Nyårsröken
har precis lagt sig och sedvanliga nyårslöften med den. Det enda nyårslöfte jag
konsekvent har hållit är att ha roligt, att umgås mycket med vänner och att ha
kalas så ofta det är möjligt. Det blev en liten skara som bänkade sig vid chefs table på Café Rotsunda, helt
spontant – kalas är som roligast när de kommer lite spontant. Tack och lov går
det snabbt att få till en riktigt bra meny och jag snodde i hast ihop ett litet
tilltugg till öppningsbubblet. Mogen avokado tärnades och blandades med lätt
rökt färsk tonfisk och det hela smaksattes försiktigt med salt, peppar och
färskpressad citron. Garnityr blev forellrom som jag hastigt hade marinerat i
en dashi av kombu (alger), bonito (en
försiktigt rökt och sedan torkad fisk av tonfisksläkte) samt svart te.
Det
blev två mousserande viner till, som vanligt blint serverade och som vanligt
med vilda gissningar och famlande i det mörker där alla inte hittills provade
och okända viner bor och där väldigt mycket andra viner gömmer sig medan vi
ivrigt söker igenom våra samlade noteringar i vinminnet i hopp om att gissa
rätt.
Första bubblet var superläckert, jag tyckte
att det hade en svagt nötig och nästan lite rostad nyans, ungefär som i en bra
Dom Pérignon, men med lite mer rödäppliga nyanser. Det var gott, ungt och
friskt och så pass stramt att det borde vara en champagne, även om jag ett kort
tag var inne på ett högklassigt vin från Franciacorta. Det visade sig vara
Champagne som var det rätta ursprunget, men odlarfirman Michel Arnould et fils i
Verzenay hade jag faktiskt inte provat något från tidigare. Familjen har 12
hektar vingård, allt i Verzenay som har status grand cru och den 2011
Mémoire de Vignes Blanc de Noirs Grand Cru Brut vi hade fått serverad av
Tom Niccola är uteslutande gjord av Pinot Noir från drygt 40 år gamla stockar i
byn Verzenay.
Nästa
bubbel var lite smakrikare, det hade en ton av ekfat som gjorde att man kunde
utesluta ganska många champagner. Samtidigt var vinet torrt och stramt och
drivet av en stor fräschör och frisk syra, fruktigheten gick åt gula äpplen och
citrus och det var ruskigt gott, men av lite smakrikare slag. Efter lite
gissningar hit och dit var vi nog överens om att var ett amerikanskt
mousserande vin och jag gissade på toppcuvéen från Roederer Estate – vilket
såklart inte var rätt. Vi var i USA, i Kalifornien och i Sonoma Coast mer precis,
i en av de bästa vingårdarna, Charles Heintz Vineyards and Winery.
Fast några helt egna viner gör man egentligen inte, istället säljer man sina
druvor till grannen Radio Coteaux och till Littorai och Ceritas. Men det här
mousserande 2011 Deanne Nicole Blanc de
Blancs låter man göra till sig av den erkänt skickliga bubbelexperten
Michael Cruse. Och det var ruskigt gott!
Efter
tre timmars dekantering och lika lång tid i kylskåp, sedan cirka 20 minuter
framme på bordet för att nå rätt temperatur innan vinet serverades i stora
bourgognekupor, var doften fortfarande något knuten och framför allt ung. Med
lite mer luft och högre temperatur, cirka tolv grader, började vinets fetma och
något solmogna frukt träda fram, men alltjämt var vinet ungt och påtagligt
mineraliskt med spänstig syra och lång, mycket elegant eftersmak. Det tog inte
lång tid för vännerna runt bordet att placera vinet i Chablis, men ålder och
producent gick man bet på, vinet kändes både yngre och lite rikare än vad 2005 Chablis Grand Cru Valmur från Domaine
François Raveneau förväntades vara. Jag tyckte vinet var föredömligt
och läckert stramt och de blommade upp alltmer ju längre det stod i glaset och jag
skulle inte vara ett orolig att låta det här vinet bli både fem och tio år
äldre än så här.
Den
rätt jag hade planerat till chablisvinet var en liten ragu med sotad
pilgrimsmussla och halstrad bläckfisk i en luftig sås av ostronfond,
musselfond, vitt vin och grädde som kokades samman och mixades. Lite citron-
och saltgravad gurka samt fint skuren färsk fänkål hörde till, liksom fint
skuren gräslök.
Man-Ola
hade med sig ett vitt vin, läckert, något nötigt och ganska frisk
citrusfruktigt i stil med vinerna från Meursault, men utan den kalkmineralitet
som kännetecknar vinerna från Bourgogne. Fräschör, elegans och viss komplexitet
och framför allt väldigt gott, tänkte jag men hann inte ens komma med en
gissning innan svaret kom, Chateau Montelena och deras 2013 Napa Valley Chardonnay. Jag hade
en gissning på 2009 eller 2010, det här vinet har nämligen en mycket god
lagringspotential så det hade varit rimligt. Druvorna skördas om natten för
maximal fräschör, huvudsakligen från en vingård i svala Oak Knoll District i
södra Napa Valley och musten jäses sedan vid låg temperatur i ståltankar med
blockerad malolaktisk jäsning (därav fräschör och finess) och dras sedan över
till franska ekfat, som mest tio procent nya, för lagring under ett knappt år.
Det är ett klassiskt och väldigt elegant amerikanskt chardonnayvin som
verkligen kan rekommenderas.
I nästa glas hade vi en vit bordeaux, det
var i alla fall min första gissning. Kanderade feta citronskal, blommighet, en
fin nyans av mandel och även honung, toner man oftast hittar i vita
bordeauxviner. Men jag hittade ingen direkt ekfatskaraktär och Chenin Blanc
från Loire trodde jag inte på. Bara två veckor tidigare hade jag druckit vin av
Sémillon från Tyrrell’s Wines i Hunter Valley i New South Wales och det var
precis där jag ville lägga vinet – och det var rätt. Det Tom Niccola hade
serverad var en fortfarande busigt ung och något stram 2008 Hunter Sémillon Stevens Single Vineyard, ett druvrent vin av
Sémillon från sand- och lerjordar i The Glenoak Vineyard (den ägs av Neil
Stevens, därför namnet) som har skördats tidigt och sedan jästs i ståltankar
vid låg temperatur för att bevara fräschör och inte dölja vinets finstämda
frukt och blommighet med karaktären av ek. Alkoholhalten är alltid låg till
måttlig i den här vintypen, 11.3 procent i just det här vinet. Skönt lättdrucket.
Hur
kan man vara besviken när ett vin är gott? Svaret är att det då inte alls är
typiskt för vad man hade trott att de skulle vara. För när ett vin av Pinot
Noir uppför sig som ett vin av främst Grenache från Châteauneuf-du-Pape blir
man väldigt fundersam. Sötfruktigt, varmt i stilen, nyanser av katrinplommon,
lakritsrot, en lätt kryddig ekfatsnyans, tung kropp och måttligt eller till och
med låg syra, och en viss alkoholvärme i slutet. Precis så doftade och smakade 2008 Le Caprice från Peter
Michael Winery, ett exklusivt och dyrbart vin av Pinot Noir som man köpte
från den 2.85 hektar stora Rueling Vineyard i Sonoma Coast. Gott, jodå, men jag
kan inte rekommendera det eftersom jag är övertygad om att alla andra också
blir besvikna. Jag gillar Peter Michael Winery, men jag har egentligen inte
gått igång på deras pinotviner särskilt många gånger.
Däremot
passade vinet bra till maträtten, men det var ju lite så jag hade tänkt ut det
hela. Majskycklingbröst smaksattes med svampsalt, peppar och färsk rosmarin och
virades sedan in i plastfilm för att fixeras i jämna rullar. De bakades sedan sous vide vid 62 grader i 60 minuter och
stektes sedan runt om i smör. Att tillaga kyckling på det här sättet garanterar
att den blir saftig. Nederdelen av låren hade också bakats sous vide, men en tio minuter längre, dessutom med tryffeljuice i
påsen. Låren dubbelpanerades sedan och friterades spröda. Till detta lite kräm
av morötter som hade rostats i ugnen med olivolja, timjan och vitlök och sedan
mixats med lite crème fraiche. Slutligen rikligt med i smör knaperstekta
trattkantareller och en fond av rostade kycklingskrov.
Man-Ola
stod för nästa vin, djupt och tätt med en intensiv mörk bärfrukt som drog åt
vinbär, blåbär och plommon, men med en tydlig kryddighet med toner av krossad
vitpeppar och lakritsrot och dessutom lite nyanser av torkat kött och vanilj
från ekfaten. Jag fick en känsla av stenighet i vinet, men inte av det slag man
finner i vinerna från norra Rhône. Vi var flera som ville placera vinet Walla
Walla Valley i Washington State (egentligen det nordöstra hörnet av Oregon, om
man ska vara petnoga) och det var exakt därifrån det kom. Vi bestämde oss för Reynvaan
Family Vineyards som producent, vilket var rätt, och vinet 2012 In The Rocks, vilket också var
rätt. Det här är ett imponerande vin, särskilt med tanke på att stockarna i In
The Rock Vineyard i det steniga distriktet The Rocks District of Milton-Freewater
planterades 2007, och cuvéen 92 procent Syrah och åtta procent Viognier är
såklart inspirerad av vinerna från Côte-Rôtie. Och det är precis lika imponerande
som riktigt bra viner just därifrån.
Vinet
kom väldigt passande i temat, jag hade själv tänkt Rhônedruvor till min varmrätt.
Jag hade gjort ett långkokt högrev med tomat och ordentlig smaksättning av
spiskummin och korianderfrön, lite harissa för kryddhettans skull samt rivet
citronskal. Garnityr i långkoket var kikärter, lök och rotselleri som bara hade
stekts med vitlök i olivolja och fått en smaksättning med salt och peppar.
Slutligen lade jag i stekt merguezkorv var lite starkare slag. Vid sidan om
lite råstekt palsternacka smaksatt med peppar, vitlök och citron samt lite
couscous som jag smaksatte med salt, peppar och lite kanel. Det här är härlig
mat, doft- och smakrik, underbart god och väldigt fint passande till viner av
Rhônedruvor.
Det
här var en kväll för att öppna en av de dessvärre ganska få flaskor från Sine
Qua Non som jag har. Jag har haft nöjet att följa Manfred Krankl och
hans viner i snart 20 år och många av vinerna har bjudit på enastående
upplevelser. Allt bättre har vinerna blivit de senaste åren sedan han mer eller
mindre blivit självförsörjande på druvor och även byggt ett eget vineri vid Oak
View i Ventura County och det är särskilt vinerna av Grenache som har fått ett
lyft. Det beror på många saker, men framför allt stjälkjäsning och jäsning och
lagring i äldre ekfat och cementtankar.
Efter att provat allt han har gjort och
delvis gjort det i en serie av vertikalprovningar, har jag insett att vinerna
börjar vinna komplexitet vid cirka tio års ålder. Det var därför en 2007 Pictures Grenache som korkades upp
och dekanterades fyra timmar innan servering – luft är nämligen något den här
typen av viner behöver mycket av. Det här är en cuvée av 88 Grenache, drygt tio
procent Syrah och en skvätt Viognier, nästan uteslutande från den egna Eleven
Confession Vineyard i Santa Rita Hills, därtill lite grand från Bien Nacido
Vineyard i Santa Maria Valley. Omkring 20 procent av druvklasarna vinifieras
hela med stjälkarna och vinet har sedan mognat i främst 500 liter stora och 43
procent nya franska ekfat. Vinet är fortfarande ungt, drivet av mörk frukt och
fruktkola, vanilj från ekfat och en viss alkoholvärme. Det är helt klart ett
gott vin, men fortfarande ganska ungt och monolitiskt och faktiskt inte vidare
komplext. Här behövs nog mer lagring…
Komplexitet,
kryddighet och läckra charktoner fanns det däremot ganska gott om i nästa vin
som också hade en djup och tät och enligt vännerna kring bordet en superseriös
doft. Ett par gissningar tog oss ner till toppfirmorna i Languedoc även om
Côte-Rôtie av nobelt slag från Guigal också nämndes. Även Sine Qua Non nämndes
och det innan nyss nämnda vin hade avslöjats. Gissningarna brukar ofta landa på
den här typen av firmor när man har skänkt upp ett vin från Alban
Vineyards i Edna Valley i södra San Luis Obispo i Kalifornien. För att
matcha grenachevinet från Sine Qua Non hade jag serverat en 2007 Reva, ett druvrent vin av Syrah
från den 5.70 hektar stora vingården Reva, som vilket 2.65 hektar planterades
redan 1989 och ligger intill Lorraine, en annan vingård som John Alban gör ett
druvrent syrahvin från, men läget och jorden i Reva är svalare än i Lorraine
mognar druvorna senare och ger ett djupare vin med större intensitet. Att vinet
har lagrats i en bit över tre år i nästan uteslutande nya franska ekfat noteras
i en liten vaniljsöt och lätt rostad ekton. Jag skulle säga att vinet
fortfarande är ungt, det har minst tio års gott liv kvar framför sig. Tyvärr
var det här sista flaskan i vinkällaren.
När
vi hade vinet från Sine Qua Non i glasen dök det upp förslag på modern tätt vin
av Cabernet Sauvignon från Napa Valley i gissningarna och Hundred Acre var en av
dessa gissningar. Jag själv såg inte riktigt likheterna även om jag förstod
tanken, därför gick jag ner i vinkällaren och hämtade upp en 2007 Cabernet Sauvignon Kayli Morgan
Vineyard, som fortfarande är så ungdomligt generöst och drivet av sin frukt
att man nästan skönjer en slags sötma som helt klär in tanninerna. Visst
förstår jag känslan av likhet med grenachevinet från Sine Qua Non, men jag
tyckte nog att det här hade en annan typ av fruktaromer. Men det klart, vinet
fick inte mer än 20 minuters luftning i karaff, faktiskt inte alls särskilt
rättvist mot det här annars storslagna vinet – som dessutom behöver minst fem
men kanske mer troligt tio års lagring innan det når sin egentliga toppform.
Vi
återgick dock till ordningen och det smakmässigt utstakade temat, Rhône eller
Rhônedruvor. Av en ren slump dök årgång 2007 upp igen, men nu i en annan skrud,
nämligen en fantastiskt tät och fortfarande ung men kryddig 2007 Côte-Rôtie från den fenomenala
producenten Domaine Jamet som grundades 1976 av Joseph Jamet. Majoriteten
av firmans 12 hektar vingårdar, som fördelas över lika många vingårdar och
sammanlagt 22 små lotter, ligger högt uppe på de vackra och dramatiskt branta
sluttningarna och omkring hälften av arealen har stockar som är mellan 35 och
65 år gamla. Jean-Paul Jamet och hans familj gör utomordentliga viner, alltid
uteslutande av Syrah även om appellationen tillåter ett inslag av Viognier, som
är så lyckat att man runt om i världen kallar viner av Syrah med ett stänk
Viognier i sig för ”Côte-Rôtie-tolkningar”. Vinet uppfostras under 20 månader i
ekfat som till en fjärdedel är nya och resten upp mot fyra till fem år gamla.
Således hittar man bara en liten nyans av ek här, resten är djup och mörk frukt
och en skön kryddighet.
Platter
fyllde på vinlistan, men valde en rundare bourgognekupa till sitt mycket mer
mogna och komplext nyanserade vin. Ett snack om en liten ton av brettanomyces dök upp, men jag höll inte
riktigt med om det, jag tyckte mer att det handlade om mognad, jordighet,
kryddiga nyanser och det mångfacetterade och ofta lite rustika som växer fram i
ett vin med mognad. Just kryddigheten, den rödaktiga frukten, de mjuka
tanninerna och ganska måttliga syran, gjorde att jag fick känslan av Grenache
och Châteauneuf-du-Pape och med stilmässigt ville jag placera vinet hås Château
de Beaucastel – och det var helt rätt. Dock gick jag fel på ålder, min
gissning låg tio år yngre än den underbara 1988
Châteauneuf-du-Pape vid hade i glasen. Ett par vertikalprovningar jag har
gjort har vittnat om god lagringspotential, men jag minns en del äldre årgångar
som ganska tydligt märkta av just brettanomyces, särskilt 1990 och än mer 1989
var drabbade, men på en nivå då vinerna fortfarande är komplexa. Jag noterade
som sagt var inget av detta i det vi jag hade i glaset.
Ostserveringen
kom i form av tunna skivor äpple av sorten Ingrid-Marie som hade smörstekts och
fått en försiktig smaksättning av salt. Över dessa hyvlades 24-månaders Comté,
därpå revs lite färska hasselnötter och över detta ett krispigt smul av surdegsbröd
som stekts och torkads och sedan rivits grovt. Sist men inte minst lite grand
av det smör som äpplena hade stekts i.
I glaset hade jag i alla fall en sex timmar
dekanterad vit bourgogne och återigen var det den utomordentligt bra domän- och
négociantfirman Olivier Leflaive som låg bakom njutningen. Jag hade valt ett
mindre känt vin från en vingårdslott som väldig få personer känner till,
nämligen en 0.64 hektar premier cru
som ligger på en liten platå alldeles ovanför den sydliga spetsen av grand cru Le Montrachet. Inte konstigt
att få känner till vinet, det görs sällan mer än 900 flaskor av det. Vinet var den
faktiskt fortfarande unga och absolut piggt friska och kalkmineraliska 2008 Chassagne-Montrachet Premier Cru Dents
de Chien, som inte hade ett minsta spår av vare mognad eller oxidation. Det
var ett riktigt läckert vin med lite av den fetma man finner i de bästa premiers crus och än mer i grand crus, men kanske med en lite
större stilfullhet än det djup och den kraft som grand crus annars bjuder på. Men
det var ett skönt avslut på en fantastisk middag.
Att vi sedan ägnade en timma eller så åt
snack och den digra spritsamlingen på Café Rotsunda behöver man ju inte
avslöja.
Summering:
6 gäster, 12 viner och 42 Riedelglas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar