. Det blev ytterligare ett par små godsaker på tallriken..
Vi som satt här på premiären av Omakase Köttslöjd var
överens om att det var en fantastiskt upplevelse, att charkuterierna höll en så
hög kvalitet att de måste reta gallfeber på landets alla professionella
charkuterister, att Einarsson har en särskild begåvning att skapa mat som känns
både ny och egen. Inredningen är gedigen, det andas verkligen japansk izakaya
om den, och stämningen är varm och ombonad. En spontan känsla är att Omakase
Köttslöjd kommer att bli en mycket populär och högt rankad restaurang som verkligen
tillför Stockholm något nytt. Menyn kostar 995 kronor per person och vinpaketet
till 875 kronor. Det är inte svårt att motivera det priset!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar