E
n gång om året
arrangerar Café Rotsunda och Once in a Lifetime Production en minst sagt
exceptionell resa till en fantastisk vinregion där vi under en veckas tid
besöker de bästa producenterna och dricker magnifika och superexklusiva viner en masse. Att resa i vinland är i sig
inte särskilt speciellt, det kan vem som helst göra när som helst. Det som
skiljer den här typen av resa från de andra resorna är just att man besöker
eliten i varje vinregion, många av producenterna med policyn att inte ens ta
emot besök och hos dem såklart möta ägaren och vinmakaren så att mötet
verkligen blir personligt. Vidare ingår middagar på de bästa restaurangerna och
på dessa också rikligt med de mest extraordinära vinerna. Det är således
vinresor bortom det vanliga det handlar om. Årets resa gick till Bourgogne via Paris
och det blev en minnesvärd upplevelse. Ungefär sex månader efter resan ingår
också en återträff med middag då vi återigen skämmer bort oss själva med
magiskt goda viner årets vinresetema, men också ibland en blick bakåt till
föregående resor och framåt till nästa års resa. Den här middagen på Café
Rotsunda var just en sådan återträff.
Sedan den 0.66
hektar lilla lotten med Chardonnay mellan 1986 till 1993 planterades om i grand cru Musigny har ägaren Domaine
Comte Georges de Vogüé först inte gjort något vin alls och därefter
buteljerat vinet som en "vanlig" bourgogne
blanc. Att man väljer att göra så, såklart med en ansenligt
inkomstbortfall, handar om att man inte vill buteljera vinet som grand cru förrän stockarna i hela
vingårdslotten är minst 25 år gamla. Således måste man klassificera vinet som
en vanligt vit bourgogne, någon annan möjlighet finns inte. Vinet är dock
fantastiskt gott och den 2012 Bourgogne
Blanc vi hade i glaset som aperitif bjöd faktiskt på den underbara
blommighet, friska frukt, markerade mineralitet, feta men finstämda kropp och
goda längd som åtminstone jag tycker ger känslan av grand cru.
Chef AJ Styles och chef Nat hade lagt mycket tid på
föreberedelser för kvällens meny, som skulle visa sig bli fantastisk och
ypperligt planerad till vinernas smaker, texturer och dofter. Som tilltugg till
de vita inledningsvinerna serverades fina, lövtunna potatischips toppade med en
färskostkräm gjord av turkisk yoghurt smaksatt med franska örter från caféets ekologiska
örtträdgård och på det lövtunt skuret lättrökt ankbröst från Undersåkers
Charkuterifabrik.
Ett betydligt kraftigare vin gjorde snabbt följe, men den
superba 2011 Meursault Clos des Ambres från
en liten lott med 65-80 år gamla stockar i vingården Clos l'Ormeau och den
högpresterande Arnaud Ente hade också en stor finess och tydligt markerad
mineralitet. Vinet hade den feta, nästan smöriga kropp och delikata nötighet
som är så typisk för appellationen, men också en påtagligt frisk syra och
storstilad finess som är signumet för just Arnaud Ente. Dessvärre togs vinet
direkt från vinkällaren, helt spontant, allra bäst hade såklart varit att låta
det lufta i karaff i minst en halvtimma.
Bonneau du Martray var ett av de
roligare av många av våra vingårdsbesk i Bourgogne. Kvällen till ära hade vi
två viner från domänen, ett yngre och ett mer moget. Det yngre fick gestaltas
av 2005 Corton-Charlemagne Grand Cru,
förvisso tio år gammalt med blekt till utseendet och tydligt karaktäriserat av
den magra kalkstensjorden. Som unga brukar vinerna nämligen dofta krita och
krossad kalksten, de brukar ha en stram frukt och hög syra och en struktur som
nästan kan liknas vid tanniner. Så uppförde sig denna fortfarande unga och
primära tioåring. Den 24 år gamla 1991
Corton-Charlemagne Grand Cru var oväntat blek till utseendet och märkligt
nog ungdomligt stram när den öppnades och dekanterades tre timmar före
servering. Också den hade en fortfarande mineralisk och ostronskalsliknande
doft som var otroligt läcker. Jag förstår verkligen att båda vinerna placerades
i Chablis på nivån grand cru när de
provades blint, jag förstår också att man tog tio år fel på ålder på 1991:an,
som var ett imponerande vin (det var chef AJ Styles som hade bidragit med det
vinet).
Till de ostronskalsdoftande, mineraliska vinerna
serverades en skummande ostronsoppa (ostron och spad inkokta med schalottenlök,
vitt vin och grädde och sedan mixat slätt och silat) till vilken en tartar av
pilgrimsmusslor och lax hörde. Tartaren gav den havsmineraliska soppan ett
större djup som fångade upp vinernas med luftningen allt tilltagande kraft. Ytterligare
två små detaljer gav rätten en perfekt matchning till vinet, den fint skurna
syrade gurkan och toppningen med helt vanlig kryddkrasse. Magiskt gott.
Domaine Ramonet hörde fram till
mitten av 1990-talet (årgångsmässigt) till mina favoriter för vit bourgogne,
därefter tappade firman skärpan och vinerna drabbades i alltför stor grad av
förtida oxidation. Till slut vågade jag inte köpa dem längre. Den 2007 Montrachet Grand Cru som Hal tog
med visade sig dock var en mycket positiv överraskning som slog från underläge.
Vinet hade en ungdomlig och mycket ren doft som dominerades av citrus,
blommighet och en fin kalkstensfetma. Att det var oväntat blygt var som en
skenmanöver, efter en kvart tjugo minuter i glaset växte vinet till den bredd
och det djup man förväntar sig och vinet var därefter verkligen gott.
Men vad gör det
när Hansa korkade upp och redan en timma tidigare hade dekanterat en 2002 Montrachet Grand Cru från Olivier
Leflaive, en firma som idag är fantastisk men som då och tidigare inte
alls imponerade på mig. Redan när korken drogs ur flaskan och den svagt gyllene
halmgula drycken kluckade ner i karaffen slog en imponerande och nästan
explosiv doft upp. Det här vinet hade utvecklat de första sekundäraromerna,
kvitten och plommon och krossad kalksten med en läckert drag av mint och
rostade nötter slog upp mot näsan och smaken var otroligt fin, intensiv till
fyllig och lång. Jösses vad jag blev glad av det här vinet.
I köket stekte chef Nat gösryggfiléerna i rikligt med
smör och öste dem hela tiden för att förhöja smakrikedomen och bevara fiskens
saftighet. Resultatet var magiskt gott och den brynta smörkänslan kom att gifta
rätten till de begynnande mognadstonerna i det senare vinet. Ragun av
rotselleri och spetskål i en musselfond (musselbuljong som kokades med vitt vin
och mixades med musslorna och smör) fångade upp och speglade vinernas jordiga
och mineraliska kvaliteter. Slutligen toppades gösen med finstrimlad friterad
mandelpotatis.
För att väcka liv i fjolårets exklusiva resa till Santa
Barbara plockades en hemlig flaska fram ur vinkällaren på Café Rotsunda. Vinet
var rött, helt klart ett elegant och ganska klassiskt strukturerat vin av Pinot
Noir. Tanken var att gissningarna skulle lockas in i Bourgogne eftersom det var
dagens tema, ett fult knep som i många fall kan lyckas eftersom provarna inte
är inställda på annat än det tema som har utlovats. Den lite yppigare frukten
och än mer aningen värmande alkoholen och avsaknaden av kalkstensmineralitet
ledde dock de flesta av gästerna till Santa Rita Hills och producent Melville
Winery. Vinet var deras 2006
Pinot Noir Terraces, ett vin som fortfarande har kvar mycket av sin
primärfrukt men också har fått ett par uns av mognadskomplexitet.
Som första varmrätt skulle en kalvrygg stekt till 53
grader serveras. Den skulle trancheras och läggas upp på en bädd av en luftig
rotsellerikräm och finskurna och rostade jordärtskockor och gulbetor samt
plockade blad av brysselkål. Till kalven hörde också en sås kokt av kalvfond med
rött vin och tranbär samt en ordentligt syra- och aromspets av en spansk
körsbärsvinäger. De rödbäriga inslagen samt den fina syran i såsen var tänkta
att spegla vinernas unga rödfruktiga aromer och friska syra.
En fantastisk parfym av syrliga körsbär, tranbär och
nypon slog upp näsan från det första av de röda bourgogner vi hade framför oss.
Här fanns också något som antingen kunde tas för en liten mängd stjälkar under
vinifieringen, eller möjligen den typ av vegetal nyans man fick mycket av i
årgång 2004 (den årgången trodde jag inte på i det här fallet), 2007 (då borde
vinet ha haft något jordigare toner och en nyans av första mognad) eller 2011.
Svaret var det senare. Stilmässigt, baserat på den stora intensiteten borde
vinet komma från Robert Groffier Père et fils, tänkte jag, och det var också
rätt. Dess elegans, lätta men intensiva kropp, tydliga kalkstensmineral och
stora finnes kunde leda vinet till antingen en elegant tappning från
Chambolle-Musigny eller just det vin vi faktiskt hade i glaset, 2011 Bonnes-Mares Grand Cru. Herr Harr
hade tagit med vinet, tusen tack för det!
Vinet i glaset
intill var både rustikare, mer tanninstrukturerat, mörkare till frukten och
något med fatkryddigt. Med tanke på strukturen, frukten och nyansen av torkad
aprikos i den mörka bärfrukten kändes Vosne-Romanée med närhet som en klok
gissning och Louis Jadot var en mycket tänkbar producent. Det som Don Paso
hade tagit med var en utsökt men fortfarande ung 2006 Echézeaux Grand Cru. Luftningen hjälpte till att lyfta fram
vinet, men det är alltjämnt ett vin jag anser vara för ungt.
Domaine de la Romanée-Conti. På
något sätt tar man inte fel på den enastående parfym som vinerna från den här
domänen bjuder på. Det kan vara så intensivt aromatiska med lager på lager av
röda bär, rosor och nypon, med en botten av kalkstensmineral och som unga små
delikata stråk av de stjälkar som följer med under jäsningen. Nu hade vi två
viner från den 5.25 stora äga i den vingård man under 2000-talet har arbetat allra
hårdast med att utveckla och resultatet har varit slående. Den 2012 Romanée-Saint-Vivant Grand Cru som
Al hade tagit med och som dekanterades ungefär en timma före servering bjöd på
hela registret av de nämnda parfymerna och vinet var oerhört elegant och
nyanserat och smakupplevelsen var intensiv, silkig, frisk och väldigt lång. För
mig vad det här ett av kvällens viner, trots sin ungdom. Det här vinet kommer
nog att behöva tio år till innan det kliver in i sitt första stadium av mognad.
Nästa glas hade
ett lika stort vin sett till intensitet, struktur och längd, men det hade en
mörkare frukt, lite mindre av rosor och nypon, istället en djupare hallon- och
körsbärsfrukt och det upplevdes som aningen mer utvecklat. Att vi skulle ha två
årgångar av samma vin var en mycket lyckad slump. Tack Don Paso för denna
utmärka och fortfarande unga 2006
Romanée-Saint-Vivant Grand Cru.
Det är inte lätt att vara liten, det fick stackars 2009 Beaune Premier Cru från Louis
Jadot erfara den här kvällen. Vinet är en jubileumstappning från
firmans samtliga premier crus i
Beaune. Som om det inte räckte med att vinet serverades efter kvartetten av grand crus, var just den här flaskan
dessutom lite oren. Tyvärr, idag fick du inte vara med och leka med de stora
gossarna.
Till de mer mogna röda bourgognerna hade chef AJ Styles
och chef Nat gjort en len kräm av morötter som mixats till rik doft och smak av
fransk tryffel med lite smör. Tryffeln var där för att matcha vinernas mogna
toner av just tryffel, torkad svamp och skogsgolv och morötternas lena sötma
var tänkt att balansera vinerna mognadssöta textur och fruktighet. Över detta
revs rikligt med Mimoulette, den nordfranska hårda komjölksosten vars
morotskaraktär och fina sälta gav vinerna en perfekt arom- och smakbalansering.
En mycket intelligent rätt!
Det blev tre mogna viner, med en superläcker 1990 Clos de Tart Grand Cru från firman
Mommessin
och gästen Rob i det första glaset. Jag minns tydligt mina första möten med det
här vinet för snart 20 år sedan, redan då blev jag imponerad och tyckte att det
var ett alldeles fantastiskt vin. Idag är det ett moget vin med medelfyllig
kropp, lenare tanniner och en fint utvecklad mognadskomplexitet som mitt i
tonerna av te, torkad svamp och skogsgolv fortfarande har en fint syrlig
rödfruktighet.
Vinet i
mittenglaset var enligt mig det största, mest komplexa och även mest intensiva
av de tre. Dess fruktighet upplevdes yngre, nog för att här också fanns en del
finstämda mognadstoner, men nyanserna röda körsbär, hallon och slånbär var
fortfarande vitala och skänkte en urläcker fräschör till detta vin, som hade
tagits med av Hansa. Vinet visade sig vara 1995
Clos Saint-Denis Grand Cru från Domaine Dujac, också det en producent
som vingänget besökte under resan. När jag senare summerade kvällen kände jag
nog att det här var ett vinerna på min topplista.
Mitt eget vin
nådde dessvärre inte alls upp det två föregående. Denna 1990 Gevrey-Chambertin Premier Cru Combes Aux Moines från Domaine
Jean-Claude Fourrier var i och för sig riktigt bra, men vare sig doft
eller smak hade den spänst och intensitet som de andra hade. Dock var doften
riktigt läcker, moget och komplext var vinet absolut. Under ledning av den
noggranna och skickliga sonen Jean-Marie Fourrier är den här domänen idag en av
de bästa i hela Gevrey-Chambertin.
Redan den första kvällen i Paris hade jag hittat ett par
viner från Châteauneuf-du-Pape som jag absolut blev sugen att beställa in till
gänget. Det blev succé och vår otrohet mot Bourgogne fortsatte med flera
årgångar av dessa viner under resans gång. Självklart skulle vi den här kvällen
göra ett återbesök i Rhônedalen för att väcka minnena till liv och den 16
grader tempererade och ungefär tre timmar dekanterade 2005 Châteauneuf-du-Pape Réservé från Château Rayas var precis
så läcker som jag hade hoppas på. Massor av djup men aromatisk körsbärs- och
hallonfrukt, jordig och komplex med en fin lakritskrydda (typisk för Grenache)
och med en silkeslen smak med fina tanniner och en måttlig syra. Det finns
något nästan burgundiskt elegant över det här vinet och jag bara älskar det.
Den andra stjärnan
i appellationen är Henri Bonneau et fils och såklart hade Eddy och Barbie även
tagit med ett därifrån, 2001
Châteauneuf-du-Pape Réserve des Célestins. Det var med rätta en aning mer
utvecklat, men det var också lite jordigare, mörkare fruktigt, kryddigare och
hade därtill en lite stadigare struktur. Jag är omåttligt förtjust i vinerna
från Henri Bonneau, som mer eller mindre gör dem såsom vinerna från Château
Rayas görs, med ett litet undantag - här blandar man i omkring tio procent
Mourvèdre och Syrah i cuvéen, något som förklarar färgen, koncentrationen och
djupet.
Det blev visst ett extranummer på samma tema, 1989 Châteauneuf-du-Pape från Château
de Beaucastel, en gammal klassiker som jag har druckit ett tjugotal
gånger sedan mitten av 1990-talet. Vinet har alltid lidit lite grand av brettanomyces, vildjästen som ger vinet
en lite mer rustik doft, men jag har alltid tyckt att den har legat på rätt
sida om gränsen för det acceptabla. Det intressanta är att vinet har utvecklats
väldigt långsamt, ur minnet från tidigare års möten med vinet verkar det inte
ha mognat så vansinnigt mycket. Gott!
För att spegla den smakrikare kroppen och de mer kryddiga
och jordiga aromerna i vinerna hade köket tillagat en rätt av ankbröst, brynta
i sitt eget fett och sedan långsamt bakade vid låg temperatur i ugnen. En
kraftig ankfond med slösaktigt mycket tryffel hörde till eftersom tryffel så
väl speglar mognadstoner i röda viner. Den smörstekta svampen bidrog också till
denna aromspegling.
Den första Once in a Lifetime tog oss till Napa Valley
och under den resan var besöket hos Colgin Cellars ett av de allra mest
minnesvärda. Den här kvällen fick vi återbekanta oss med deras extraordinära
viner med en fortfarande ung och rätt tät men underbart mörkbärig och
violpastillblommig 2006 IX Estate Syrah.
Vinet har god kropp och fyllighet, men det är fortfarande elegant. Till strukturen
upplevs det också ungt, men tanninerna är finlemmade. Särskilt de senare
årgångarna, från 2005 och än mer från 2009, anser jag att det här vinet är ett
av de allra bästa syrahvinerna i Kalifornien.
En kväll i franska viners tecken är ingen riktigt kväll
om man inte serverar ost. Jag hade valt ett par elegantare ostar eftersom
tanken var att servera ett vitt vin till. Ostarna var såklart franska, allt
annat vore otänkbart en kväll som denna. Den fina alposten Comté är ett stående
inslag på Café Rotsunda, liksom den eleganta krämiga och mjölksöta färska
vitmögelosten Brillat-Savarin. Ny för den här gången, på begäran av AJ Styles,
var den trevliga getosten Saint-Maure. Och så lite gott nybakat surdegsbröd
till det, men inget annat. Inga tillbehör, det gör sig inte särskilt bra till
helt torra vita viner.
Hur gick det med vinet då? Helt fel med tanke till
ursprunget, då vår återträff den här kvällen handlade om Bourgogne, men helt
rätt sett till vinet och hur väl det matchade ostarna. Dock fanns det en
koppling med vinet till fjolårets resa till Santa Barbara, jag tror minsann vi
tömde hela årets tilldelning av vin från Marcassin i Sonoma Coast på en av
restaurangerna som vi åt (och drack) ett par luncher på. Alltså dekanterade jag
en 2003 Chardonnay Marcassin Vineyard från
dem, ett vin som nu har utvecklat en honungsgul färg och en första känsla av
mognad. Sett till doften hade vinet en hel del likheter med vinerna från
Bâtard-Montrachet och firmor som gr lite kraftigare viner med en liten
kryddighet från ekfat, men vinets kropp var betydligt större och rikare och det
fanns också en slags kolaliknande rondör i smaken.
Nästa års resa är under planering, det blir ett kärt
återbesök i Napa Valley och Sonoma County med många nya toppfirmor och ett par
gamla fina exklusiva firmor på schemat. Vi ska inte till Chateau Montelena, men
jag kunde inte låta bli att dra korken ur en magnum 1992 Estate Cabernet Sauvignon. Det här är en av mina
favoritproducenter i Napa Valley och de gör tidslösa viner som utvecklas
långsamt och stabilt och med ålder visar sig får en franskklingande finess och
komplexitet. Hade jag inte visat flaskan öppet, är jag säker på att några av de
duktiga och erfarna vingästerna kring bordet hade tagit vinet som sprunget från
grusjordarna i Bordeaux. Och på tal om Bordeaux, en resa till toppslott och
personliga vinmakare är för övrigt också på planeringsstadiet under 2016. Café
Rotsunda är nämligen mer än bara en krog, här kan precis allt möjligt hända …
Summering: 13
gäster, 21 viner och 65 Riedelglas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar