Under 2017 blev det färre vinresor och vingårdsbesök mot
normalt, istället kom året mycket mer att handla om restaurangbesök och
utbildning. Däremot hann jag med omkring 120 besökta vinerier i framför allt
USA, Bourgogne och Rhône, de tre områden där jag lägger allra mest av mitt
fokus och min tid. Ska jag summera året som helhet, var det långt ifrån ett de
mest extravaganta åren jag har upplevt, ändå bjöd året på väldigt många
fantastiska upplevelser. Som vanligt är de tagna direkt ur minnet – jag har
inte ägnat tid åt att gå igenom mina djupa arkiv av anteckningar. Bra minnen är
sådana som ligger längst fram, inte sådana man måste leta efter. Dessutom finns
det en hel del magiskt bra viner jag provade och drack under årets om jag
kommer att berätta om i ett par kommande nummer av Livets Goda, sådana
upplevelser är inte upptagna här. En hel del viner kan kanske för stunden ha
varit bättre än vissa, andra har däremot snabbare plockats fram ur minnet när
jag sammanställde den här årskrönikan. Jag ser inte min Årets Bästa som den
absoluta sanningen, istället är det en berättelse om mycket av årets underbart
välsmakande så som jag minns det.
Årets bästa
mousserande
Med rekord i middagar under året har såklart en hel del
goda champagner passerat mina sinnen. Av någon outgrundlig anledning dracks tre
av de allra läckraste vid samma middag, i en champagneorgie som tog alla
tänkbara priser i galenskap. Den mest förföriska av dem var nog den fortfarande
unga 2004 Cristal Rosé från Louis
Roederer som bjöd på precis den där läckert diskreta rödäppliga och
svagt rosendoftande karaktären och stora fräschören som fin ung roséchampagne
kan bjuda på. Rosévinsavdelningen vanns dock av den sensationellt sensuella 1999 Cuvée William Deutz Rosé Brut från
Deutz
som hade en ungefär identisk fruktighet och blommighet, men som i tillägg hade
en komplex nyans av rostad brioche och rostad mandel. Om Cristal just för
stunden är en aning ung och kanske saknar viss komplexitet, är Cuvée William
Deutz ett under av storslagenhet och extravaganza.
En annan
champagne som imponerade stort var specialversionen 1998 Dom Pérignon P2 Brut från Moët et Chandon, en variant av
ursprungsvinet från den varma årgången 1998 som initialt dégorgerades 2005 och
sedan lanserades strax därpå. Den var god redan då och framför allt de kommande
åren då jag drack den vid ett flertal tillfällen. P2, Plentitude Duexième, är en betydligt mer komplex version som fick
mogna på sin jästfällning i 16 år fram till 2014 då den dégorgerades och
försågs med en stilfull svart etikett. Det här var en av de allra godaste och
mest komplexa Dom Pérignon jag någonsin har druckit. Mer av den varan, tack!
Ska jag nämna en
champagne som mer och mer under året har blivit huschampagne på Café Rotsunda och
som mina gäster har uppskattat väldigt mycket är det NV Grande Réserve Brut från André Clouet, en smakrik men också
frisk och framför allt väldigt måttligt prissatt champagne.
Årets bästa
vita
Eftersom jag är lyckligt lottad att väldigt ofta dricka
exceptionella viner, tenderar en lista på årets bästa viner att bli lite
småkrystad. Bara tre dagar före nyår hade vi en liten middag med fyra viner
från Montrachet, något inte ens jag har gjort särskilt många gånger i livet –
ett par av vinerna skulle lätt kunna platsa på den här listan, men om dem läser
du istället i 2017 års sista inlägg om middagen den 28 december. Jag söker mig därför
till tidigare upplevelser och lyfter då gärna fram ett par vita bourgogner, en
vinstil jag verkligen älskar i olika prislägen. Ett av dem var en läckert
mognadrökig 1996 Meursault från J-F
Coche-Dury som inte visade minsta spår av den annars förödande
oxidationsvåg som sköljde över Bourgogne från just 1996 och fram till dags
dato. Inte heller den alldeles fantastiska 1992
Corton-Charlemagne Grand Cru från Domaine Faiveley led av oxidation,
däremot bjöd den på en underbar mognadskomplexitet av den grad som vit bourgogne
idag ytterst sällan når eftersom den före det hinner oxidera. Ett mycket
billigare vin som tog mig med fullkomlig storm och lyfte gissningen till grand cru, framför allt Bâtard-Montrachet,
var 2014 Saint-Aubin Premier Cru En
Rémilly från Pierre-Yves Colin-Morey, en av de allra bästa vinmakarna i hela
Bourgogne. Du kommer aldrig att hitta ett tveksamt vin från denna mästare!
Nya världens
utmanare nummer ett till Bourgogne under 2017 kom från Evening Land i Eola-Amity
Hills i södra Willamette Valley, Oregon, och deras exceptionella 2014 Chardonnay Seven Springs Vineyard
Summum, som blint provat placerades i händerna på någon av de allra
vassaste vinmakarna i Meursault. Det är en imponerande vinodlar- och
vinmakarbedrift. För övrigt måste jag säga att Chardonnay under de senaste två
åren har gjort enorma framsteg i Oregon. Prova senaste årgångar från Bergström
Wines eller Adelsheim Vineyards så förstår du.
Chablis kommer
också med på listan och då är det bland annat 2002 Chablis Grand Cru Clos från Domaine François
Raveneau och 2008 Chablis Grand
Cru Clos från Domaine Vincent Dauvissat som toppar listan. Även yngre viner
som 2012 Chablis Premier Cru Fourchaume
Heritage, toppselekteringen från riktigt gamla stockar i den första
årgången från nya Domaine d’Henri kommer med på årslistan Jag har också två viner
från Domaine
William Fèvre som lyfts fram ur minnet, 2015 Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre och 2015 Chablis Grand Cru Bougros, jösses
vilka fullträffar.
Det blev väldigt
mycket gott från Rhône också och ett av de mest imponerande vinerna var en helt
perfekt mogen och stenigt mineralrökig 2001
Saint-Joseph Les Granits från M Chapoutier. Det var så fenomenalt
bra att det faktiskt passerade ett par vita toppviner från Hermitage med
jämförbar ålder i en blindprovning. Så kan det gå när ursprungsmässig ranking
inte alltid står över smak.
Ska jag lägga
till två billiga viner som alltid imponerar på mig blir det den underbara 2016 Côtes du Rhône Grande Romane från Pierre
Amadieu, ett unikt vin av Clairette från gamla jordar i ett högt läge i
Gigondas, och den utomordentligt eleganta och komplexa 2015 Bourgogne Les Sétilles från Olivier Leflaive, en
generisk bourgogne med druvor främst från toppbyarna Puligny-Montrachet och
Meursault. För 160 respektive 179 kronor är det oslagbara vinköp!
Årets bästa
röda
Precis som de omöjliga i att rättvist välja ut ett par av
några tusen provade viner, får jag helt enkelt plocka viner ur mitt spontana
känslominne. Jag utesluter också medvetet alla de unga viner jag under våren
2018 kommer att skriva om i Livets Goda, faktiskt också alla (självklart
underbara) de många viner från Domaine de la Romanée-Conti och Domaine Leroy
jag har druckit under året.
Listan över de
mest spektakulära vinerna toppas av en hela makalös 1947 Château Petrus som fyllde hela matsalen med magnifik doft av
både tryffel och fortfarande spänstig frukt. Jag kan faktiskt knappt ens minnas
när ett vin tog mig med sådan storm som just det här. Nästan lika bra var en
absolut sensationellt god 1961 Château Lafite-Rothschild.
Håller vi oss till yngre viner är både 1986
Château Mouton-Rothschild och 1989
Château Haut-Brion bland de allra mest fantastiska vinerna under året. Jag
har druckit dem vid otaliga tillfällen genom åren, de här var nog de allra
godaste av dem – men de är båda fortfarande unga.
Min fäbless för
mogna amerikanska viner är stor. Den listan toppas av ett par fantastiska
viner, bland annat 1996 Pinot Noir
Hirsch Vineyard från Sonoma Coast och firman Williams Selyem, en
riktigt komplex 1991 Cabernet Sauvignon från
Forman
Vineyards och en precis lika bordeauxlik och snygg 1992 Cabernet Sauvignon Reserve från Robert Mondavi Winery.
Tänk om fler personer fick chans att dricka det mogna Kalifornien.
På ett helt
annat tema har 2009 Barolo Monvigliero
från Comm.
GB Burlotto förfört mig med årets kanske mest sensuella doft. Rosor,
hallon och slånbär fick för mig en helt ny innebörd. Ett vin som inte kostar
särskilt mycket men ändå överlevererar i typicitet och komplexitet är 2014 Saint-Joseph Offerus från JL
Chave Selection. Tycker du om Syrah från norra Rhône är det här ett vin
du inte ska missa!
Årets smash-hit
var annars en riktigt läcker och autentisk 2015
Côtes du Rhône Terre d’Argile från Domaine de la Janasse, för 180
kronor. Södra Rhône levererar alltid väldigt mycket per krona, det är ofta
härifrån vi köper våra privata husviner.
Årets druvsort
Nu kommer vän av ordning som har följt mig i många år
sparka bakut och tycka att jag är fånig, motsägelsefull, glömsk eller sist på
bollen, eller något annat man kan skratta åt mig för, men det bjuder jag i så
fall på. I alla tider, sedan jag för över 30 år sedan började intressera mig
för vin och snart också arbeta med vin, har jag tyckt att Nebbiolo är en ganska
ogästvänlig druvsort. Det tycker jag fortfarande, dess markerade och ofta
alltför torra tanninstruktur står sällan i paritet med vinets övriga
komponenter och helt ärligt tycker jag fortfarande att de allra flesta
vinodlare och vinmakare i Piemonte inte lyckas så väl med sina viner av
Nebbiolo som det allmänt upphaussade ryktet för Barbaresco och Barolo gör
gällande.
Men det finns
undantag och dessa har min omgivning gjort ett utmärkt arbete med att visa upp
för mig de senaste åren så att jag ska ändra min uppfattning. Jag tackar
innerligt för allt makalösa viner jag under åren har druckit från framför allt Giacomo
Conterno, Aldo Conterno, Gaja, Bruno Giacosa, Burlotto och Elio Altare, såväl
bara några år unga som tio och tjugo och till och med över femtio år gamla.
Många av dem har fått mig att förändras och långsamt börja se och acceptera
storheten i Nebbiolo – och då inte bara den förföriska frukten. Att jag just
2017 väljer Nebbiolo som årets druvsort beror på att det var allra första
gången någonsin jag helt frivilligt beställde in en flaska Barolo på
restaurang, och njöt av den i allra minsta detalj, sniff för sniff, klunk för
klunk. Sent ska syndaren vakna!
Årets
vindistrikt
Första gången jag var i den södra delen av Walla Walla
Valley, var det tillsammans med Charles Smith för kanske sex sju år sedan. På
den tiden var den här nordöstra hörnan av Oregon främst ansedd som en liten
obetydlig del av Oregon, fjärran både geografiskt (6 timmar) och smakmässigt
(Syrah, istället för Pinot Noir) från resten av Oregon där Willamette Valley
och Pinot Noir nästan är allt.
Sedan dess har
det hänt mycket, dels har utvecklingen i Washington State som Walla Walla
Valley alltid har räknats till formligen exploderat i planterad areal och antal
producenter, dels har just den här steniga bädden och före detta botten av
Columbia River fått status som ett helt eget distrikt, The Rocks District of Milton-Freewater AVA.
Det är
fortfarande ett litet distrikt och bara ett fåtal producenter gör vin härifrån,
men de som gör vin gör helt makalösa viner av framför allt Syrah och till
mindre del Grenache och Bordeauxdruvor. Med firmor som Cayuse Vineyards och
deras sidofirmor No Girls och Horsepower, och Reynvaan Vineyards, Delmas och
Charles Smith, för att lyfta fram de mest kända, är det här ett fullkomligt
enastående distrikt. Men det ligger långt bort, extremt långt bort, längre bort
från allfarvägen än de allra flesta av vinvärldens vindistrikt. Kanske är det
lite grand av charmen.
Årets årgång
I nästa nummer av Livets Goda ska jag mer i detalj
resonera kring synen på en årgång. Alltför många vinkonsumenter, märkligt nog främst
de som är förhållandevis duktiga och pålästa, verkar bestämma en årgångs
kvalitet utifrån väderleken och de artiklar om årgången och de poängsättningar
av viner de har läst om. Jag anser att det är fel metod för att avgöra
kvaliteten på en årgång.
Till att börja
med är tekniker inom vinodling och vinframställning idag så pass noga
genomarbetade att man även i svåra årgångsförhållanden kan göra fantastiskt
fina viner. Och det är ju faktiskt vinet i sig som vi konsumenter ska bedöma,
inte väderleksrapporter eller vinodlarnas möda och ångest under växtsäsongen.
Årgång 2016 i Bourgogne var en besvärlig årgång med på många håll minimala
skördar till följd av främst frost och därmed drabbades många odlare av
ekonomiska svårigheter. Det här gäller inte minst i Chablis, där man drabbades
av frost, hagel och mjöldagg av närmast bibliskt förödande omfattning. Men
vinerna som gjordes var det minsann inget fel på – djupa och fruktiga med god
fräschör och längd. Troligen blir det också en årgång som kommer att kunna
utvecklas länge i flaska. Således utnämner jag 2016 i Bourgogne till årets
årgång.
Årets vinmakare
Vinvärlden är full av fantastiska vinmakare och jag
skulle gärna lyfta fram dem alla. När jag satt och funderade på den här posten
tänkte jag på Didier Seguier på William Fèvre i Chablis, en enastående
skicklig vinmakare som år efter år levererar viner i världsklass och med det svåra
årgången 2016 visar sin skärpa och skicklighet. Jag tänkte på Christophe
Baron och hans assisterande vinmakare Elizabeth Bourcier på
Cayuse Vineyards i The Rocks District of Milton-Freewater i Oregon (eller Walla
Walla Valley och Washington State som de själva väljer att ange som ursprung) och
även på Ken Pahlow på Walter Scott Wines i Willamette Valley i Oregon.
Men mitt val
2017 faller på Franck Grux på
négociantfirman Olivier Leflaive i Bourgogne, en man som egentligen borde ha
fått den här utmärkelsen för flera år sedan. Franck har en både lång och
förtroendeingivande bakgrund som vinmakare i Côte de Beaune. Det var hos Guy
Roulot i Meursault som han började sitt värv i vingård och vinkällare, hans mor
var nämligen gift med de numera sett legendariska Guy Roulot och det var hos
honom som Franck fick gå i lära.
Olivier Leflaive
grundade sin firma tillsammans med sin bror 1984 och de första fem åren var det
med hjälp av Jean-Marc Boillot, som skötte om vinframställningen.
”Min idé var
alltid att fokusera på vita viner från Côte de Beaune, främst
Chassagne-Montrachet, Puligny-Montrachet och Meursault, jag ville inte göra dem
för kraftiga och heller inte använda för mycket nya ekfat”, berättar Olivier
Leflaive vid ett av mina besök på egendomen, ”och inte överdriva bruket av
bâtonnage eftersom jag hellre vill ha finess och fräschör i vinerna än
smörighet och rik kropp”.
När Franck Grux
anslöt i vinkällaren hos Olivier Leflaive till skörden 1989 började ett först
långsamt men sedan ett mer övertygande kvalitetsarbete. Jag var själv inte
särskilt imponerad av vinerna under 1990-talet, men ett antal viner i framför
allt toppskiktet var enastående i början av 2000-talet. Den stora förändringen
mot perfektion började synas vid 2008 och än mer 2010 för att i toppårgången
2012 var totalt närvarande. Det som har skett är egentligen inget
revolutionerande, men både Franck och Olivier själva säger om än lite lågmält
att det handlar om att Franck numera har ett hundraprocentigt ansvar för allt
som har med druvorna, vinifieringen och lagringen att göra. Den lilla sista
detaljen verkar ha varit förlösande på det remarkabla kvalitetslyftet. Således,
hatten av och ett stort tack till Årets Vinmakare, Franck Grux!
Årets vinproducent
Den här titeln skulle jag både kunna och vilja ge väldigt
många vinproducenter runt om i världen, det finns ju hundratals fantastiska
vinodlare och vinmakare som år efter år levererar vin av yppersta kvalitet
alldeles oavsett prisklass. Jag lämnar alla nygrundade och unga vinproducenter
åt sidan och gör detsamma med de nyupptäckter jag har gjort under året.
Istället väljer jag att hylla en vinproducent som inte bara är en legendar och
pionjär i sitt område, utan som också ständigt har varit i rörelse mot
framtiden. De senaste två åren har David Adelsheim och hans team på Adelsheim
Vineyards i Willamette Valley i allra högsta grad tagit sikte på ett
mer modernt Oregon.
Det finns flera
hundra vinproducenter i Oregon och åtminstone ett tjugotal av dem är riktigt
bra även sett ur ett världsperspektiv. Men det som gör Adelsheim Vineyard så
intressant är att man sedan David grundade firman 1971 och faktiskt var med och
lade fundamentet till vinkulturen i Oregon, faktiskt har börjat ifrågasätta och
förändra det man själv har skapat. Bland annat han David börjat fundera över
effekten i nutid och framtid över vad den övergripande appellationen Willamette
Valley är och kommer att vara och med än större kraft än tidigare snarare satsa
på viner med typicitet för respektive underappellation. Just typicitet,
ursprungskänsla och finess är tre ledord i hans syn på Oregons framtid. Och med
tanke på den status David Adelsheim har i Oregon, kommer folk att lyssna på
honom – hans engagemang och övertygande arbete gör att jag tilldelar Adelsheim
Vineyards titeln årets vinproducent.
Årets
vingårdsbesök
Under året har det utöver ett antal förstagångsbesök i
Chablis, Côte de Beaune, norra och södra Rhône samt Oregon och Washington
State, mestadels blivit återbesök hos ett stort antal toppfirmor. Ska jag nämna
ett par fantastiska premiärbesök som stack ut och lämnade djupa avtryck, blir
det Domaine
de la Vieille Julienne i Châteauneuf-du-Pape i Rhône och kultförklarade
Cayuse
Vineyards i The Rocks District of Milton-Freewater i nordöstra Oregon.
Det årliga besöket hos Domaine Perrot-Minot i
Morey-Saint-Denis i Bourgogne stack ut som ett av de mest imponerande, precis
som det hos négociantfirman Olivier Leflaive i
Puligny-Montrachet i Bourgogne. Vilka enastående firmor!Men så finns det ju dagar som är så sprängfyllda av magiska vingårdsbesök där man från början till slut njuter av viner sprungna ur kvalitetsdrift och nitiskt detaljfokus bortom ekonomisk reson. Jag hade en sådan dag i maj, en All In Bill Harlan Day, då vi började morgonen hos hans nya Promontory som nästan är helt färdigbyggt till ett absolut magnifikt och elegant designat vineri (bilden). Där blev det en omfattande och personlig provning med vinmakaren Davide och tre årgångar av deras exklusiva vin. Som om det inte vore nog blev ett en fullständigt genomgång ledd av manager Scott av senast lanserade årgången på Bond Estates, samt en lunch designad trestjärniga Meadowood, också det en fantastisk upplevelse. Vi slutade vinorgien med besök på Harlan Estate, där vi tillsammans med manager Don njöt av två årgångar av det ultraexklusiva vinet. Att sedan avsluta dagen med en underbar middag på trestjärniga The French Laundry säger allt om hur episk dagen var. Ibland är det är kul att vara jag!
Årets negativa
trend
En mycket tråkig trend för oss vinälskare är de skenande
priserna på fina viner, som de senaste 20-25 åren har blivit ett allt större
problem. Till viss del ligger en upphaussad jakt på de allra mest exklusiva
vinerna bakom detta, ivrigt pådrivet av skriverier och höga poängnoteringar i
olika inflytelserika media, som i sin tur föder en ganska osund vinkonsument
som mer triggas av prestigevärdet och statusen av ett vin snarare än dess smak.
Det här är inget nytt, men det har tyvärr spårat ur en aning. Tack och lov är
trycket från media idag något mindre än tidigare, men i gengäld har olika forum
på nätet tagit skribenternas roll och skapat ett nästan än värre sökande efter
det mest åtråvärda. Jag tror till del det handlar om privat skryt man vill visa
upp i olika sociala media för att visa för omvärlden vilken förträfflig
vinperson man är. Frågan är om inte det är värre än var effekten av Robert
Parker en gång var.
Jag vet inte
direkt om det ovan beskrivna har med saken att göra, men helt klart finns det
ett samband även om det kanske är det motsatta, att skrytkonsumenterna idag
söker sig till de dyraste vinerna snarare än att vingårdsägare vågar investera
mer i sina firmor. Men det är ett gigantiskt problem med försäljningen av
egendomar till fullkomliga fantasipriser.
Jag vet inte
exakt när det började, men vi kan ju ta ett exempel från 1991 då Domaine
Leflaive köpte en 0.04 hektar (400 kvadratmeter) liten plätt i Montrachet för
två miljoner francs, en hisnade summa på den tiden (idag ligger motsvarande
markpris snarare på en bit över två miljoner euros).
Vi såg också
fantasipriser när Duckhorn Vineyards (163 hektar, cirka 70 000 lådor) i
Napa Valley såldes för 250 miljoner dollar år 2007, vissa källor säger snarare
600 miljoner dollar, och när Stag’s Leap Wine Cellars (91 hektar, cirka
65 000 lådor) samma år såldes till Antinori och US Tobacco för 185
miljoner dollar.
I Bourgogne har
ett par försäljningar den senaste tiden väckt uppmärksamhet. Förrförra året
såldes Clos des Lambrays (10.72 hektar, cirka 4 400 lådor) till LVMH-gruppen
för troligen 230 miljoner euros. Under 2017 såg vi två spektakulära
försäljningar, först köpte den amerikanska mångmiljardären Stanley Kroenke den
anrika familjefirman Bonneau du Martray (11.50 hektar, cirka 4 700 lådor) för
en okänd summa, men troligen minst 200 miljoner euros. I oktober var det dags igen,
nu för än mer historiska vingården Clos de Tart (7.53 hektar, 2 500 lådor)
att säljas. Köpare var François Pinault som också äger Château
Latour (bland annat) och köpeskillingen låg enligt uppgift på 240 miljoner
euros.
Ingen sund
person kan ens tro att de nya ägarna ska kunna tjäna tillbaka några rimliga
summor på sina nya egendomar, det här handlar om skatteplanering och
investering i mark, som betalar sig rikligt först när de någon gång i framtiden
kommer att sälja egendomarna. Problemet är att den här typen av affären driver
upp priserna på annan vingårdsmark och andra mindre berömda egendomar, vilket i
slutändan gör att få privata vinodlare kommer kunna köpa vingårdsmark i de
klassiska distrikten. Istället kommer det bara att vara storföretag,
försäkringsbolag, investmentföretag och stiftelser som kommer att kunna köpa
attraktiva vingårdar, dessutom kommer priserna på viner i största allmänhet att
drivas uppåt. Det är en mycket olycklig utveckling.
Årets positiva
trend
Det som började med en längtan hos naturvinmakare att gå
tillbaka i historien och göra vin så okonventionellt och rustikt som man gjorde
för länge sedan, har de senaste åren blivit en alltmer växande trend även bland
klassiska vinmakare. Jag talar om jäsning och lagring av vin i amforor. Hos
alltfler kvalitetsdrivna vinmakare i Spanien, Kalifornien och södra Frankrike
har jag under de senaste två tre åren sett små och medelstora amforor som man
använder till primärt vita viner men också i viss utsträckning till röda viner.
Idén är primärt att minska uttrycket av ekfatskaraktär och ge vinet en mer
autentisk känsla av druva och ursprung. Hos de klassiska producenterna har man
sedan slutet av 1990-talet och än mer i början av 2000-talet dragit ner på
andelen nya ekfat, introducerat stålfat för absolut renhet och fräschör och
även i större utsträckning börjat arbeta med små cementtankar och cementägg.
Just därifrån har steget mot amforor inte varit särskilt långt. Skillnaden mot
så kallade naturvinmakares arbete med amforor är att de klassiska producenterna
är skickligare och mycket mer noggranna och att vinerna därför är helt befriade
från störande vildjäsning och oxidation.
Årets
restaurang
Det har som vanligt blivit väldigt många restaurangbesök
av verklig klass. Ett att det härligaste var Chefs Table at Brooklyn Fare i New York i somras, ett annat på en
av mina favoritkrogar i Tokyo, Yakitori
Souten, och ett tredje på enastående Oaxen
tidigt i våras. Men den restaurang som utan konkurrens kammar hem positionen
som årets allra bästa restaurang är nyöppnade Frantzén. Björn Frantzén, köksmästare Marcus Jernmark och Viktor Westerling
och vin- och matsalsikonen Carl Frosterud får idag ses som en uppställning lika
imponerande och oslagbar som vilken som helst av de mest legerariska sovjetiska
hockeyfemmor som har beträtt en rink.
När Frantzén
fick sin andra stjärna i Guide Michelin våren 2010 började många av oss tro att
den tredje stjärnan snart skulle komma. Jag själv tyckte nog att man hade nått
den nivån tre eller snarare fyra år senare, men inget hände. I den nya lokalen,
som bjuder på en helt annan totalupplevelse än i den lilla ”holken” i Gamla
Stan som man stängde sommaren 2016, har man skapat en restaurangmiljö och en
upplevelse som rymmer precis allt som även den mest kräsna restauranggäst kan
önska. För stunden har man ingen stjärna, dem förlorade man när man stängde och
flyttade, men jag är väldigt säker på att man direkt får två stjärnor när Guide
Michelin kommer ut om några månader och att den tredje stjärnan kommer våren
2019. I min värld har Frantzén redan med självklarhet förtjänat sin tredje
stjärna.
Årets svenska
vinperson
Jag brukar lyfta fram och hylla en person som inom
restaurangbranschen har gjort något fantastiskt och positivt för vinkulturen i
Sverige. Det har oftast varit en skicklig sommelier som med sin talang har
bidragit till att utveckla vin- och restaurangkulturen och också blivit en
förebild för sina kolleger och för den övriga vinbranschen. För 2017 tänkte jag
bryta det mönstret genom att dela ut titeln som ”Årets svenska vinperson” till en
vinimportör, nämligen Daniel Turpeinen på den egna firman Quaffable Wines som
han grundade för ett par år sedan.
Att starta
vinimport är sanna mina ord ingen enkel match, det krävs ett enormt mod och en
stor kunskap att ge sig in i marknad som är fullkomligt övermättad av
importörer som alla tror sig ha helt unika viner. Väldigt få importörer har
det. Daniel Turpeinen däremot, har faktiskt det. Med just lika mycket kunskap
som mod tar han med oss svenska vinkonsumenter till mer eller mindre okända men
högt siktande moderna kvalitetsproducenter i vingårdar vi knappt har hört talas
om. Han rör sig gärna i utkanterna av det vi redan känner till, men tar oss med
överraskning ytterligare en bit bort. Det må vara ett svalt och ytterst elegant
Australien, en producent i Sydafrika som utmanar Bourgogne eller en gammal
vingård med Grenache i Châteauneuf-du-Pape som sätter blindprovarens gissningar
på betydligt mer kända och dyrbara adresser. Det är en sann glädje att följa
Daniels passion och entusiasm och också se den vitaliserad i många av hans
utomordentliga viner. Tack Daniel, för att du gör vinvärlden så rolig och
spännande för oss.
Önskade trender
inför 2018
Det finns alltid mycket att önska inför framtiden och
utan att skriva in några större världsomvälvande förändringar hoppas jag på
följande trender under 2018:
1. Att
konsumenter börjar inse att kändisviner inte alls har med kändisarna att göra,
utan att kändisarna het utan djupare inblandning har sålt sina namn till ett kommersiella
trick för att sälja enkla och undermåliga bulkviner med ett upphottat och
egentligen falskt namn.
2. Att
trenden att lura konsumenter att köpa viner genom oskäligt höga och
publikfriande nivåer av restsötma i dem. Kan inte vin få vara vin utan
kommersiellt påklistrad sötma?
3. Att
Systembolaget börjar satsa på utvecklingen av sitt sortiment istället för att
ödsla felriktad kraft och ekonomi på att ljuga om sin egen förträfflighet som
allsmäktig och den enda ansvarstagande försäljaren av alkoholdrycker och dessutom
omedelbart upphör att ta ett politiskt ställningstagande i debatten om
näthandel och gårdsförsäljning.
4. Att
naturvinsproducenter fortsätter att göra bättre viner, en trend jag har sett de
senaste två åren som verkar vara ihållande. Således, bort från
feljäsningsaromer, oxidation och orenheter och istället med större renhet och
autentiska ursprungskaraktärer i vinerna.
5. Att
fler konsumenter vågar leta sig fram till producenterna i Côte Chalonnaise och
Mâconnais i södra Bourgogne istället för att mestadels fokusera på
appellationerna i norra och mycket högre prissatta Bourgogne.
6. Att
renässansen för klassiska och eleganta kvalitetsviner från Beaujolais
fortsätter. Det finns väldigt mycket bra vin i Beaujolais och långt från allt
bra är ännu omtalat.
7. Att
restaurangerna fortsätter att utveckla sina dryckeslistor och framför allt
vinpaketen till sina avsmakningsmenyer. Under 2016 och än mer 2017 har jag sett
en positiv utveckling på den här fronten.
Nu hoppas jag på fortsatt arbete i den riktningen.
8. Att
intresset för vin fortsätter att utvecklas som det hittills har gjort, med
fullsatta klassrum på landets sommelierskolor och med ett ökat fokus på
utbildning inom vinklubbar såsom Munskänkarna.
9. Att
de av vädermässigt komplicerade årgångar hårt ansatta vinodlarna i framför allt
Chablis och resten av Bourgogne får en god skörd så att de kan fylla på sina
lager med bra viner så att de åter kan komma på fötter.
10. Att svenska sommelier och bartenders ska fortsätta sina segertåg på den internationella scenen, det mår både branschen och det gastronomiska landet Sverige bra av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar